Olds 350 sytkä ja seokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja -Skeletor-, 25.6.2019.

  1. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Piti ihan pitkästä aikaa kirjautua foorumille kun sai tuon Deltan vihdoin läjään ja säädöt on sisäänajon jälkeen ihan perseellään.

    Koneena siis peruskorjattu -72 350

    - .003 ylikoko vakiotyyppisillä männillä dekki nollaan laskettuna, laskin että puristukset ~8,5
    - 307 5A kannet rempattuna ja oikaistuna (En muista laskettiinko)
    - Edelin performer nokka ja imusarja
    - Hedmanin pitkät peltisarjat, 2,5" tuplaputket, 1,75" H-putki
    - Edelin 600cfm
    - HEI-jakaja johon uusittu limput, jouset, alipainekello, puola, pyörijä ja kansi

    Ongelmana on huono käynnistyvyys ja tehot ihan hukassa. Kiertää just 4000rpm.

    Ennakot

    Tyhjäkäynti 15
    Osakaasu 40
    2500 - 2600rpm 43

    Seokset

    Tyhjäkäynti 13,5
    Osakaasu 13
    Nopea kaasutus 10

    Nämä mitattuna paikallaan.


    Kaasarissa kaikki vakiona, löytyy valmiiksi 1487 säätösarja.

    Tuli semmonen mieleen että voiko liika preloadi vakiuttaa vipoissa noin kun ei muista ollenkaan miten tuli mittailtua kasausvaiheessa?

    Käytössä on säädettävä lamppu ja PLX DM-6 laajakaistaseosmittari.

    Ja jos joku harrastaja on Kuopion suunnalta niin apua otetaa mielellään vastaan, ensimmäinen jenkki ja ensimmäinen itse rempattu kasi niin on kaikki vielä vähä hakusessa :)
     
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Oliko ennakot jakajan alipaine irti vai kiinni? Onko alipaine Ported vai manifold vacuumnipassa kaasarissa?
     
  3. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Perusennakko 15 alipainelinja tukittuna ja alipaineletku muistaakseni manifold-nipassa. Antaa käytännössä alipaine-ennakon myös tyhjäkäynnillä.
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kyllä suurinpiirtein jotain tuollaista voi.
    Keväällä just vastaava tilanne ja epäilin että säätivätköhän preloadin nyt ihan oikein. Mittasivat puristuspaineet, tai ohivuodot ja kuulemma venttiilit kantoivat. Säätivät venat uudestaan ja sit kuulemma rokkas.

    Nyt en oo ihan varma, mut olikos olssissa edes preloadin säätöä?
    edit. Niijoo mittailtua, eli oikean mittaset tönärit......
     
  5. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Kumminkos päin siinä nyt käy jos on liikaa preloadia, kantaako venttiili vai käykö niin että nostajan liike rajoittuu ja venttiili ei aukea riittävästi?

    Säätöähän noissa ei ole, tarkastus tais olla että käsin kiinni ja 1/2 - 3/4 kierrosta että pohjaa.

    Muuttuuko geometria vituralleen jos vippoja shimmaa tarvittaessa? Oispa tämänki tajunnu ajoissa ennenku osti uudet tönärit..
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Paljonkos siitä dekistä lähti, jos sitä laskettiin? Milli ei varmaan vielä tee mitään vakiomittasilla tönäreillä, jos ei oo jotkut short travel nostajat.
    Ja siis vena kantaa, jos liikaa preloadia.
     
  7. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Ei ole tarkkaa muistikuvaa. Dekki laskettiin mäntien kanssa nollaan ja kannet ainakin oikaistiin. Nostajat perus edelit mitkä tuli nokan mukana.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ähistä varmasti kiinniolevan venan ja vipan väliin vaikka .35 rakotulkki ja kokeile kuin tiukasti tuntuu olevan kiinni. Jos nostajassa on vielä pelivaraa, niin sen tulkin pitää lähteä 10-15min odotuksen jälkeen selkeesti helpommin sieltä välistä. Tai voi tuo aika olla kylmillä öljyillä ja uusilla nostajilla pidempikin, olikohan tehtaan kirjassa, ettei 40 minuuttiin kasauksen jälkeen isommin pyöritellä konetta.
     
  9. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Pitää huomenna käyttää kopat auki ja ihmetellä.
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mites venajouset? Vai onko edelin nenä senverran mieto, että käy vakio jousille. Mun mielestä tuo, ettei kierrä yli 4k rpm, viittais siihen että venttiilikoneisto ei pysy mukana. Jos sulla on alipainemittari, kokeile sillä mitä alipaineille tapahtuu tuossa neljän tonnin vaiheilla
     
  11. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Asennusohjeissa oli että joko edelin omat tai sitten vakiot. Pitää varmaan ajaa bilteman kautta vielä tuo alipainemittarikin hakemassa. Jos tuosta vähä viisastus.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vakio jouset tarkottaa alkuperäsiä jousipaineita. 30 vuotta koneessa pyörineitten jousten arvot on ihan jotain muuta kun tehtaalta lähtiessään.
     
  13. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Kieltämättä kuulostaa loogiselta. Koneistamo löi kannet läjään ja muistan että kasaaja sanoi mitanneensa jouset. Mutta se että mitattiinko pelkkä pituus onkin asia erikseen..
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Hieman epäilen että ois jousista kiinni... Ennemminkin jako hampaan pielessä tms. Nimim. 350 ja 307 jotka pyörii edelleen niillä "30v vanhoilla" jousilla sen reilu 5krpm ;)
     
  15. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Tuota jakoa ei varmaan helpolla selvitäkkään. Tuollainen kuva löytyi asennuksesta. Merkit oli kohdillaan. Voiko merkit heittää niin pahasti?

    [​IMG]
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No hyvältähän tuo kuvan perusteella ainakin näyttää. Onko lambada varmasti ehjä eikä oo vuotoja putkessa ennen sitä? Tuo 10 afr on kyllä aivan liian rikkaalla että vois tietty olla että joku on laittanu aivan vitusti liian isot suuttimetkin kaasariin. Onko uus kaasari?
    Mites jakaja? Uusi vai käytetty ja onko icm uusi? Koska tuo icm:n sekoilu voi tehdä lähes mitä vaan? Ja onko tulppien kärkiväli edes sinnepäin? (Yli milli?) Ja onko puolasta tietoa?

    Siinäpä läjä pähkinöitä noin ensialkuun ;)
     
  17. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Onko varma että kampuran kiilaura osottaa kello 12 kun ykkönen on ykk:ssa?
    Muistelin että noissa bensoissakin kiilaura osottaa ~kello kahteen kun ykkönen on ykk:ssa
    Sama oli tuossa juuri niputetutta 6.5td:ssä

    Kampuran pyörässä näyttäisi olevan vielä useampi kiilaurakin...
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    - Mittari ja lambda uudet, oli tänään ensimmäistä kertaa paikallaan.
    - Jakaja käytetty. Vaihdettu puola, hattu, pyörijä, limput ja jouset, alipainekello, johdot, tulpat. Kärkiväli pitää vielä tarkistaa.
    - Lambda heti peltisarjan jälkeen ennen H-putkea. Korvakuulolla ei vuotoja.
    - Kaasarin ostin uutena pari vuotta sitten ja on tehdasasetuksissa suuttimien, neulojen ja jousien osalta.

    ICM, puhutaanko siis siitä jakajan sisällä olevasta syttymodulista? Se on vanha mutta hyllyssä ois kyllä uus minkä ostin varalle.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Ohjeen mukaan laitoin. Nuo oli samaa "sarjaa" ja ohjeessa oli että linjataan nollaan. Ensimmäinen ura -4, Merkkiura 0, ja viimenen sitten jätättää.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Alarattaassa on näkyvien urien väli ainakin sen 120 astetta... Ja et kattonu oliko ykkönen ylhäällä kasatessa...?
     

Kerro tästä muillekin!