Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siitä ofv etsiessäni tietoa löyty cummins topicista toisen merkin vastaavan vieterin venytyksestä:

    ”For old mercedes diesels, the factory service procedure for adjusting the pressure is to stretch the spring”

    Sitte lisäjousistakin jotkut puhuu cumminsin valveen:

    ”you can add a bic pen spring in the mix for even more fuel pressure”

    Tämmönenkin löyty, jossa sivutaan aihetta mutta myös muuta hp hommaa, jos joku haluaa silmitellä:

    https://www.drivingline.com/articles/budget-diesel-mods-94-98-cummins/

    Nii ja se painemittari pitäs tietysti ens alkuun olla paikallaa ennenkuin alkaa mitään jousia venytteleen. Sanomattakin selvää mutta jos nyt joku ulkopuolinen näitä lukee......
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Hyvä artikkeli kustannuksista siinä vaiheessa ku homma alkaa lähtee lapasesta :)

    Houkutus olis itelläki suuri, mutta minun tapauksessa ajo-ominaisuudet ja turvavöiden olemattomuus pitää lompakon lisäksi ajatukset kaukana ;)
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai nii, meinasitko että 2gen ramissa olis sitte ajo-ominaisuuksia?

    Kaverin buick skylarkilla -64 pääsi aikoinaan farttimaililla alle 14 aikoja eikä siinä ollu mitään vöitä. Se oli 365/12 käytössä kelillä kuin kelillä. Tosin ajo-ominaisuudet oli kunnossa kun oli modattu. Ei tuo aika niin kovalta nykyään kuullosta mutta 30 vuotta sitten ajat oli ehkä toiset.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Voin kertoa, että 2gen rammi on aivan eri maailmasta ajo-ominaisuuksiltaan ku toi mun katiska... noh katotaa miten sitte on asian laita ku saan etuaksilan 2000-luvulle. Huonommaks ajettavaks ei ainakaa olis enää saanu.

    Ja kyllä sitä saa mun puolesta alittaa vaikka kympin vartilla ilman vöitä jos siltä tuntuu. Minusta ei oo vielä sitä tunnetta löytyny... ja ainaki toi oma 69 buickkini tuntuu ihan formulalta tien päällä verrattuna tuohon fordiin.
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Joo pelkkä Aeromotiven A1000 tulee siirtopumpuksi, mekaanisen ja sähkösen yhdistelmä olis varmaan rakenteetaan aika monimutkainen vs. tälläseen pelkkään sähköiseen?
    Huonona puolena tietty jatkuva virrankulutus, mutta eipä niitä muita sähkönsyöjiä tähän tule ison flektin lisäksi. Toivottavasti laturissa(GM) riittää kisu.
     
  7. Neula

    Neula 1st gear

    Mitäs öljyä porukka suosittelee 47re lootan. Atf, hy-guardia, wetoilia?
     
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minä oon laittanu pariin autoon comma mvatf+ koska sitä laitettiin lahden ad:lla kouraan. Varmasti löytyy parempia.

    4dsedan:
    Ihan sillä kyselin tuosta pumppu hommasta kun itseä houkuttaisi tehdä sähkö rinnalle tuohon talviautoon. 99% ajostani en tarvii enempää kakkua. Ja minusta mekaaninen pumppu on fantastinen keksintö, koska polkee enemmän soppaa kierrosten mukaan.

    Olisi kiva laittaa sähköpumppu lähtemään esim ahtopaineen mukaan, tai pakotettuna päälle. Olis helppo ilmata pumppu, kun ei ole edes sitä käsilutkutinta. Toiset kyllä väittävät, että mekaanisetpumput tykkäävät tasaisesta siirtopaineesta, jota ei mekaaninen pumppu tietenkään suo. Tai joskus näin amerikan joen rakentaneen ilmakellon tasaamaan painetta syöttöpumpun ja siirtopumpun väliin. Liekö auttaa kun ei ole yleistynyt.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Motonetistä oon hakenu MAG1 atf+4. 4x4partsilta tosin harkinnut nuota vaihteistoöljyjä ku myivät isossa pöntössä ja halvempaa..

    Taannoin oli jenkin tekemä juttu siitä vakio siirtopumpusta ja sen toiminnasta. Harmi vaan kun "virittäminen" jäi ilmeisesti pois, en siitä juttua löytänyt. Sitä oli tehty luotettavuutta silmällä pitäen, moittivat myös näitä sähköpumppuja. Vakiopumpun vika on tuoton lasku kierrosten noustessa, mietin että eikö sitä saisi lisättyä männän porausta kasvattamalla? Jousi tietty myös järeempi.
     
    Muokattu: 15.6.2019
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  11. NoSmokeNoPower

    NoSmokeNoPower 2nd gear

    Omassa Goerendin Daven tekemä laatikko ja siinä käyttäny Daven suosituksesta Mag1 Dexron III+https://www.lubegard.com/products/black/lisäainetta ja hienosti on pelannu. Suht edullinen ja ainakin omaan kippoon toimiva ratkasu.

    Edit. Omassa kyllä 48re mut sama suositus.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Seon vissiin Seinäjoen 1gen miehillä kesäloma ku ees taas ajellaan :rolleyes::D
     
  13. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Hyvää juhannusta! Näytää siltä, että kohta pääsee tekemään kansijumppaa. Jäähd. nestettä tihkuu 6-pytyn nurkasta ulos. Vielä ei ole puurot ja vellit sekaisin. Mikä kannentiiviste sinne kannattaa laittaa, että se kestäis reilun 4-bar paineita? Nyt on oem-tiiviste 6-kolopulteilla 170nm kiinni. 12v kyseessä.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ny selvis se ajoittainen wobblaus syy. Vasen etunen rupes vuotaan ja kun laitoin ilmaa lisää alapuolelle ni suhis kylestä. Kuve oli halki ja vuoti siitä. Samoin oli halki toiselta puolelta samasta kohdasta. Se kuve oli molemmin puolin turvoksissa eli remelit männä poikki siitä kohdin molemmin puolin. Helposti pysty lyömään moran kylestä läpi.

    Nii että jos kellä olis jääny nurkkiin yks kapale 285/75/16 all terrain 122/119 kantavuudella vaikka 5mm olis pintaa ni voisin vaikka ostaa.
     
  15. ReDDot

    ReDDot 2nd gear


    Hyvää Jussia kans kaikille, on aina mukava löytää tuommonen vika renkaasta ilmaa lisättäessä, ku täydestä laukasta tien päällä, hyvä ettei sattunut mitään.

    Nyt rupes ramis CEL-valo palamaan, ja totesin ettei tuo - 99 anna vikakoodeja ulos virtalukkoo roplaamalla, mulla on muita vehkeitä varten tuo delphin laitteisto, joskaan siellä ei suoraan Ramia valikoista löyvy. - 07 Nitro käy kuitenki korvikkeeksi, ja koodilla ja logittamalla selvisi että map-anturi olis pimenny.

    Piuhoista löytyy virrat ja maadoitukset eli johto vika on pois suljettu, anturi tarttee vielä mitata ja varmistaa että on rikki. Mistähän antureita kannattas tilata, käytettyä ehjääki saa tarjota...
     
  16. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla alkoi ilmeisesti TPS temppuilemaan, kun pudottelee lukkoa pois pelistä?

    Eli sahaa 80 vauhdista lukon pois, sit pudottaa kakkoselle ja kohta takas kolmoselle ja lukko pesään. Sen jälkeen sama ralli uudestaan.

    Myös od off nappi pohjassa pudottelee lukkoa.

    Kannattaako laittaa uusi TPS ja mistä tilataan?

    Vai olisiko nyt aika rakennella se kuuluisa potikka tilalle?

    Ja kulkine on sama vanha 1997 12 tappinen.

    Auto on isällä lainassa ja se meinas ajaa suoraan laatikkopajalle kun alko temppuilu.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ite laittaisin Cumminsin akuperäisen ja pulteiksi ne ARP:n peruspinnapultit(ei muista numeroo?). Jos aikoo jättää kasvuvaraa niin ehkä o-rengastus sit samalla remontilla.
    Monestihan on ollut moottorinlohkon dekissä jotain sanomista näissä joissa on lämpimänä nestevuoto ulospäin mutta muuten pelaavat, että tarkista se dekin kunto ainakin kriitillisesti. Ilmeisesti ulkoapäin etenevä ruoste tekee sen nestevuodon aluksi?

    Milläs ahtimella/ahtimilla toi 4bar saavutetaan:rolleyes:
     
    Karppaj tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Taas tuli luettua liian hätäisesti näköjään......

    Paitövei, tuli viikonloppuna toiseenkin etujarrusatulaan vaihdettua tiivistesetit. Raybestoksen tiivisteet oli ja olipas jännä laittaa tiiviste satulan uraan. Ihan teki mieli katkasta, lyhentää ja liimata päät yhteen. Oli sitte senverta tiukka saada mäntä takas vaikka oli varmasti puhdas ja rasvattu jarrurasvalla. Laitoin sitte männän vähäks aikaan pakkaseen ja sitte meni paikoilleen kun vielä pihdeillä vähän puristi. Sormivoimat ei riittäny. Minusta oli kuitenkin metallimännät kun ne jotkut toiset turpoaa kuulemma vanhemmiten. Olisko ollu phenolic se materiaali?
     

Kerro tästä muillekin!