305 outo kolina.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FASTDOHC, 28.6.2019.

  1. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Mikähän on mennyt?

    En tiedä koska alkanut, ei kuulu sisälle asti eikä kuulu jos pelti kiinni, nyt säätelin kaasaria ja huomasin ääneen.
    Ja juu, tiedän että yksi nostajista ronskottaa, se on tiedossa ja uus nokka odottaa aikaa parempaa.
    Mut onkohan nyt kampuran laakerit vai mikä tuon äänen tekee?
     
    Muokattu: 16.7.2019
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Minä panisin panokseni kankilaakerille.
     
    Sierra ja stana tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu jos perus vetolevyn pultit/kunto ok
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    peltisatsin laipan välistä voi joskus vuotaa siten, että kuulostaa ihan mekaaniselta paukkeelta.

    kankilaakeria määkin kuitenkin ääninäytteen perusteella veikkaan
     
  5. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Jaha, tätä minä vähän pelkäsinki.
    Just leimasin laululankun ja kone paskana, en taida tollasta "tonnin" laitetta ja 305 laitteleen.
    Tai saas ny nähä, mitä sitä keksii, mut ny on pakko kuitenkin vaan ajaa tuolla.
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    juu,mieluummin sitä konevikasella jenkillä ajelee kuin volvolla
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mitäs öpainevalo sanoo? Mulla kesti 10tkm kalkattava pata niin, että alussa tyhjäkäynnillä vilkku mutta ajossa ei. Lopussa sitteb sytyksi jo kaupunkivauhdissa
     
  8. Tuosta hiukan eteenpäin, että saiskos siihen kiinni helposti jonkun öljynpainemittarin, niin näkee jotain lukemiakian.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kannattaa nyt vielä kokeilla ilman apulaitehihnoja niin saa vesipumpun ja muut pois epäilyistä. Letkun pätkällä tai jos on stetoskooppi voi kuunnella vähän mistä päun ääni tulee.

    Koliseeko myös kylmänä vai vaan lämpimänä? Kokeile paksua öljyä jos se vähentäisi jos meinaat ajaa sen kunnes leikkaa kiinni. Jotain hokkus pokkus aineitakin voi kokeilla kun tuskin menettää mitään.
     
    palontie, DX ja Rotten tykkäävät tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ainakin tuossa videolla ääni kuulostaa sen verran pahalle, että jos se laakereista tulee niin saattaa olla jo liuskat päällekkäin.
    Hokkuspokkus temppuja olis pitäny ehkä tehdä jo vähän aikasemmin..
     
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

    Sitä kuuluisaa "korjaavaa öljyä" mainostetaan, oli sitten perä loota tai moottori kysessää :D Kali kali ääni tarkoittaa , että öö-pohja pois ja vähän hoitoa, ennenku tulee kuuma rauta läpitee !
     
    Mika.T tykkää tästä.
  12. mesev8

    mesev8 3rd gear

    Yksi mitä vois katsoa, onko dampperin pultti löysällä?on tullu muutama sellainen vastaan.
     
    speedy tykkää tästä.
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Veivin laakeri pitää pahimman kalkatuksen silloin kun löysää kaasua, joten se tuskin tossa tapauksessa on äänen aiheuttaja.

    Mut en kyllä ala veikkailee, että mikä se voisi olla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt kun sanoit, niin juu. Ei kolise päästäessä.
    Ei ole kyllä oldsi, mut mites bensapumpun käpälä? Siellä on aika hölppiä tarjolla ajetussa koneessa. Ja kaasutellessa se joutuu vähän töihin.
     
    mikke88 tykkää tästä.
  15. mattim89

    mattim89 1st gear

    Mulla oli samanlaine ääni ja oli yks keinu löysällä...
     
  16. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Tämä!

    Aikaisempiinkin vastauksiin kiitosta.

    Eli tuon kolinan huomasin vasta ekan kerran silloin kun tuon videon laitoin. Tuo kolina ei kuulu sisälle tai pellin ollessa alhaalla.
    Tuo kolisee samanlailla on se sit kylmä tai kuuma. Öljyn paineet on tyhjäkäynnillä kylmänä n.4bar ja lämpöisenä vähän päälle 1bar. -tiedän, öljypumppu vetelee viimeisiään, mut on ollut tuollainen jo yli 2 vuotta, eikä ole pahentunut.

    Tuohon mattim89 kommenttiin sen verran, et tämä keinu voi olla myös osasyy, sillä tuossa on sen yli 2 vuotta yksi nostaja naputtanut, ja nyt ei enään naputa vaan kolkottaa, tai sit tuo kolina peittää sen naputuksen äänen :D, tai no, kyllä se naputuskin lievästi ieltä vielä kuuluu kun tarkasti kuuntelee.

    Tuo kone ei kolise tyhjä käynnillä eikä täydellä kaasulla, ainoastaan n.1100-1500rpm ja sit ylempänä taas alkaa kolina ja loppuu täys kaasulla, ja koneen palautuessa tyhjäkäynnille, se kolisee enemmän silloinkin.

    Eli onkohan mun yksi nostajista nyt korkannut... sillä auton menohalutkin on hiipunut ja välillä lykkää oikealta puolelta mustaa, eli raakaa. Sama puoli siis kun mistä tuo nostajan naputuskin on kuulunut. Jos tuo nostaja mennyt, niin JES! Sillä nyt saan perustella vaimolle, et miks mun pitää ostaa uudet nostajat (samalla saan sinne kauan sitten hommaamani vähän piukemman nokan :cool:. (tämä olisi onni onnettomuudessa!

    Taidan siis avata tämän talven aikana, kun löytäisi vain paikan missä puuhastella, ku oma talli täynnä ikuisuus prokkiksia..
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Imeekö se oikea puoli, jos laitat paperin palan pakoputken eteen? Kantava venttiili vois selittää miks nostaja/keinu jää löysälle.

    E: pako, imu erikseen.
     
    Muokattu: 16.7.2019
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    käytä vähän aikaa ilman hihnaa,koliseeko
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Ota tulpanjohtoja yks kerrallaan irti käynnissä ja jos jonkun pytyn kohdalla kolina lakkaa vika siinä pytyssä, luultavasti kiertokangen laakereissa.
     
  20. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Kuulosti samalta mitä mulla oli sökönä 6.5td dampperi ja se vaan kalkatti metalli metallia vasten.

    Toisaalta vois olla kk laakerikin, kun tuossa äänessä noilla korkeammilla tasakierroksilla jotain sen suuntaista säännöllisyyttä. Joistain kadonneen veivinlaakerin todennut tulpan reiästä ruuvarilla mäntää painaen, selkeästi saa klonksahtaa maan. Esidiagnoosiin sopii hyvin kun irroittelee tulpanjohtoja yks kerrallaan.
     
    Muokattu: 16.7.2019

Kerro tästä muillekin!