Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu tuolleen jos on yksittäisä valumia.
     
  2. höyrymakkara

    höyrymakkara 1st gear

    Maalasin mopon tankin ja ensimmäistä kertaa ja koitin tehdä raitoja.
    Onnistuikin kohtalaisen hyvin paitsi raitojen reunat jäi koholle.
    Vedin ensin toisen värin yli koko tankin ja sitten pesin ruiskun ja vaihdoin värin ja teippaus.
    Toinen väri pari kertaa ja noin haihdutusaika ja teipit pois ja lakat päälle.
    Raitojen reunat tuntui, mutta lähti pois kun vesihioin. Ei tunnu enää, mutta voi nähdä erilaisena kiiltona raidan vieressä jos oikein tarkasti katsoo.

    No ei tässä merkitystä, mutta missä vaiheessa nuo teipit pitäisi ottaa pois?

    Otin ehkä sellaisessa kohdassa, että maali oli elastista ja teippi oikein veti reunoja ylös mutta maali ei enää tasoittunut.
    Tekijämiehet juutuupissa tietysti vesihioo joka välissä, mutta tuskin niinkään aina tehdään kun isompia pintoja maalataan.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Teipit heti pois ku värit pinnassa. Ei se toki silti ihan tasaan mee, vaikka teippais kumminkin päin ja tarkasti. Ja rajausteipeissä hierottava reuna tiukkaan. Jos ei epäilytä edellisen kerroksen kesto.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    noi kannattaa tehä tinsumassoilla jos saatavilla, peittävä kalvo ohkasin mahdollinen,
    vähän harsottelemalla ruiskuttaa sekin, kovin märkänä tinsumassakin kasaantuu teipin reunaa vasten.

    noi nykyset vesivärimassat kiipeilee selvästi enemmän.
     
  5. 0132

    0132 Gearhead

    Nyt on värjätty pinta uudelleen. Äkkiseltään näytti huomattavasti paremmalta. Jäi vaan mietityttämään että meniköhän taas pieleen, kun maalia kului pirun vähän:odroll:
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    montako väri kerrosta vedit?
     
  7. 0132

    0132 Gearhead

    Puoltoista eli ensiks ohut ja sit peittävä. Mutta tais vähän jäädä turhan kuivaks se jälkimmäinen kerros
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Poika sai tilaustyön yhdeltä kylän isännältä, piti maalata 4000 fordin (avotraktori) lokasuojat ja astinlaudat.
    Mukaan tuli litra maalia ja hirveä pönttö ohennetta. Isäntä oli arvellut, ettei maali riitä.
    Kolme kerrosta maalia lokareihin, purkkiin jäi puolisen litraa.
     
  9. 0132

    0132 Gearhead

    Kylläpä menee maalaukset nyt reisille oikein urakalla. Tuo toinen kerros tosiaan jäi ilmeisesti ohueksi ja näin ollen tuli jonkin verran aplaria. No maalia ei enää sitten jäänyt kuin vajaa puoli litraa niin kävin hakemassa lisää. Muuten sama tavara mutta tällä kertaa antoivat Silcon kovetteen. Kolmannella yrityksellä se jäi sitten täysin mataksi. Ajattelin että maalasin taas liian ohuesti valumien pelossa. No perkele kokeillaan nyt vielä kerran, kun väriä on riittävästi kun molemmat ostetut satsit lasketaan.

    Nyt sitten neljännen kerran jälkeen ne alueet jotka maalasin ensimmäisen ostokerran maalilla ja kovetteella ovat satiinia ja kohtalaisen siistit. Kun taas toisella kertaa ostetulla maalilla ja tällä Silcon kovetteella maalatut ovat taas matat, karkeat ja saatanan rumat. Onko vika kovetteessa, maalissa vai maalarissa? Samoilla säädöillä yhteen putkeen maalasin kaikki. Silcon kovetteella tuntui kyllä haihtuvan helvetisti nopeammin.

    Ja tosiaan DeBeerin maali ja ensimmäisessä satsissa saman merkkinen kovete.

    Edit.. ohenteet vaihdettu kovetteiksi
     
    Muokattu: 24.7.2019
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Onko silcon varmasti ohenne, ettei ole silikonin poistoaine, jolla pinta pyyhitään ennen maalausta?
     
  11. 0132

    0132 Gearhead

    Ei perkele, sori sekoilin. Kovetteista siis kyse eikä ohenteista.
     
  12. Doorslammers

    Doorslammers 3rd gear

    Kerrosten välinen haihdutus aika? Mulla kävi kerran että kaveri tuli käymaan kesken maalauksen ja 20min haihdutusaika karkas 50minuuttiin ja jatkaessa oli pinta liian kuiva että uusi ruiskutus olis siihen "sulanut". Kannattaa sormella kokeilla esim. teipistä millon on väri tahmee jos on epävarma lämpötilasta/ohenne määrästä. Märälle on turha ruiskuttaa ei saa kuin valumia.
     
  13. 0132

    0132 Gearhead

    Tällä epäonnistuneella puolella en juuri viittä minuuttia pidempään haihdutellut. Tuntui tosiaan olevan niin nopeeta tavaraa. Normaalia tuon Silcon kovetteen ainakin piti olla.
     
  14. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Käyttiksen lokarinkaaria joutui entraamaan ja kyllä vanhat maalit on vaan hyviä. Happopohja vuodelta 2003 täysin iskussa samoin hiontapohjamaali vuodelta 1999. Pintamaali piti hakea kaupasta ja sen ohennin ei kuulemma säily puolta vuotta pidempään..
     
    kaierkki tykkää tästä.
  15. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Olipahan taas koomista katsottavaa jos olis ammattimaalari nähnyt.
    Tuli kuningasajatus että fiksaan Oldsista ovet ennen Forssan PickNic:ä kun joku aiemmista omistajista oli ajanut pikkasen liian läheltä betoniporsaita ja molemmat ovet ottaneet kipeetä osumasta.

    Kauheella innolla hiomakoneella karhentamaan pintaa että kitit pysyy, kittausta ja hiontaa useita kertoja kunnes omasta mielestä "hyvä". Pohjamaalia (epoksi) ruiskimaan, eiköhän hämähäkinseittiä pukkaa pintaan. Puhkihan maalipinta oli mennyt hiomakoneella heiluessa ja ei tullut mieleen yhtään missään vaiheessa thermoplast, nyt tuli ja alkoi armoton itseruoskinta.
    Laatikkoa penkomaan jossa maalaustarvikkeet ja löytyi vanha filleri purkki, tätä ajattelin vetää eristeväriksi mutta kovete tietenkin täysin valumatonta.

    Sitten tuli toinen kuningasajatus, haen Tokmannilta paukkupurkissa olevaa filleriä ja ruiskin tätä eristeeksi. Tämä vaihe olisi kannattanut tekemättä, täysin kelvotonta kuraa koko tuote ja kun hiomalla poistaa tukkii paperin hyvinkin tehokkaasti. Tämä koko homma oli tarkoitus tehdä tuossa talomaalauksen välissä, verenpaine rupee pikkuhiljaa kohoamaan ja rupeaa kaduttamaan koko homma. Mastonin purkkikökkö tukkii paperia ja sen seurauksena nättiä kiharaa pintaan. Siispä unohdetaan pohjamaali ja pintamaali vaan päälle.

    Ruiskuun vaihdoin pienemmän suuttimen ja pintamaali säiliöön, maalaushan tapahtuu pihassa ulkona ja tietenkin tuulinen päivä. Pintamaalia ruiskiessa ruiskun perkele kakoo maalia ja ketutus nousee vaan maalarilla, vedän kaikesta huolimatta molempiin oviin harson maalia joka tietenkin on aivan epätasaisesti peittänyt pinnan. Ruiskua aukomaan tietenkin vaan ja maalisuuttimesta puuttuu kokonaan tiiviste, minnekkä sekin nyt hävinnyt. Varatiivisteitä tietenkään ole missään, isommasta suuttimesta tiiviste tähän pienempään ja maalaamaan. Jälki selvästi parempaa tällä kertaa mitä nyt tuuli heitti koivunsiemeniä oviin, näitä nyppimään pois kun maali vähän kuivunut. Lakkausvaiheessa aurinkokin paistoi aluksi nätisti joten vastavaloon oli hyvä ruiskia lakkaa, pilvi peitti auringon kesken lakkauksen ja eihän tämän ikäisellä silmä enää sopeudu kovin nopeesti joten loppuruiskutus melkeen sokeena. Lopputuloksena enemmän tai vähemmän appelsiiniä ...kele. Lakkausvaiheessa ei onneksi roskia lentänyt, ainostaan yksi banaanikärpäsen näköinen otus.

    Lopputulos kuitenkin on ehkä hieman parempi kuin alkuperäinen, kyllähän sitä nyt harrastuksen vuoksi pitää kaikki yrittää itse tehdä (sen näköinen kyllä tulikin).

    Loppupäätelmä:
    - Mastonin tuotteet syvältä
    - Pohjatyön tekijä surkee
    - Maalari onneton räpeltäjä
    - Ulkona maalaus perseestä
    - asiakas (itse) tyytymätön työhön
    - kannattiko? en tiedä.....
     
    tinareki, Rusty, juko7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Kannatti, opit tuossa muutamia asioita, mitä ei kannata tehdä.
    Ja monelle kanssaharrastajalle tuli vertaistukea.:)
     
    sleepercooler ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Suomalais-ugrilaista kansanperinnettä parhaimmillaan!
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tossa koivunsiemen-kohdassa repesin. :rotfl:
     
    f34 tykkää tästä.
  19. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Olipa tuttua tarinaa...
    Kaikki nuo mogat on tullut itsekin tehtyä, joskaan ei välttämättä samalla sessiolla.
    Tuo likainen ruisku on meitsin helmasynti. Koskaan ei saa putsattua kunnolla ja sitten tiputtelee, räkii ja tukkeutuu.
    Samoin pölyinen, roskainen maalaustila (ulkona tai sisällä).
    Kun joka toinen vuosi tarttuu ruiskuun, niin ehkä kerran kymmenessä vuodessa saavuttaa hyvänkin tuloksen ;)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tekis mieli hyödyntää hyllystä löytyviä purkinloppuja eräässä projektissa, mutta uskallanko käyttää Trotonin acryl fillerissä Mipan kovettajaa??
     

Kerro tästä muillekin!