A727 probleema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja M, 23.6.2019.

  1. M

    M Gearhead

    tulipa hommattua pitkästä aikaa mopar ja sen laatikko aiheuttaa harmaita hiuksia.

    vaihdoin öljyt ja öljypohjassa paljon metallisulppua. ehkä vajaa puoli desiä kun kaiken kaavin sieltä. suurin osa oli siistinä kasaan pohjalla, magneetissa oli vähän rautaa. Öljy oli todella mustaa/harmaata.

    aika—ajoin R tai D päällä kuuluu kahiseva ääni, N ja P ei mitään. vaihteet vaihtuu, mutta ei mitenkään erityisen terävästi. kick-down ei toimi, vivut kyllä on. mitenköhän sekin säädetään...
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Lienee ollut huonolla huollolla. Kickdown kannattaa laittaa pelittämään ennen kuin ajelet enempää. Jos se kd ei ole edelliselläkään omistajalla toiminut niin sitten ei ehkä voi välttyä tomaatin restauroinnilta.
     
    M tykkää tästä.
  3. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Kikkarin raakasäätö:

    Kun kaasu on pohjassa, kickdown on pohjassa.

    Mulla löi silti vaihteet ihan pötköön ja kikkari ei toiminut. Kiristin vaan lisää sitä vivustoa niin alkoi pelaamaan kivasti.
     
    M tykkää tästä.
  4. M

    M Gearhead

    Miten kick down säädetään? Kaasarin päässä ei mun mielestä ole mitää säätöä? Puuttukohan siitä jotain. Lykkää kyllä vipua.
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Pistä kuvaa!
     
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    Siinä vivussa pitäisi olla jengaa, et voi säätää sen pituutta? kaasu pohjassa, kikkari vivun pitäisi olla pohjassa ja sitä vivun pituutta juuri säätäen, et näin tapahtuu!
     
    M tykkää tästä.
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mikä kone ? SS, SB vai BB ? Yksitankoinen tanko vai moniosainen vivusto ?
    1-bbl, 2-bbl, 4-bbl, 3x2 vai ihanko 2x4 ???
     
    Muokattu: 23.6.2019
    Rahikainen tykkää tästä.
  8. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Vivustojakin on sitten erilaisia, osa itsetehtyjäkin. Kaverin polarassa tais olla yksi tanko ilman niveliä ja säätöä ei ollu kaasariin päässä.

    Furyssä mulla oli kahdella nivelellä toteutettu systeemi. Ja säätövaraa oli hämärän muistikuva mukaan joka tangossa.
     
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Onko kaasuttimen päässä tuollainen ?

    [​IMG]

    vai tuollainen ?

    [​IMG]

    vai peräti tuollainen ?

    [​IMG]
     
    M tykkää tästä.
  10. M

    M Gearhead

    360 4bbl, tosin vaihdettu edelbrock siihen. Alimmaiselta näyttää väittäisin, mutta pitääpä huomenna tutkia.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Katso sinne laatikon päähän auton alle, joissakin on se säätö siinä swivel-nivelessä ennen laatikossa olevaa vipua.
     
    M tykkää tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kuullosta kovin pitkäikäiseltä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. M

    M Gearhead

    Sitä mä pahoin tässä pelkään...
     
  14. M

    M Gearhead

    Joo. Kaasarin päässä ei ole säätöä. Laatikon päässä on, mutta se on jo luilleen säädetty. Ei siis enää varaa liu’uttaa. Saako sitä laatikossa kiinni olevaa vipua säädettyä? Sitä en auton alla könytessä saanut selville.
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niitä vipujakin on noin 50 erillaista siellä laatikon päässä. Eli voi joutua vaihtamaan tai sit vaihtamaan paikkaa siinä vivussa.
     
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tuikkaa poikki ja väliin hauskaa jatkoo, saa varoja säätöön!?
    (Äkkisiltään itse enempää tietävänä helpoin homma?)
    Tai ja rakentaa siihen samalla kierretanko jatkomutteri patentilla säädön!?
     
  17. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ite säädin aikoinaan omasta niin että ekaksi säädin niin että kaasu pohjassa myös kaasarin läpät taatusti selkosen selällään. Sitten lukitsin kaasun pohjaan ja menin auton alle ja löysäsin sen säätömutikan liu'usta ja vedin sen vaihteiston vivun tappiin ja lukitsin sen siihen. Kannattaa selvittää lukitusmutterin löysäämisen jälkeen se vaihteiston vivun todellinen liikerata niin selviää tarviiko jopa vivustoa jotenkin muokata. Vaihteiston linjapaine lisääntyy kun vipu on taaempana keulasta päin, itsellä tätä varovaisesti säätämällä sai vaikutettua vähän vaihtokohtaan osakaasulla ja vaihtotapahtumaankin vähän. Itellä oli sbm360+727 transgon ykköskitillä.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei.
     
  19. M

    M Gearhead

    Löytyihän se kickdown sieltä. Ainoa säätö tosiaan on laatikon päässä ja se on jo luillaan. Syynä on tuo Edelbrock jonka vivusto poikkeaa alkuperäisestä. Laitoin yläpäähän lisää tavaraa, jotta työntää riittävästi ja hyvin toimii. Vaihdot terävöityi selkeästi ja kickdown toimii niin kuin pitääkin.

    Laatikon metallin selvittely jatkuu.
     
    Rotten tykkää tästä.
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Aja vika ulos sieltä.
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!