V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Näin se varmaan on.
     
  2. skide

    skide Gearhead

  3. Taitais tulla tästä sanomista katsastuksessa:

    [​IMG]
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos kokonainen V8 kaipaa 14" kokoluokkaa olevan ilmanputsarin ja siinä vain vajaat 2 sylinteriä imuroi kerrallaan ilmaa, niin ei sen tötsän suodatin, samalla suodatuskyvyllä, saa paljoa pienempi olla. Ahtimen imupuolella ei haittaa niin paljon mutta tommosessa tuunatussa vaparissa haittaa.
     
  5. Tämä koko juttu jäikin mietityttää. Tässä on lopputyö, jossa on Häyabusaan laitettu turbo. Täällä on ilmansuodattimen kokoon kaava:

    [​IMG]
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kirjoittaessa olin jo jatkamassa turboon, mutta lopetin kesken, jotta saadaan jatkokertomus. Turbossa on absoluuttipaineanturi säätöluupissa (yksinkertaisimmillaan jousikuormitettu kalvo, passiivinen ohjain dumpille) jonka ansiosta ulostuloon tulee suunnilleen sama maksimipaine (abs) meren rannalla ja vuoristossa. Ahdas suti on vähän niin kuin se vuoristo silloin kun on kaasu auki. Turbotetut mäntämoottorit tekivät mahdolliseksi kiivetä lentokoneilla paljon korkeammalle kuin vaparit kykenivät. Tötterömoottorit, mitä lie IR-imusarjoja ovat, on niitä ohuesta ilmasta kärsiviä vapareita. Toisekseen niihin tötteröihin on viritetty jonkinlaisia resonansseja, jonka ansiosta täytös kiipeää jopa yli yhden. Ahdas suodatin on tämmöisessä kaasuputken värähtelyssä vaimennin. Ei syki yhtä hyvin.
     
  7. Jos tuolla laskee ketjun aloittajan 387 cid ja laitetaan nyt maksimikierrokset vaikka 7500 rprm, niin

    A= (387 x 7500)/ 20829 = 139,348984589 in2

    Jos tuon jakaa 8:lla, niin saa yhden sylinterin tarvitseman pinta-alan.

    139,348984589 in2 /8= 17,418623074 in2

    Jos ajatellaan tuo suodatin ympyräksi lätkäksi imutorveen, niin:

    17,418623074 in2 = (pi x d exp 2 )/4

    d exp 2 = (4 x 17,418623074 in2)/ pi

    =>

    d = 4,70936086 in = 119,617765844 mm

    Elikkä pyöreästi sen pyöreän lätkän tarttis olla 12 cm halkaisijalla..
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuossa taisi vielä unohtua se että imutorvessa ilma liikkuu nelitahtisessa vain yhden tahdin ajan joten pinta ala pitää vielä kertoa neljällä.
     
  9. Katselin alkuperäislähdettä:

    https://www.knfilters.com/faq

    Eipä siellä mitään tuommoisesta kertomisesta puhuta. Laadutetun kaavan luvuista ei aina tiedä, mitä siellä on.

    Sellasen virheen tein, että tuo kierrosluku on parhaan tehon kohdalla. Elikkä tuosta lopputuloksesta lähtee noin pari senttiä pois.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kaava onkin tarkoitettu laskemaan kokonaisen moottorin suodatin. mitä enemmän sylintereitä sen tasaisempaa ilmavirtaus on.
     
  11. Se on juurikin noin, mutta kun ei siinä oteta huomioon tuota sylinterilukua, niin ei se minusta tarkoita myöskään, että automaattisesti sitä alettaisiin kertomaan neljällä. Eihän sitä muuten voisi käyttää yksipyttyississä jne.

    Sen sijaan voidaan keskustella tuon kaavan jakajasta. Tässä on hiukan kilpaileva kerroin:

    Once you have determined the proper shape, you can determine element size. Two factors dictate the filter size: the engine’s cubic inch displacement and RPM at maximum horsepower. Knowing those figures, use this formula to determine the minimum effective filtering area an engine requires, where A equals filtering area:

    A = (C.I.D. x RPM) / 25,500

    Aiheesta takaisin tötteröihin ja airboxeihin. Olen joskus miettinyt, että joku tämän tapainen lättysuodatin voisi olla hyvä tötteroiden päällä air boxissa. Noita kun parikin laittaa, niin varmasti riittää virtaus..

    [​IMG]
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä ajattelisin että noi liian pienet suodattimet vois olla ihan hyvät jossain kruisailutilanteessa kun pitää esitellä tötteröpatteria ja sitten ne otetaan pois tai laitetaan joku iso ilmaboksi suodattimineen paikalleen ns tositoimiin. Että vähän niinku tilanteen mukaan. Mutta ei mulla oo kyllä mitään matemaattista kaavaa että miten se oikeesti menee. Enempi fiiliksellä!
     
  13. Lasketaas tuotakin hiukan. Tuossa mitat on 389 mm x 187 mm eli tuumissa 15,31496063 x 7,362204724 => pinta-ala on 112,751875504 in2

    Jos suhteuttaa sen siihen alkuperäiseen koneen vaatimukseen:

    A= (387 x 6000)/ 20839 => 111,425692212 in2

    Niin yksikin tuommoinen riittää. Ja tuolla toisen kaavan mukaan reilustikin.
     
  14. Vaukusti

    Vaukusti 1st gear

    Sama, ihan fiilispohjalta laitoin tuohon omaan 400 kuutioiseen clevlandiin 8 suodatinta tötteröiden nokkaan. Saman tyylisiä kun aikaisemmassa viestissä puskee pellin läpi.
    Vehjettä keväällä rullilla säätäessä suodattimien kanssa lähti vain -70 kw tehoista pois.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kyllähän se ilmanputsarin koko lasketaan samoin kuin kaasarinkin koko, eli kahdelle, kolmelle tai neljälle sylinterille riittää sama kuin yhdellekkin, koska sylinterit imee eri aikaan. Ja kääntäen, yhdelle omasta kaasarista/putsarista imevälle sylinterille tarvitaan sama kuin kahdelle, kolmelle tai neljälle sylinterille yhteensä, silloin kun imukanavat yhtyy ennen ilmanputsaria/kaasaria. Ellei sitten sylinterin ja ilmanputsarin välissä ole hirvittävän isoa kammiota joka tasaa sykkivän virtauksen.
     
    Muokattu: 7.8.2019
    Turbiini tykkää tästä.
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Millaisilla putsareilla ajat nyt vai nieleekö foordi pölyä?
     
  17. Vaukusti ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  18. Vaukusti

    Vaukusti 1st gear

    Ostin rallitarvike kaupasta vaahtomuovisukkia jotka tulee nippusiteellä imutorveen kiinni.
    Nämä eivät vain kestäneet imua ja repeytyivät.
    Tokmanista on nyt haettu 8 teesiivilää, että saa vielä ajeltua.

    Talven aikana pitäisi tehdä loppuun asti tuo aloitettu ilmanputsarikotelo.

    Kerran jo lohko haljennut kun menty ilman putsaria ja sopivan kokoista tavaraa jäi väärään paikkaan.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  19. Nettivaraosassa on komee Hilbornin BB-Mopar-setti myynnissä. Onkohan nämä ollut jollakin joskus kiinni Suomessa?

    [​IMG]
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sillonku rankerooveriin tuli ruutta niin se oli "töttörö" mallinen mutta töttöröitten päällä oli plenumi ja vain yksi kaasuläppä.
     

Kerro tästä muillekin!