70-80 luvun pienet Fiat henkilöautot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Motor & Parts, 30.1.2019.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Tommosia ei mun käsiini silloinkaan annettu jostain syystä! Hienoja ovat.
    Enkä tienny sitäkään, että matkamökki oli Autonovon siipien alla.
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mulla olis 308. Täyspitkä malli, matkamökin viereisessä kuvassa oli lyhyt 314.

    Ostakee pois. :)
     
  3. musta pässi tykkää tästä.
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    stana ja musta pässi tykkäävät tästä.
  5. Iltalehdessä on juttu Paskakauppa -nimisestä puljusta ja sen perustajasta Jenni Timoskasta Heillä on hieno Fiat 600 mainosautona:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mä oon muuten alkanut pitää Fiatin keltaisesta. Se on harvinaisen mieleenpainuva väri.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Harvinaisen mieleen painuva väri tosiaan. 70-luvun lopulla puberteetti iän saavuttaneena muistan elävästi että samaa keltaista ja myös paskanruskeaa väriä työnnettiin joka saatanan paikkaan sisustusvärejä myöten. Juuri kun luulin että olen yli päässyt ja unohtanut sen kaiken niin nuo arpeutuneet haavat ja tukahtuneet tunteet valtaavat taas mielen, valitettavasti.
     
    cb125twin ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Olihan sitä synkänvihreää, tunkkasen punaista ja tummanruskeaakin joka paikassa..:confused:
     
  8. cdv70

    cdv70 Double Gearhead


    Muistelen joskus nähneeni pikku Fiiun valkoisena.
    [​IMG]
     
  9. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Itselläni oli joskus aikoinaan muutama 126 Fiiatti. Jotain kerran tarkistin koneen käydessä pelti auki huoltamon pihassa kun ohikävelevä mies viisaana sanoi että "ei taida käydä kun kolmella".....mitäpä muuta siihen vastaa kun että "kävisikin",,,,;)
     
    PAW, isalmela, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mikähän siinä on kun Trabant ja Fiat 600 edelleen kilpailee minun sielusta?

    2 tahtikone autokäytössä on melkoista tervaa fiilikselle. Mutta mulla oli 8 vuotiaana peltoautona 600:nen.
    Vajaa 10 vuotiaana autona se oli jo niin laho että ajovalot putos pohjineen ja niille nakerreltiin uudet paikat keulamaskipeltiin ja jokkistyyliin kattopellistä laput silmäkuoppien kohdalle.
    Pohja taas saatiin kantamaan matkustajat sisäpuolella sillä että pohjan ali vedettiin iso levy 1,5 mm peltiä joka hitsattiin päistään molemmin puolin kynnyksiin ja keskelle iso vetopultti keskitunnelin läpi ja alapuolelle metrin pätkä vanhaa lehtijousta keskiosaa kannattelemaan. Penkit oli käytännössä ruostuneet irti lattiapellistä.
    Ihan käsittämättömän hauras auto ruostumaan mutta se mukava pärinä siellä takana, miniatyyrimoottori, muovinen tuoksu sisätiloissa sekä takaveto. Ihan loistavan sympaattinen harrastelaite.
    Oli mulla 10v sitten 62:nen pienilamppuinen mutta se oli vastikään hiekkapuhallettu pilalle ja maalattu epoksiharmaallla kera useiden valumien. En mä sitä koskaan saanu kunnolla projektina etenemään muoden kiireiden takia (pari Challengeria) joten myin pois seuraavalle, ettei ruostu pilalle pressusäilytyksessä. No se sit hukkas siitä kaikki paperit, joten tais mennä jokkikseen sekin koppa. Sääli.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Suosittelisin 850/133:sta jos jotain takamoottorista pitäisi. Yllättävän hyviä ajaa ihan arkiliikenteessä, jaksaa ajaa pidempääkin matkaa. Ero 600:seen on yllättävän iso niin menohaluissa kuin ajotuntumassa. Tuntuu jo melkein autolta.

    Fiiliksenä 500/126 on omaa luokkaansa, mutta kenellä on sitten aikaa ihan vaan rauhalliseen fiilistelyyn. No onneksi joillain.

    Jos on yhtään kiireisempi elämä, niin liian hankalat autot vaan tuppaa jäämään ajamatta.

    Jos nyt olisin hankkimassa jotain pikkuhiivattia harrasteeksi, niin vaihtoehdot olisi 850 Coupe, 127 tai Autobianchi A112.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Opetteluni ajelin Helsingissä kusiaisella. Ihan oli kelpo peli. Ainut, joka vaati vähän ennakointia oli mutkassa oleva heitto, jossa takapyörä tuntu menevän keskelle autoo. Joutu siinä aina suoristaan, ettei kaatunu. Silloisessa Herttoniemen liikenneympyräsä kerran meinas. Siinä oli silloin pomppu, ja siihen sai vauhtia isolta tieltä Helsingin keskustan suunnasta....
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    noita lähinnä 133 oli vaikka kuinka paljon 80-luvun lopusta 2000-luvun alkupuolelle. Yks kusiainen ja 126 siinä seassa. Varaosiksi hankin 127 ja 850 malleja ja osia. Ne oli oikeestaan talviautoina ja jenkillä kesät. Kunnossa olevana 850/133 on lämpimimpiä autoja mitä on ollu. Silloin aikoinaan siisti 133 ei maksanu juur mittään. Nykyään vaikeampi löytää ja hinnat on kuten muillekin perämoottori fiateille aivan ulkoavaruudesta.

    se 850 coupe/sport coupe on jääny kokematta ja autobianchi a112 abarth kone ostamatta vaikka kyselinkin aikoinaan semmoista.
     
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tallinseinällä roikkuu 850 sport coupen ratti,ei puuttuis enää paljoa.
     
    12345678910, cdv70 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Työkaverilla oli tollanen koupe vuosia sitten.
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Noissa näytti mittari liikaa vissiin sen 20kmh
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tiijä miten mittari näytti mutta volvo 240 turbon kuski näytti hämmästyneeltä ku roikuin sen perässä 6-tiellä 133 fiatilla 140km/h saakka ja laitoin vilkun ohi mennäkseni ns. maston suoralla. Ei päästäny mutta roikuin 160km/h saakka perässä ja sen kuskin silmämunat näkyi sen taustapeilistä ymmyrkäisinä. Siis fiatin mittarin mukaan.

    Eilen töihin mennessä suparu ja joku ooppeli ajeli peräkkäin 60 rajoituksella 40km/h. Liekö muutaman vuoden vanhoja. Monesti se on enempi sisäänrakennettu ominaisuus eikä auton vika että ajellaan muista autoilijoista välittämättä alinopeutta
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Ukolla oli 77 133 vuodet 1980-83 ja jäi käsitys että laadukkaampi kuin 127. Olikohan suomessa maalattu paksun oloinen vihreä väri vai parempi pelli laatu mut ruoste ei purassu? Tai paksu terva pohjassa? Finikor pipa mulla oli valokuvissa tuohon aikaan.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei ois ollut Especial malli joka vastasi 850 Specialia... Jos vakio siis oli.

    Kakskurkkunen Weber, korkeempi puristus, levyjarrut edessä ja lämpömittari mittaristossa...
     

Kerro tästä muillekin!