V8 IR-imusarjalla ajelijoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.7.2019.

  1. Sen mallinen imusarja on yleisin, varsinkin vajaapyttyisissä.

    Tässä sen sovellus cross ram:

    [​IMG]

    Periaateessa samanlainen kuin Moparin hemin cross ram, mutta ruiskulla.

    Samassa linkissä oli muuten noista imusarjojen pituuksista pari käppyrää Åkelta :D:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gary Grand ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kun siellä on ihan oikeat töttöröt.
    [​IMG]
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Tuossa kuvassa alla ainoa syy, miksi aiheesta itte innostuin. Yhdistelmä kaksitason alavääntöä ja singlen hyvää hönkää.Vertailussa nykyinen viilailtu 2-tasoimari ja 4 x 48 IDF. Mitään moottorin/pakoputkiston parametreja ei ole muutettu imarityypin vaihtuessa, paitti tietty IR kanavia vähän haettu ja tuossa kokonaispituus imukanavistolla 13,5", 2" tötteröt ja CSA imarissa 2,6"^2 (levenee kolmen tuuman matkalla kansilta kaasarille 2.4>2.8)

    Lyhyehkö kanavisto siksi, että mahtuisi pellin alle ilman pulkkaa matalalla common putsarilla. Kun orkkikset pikkulohkon rautakannet on melkein puhki portattu ja silti keskimääräinen CSA vain 2,32 neliötuumaa, ei haittaa alapäässä juurikaan vaikka imupituudet on alle optimin.

    Kovin herkkä tuntuu olevan imusysteemin mitoituksille, CSA tai pituudet +/- 10% pielessä ja ala/keski/yläpää heti saman verran mettässä.
    Jos IDFfien kokonaisvirtausta pienentää 2320>2100 cfm, ei käppyrät tuntuvasti putoa, varsinkaan noilla lyhyillä imukanavilla. Tilanne muuttuu Mentäessä sivuimuihin ja niille tyypillisiin pituuksiin. Tällöin tää oraakkeli ennustaa, että CSAata on kasvatettava. Mutta saa noilla toisen kertaluvun paineaallolle viritetyillä DCOE setupeilla näköjään hurjia vääntöjä aikaan

    IR alapäätä voi yrittää parantaa ymppäämällä termination boksit kollektoreiden päihin kun tilaa olisi ja muuta pientä viilaamista. En tiedä tarvisko kauheesti kuitenkaan yrittää.

    Kiehtoisi yrittää saada toimiin kaasareilla. Weber seospiirien säätö on osaksi tuttua kun lavetin hollikassa on weber power platet ja niitä on kyllä kiva ja johdonmukaista säätää. Ja IDF-tyyppiset koska ne on halpoja ja matalia sekä kurkkujako osuu hyvin oldsin imukanavajaon kanssa.
    No on tässä talvi aikaa muuttaa mieltään. Tunnelramihan pääsee kans samoihin ominaisuuksiin, mutta se korkeus kaasareilla...



    [​IMG]
     
  4. Ymmärsin kyllä, mitä hait. Mutta ei sillä ole paljon merkitystä ole, missa asennossa torvet on.

    Kuten sanoin, että vajaapyttyisissä on noita "oikeilla tötteroillä" olevia plenumsarjoja aika paljonkin. Tähän tyyliin:

    [​IMG]

    Tuosta pituudesta tuli tämmöinen tutkimus vastaan:

    https://waset.org/publications/1000...efficiency-for-best-performance-in-motorsport
     
  5. Tuo CSA tarkoittanee imukanava poikkileikkausta eli cross-sectional area?

    Kyllä minusta kannattaa kokeilla. Jos ei muuta iloa, niin rakentamisen iloa ainakin..

    Oletko simuloinut tuolla ohjelmalla, jos on IDF:t ja semmoiset nokan arvot kuin siinä pari sivua sitten olleessa ruisku-Chevyssä?
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Siinä 280XFI HR13 vs. nykyinen laahuri, weberpatteristolla molemmat, ei muuta eroa kuin nokka ja keinut, mulla nyt 1.7/1.65 ja XFI:ssä 1.6. Täytyy muistaa, et kansien kanavakoot on hierottu maks.teho 6000 alueelle, joten olis tavallaan hölmöä vaihtaa lyhyempää nokkaa. Lisäks on Rhoads säädettävät laahurinostajat, joista en hevin luopuisi ja jotka on mallinnettu tuohon punaseen käppyrään.


    [​IMG]
     
  7. No lähinnä mä mietin tuossa mutulla juttuja. Ensimmäinen pointti on nuo IDF:n rajat, jotka tulee 40:lla kurkulla jossain 5300 rpm ja sillä uberharvinaisella 41:lla kurkulla 5600 rpm. Jos tahtoo laittaa rajaksi 6000 rpm, niin silloin ollaan 43 millin kurkuissa, mitkä ei enää mahdu IDF:ään. Siis noin teoriassa..Käytäntö voi olla jotain muuta.

    Toinen juttu on tuo LSA. Siinä aiemmin olleessa Britishv8 keskustelussa oli joku aiemmin kapeemmallakin LSA:lla, mutta siellä oli siitä leveemmästä ja mm. tämä kommentti:

    "Inglese is advising to use a cam with a wide, LSA 112 or higher with minimal overlap with their Weber induction. "

    Eihän tuo minusta vaikuttaisi hassummalta XFI:n tyylinen katuautossa, vaikka huipputeho hiukan kärsisi. Lopultahan näissä on kyse siitä mitä haluaa.
     
    saresks tykkää tästä.
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Juu, pidensin imutötteröitä 2,5" XFI nokalla ja alle viiden tonnin parani keskiarvoväännöt jotai 30% heittämällä. Kovat väännöt saisi pikkulohkoon kyllä, mutta tässä tapauksessa ne olisi aina savuna ilmassa. Ja kuka on istunut autossa, mikä vääntää kovaa 4 tonnissa ja ihmetellyt voimaa ja sitten toisessa kaarassa ja sama voima 6 tonnissa nopeudeksi muuttuen, ei ole paluuta...

    Tuo cfm rajahan ei ole veitsellä leikattu. Jännästi kylläkin IR setupilla näyttäis pienenevän laajemmalla rpm alueella vedot alakantin cfm:llä kuin normi plenumilla. Syyt arvattavissa. Vaatii lisäselvittelyä...

    Kun muuten kattoo noita irtokurkkuja, syyhyäisi modata ne IDFfiin ilman boostereita oleviksi annular-kurkuiksi. Kävis meinaan vähän pienemmätkin kurkut.
     
  9. Tässä DCOE -jutussa on maininta annular -kurkuista ja pari kuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Yritin joskus selvittää, että tekeekö joku noita Webereihin. En silloin ainakaan löytänyt asiasta mitään. Kerro jos löydät jonkun valmistajan.

    Tokihan kovat pojat noita sorvailee CNC-sorvilla itsekin..
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Meinasin niinkin hurjaa että boosteriventuri kokonaan pois ja kurkut modaisi annular-tyyppisiksi. Ei löytynyt valmiita mutta tuossa speedtalkista napattu teksti kun joku ukko tehnyt tuon. 8 kpl custom kurkkuja ... voiskohan tulostaa 3d-printterillä, heh joo.


    by #84Dave » Thu Apr 28, 2011 5:39 pm
    OK Troy....... you want to R&D something different regarding carbs? Think about this..... although it's not a completely new idea. In the early 2000's, (3) of us got together and decided to try something different for our paved oval Pro-4 2.0L SOHC Ford 4-cylinder. We were kicking some serious booty with our dual-sidedraft 50DCO Webers, so the Rule Nazi's decided to restrict & limit us to 38mm chokes/venturi's in our Weber's. We (3) put our heads together and decided to design & CNC- manufacture (4) 38mm annular-discharge-venturi's (ADV) for the Weber's. We thought it would be very difficult to improve the design of Mr. Weber's product, but we experienced a couple of very positive surprises. We completly removed the aux-venturi & chokes from the carbs. In their place, we CNC'd full-length ADV's that run from the top to bottom of the carb throat. Gentle coverging angle from the top to the venturi, and diverging angle from the venturi to the throat bottom. In fact, we manufactured a set of 38mm and a set of 36mm ADV's. Across the shop to the flow bench. The 38mm ADV flowed the same as standard aux-venturi/46mm chokes. The 36mm ADV flowed the same as the 42mm standard setup. That was the first surprise. The second? The 'signal' back to the main fuel well from the ADV was considerably superior to the standard setup. Example: The 36 ADV signal was 119" of H2O with 28" depression across the bench. The equal-flowing 42mm standard signal was 88" of H2O. We used (9) annular-discharge holes at the venturi. On the dyno, the BSFC nose-dived due to the extremely superior fuel atomization of the (9) discharge channels @ the venturi. Subsequent to carb 're-tune' on the dyno, the HP & Torque average improved 13% across the operating rpm band (5000-9000)with the ADV's. R&D complete & successful! The next surprise was the race track. Throttle response out of a corner with the ADV was MUCH superior to the standard aux-venturi/choke setup. In fact, we had to change our chassis-tune quite a bit to get the additional HP/TQ nailed to the pavement. Bottom line? Why couldn't the same improvement be experienced with a Holley-type carb modified to incorporate (4) ADV throats? Yeh..... Holley had an annular-discharge 2-bbl, but the thing was 'junk'. Not enough ADV 'holes', & the existing discharge channels were way too large. It was never successful commercially? -Dave-

    Top
     
  11. Aloin itsekin miettii, että olisko tuo vaaleanpunainen semmoinen, missä on yhdistetty kurkku ja tuo annular tyyppinen venturi?

    vrt.

    [​IMG][/QUOTE]
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Näyttäs hollikan .500" id boosteribanjoon prässättävältä booster insertiltä.
     
  13. Jaa juu, niinpäs onkin.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niitähän on, muuttuvapituuksisia imusarjoja vakioautoissakin. Miten olisi tehdä tämmöiseen sisäkkäin olevista putkista kierrosten mukaan lyhenevät torvet?
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Oishan toi jo aika villiä.

     
  16. Harvemmin näkee, että imusarja ns. ottaa eteen. :D

    Ferrari 360:ssa hauskan mallinen plenum -imusarja muuttuvan pituisilla runnereilla:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Tässä on video, jossa DCOE:issa on Annular Discharge Venturi:



    Ihan kamalasti ei näe, millainen se on..

    Tässä on tämmöinen kuva:

    [​IMG]

    Ei kai tämäkn ole Hollikan? Ainakin hiukan eri näköinen.
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    http://www.gasresearch.com.au/

    Tuon firman LPG-kaasarin annular optiokurkku. Mutta idea olisi juuri tuo, ei ihan mahdoton käikäle sorvailtavaksi jos joku muu tekisi:(

    Laitan vielä yhden laskennallisen vertailun kun oli puhetta imun pituuksien vaikutuksesta. Muuttuvapituuksiseen riittäisi teoriassa on/off 8" pituusmuutos ja kytkentäkohta 4700 rpm, 500 jalkapaunaa näyttää simu 3100 rpm 17" pituudella.

    [​IMG]

    Eli yli 500 jalkapaunaa 3100-5900 ja pikkulohkollao_O

    Pikkuisen haasteita imuilman suodatuksen kanssa, mutta olisi mukavaa säikäyttää katsoukko ja vokotella vosuja kun 8 jöötiä pumppaa pellin läpi ees taas.

    Täähän lähtee täysin lapasesta ennen kuin edes alkaa
     
    Gary Grand ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Se oiskin hienon näköistä kun laittais muuttuvan pituuden ennen kaasareita/ruiskua, ja koko satsi jumppaisi ylös-alas kierrosten tahdissa.
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!