Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. IS:n juttu samoista Heinäveden murhista ja sama Kupla:

    [​IMG]
     
  2. T&T:n juttu James -farkuista. Kuvan farmariauton roiskeläpässä lukee Chevrolet. Mallista ei oo mulla hajua:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.7.2019
    isalmela tykkää tästä.
  3. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Eipä ole kuva netistä vaan ihan museon seinästä kuvan olen ottanut. Liittyy näihin aiemmin laittamiini kuviin.
    [​IMG]
     
  4. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Åålrait, pureskellaan tätä vähän. Vaikkakin olen nähnyt alikessukuraläppiä muissakin autoissa kun sitikoissa, oletetaan, että merkki olis nyt tiedossa. Siitä kun katsoo ylöspäin, huomaa tupakki-ikkunan. GM-malleista noi poistui mun mielestä joskus 70-luvun taitteessa, olisko ollut -68. -62 ja aiemmissa taas on sen verran hassun näköinen A-pilari, että ne ei käy. Sit vaan kuvahaulla vertailemaan puskureita (heh-heh). Ilman kuvahakua veikkaan -65 Chevelleä.
     
  5. mikka

    mikka 3rd gear

    Roiskeläpässähän lukee ...LET eli Chevrolet on, malli vielä arvoitus.
     
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Komee bluebirdi.
     
  7. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Onks to kuva u:kista? Siis toi keskimmäinen
     
  8. esmi

    esmi Gearhead

    Ääni kanssa 65 Chevelle!
     
  9. ramman

    ramman Double Gearhead

    siltähän se vähän näyttäs juu
    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mutta mikä pilari on tuon sinitakkisen pojan pään takana??
     
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Juu ja miksi näyttäisi turvavyö roikkuvan b- pilarista? Kait vasta -68 tuli pakollisiksi?
     
  12. Oliskos tuo malli tämmöinen, jossa lisäpenkit:

    [​IMG]
    Voisiko se olla joku lisäpenkeille oleva turvavyö?

    Tai sitten jos se on hautausauto ja joku siihen liittyvä juttu?
     
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Turvavyöt tulivat pakolliseksi vasta 1971, mutta kyllähän niitä jo sitä ennen paljon oli joko vakiovarusteena tai jälkikäteen asennettuna.

    Tekniikan Maailma koeajoi porrasperäisen Malibun numerossa 11/1965 ja kirjoitti seuraavaa:

    "Itse istuma-asento on melko miellyttävä, mutta istuimen suoma sivuttainen tuki on käytännössä katsoen olematon. Tästä syystä turvavöiden käyttö on erittäin suositeltavaa, koska ne varmistavat ajajan pysymisen paikallaan myös tiukoissa kaarteissa."

    Kuvista ja teknisistä tiedoista ei kuitenkaan ilmene, oliko koeajoautossa turvavyöt vai oliko tuo tarkoitettu toteamukseksi että sellaiset olisi hyvä hommata jos Malibun ostaa.
     
  14. zuinula

    zuinula Gearhead

    Olin siis valmistusmaassa henkisesti. Eikö ne silloin tulleet pakollisiksi Amerikassa?
    Eikö niitä sitten laitettu vientimalleihin?
     
  15. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Jaa joo, sitä en tiedä miten turvavyöt Amerikassa tulivat pakollisiksi. Tosiaan Suomessa 1971 etupenkeille henkilöautoissa. Käyttö tuli pakolliseksi vasta myöhemmin, kuten myös takapenkkien turvavyöt.
     
    Bluestone tykkää tästä.
  16. 1960

    1960 1st gear

    Kaikki ne on ukista.Mun vanha zk-510,siinä parkissa,ennen Kimmolle siirtymistä.
     
    redneck1 tykkää tästä.
  17. jart$u

    jart$u Gearhead

    Tämä vois olla suomen ainoa -65 2d stw chevelle joka on projektina säkylässä.
    Tuo ohut pilari on kioski-ikkunan tiiviste.

    Edittiä, taitaa kuitenkin olla yks niistä kolmesta suomeen tulleista -64:sta.
     
    Muokattu: 31.7.2019
  18. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Jaa, vastaus löytyi jo. Tiesin itsekin että olivat ukista kun olin siellä museon näyttelyssä, joka käsitteli ukilaista nuorisoa eri vuosikymmeniltä. 80-luku oli kaikista mielenkiintoisin ihan vaan jenkkien takia.:D Näyttely oli siis viime vuonna.
    Olipa yllätys että kuvassa esiintyvän auton entinen omistaja täällä paikalla:odeek:
     
  19. zuinula

    zuinula Gearhead

    Mikäs yllätys?
    OD:han on jenkkiautoilijoiden museo. Meitä ei vaan voi viedä mihinkään näytille, kuten autoja:p
     
    -kk- tykkää tästä.
  20. ramman

    ramman Double Gearhead

    kelailin noita vanhoja farkkumainoksia tuon chevellen innoittaman niin löytyi tälläinenkin
    hieno kuva
    [​IMG]
     
    Ronkeli ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!