275/60/15 mahtuuko Capriceen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja CapriceClassic, 28.5.2006.

  1. G20

    G20 Gearhead

    Samaa joskus pähkäillyt mahtaako tekniikka olla enää tossa autossa.. :odroll: Nimimerkki väpä_ touhunnut Capricen jälkeen bensa Suburbanin kanssa ja toi kuvapäivityskin oli kolmen vuoden takainen. Johonkin länsirannikolle muistaakseni jutteli Capricen menneen.
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Kannattaa aina huomioida, että eri rengasmerkkien ja eri profiilien välillä on isoja eroja todellisessä leveydessä. Perinteiset pullarenkaat, esim BFG radial t/a renkaat on huomattavasti leveämpi leveimmältä kohdalta kuin vaikka Bridgestone dueler, vaikka ottaa saman koon. Kokemusta 255/60-15 renkaan koossa näistä merkeistä.
     
  3. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Niin ja yleensä matalaprofiilisimman renkaan kitkapinta on leveämpi kuin vastaavan kokoiseen mutta korkeampaan renkaaseen, tätä ihmettelin rengasliikkeessä kun vaihtoivat renkaat vanteelle ja sitten tasapainottivat ja laittoivat päälle. Meinasin kysyäkkin, kun 225/40 näyttää leveämmältä kuin 265/50, tai 215/65 on paljon kapeampi kulutuspinnaltaan kun 215/40 rengas. Tuota kattelin varsin monen renkaan ja rengastyypin kohdalla.
     
  4. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Katselit että näyttää, mutta mittasitko?
     
  5. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    En mitannu, mutta jos kaks rengasta on vierekkäin niin kyllä sen huomaa, korkeammissa renkaissa rangas on kylkiosaltaan paljon leveämpi, matalaprofiilinen on muodoltaan paljon kulmikkaampi.
     
  6. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    https://aijaa.com/X7nhAX

    10 vanne ja et -44 , tulee aikalailla kaaren tasalle.

    Mutta kummat kumit laittaa, 275/60/15 vai 255?
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    10"leveelle laittasin ite kyllä ehdottomasti 275sen. 255nen on jo vähän pöljän näkönen noin leveällä vanteella plus korkeus/välitys menee reisille 255sella
     
    Aake-cc tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No parempi se 275 on 10" vanteella kuin joku 185 leveä...
    Se on itseasiassa ihan hyvän näköinen, joskus livenä nähnyt, vaikka ei ihan standardin mukaan sallittua olisikaan.
    8" leveällä 275/60r15 on taas vähän leveähkö vanteeseen nähden, vaikka suositus onkin.
     
  9. kippis

    kippis Gearhead


    vanne leveempi kun kumi …
     
  10. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Ainaki maalaisjärjellä se 275 olis passeli kympin vanteelle, niinkun jo edellisissä mulle infoiltiinkin.

    Mitä laillisiin ohjeisiin ja sääntöihin ym tulee, niin ajeleehan tuolla kaikenmaailman stance-apinatkin älyttömillä venykumeilla...

    Vielä editti perään, seuraava kommentti on varmaan ”eli koska muut saa niin sinäkin saat ” tjsp
     
  11. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

  12. No nämä samat stance-apinat itkee sitten, että katsastusmiehet on m*lkkuja ja he ei ymmärrä jne. Kokemusta on.
     
    kippis ja toyopet tykkäävät tästä.
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olen kyllä kuullut, että rengasliikkeessä ei ole suostuttu 275:sta laittamaan 10" vanteelle ja ihan oikeassa sinällään olevat, vastuukysymykset yms.

    Mutta kyllä se siinä on paljon paremman näköinen kuin 8" vanteella, vaikka onkin asetusten vastainen.
     
    Aake-cc tykkää tästä.
  14. kovis

    kovis 3rd gear

    Kuka nyt väittää että kymppituumainen vanne olisi liian leveä 275/60-15 renkaalle.
    Esim. BF radial T/A vannesuositus kyseiselle koolle on 7.0 - 11.0 tuumaa leveä. Samoin 295/50-15 vaatii vanteen leveydeksi 7.5 - 12.0 . Molempien rengaskokojen optimaalisin vanneleveys on 10.0". Näillä ohjeilla on menty jo yli 30v ja tälläkin hetkellä pihasta löytyy autot joista löytyy kyseiset rengaskoot kymppituumaisilla vanteilla .
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Suomessa käytetään The European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) ja The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) normeja.

    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

    Sivu 131/188

    01.09.1974 tuli voimaan säädös, jonka mukaan
    - auton ja siihen kytketyn perävaunun renkaiden ja vanteiden on vastattava STRO- tai ETRTOnormia, tai milloin tällaista renkaasta ei ole julkaistu, valmistajan suositusta.

     
  16. Tässä vielä tuosta 2003 vuoden ETRTO:n kirjasta 50 ja 60 profiilin renkaiden vanteet:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Aake-cc

    Aake-cc 1st gear

    Oisko kellään nakata puoli off topiccina vaikka kuvia näistä komboista (10” vanne ja 275 kumi ym sovitukset) miten passaa alle vehkeisiin?
     
  18. Netistä löytyy kuvia. Tässä esim:

    [​IMG]
     
    Aake-cc tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!