Ohjauksen keskitangon kunnostus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja VintageSpeed, 25.6.2019.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ongelmana metritaunuksen ohjauksen keskitanko joka kiinnittyy simpukkaan ja apusimpukkaan. Vanhaa tankoa on yritetty herkistellä litkuilla tuloksetta. Ohjaus jää puoltamaan aina tiukan käännöksen jälkeen. Etupäässä on kaikki uutta osaa tätä tankoa lukuunottamatta.

    Orggis tangossa on pallonivelet joissa on nailonpuslat ja päät on prässätty tankoon kiinni. Repro osaa saa kaupasta, mutta on kuulema yhtä kuraa. Miten tuollaisen kunnostaisi? Laillisesti ei varmaan mitenkään kun ei ohjauksen osia saa hitsata tai muuttaa, mutta hätä ei lue lakia.

    [​IMG]
     
  2. Onko se vika niissä päissä?

    Jos on, niin mites semmoinen, että sahaa ne alkuperäiset päät pois ja koneistaa kierteet siihen tangon päähän ja asentaa irtopäät?
     
    xarper tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ne ei oo palloniveliä, eikä centerlink saa kiertyä missään oloissa. On erittäin asentonuuka.
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jos vetää esim. kuumailmapuhltimella lämpöä niveliin sen verran että alkaa liikkua paremmin muttei kuitenkaan liikaa ettei nailonit sula?
     
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    tai sitten poraa reiät ja laittaa nipat.
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ton tyyppisen nivelen rakenne on usein sellanen, että kun kuluminen etenee tiettyyn tasoon asti, niin se ei enää rasvalla tokene.
     
  7. Mitä jos sinne laittaa semmoisen nivelpään, joka ei ole pallonivel. Esim. joku tämmöinen:

    [​IMG]

    Ja siihen sitten sopiva sorvattu tappi. (joo, jotenkin tiedän jo, että tämä on kuollut idea..:().
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tuo nivel siis vain kiertyy tuossa tangossa eli ei toimi kuten pallonivel. Jos jostain saisi tuollaiset uudet nivelet rötösteltyä niin ne voisi jotenkin saada sorvattua paikalleen. Samanlaisia on jenkkien pitman arm apusimpukoissa rasvattuna versiona, mutta en tiedä saako niitä irto-osana mistään. Kaikki on siinä käsivarressa kiinni.
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mutta jollei ole kulumaa vaan jäykkyyttä,niin luulisi toimivan
     
  10. Tämmöinenkö?

    [​IMG]
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

     
  12. Joo, se taitaa olla tavallinen pallonivel.
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Yhteen vastaavanlaisella nivelellä varustettuun apusimpukkaan kokeilin porata nipan tuohon peltikanteen ja se ei onnistunut, koska nivelen tappi pyörii kantta vasten. 2-3 mm:n paksuiseen peltiin ei saa nippaa ja itse asiassa en edes saanut reikää porattua kuin sen verran että poran kärki osui karkaistuun tappiin. Sivusta saattaisi onnistua jos tietäisi mihin kohtaan poraa.
     
  14. Näyttää, että amerikan kisamiehillä olevan hiukan samanlainen idea, mitä tossa aiemmin esitin:

    [​IMG]

    Se nivel on vain sorvattu tappi:

    [​IMG]
     
  15. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Jos se orkkis on myös tuon näköinen kuin kuvassa, niin eikö nuo ole aivan normaalit pallonivelet?

    Käsittääkseni tuossa pitääkin olla pallonivel; koska vaatason pyörivän liikkeen lisäksi raidetangon ulkopäiden korkeuden muutos (joustosta johtuen) vaatii myös kartion/nivelen kallistumista.
     
  16. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tällainen mekanismi toimii vain, mikäli raidetangon ulkopäiden korkeus ei muutu suhteessa välitankoon ts. jousittamaton etuakselin.
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    On se varmaan pallonivel, mutta sen nivelen kulma ei vaihdu ainakaan kovin silminnähtävästi. Ne nivelet vain kiertyy. Raidetangon päät tulee kiinni siis noihin sisempiin reikiin ja nuo keskitangon nivelet on suoraan kiinni simpukassa ja apusimpukassa.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Varsin usein se sisätappi on kartio, jonka ulkopuolella joustavaa liukumatskua ja painejännitys takakannesta. Liukumatsku kun kuluu tarpeeksi, alkaa keskitappi leikata kiinni nivelen runkoon sieltä kierrepäästä. Yksi vaihtoehto, jonka olen tavannut, yleensähän nämä kuolee väljyyteen kun kiristävä "jousi" ei riitä korjaamaan kulumaa.
     
    jorkkeri72 tykkää tästä.
  19. Kuinka minä sitten kuvittelen, että tässä on jousitus?

    [​IMG]
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. darpen

    darpen Gearhead

    Noi tapit on kiinni simpukassa ja apusimpukassa ja toi centerlink tekee ainoastaan sivusuuntaista liikettä.
    Tossa sisempänä on raidetangot ja niissä uniballit, eli ihan normaali ohjaussysteemi. Ellen sit tulkinnut kuvaa väärin.
    exchevelle oli periaatteessa oikeassa kun ekasta kuvasta voi tulkita homman juuri noin.
     
    exchevelle tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!