Edelbrock ja siirtymäalueen seos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 19.7.2019.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Autossani on Mercuryn fe390 kiukaan päällä uusi 600cmf Edelbrock. Edel on minulle ”uusi” tuttavuus, Holleyn kanssa on aina tullut pelattua.

    Tyhjäkäynti on hyvä ja seosruuvit vaikuttaa hyvin. Käynnistyvyys on hyvä samoin ajettavuus 0-60km/h ja +100km/h nopeuksissa. Tuossa välissä kun ajelee pintakaasulla, kaasari nypyttää ja meno on nykivää. Etenkin jos on vähän alamäkeä ja mennää vielä pienemmällä läppien aukaisilla.
    Käynti tasoittuu heti jos vähänkin kiihdyttää, eli läpät aukeaa sen verran että päästään ottamaan huikkaa pääsuutinpiiristäkin.

    Miten Edelissä voi vaikuttaa siirtymäalueen seokseen? Tyhjäkäyntipiirin seossäädöllä voi vähän auttaa asiaa mutta sitten tyhjäkäynnillä mennään reilusti liian paksulle seokselle ja käynti muuttuu huonoksi. Eikä sekään jaksa poistaa ongelmaa kuin osaksi.
     
  2. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jos koittais lisätä vähän ennakkoja? Toimiiko alipainesäädin?
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Hommaat säätösarjan missä tulee neulat,jouset ja suuttimet. Sieltä voi alkuun sit kokeilla vaikka erilaista jousta että päästää helpommin power-alueelle tai tykkänään ohuempaa neulaa. Laajakaistalambda on hyvä kaveri kun hakee cruise/osakaasuseoksia ;)
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ennakkoa toki voisi lisätä. Alipainekello jakajassa toimii.

    Neula/suuttimet ei auta koska tuossa kohden mennään vielä tyhjäkäyntipiirin/transfer slotin varassa. Power aluekaan ei auta (ja tekisi matka-ajoon tolkuttoman kulutuksen) koska läppien ollessa melkein kiinni, seos ei tule pääsuuttimen kautta vaan tyhjäkäynti/siirtymäpiirin kautta.
    Heti kun mennään pääsuutinpiirille kaasari rokkaa hienosti.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jos suutin/neula/jousi kombolla ei löydy sopivaa seosta, voi kokeilla pilata kaasarin myös itse poraamalla:
    [​IMG] [​IMG]
     
    C-Body Polara ja artsiracing tykkäävät tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Voit porata idle feed restrictionin suuremmaksi idle bypass air bleedin läpi, joka on hieman suurempi kuin itse porattava kohde.
    Ifr on kooltaan n. .050" ja voit ensin vaikka putsata sen 1.3mm poranterällä, mutta jos rohkeus riittää niin 1.4mm terällä suoraan.
    Muistaakseni olen jostain porannu jopa 1.5mm kokoiseksi, mut tais se bypass kanava olla juuri sen kokoinen.
     
    Joukojs, 12345678910 ja Catiska tykkäävät tästä.
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kokeilen ensin pelata ennakolla mutta edellinen kokeilu ei tuonut toivottavaa tulosta. Sitten varmistan ensin 1,3mm terällä IFR:n koon ja jos se on oikea, kokeilen 1,4mm terää.

    Kiitos hyvistä vinkeistä!
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mikä auto kulkee pelkän transfer slotin varassa 60 km/h?

    Eiks toi oo kuitenkin primaryt vähän auki ja ne kaksivaiheiset neulat kohdassa cruise? Tällöin cruise-osaltaan ohuempi neula kyllä antaa enemmän soppaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kannattaa myös kokeilla ilman alipainesäädintä. Jos reilusti ennakkoa, löysä keskipakosäädin ja siihen vielä alipaine-ennakkoa 25 astetta päälle niin sitä voi jo olla liikaakin.

    Itselläni vastaavaan nypyttämiseen cruise-alueella auttoi alipainesäätimen rajoittaminen, eikä ongelma-aluetta tarvinnutkaan rikastaa niin paljoa kuin ensin luulin.
     
    4d sedan ja Catiska tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Näin mäkin väittäisin omien empiiristen kokemusteni perusteella mutta jokainenhan voi tulkita tilannetta haluamallaan tavalla. Itse en vaan lähtis ekana kyllä porailemaan mitään vaan kokeilisin toisia neuloja/jousia. Tyhjäkäyntipiiri saakin olla aika rikkaalla ellei halua että tulee se stumppausefekti paikaltaan polkastaessa, mutta kyllä 60kmh mennään jo ensiöillä kovastikin imho.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Neulat/jouset ei vaikuttaneet mitenkään tuolle alueella. Kokeilin rikastaa 4 ja 8% seosta neulan cruise-alueelta. Mutta kuten sanottu, tyhjäkäyntiseosruuvit vaikuttaa tuollakin.

    Pitää testailla ajoitusten vaikutusta jahka tässä ehtii. Huomenna mentävä Big Wheelsiin joten touhuan vasta sen jälkeen lisää.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kyllä täällä kaksi chevyn 305cid konetta kulkee transfer slotin varassa vielä niukasti 60km/h vauhdissa, kun omia kaasareita säädin niin cruise neula ei tosiaan pahemmin vaikuttanut 60km/h nopeudessa vaan nimenomaan transfer slotin säätö.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kai se on sit uskottava että se on mahollista :eek:
     
  14. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Onnittelut kaasuttimen valinnasta, on erinomainen vekotin. Mulla sama yhdistelmä, eli fe390 ja edel 600cfm. ja combo toimii loistavasti.
    Sulla taitaa olla pieni alipainevuoto, Varmista ensin se asia kuntoon ennen kuin teet muuta.
    Konstit on monet ja yleisin paikka on kaasarin alla,, varsinkin jos ennen uusimista toimi,
    Ethän kiristänyt laippaa liikaa, menee kieroon helposti..?
     
  15. ebalen

    ebalen Gearhead

    Jos noita pieniä alipainevuotoja on, esim tuo laipan vääntyminen niin saakohan ne esille esim starttipilootilla?
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Hotrod.com
    "A little-known fact is that most mild street engines cruise down the freeway pulling fuel from the carburetor’s idle circuit. That’s not a misprint. Engines with long-duration cams or cars with tall gears in overdrive might transition into the main circuit, but most mild street engines with high vacuum at cruise will actually be running on the idle circuit"
     
    Catiska ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  18. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Omia kokemuksia 600 cfm edeli melko vaisun 305:n päällä, perässä manuaali . Nyki ja nyhtäs kun kaasua vähän tyhjäkäynnin yläpuolella eli kaupunkiajo yhtä helvettiä. Tein "virheen" ja porasin idle fuel jettiä 0.2 mm suuremmaksi ja tuli riittävän hyvä. Tätä ennen vekslailin suuttimia, neuloja ja tyhjäkäyntiseosta eri suuntiin ilman vaikutusta juuri tuohon ongelma-alueeseen.

    Sama juttu oli 750 edeli piristetyn 390 päällä jonka perässä samoin manuaali.

    Noissa yksilöissä piti ensin saada toisioläpät menemään kunnolla kiinni, alkuperäinen jousi ei aina palauttanut niitä kunnolla. Ovat käytettyjä kaasareita.
     
  19. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Oli sama ongelma. Mulla auttoi jo tuon imupillin hoonaaminen. Muilla keinoilla ei ollu hyötyä. Sytkä/neula/jousimuutoksilla. Tuo artsin keino varmaan hyvä. Ei vaan tarvinnu omasta enää siihen koskea.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Unohtui kertoa mikä mätti. Sytytysajoituksessa ongelma oli. Aikaistaminen ei auttanut mutta myöhäistäminen kyllä. Eli, sytkiä myöhäisemmälle niin nyt kone käy kaikilla alueilla nätisti ja tasaisesti.
     
    Joukojs ja artsiracing tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!