Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. zuinula

    zuinula Gearhead

    Mikäs mahtaa tuohon olla oikea paketti? Mietin vaan tuohon omaan katiskaan. Katu ominaisuudet kiinnostaa + asennettavuus tms yms
     
  2. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Vielä mietinnän alla tämä, että mikä välitys olisi mulle soppeli. Varmaan 70-80% ajosta taajamassa ja jokunen mökkireissu jne sitten matkaa kuitenkin, ettei kuitenkaan saa järkyttävän tiheä olla, kun ei ylivaihdelootaa ole. Eli oisko se sopiva sitten joku 3.7, vai napsun harvempi. Pitäis päästä jonku 400hp kamppeen kyytin, jossa välitys tuota luokkaa, niin vois luoda oman mielikuvan asiasta. Lukoistakaan ei kokemuksia, niistäkin voi mielipiteitä esittää :)
     
  3. kuula

    kuula Gearhead

    Esim joku eaton ja siihen 3.42.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Mulla on Camarossa 3.73:1 välitys ja on liian tiuha matkantekoa silmälläpitäen.
    3.23-3.42:1 vois olla siedettävämpi.

    Miltä tuntuu auton etupää uuden jousituksen myötä?
     
    Aukustus tykkää tästä.
  5. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Eilen hain Chargerriin leiman, tuu käymään niin katotaan miltä 3.23 välitys tuntuu +400hv motissa :rotfl:
     
    Aukustus ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Hyvä tietää, että tuo 3.7 voisi olla liian tiheä. Siinähän käy niin, että jos perä on liian tiheä, niin ne maantiereissut jää sitten helposti tekemättä kokonaan ponulla ja se ei ole tarkoitus. Toki yksi vaihtoehto olisi päivittää ylivaihdelootaan, mutta onko niitä miten tarjolla bop jaolla ja mihin hintaan, siihen sitte vielä vahvistus päälle niin hintoihin tulee.

    Keulan korkeus noilla -2 tuuman isolohkojousilla on sopiva, pääsee hyvin vielä ajohidasteista ilman, että pakosarjat tms raapisi kiinni. Keula on jämäkkä, mutta ei todellakaan kivireki. Häätyy vielä iskarit päivittää myöhemmin, sekä takajouset. Hyvät on siis ;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jos laatikon vaihtaa OD lootaan niin mahtaa olla viisain vaihtoehto sitten TH200R4 BOP vaihteisto mikä menee suoraan Pontiaciin. Sen kanssa sitten suoraan 4.11 perä. ja TH200R4 saa kyllä kestämään rajut tehot, toisinkuin varmasti osa tulee kohta tähän perään kirjoittamaan, mutta kyllä saa siitäkin ammattilainen tehtyä kovan laatikon.

    Joku 3.5 huiteilla oleva välitys on sulle just hyvä. Ihan max se 3.7. Chargerissa en oo kaivannu yhtään tiuhempaa perää kuin tuo 3.23 mikä nyt on, tosin se saattaa olla 3.55:nkin kun en muista varmalla.
     
    Aukustus ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mun ääni myös tuolle 3.42 välitykselle. Alle 1500kg autossa ja 2400 1/min turbiinilla ihan toimiva yhdistelmä. 3.73 alkaa olla jo 80km/h vauhdissa sellainen että kaipaa isompaa pykälää. Mulla on tuo 3.42 ja valitsisin sen uudestaankin. Hyvä kompromissi ihan normaalin käytön kannalta.

    3.55 voisi olla se yläraja normaalikäytössä ja riippuuhan se rengastuksestakin jolla voi hienosäätää välitystä.

    IS
     
    Aukustus ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites toi paketti olikaan nyt noin niikun koneen, nokan, lodjun yms puolesta? Tuo 3,73, 3 lovisella lootalla ja nostetulla stallila sopii hyvin ylävireiseen mutta silti vääntänokkaiseiksi laskettavaan pikkulohkoon (n 350 hp 350 Nm) 245:silla 15" renkailla. Just saa suditettua jos haluaa. On ihan turha ottaa niin pientä välitystä, että nakit vaan savuaa ja sitten kuunnella säälien ylärekisteriä motarilla.

    4-lovisella OD-laaatikolla tilanne on toki toinen, mutta en menis liian pieniin välityksiin noissakaan, kun esim 2004R:n ykkönen on jo pienempi kuin TH350:sen. Jos nakki palaa heittämällä jo TH350:sellä, en pienentäis perävälitystä pelkästään vaihtaessani OD-lootaan. Pikkuvälityksestä hyödyn saaminen vaatii sitten jo muutakin.

    3.42 on munkin arvaus, eikä tartte mun mielestä vaihtaa tiuhempaan jos ottaa OD-lodjun 3.73:ella TH350:sellä huiput on 6000 rpm / ja n. 175 kmh 3.42:sella ja TH2004r huiput on yli kaks markkaa. 350:sellä matkavauhti 120 km/h on jo 3600rpm mutta 200r tipuatttaa maltillisempaan nuokin kierrokset 2500 rpm:ään
     
    Muokattu: 1.8.2019
    Make.S ja Aukustus tykkäävät tästä.
  10. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo ei välttämättä ole tarpeen mennä 4-vaihteisellakaan 4.11 perävälitykseen tuommosessa vääntömotissa, mutta vaikka menisikin, se on varsin siedetävä yhdistelmä: 27" renkaalla (esim. 255/60R15) kuitenki TH200R4 laatikolla ja 4.11 perävälityksellä 4-vaihde silmässä (0.67 OD välitys) nopeutta on kuitenkin 117km/h kun motissa kiekkoja 2500rpm, eli varsin siedettävä.

    Itsekään en 3.71 välitystä ottaisi 3-vaihteisella laatikolla, kierrokset noin 2900rpm 100km/h. 3.2-3.5 välille olisi oma valinta 3-vaihteisella askilla ja varmana mikä vaan noista on jo riittävä räppäilyynkin.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hain yhdeltä harrastajalta 15" vanteet omaan ponuun. Myyjän tallissa oli avo GTO ja Fordin 9" 3,23 vällärillä. Oli rullanmut orkkis 10 pulttisen. Päätti että temonttikin maksaa joten päätyi ko. ratkaisuun. Minusta ihan ok.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Vältetttävä yhdistelmä on korkeastallinen luistava turbiini, alavääntömoottori ja pieni välitys. On tosi tarkka kaasulle ettei sudi saman tien kun turbiini ottaa kiinni, eli on vaikea lähteä kunnolla.

    Jos haluaisin päästä mahdollisimman vähillä osavaihdoilla ja mootorissa on hyvin alavääntöä, laittaisin välityksen tuonne 3.42:een TH350:sellä, enkä vaihtais perävälitystä enää siirtyessäni th2004R.ään, kun ykkönen on pienempi.
     
    LPV ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. max

    max Double Gearhead

    Oliko sulla takana vakaaja jo näin vakiona?
     
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Joutuu varmaan pitkin hampain tähän tarjoukseen tarttumaan :eek::D

    Pontiacin 10 puristeinen 400 takomännillä 0,30 ylikoossa, #16 portatut kannet, 280/288 nokka (ram air 4), Edelbrockin performer imusarja, Holley 770 street avenger, Hookerin supercompetition pakosarjat. 400 kantturoissa pitäisi voimaa olla, jos vertaa samanmoisilla kokoonpanoilla oleviin muihin moottoreihin. Laatikkona TH350, 2400 stallinen turbiini.

    Juu vakaaja löytyy vakiona, tässä uretaania kaikki puslat koko alustassa.

    Kiitoksia kaikille kokemuksista välityksiin liittyen! Lukoista vielä jos on porukalla kokemuksia, niin niitäkin kaivataan :)
     
    Muokattu: 1.8.2019
    isalmela tykkää tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Mulla on GM levylukko 8.5 perässä.
    Laitoin 79 Berlinetta Camaron perään jossa oli alunperin 2.41 välitys ilman lukkoa,Richmondin 3.73 välitys ja ring gear spacer,Superiorin teräsvetarit ja ei ole c-clip eliminaattoria.
    Superiorin vetarit olivat mielestäni hyvä vakuutus,sillä olivat huokeat ja aivan eri tavaraa kuin orgikset.
     
    Aukustus ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    ... Joo mutta onhan se kauhian kiva jos leikkiä tykkää :rotfl: Ja saa sitä pitoja sitten slikseillä jos radalla käy kiihäyttelee :odwink:
     
    Aukustus tykkää tästä.
  17. Make.S

    Make.S Gearhead

    Itellä ponussa 3.73 välitys (th 350) ja tykkään kyllä kovasti. Varmaan 90% kyläajoa, mutta kyllä tolla sen 80-90kmh 2800rpm ajelee noihin "lähi cruisingeihin". Paljonhan ne sitä sanoo, ettei katuautoon kannata yli 3.5 välejä laitella...
     
    Aukustus ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Itsekin olen sillä kannalla ettei kannattas laittaa yli 3.5 välitystä varsinkaan jos 3-vaihteinen loota. Varmasti ajelisin itekin vielä 3.73 välityksellä kun V8 äänet ei oo mua koskaan häirinnyt, mutta jos vaihtamaan alkasin välitystä niin kyllä se 3.2-3.5 väliltä olisi.

    Aukustus nyt on muutenkin erilainen nuori. Veikkaan että kaikkien näiden kommenttien jälkeen se päätyy 4.5 välitykseen ja levittää takapyöräkotelot ja laittaa +30" renkaat taakse :rotfl:
     
    Aukustus, Camino'79, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Täällä Kehä 3:n liepeillä kun asuu niin välityksellä ei ole merkitystä,varsinkin jos ei ole asiaa perämetsiin.
    Mut jos Osuuskaupalle on matkaa 50 km,niin sit tietenkin harvempaa persusta.
     
    Make.S ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Tämä on just se juttu miks inhoan tiheetä viimestä välitystä,on 300-600hp moottorit autoissa mut sitten ajetaan sitä 80-90km/h kaikilla rajoituksilla kun ei viitti kovempaa ajaa kun korvat hajoo.

    Itellä on nyt toisessa mossessa 3.5 ja vaihtuu kyllä talven aikaan n.3 välitykseen kun ei tuolla viitti taajamamerkin ulkopuolelle lähteä.pystyyhän sillä ajamaan muttei se ole kivaa.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!