SBC 010 4-bolt lohko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja suojanen, 4.8.2019.

  1. suojanen

    suojanen 3rd gear

    Moi,

    Mulla on 3970010 010 4-bolt lohko ilmeisesti vuodelta -68 tai -78. Lohkon takana merkintä F 1 8. Lohko on jo 030 ylikoossa ja huomasin, että yhdessä sylinteriseinämässä on pieni n. 1-2mm valureikä. Onkohan tällä käytännön merkitystä. Mietityttää hiukan et onko tästä lohkosta enää aihiota lähteä tekemään konetta?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos arveluttaa niin putkittaa yhden sylinterin?
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos siellä huokonen on, niin seinämäpaksuus on sen kohdalla ties mitä.. Huokosen syvyydestä kun ei saa mitään tolkkua.
    Tuo putkitus varmaan ainoa turvallinen tapa lohkoa käyttää.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mä olisin niin vainoharhainen, että mittaisin seinämävahvuuden kaikista sylintereistä ennen jatkotoimenpiteitä. Voi hyvinkin olla, että syöpymä ei ole ainoa laatuaan....:confused:

    Huonoilla nesteillä tai pelkällä vedellä vuosikausia seisonut lohko voi olla romurautaa jo lähdössä. Mitä aiemmin asia selviää, sitä pienemmät vahingot.

    IS
     
    4d sedan, rb, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja vielä vainoharhasempi tekis lohkolle painetestin ennen seinämän mittauksia.

    Stressilevy vaan kannentiivisteen kanssa paikoilleen ja vesipumpun reijästä paineilmaa 1bar luokkaa, sit suihkii saippuavettä porauksiin. Tämä siis molemmin puolin.
    Jos pulputtaa niin ainakin se putkitus on edessä, tai varmaan mieluummin uuden aihion etsintä?
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hieman aihetta laajentaen, kannattaako nykyään lähteä 60-70 lukujen lohkoista etsimään ja tekemään?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Muokattu: 5.8.2019
    Powerstroke ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Löytyy näitä Suomesta heti varastosta.
    Lainaus tuolta myyntipalstalta.
    1 kpl 350 4 pulttinen valmiiksi .030 porattu priima lohko 800,-
    Uusi GM10066034 Grate350 lohko 4pulttinen 2-osa stefa 1355,-
     
    Powerstroke, Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. suojanen

    suojanen 3rd gear

    Jep,

    Kiitos vastauksista, täytyy funtsata asiaa.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Nappasin romukuormasta 5.7L Mercruiserin lohkon, siis SBC 350cid. Tästä oli perämeren ulapalla mäntä hajonnut ja rantaan oli tietysti täytynyt päästä takaisin. Eli yhden sylinterin on kiertokanki hakannut huolella pilalle ja näyttää männän irtopalaset käyneet mutkan myös toisessa sylinterissä, jossa naarmuja (ei kuvaa).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Lähinnä mietin, että kun jälki on tällaista niin saako putkittamalla enää ehjää lohkoa? Yhdessä sylinterissä on siis muutamia pystysuuntaisia halkeamia ja niistä kahdessa on isompi kolo jotka on läpi vesitilaan. Alkaako putkituksen jälkeen vesitilasta kadota nesteet öljypohjaan, vai voiko nuita jotenkin tukkia ennen putkitusta (kemiallinen metalli tms. hokkuspokkus). Muut 6 sylinteriä oli hyväkuntoisia vailla minkäänlaista rappua, joten jos yhden pytyn porauttaa ja toisen putkittaa tai putkittaa molemmat, niin ei menis lohko kukkapenkiksi vaan omaan käyttöön. Mitä raati sanoo?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus vein 400 4bolt lohkon koneistamoon ja sanoin että tsekkaa kaikin mahdollisin keinoin että saako tehtyä "hipo" koneen. Koneistaja näytti vihreää mutta se oksensi osat pihalle alle kahden viikon kun lähti peukalonpään kokoinen pala irti pytystä. Palassa oli alle millin vahvuudelta ehjää metallia mutta kesti mm. painetestin silti siis ennen porausta. Voi olla että porauksen jälkeen ei olis kestäny?
    Vanhat lohkot on kuin venäläistä rulettia niin että rullassa on kahdeksan reikää ja seittämässä pati.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuollaisia 4 bolt- Mercruiserin koneita ilmestyy aina keväisin, kun ovat jäätyneet epäonnistuneen talvihuoltokokeilun tuloksena, eli sellaisesta saattaisi saada koneen, ovat yleensä aika hillitysti haljenneet nostajakaukaloon tai vesiproppujen välistä. Ei siis itsellä kokemusta tuollaisten hitsaamisesta, mutta jos jollakulla on ;)
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tilasin joku vuosi sitten rockautosta venettä varten tollasen 4 bolt marine long blockin eli alakerta ja kannet, kaikki tehdaskunnostettuna ja kansia myöten valmiiksi kasattuna. Hinta 1400 taalaa.
    Siihen vain vanhat imu ja pakosarjat kiinni, öljypohja, ja jakaja ja menoksi.

    Henk. Koht. Tekisin tuosta viinipullotelineen.
     

Kerro tästä muillekin!