V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Ettei tarttis auton maalausta miettiä niin mietitääs mielummin 4 x IDF, 4 x DCOE tai pitkin hampain ruiskuvastaavan setupin ominaisuuksia katukäytössä.
    Simulaattorissa simuloin 4 x 48mm IDF ja pituus 10"/halk 1.88" imukanavakoko ja olen järkyttynyt mitä pikkulohkosta voisi irrota (387cid)...
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    ... yli 10% teho/vääntölisä ja vetoalueet levenee verrattuna kairattuun kaksitasoimariin.
    Kiinan IDFfät näyttää olevan halpaa kuin saippua (4 kpl 600 egee), siihen päälle isot choket, emulsioputkia ja suuttimia (ja tinaa ja pienoisporanteriä) + ir-imarin teko ja muuta sälää. Voisi kustannukset jäädä ehkä alle kahden tonnin.
    Yksitaso victorin voisi unohtaa, eikä siinä edes piikkitehot/väännöt näyttäis yltävän samaan.

    DCOE vaakaimut saisi orkkis konepellin alle piiloon, mut imarin teko työläämpää. Hintaa noilla myös enemmän.

    Katukäyttö tarkoittaa tässä tapauksessa alle 1986 päästörajojen läpäisyä ja hyvää toimintaa kaasarien siirtymäpiirillä (pintakaasuajo od:lla 1500> rpm). oon ymmärtänyt, että voimakkaan reversion vuoksi ei nokassa voi hurjia overlappeja olla. Nyt kaksitasolla alipaineet tyhjäkäynnillä n. 14"Hg ja päästöt ok.
     
    Muokattu: 30.7.2019
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Nythän täällä on asiallisia mietintöjä,kyllähän se on ainoa oikea tapa syöttää polttoaine/ilma seosta ei sylinterit häiritse toisiaan.

    Tosin siinä häviää se monen ihailema ränttätänttä tyhjäkäynti.

    Eipä ole itsekkään saanut aikaiseksi v8 päälle vielä noita,tosin imusarja on jo.
    4 ja 6 sylinterisistä on hyviä kokemuksia,tosin kaasuttimien kanssa säätöosia ja tietotaitoa tarvitaan.

    Ennen kaikkea se kuulostaa hyvältä.
     
    B-66 tykkää tästä.
  4. Noin yleisellä tasolla jostain ram-tyyppisestä imusarjasta saa enemmän huipputehoa, mutta ir -sarja on vähän joka alueella vähintään hyvä. Sen takia formuloissa yms. on ollut ir-sarjoja.

    Noi 48 IDF:t ei riitä loputtomiin. Ton kokoisessa pikkulohkossa varmasti hyvät kadulla, mutta voi koko loppua huippuvireistä pikkulohkosta.

    Aiheesta toiseen. Tässä Pat Braden Weber-kirjassa on juttua V8-asennuksista. Ja siellä on hieno kuvakin, jota kuolailin:

    [​IMG]
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus muinoin yks heppu koitti tosissaan tollasella lorttosarjalla ajaa kilipaa mutta ei toiminu. Pelkkä vaihto siihen viktoriin ja hollikkaan tiputti varttimailiajasta melkein sekunnin.
     
    Diktaattori ja xarper tykkäävät tästä.
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Täs vissii höpötellää niist weberi/lorttokaasareist, mun hämärän mielikuvan mukaan imareita on ainakin sbc:lle vaakaimunakin? Siis joskus kauanaikaa sit on ollu, kaipa niit esim ebayst saattas joskus löytyy.
     
  7. Ainakin Moon on tehnyt:

    [​IMG]
     
    valtope tykkää tästä.
  8. stana

    stana 3rd gear

    Free techniks näkyy myyvän sbc:n 4x pysty ja vaakasarjaa..
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    '65 Mercury-diileriltä ostettavissa oleva dragrace FX Comet 289 yhdellä holleyllä puski 315 hv. 600$ lisää silloisia dollareita ja sai 4 x 48IDA webrut ja noin 400hv. Se oli paljon rahaa, mutta 85 hv enemmän ilman muita muutoksia.
    Doug Nash ajoi 289 FX Cometilla webruilla '65 kauden lopussa 123 mph loppunopeuksia ja 11,30 jotain. Ihan hyvin pelittivät suoralla siis.

    Paljon on ratkaistavaa. Koska imari pitää tehdä itte (Oldsmobile), ei pysty kuin pystymallin setuppiin. Tarkoittaa neljännelle Hemholzin aallolle ajastettua imusysteemin pituutta (noin 12" suppilon päästä imuventtiilille). Paine-ahtamisefekti ei ole niin voimakas kuin toista aaltoa käytettäessä (22").
    Kaikki vaikuttaa. Pari tuumaa väärän pituiset runnerit ja kone tappelee itteään vastaan. Myös inertia-ahtamisen onnistuminen vaatii tarkan kanavapoikkipinta-alan. Kartiokkuus pituuden matkalla vaikuttaa. Myös suppiloiden muoto. Nuo kaasarit ovat kaikilta alueiltaan täysin säädettävissä, joten pieleen säätökin on helppoa. Kaasuvivusto pitää olla kellon tarkka.



    48 IDF 46mm sisäkurkuilla ja lyhyillä imukanavilla pitäis riittää (Engine analyzer Pro ja oletusvirtaus 660cfm/kaasari) 565 hv saakka, maksimit 6100 rpm eikä romahda ennen 7000 (nokka 289/299 standard ramp howards, lobe 112).
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja samalla rahalla ja pienemmällä vaivalla tekee ruiskukoneen joka saattaa jopa toimiakkin muualla kuin täyskaasulla.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ihteasiassa tälläkin hetkellä on myynnissä egayssä SBO:n 4x IDF imusarja, joka vaatii vielä reikien poraukset/koneistukset. Hintaa vaatimattomat vajaa 2300€. Ja verot ja postit. Ja ne koneistukset.. Mutta niitä on myynnissä.
    Par kertaa nähny tonnin pintaa ( plus postit ja verot) pikkulohkon sarjaa. Ite omistin hetken aikaa isolohkon vastaavan, lähti lopulta jenkkeihin Suomi-mutkan kautta takasin johkin ultimate-race projektiin.
     
    saresks tykkää tästä.
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässä puhutaan nyt sellaisista (harrastus) asioista johon vaihtoehtona ei taida oikein ruiskut sattua, tai no ehkä mekaaniset korkeintaan! :D
     
    ImpJay, Inlinee ja saresks tykkäävät tästä.
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Pistäs linkki kun en ite löydä. Aina tulee mun hauilla jotain pikkareita ja bling blingiä

    Siis kuhan kuvia kattelisin
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kyl se tuppaa olemaan niin että näissä vanhoissa romuissa on järki se viimonen kriteeri kun näitä lähetään pykäämään.
     
    onoff road ja artsiracing tykkäävät tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  16. saresks

    saresks Gearhead

    o_OMake an offer -nappi puuttuu.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei täysin noinkaan. Kattelee aikansa vaikka Chryslerin 1958 lanseeraamaa ruiskua, muutamalla transistorilla ja liudalla passiivikomponetteja ja kytkimiä toteutettu ja funtsii, että kai tommosen vois tehdä itsekin... eli mikroprosessorit ja tietokoneet suljetaan pois. en o vielä saanut täydellisesti toimivaa aikaiseksi, mut vähintään yhtä paljon on säätämistä kuin neljässä tuplassa.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Omatekemä kaasari olis kyllä engineerinpornon aatelia.
     
  19. Eikös tuo ole IDA:lle eikä IDF:lle?

    Tämä on aika teoreettinen laskelma..

    Ensimmäinen juttu on, että 48 IDF:ään ei saa kuin 40 ja 41 millisiä kurkkuja. 48 IDA:han saa 36-45 mm

    Toinen juttu on toi kurkun suhde runkoon. Isoimilla kurkkuilla ei se virtaus oikeastaan enää edes kasva:

    [​IMG]
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tuo kaveri kyllä juttelee kun laittaa rohkiasti YV:tä, joskus jutellu sen kanssa niitä näitä. Mut ei myy halvalla, jossei paskaa puhu, enkä usko, niin on semmonen heppu jolla on jonnin verran tekemistä ihan kiihytysautohistorian kanssa, eikä pikkurahasta kiinni. Mut mukavia tarinoita.

    ER-13909 on BBO:n ja ER-15308 on SBO:n imari.
     

Kerro tästä muillekin!