Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Rouva tuossa selaili Facebookin lahjomatonta kirjoittelua, ja sielläkin tyrmättiin koko harrastus kaikkine lieveilmiöineen laidasta laitaan, ja taidettiin tosiaan vierittää syy kaikkiin harrastajiin ja heidän geenimanipulaatioihinsa.
     
  2. darpen

    darpen Gearhead

    Joo onhan kaveri itse valintansa tehnyt, mutta jussi289 vois miettiä silleen noita sanomisiaan, että sanoisitko samat asiat miehen lapsille?
    Eli tyyliin "olipas teillä tyhmä isä kun itsensä tappoi ja harmi että se sai teidät aikaan".
    Jos ei myötätuntoa tai hienotunteisuutta ole onnistunut tohon ikään keräämään yhtään, niin mitä muuta on jäänyt saavuttamatta?
    Kannattaa miettiä vaikka silleen, että sulle tulis puhelu missä kerrotaan jälkikasvun menehtyneen vastaavassa tilanteessa. Ei varmaan tuntuis miltään kun "on itse asian aiheuttanut" vai mitä?

    Sitten tosta kiihdytyshommiin vertaamisesta.
    Ilmeisesti autossa on ollut puutteita jotka onnettomuuteen on johtanut, mutta tämä varmaan selviää viranomaisille.
    Se että kiihdytysukot vauhkoaa täällä että "nyt kaikki loppuu" on vähän liioiteltua.
    En minä osaa verrata virallista kisaamista tollaseen yleiseen testipäivään ja en usko että viranomaiset yleensäkään on niin tyhmiä.
     
    MRKM, päivystäjä, el borrachitos ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Väittäisin, että suurimmalla osalla miehistä ja osalla naisistakin selviäminen keski-ikään asti on kiinni vähintään yhtä paljon tuurista ja toisten ihmisten toiminnasta, kuin siitä, että olisi aina ja joka tilanteessa itse osattu arvioida riskit oikein.
     
    Nikuzai, deeäxä, miguelo ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Liikennevakuutus on voimassa siitä riippumatta, mitä lukee järjestäjän vastuuvapauslomakkeissa tai muissa sellaisissa kupongeissa. Liikennevakuutuksen voimassaolo ja pakollisuus perustuu lakiin, eikä lakia voida millään sopimuksella ylittää. Tuo lentokenttäkään ei ole liikennevakuutuksen kannalta "suljettu alue", sillä sinne kentälle on tuolla onnettomuusautollakin ajettu. Samoin yksikään moottorirata Suomessa ei ole laissa tarkoitettu suljettu alue, vaan ihan jokaisessa ajoneuvossa moottoriradallakin on oltava voimassa oleva liikennevakuutus, oli kyse sitten suoraanajosta, tai ympyrän kiertämisestä.

    Mun on pakko kompata myös kuljettajaan kohdistuvassa kommentoinnissa edellä kirjoittaneita. Totta on, että kuljettaja itse valitsi lähtevänsä ajamaan, mutta ei se tapahtuman traagisuutta poista. Yhtä kova paikka se omaisille on, vaikka olisi omalla toiminnallaan aiheuttanut onnettomuuden. Kaikille meille sattuu vahinkoja, joskus niiden seuraukset vaan ovat vakavampia. Muiden olisi vaan syytä oppia näistä nyt tehdyistä virheistä, etteivät tee samoja virheitä samoilla seurauksilla jatkossa.

    On sanalla sanoen typerää ajaa tuhatheppaisella autolla mailia ilman kaaria ja kypärää, mutta toivottavasti viimeistään tämä tapahtuma panisi vastaanlaisilla vehkeillä ajavat asiaa miettimään ja niitä kaaria sinne kotteroihinsa taivuttelemaan. Puhumattakaan siitä, että tollaisia kyytejä menevän auton alustankin olisi syytä olla konehuonetta vastaavassa lyönnissä. Nyt on nähty mihin noiden asioiden laiminlyöminen pahimmillaan johtaa, joten motivaatiota paremmin tekemiseen luulisi löytyvän.
     
    Roc, Nikuzai, päivystäjä ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Virhe uutisoinnissa, tapauksen rinnastaminen kiihdytyskilpailuihin on kuitenkin syytä korjata, jos siitä tulee yleityksiä siihen suuntaan siinä ei olla onnistuttu.

    Ei ihmiset opi, en minä eikä muutkaan. Ainoa mitä tosta voi seurata on ohjeita ja sääntöjä, mitä sillä sitten voitetaan on toinen juttu. Suomessa kuolee vuosittain reilu 50 000 ihmistä, osa enemmän tai vähemmän traagisesti ja ennalta arvaamatta.

    Se et puututtais yhteen tapaukseen kun tämän tyyppisiä tapahtumiakin on järjestetty jo reilu 20 vuotta, olis melkoista populismia ja tapauksen suurentelua. Kokonaisuuteen verrattuna tapaus on varsin merkityksetön.

    Aika moni asia on typerää. Suojaamaton seksi. Kovien rasvojen syöminen. Pyöräily ilman kypärää. Alkoholin käyttö. Uskonnot. Sotiminen. Silti ihmiset harjoittavat niitä kaikkia, tarkoituksella. Joidenkin mielestä ne ovat jopa tarpeellisia heille.

    Kaaria voi laitella joo, ja pehmusteita. Tai siit niit voi olla laittamatta. Saksassa pääsee vapaasti vetämään autolla tota vauhtia ilman mitään turvavarusteita, ihan kärpästen lailla sielläkään ei ihmisiä kuole ja harva käyttää kypärää. Ainakaan tollasta tapahtumaa vaarattomampaa se ei ole vaikka vauhtia olis kolmasosa vähemmän.

    Tuo tapahtuma siis oli "villin" järjestäjän tilaisuus jolla ei juuri ole muuten kosketusta autoiluun tai autourheiluun. Tokihan ilmailussakin jotain turvasääntöjä on... Mut mielenkiintoista nähdä heijastuvatko vaikutukset ja miten virallisempiin kilpailujärjestäjiin.

    Sit vähän ampiaispesän sohaisua. Esimerkiks FHRA järjestää itse "kadunmiehen kiihdytyspäiviä" joissa turvakriteerit ovat samaa luokkaa, seuraavat jo ensi lauantaina. Ei niissäkään vaadita sen enempää kuin ajokortti, turvavyöt ja kypärä, mut sen enempää ei ole autolle teknisiä vaatimuksia. "Oikeilla" kiihdytysautoilla on varsin tiukat ja tarkat turvakriteerit mutta samassa tapahtumassa on voitu vetää vaikkapa Blacklist kisaa missä autoilta ei vaadita niiden täyttämistä.

    Esimerkiks viimeisimmässä Malmin tapahtumassa oli huonopitoisella ja kuoppaisella radalla 35 autoa jotka ajoivat alle turvakaarirajan. Osassa sellainen on, osassa ei. Ne asiat ovat täysin kuljettajan harkinnassa. Muista turvavarusteista sitten puhumattakaan.

    Pitäisikö asiaan puuttua? Esimerkiks jenkeissä jos vedät niiden kriteerien alle mille auton turvavarusteet on mitoitettu, pakkaat kamas ja lähet himaan. Meillä oikeissa kisoissa siitä saa varoituksen ja jos tapaus toistuu = himaan.
     
    Vermilion, miguelo ja Rotten tykkäävät tästä.
  6. akrapu

    akrapu 1st gear

    FB:tä ja muuta somea ei kannata noteerata. Siellä porukat oksentaa pahaa oloaan milloin mistäkin asiasta ja kaikki ovat mielestään oikeassa.
    Yhtäkaikki. Valitettava tapaus ja osanottoni läheisille.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei olekaan siitä kiinni, mitä kilpailijat, alan harrastajat tai kilpailun järjestävät ovat mieltä, vaan siitä, että tällä hetkellä 2,5 miljoonaa Suomalaista tutkii lajia suurennuslasin kanssa, mutta tuomiot ovat suurinpiirteisiä, ja perustuu sohvalla loikoillessa kaljapullon keramietittyihin asioihin, kun omat harrastukset ovat jääneet kauas taakse ja ollaan kateellisia siitä, että yleensäkään kukaan jaksaa harrastaa mitään. Ja kilpailijoiden sukurasitteet jääköön omaan huomioonsa,.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    )Ensinnäkin tuo kyseinen auto ei tullut ajamalla sinne kentälle,vaan trailerilla. Ja väitätkö,että vaikka Anita Mäkelän nitro autossa on liikennevakuutus olemassa?
    Ja millä perusteella moottoriradat ei ole suljettua aluetta,siellä porukat ajaa varikkomopoilla ja kaikenlaisilla vempeleillä ilman kypärää,eipä poliisit puutu asiaa. No ei tietenkään,koska ne on suljettuja alueita.
     
    Nikuzai ja MadMike tykkäävät tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Senpä takia juuri se uutisoinnin oikeellisuus olis ensarvoisen tärkeää.
     
    three hundred ja hantta tykkäävät tästä.
  10. plagu

    plagu Gearhead

    En tiedä onko Anitan autossa liikennevakuutusta, jossei ole, rikkoo velvollisuuksiaan.
    Liikennevakuutuksesta on vapautettu ainoastaan alle 15km/h ja selkeästi lasten käyttöön max 25km/h tarkoitetut laitteet. Liikennevakuutus on pakollinen KAIKILLE muille maan päällä kulkeville laitteille, yksikään moottorirata ei poliisin/vakuutusyhtiön kannan mukaan ei ole suljettu alue.
    Suljettu alue vaatii täysin aukottoman vartioinnin, eikä sellaista ole kuin jossain hki-vantaan lentokentällä.

    Se että poliisi ei jokaista varikkomopo kuskia sakota ja muutenkin katsoo tiettyjä asioita maalaisjärjellä läpi sormien, on ihan ok, mutta ei se silti asiasta laillista tee.

    edit: Linkki perään:
    https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    1 §
    Lain soveltamisala

    Tässä laissa säädetään moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuvien henkilö- ja esinevahinkojen korvaamisesta sekä näiden vahinkojen varalta otettavasta liikennevakuutuksesta.

    Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun:

    1) sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen;

    2) se on säilytettävänä, korjattavana, huollettavana tai pestävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa;

    3) sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu- tai testaustarkoituksiin taikka kilpailuun välittömästi liittyvään harjoitteluun.

    Poikkeukset vakuuttamisvelvollisuudesta
    Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:


    6) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;

    Ei Anita riko mitään lakia, sillä uskoisin että Anitalla on kilpailulisenssi joka sisältää vakuutuksen.
     
    Nikuzai, Custom_Rod, Rotten ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. plagu

    plagu Gearhead

    https://www.lvk.fi/fi/liikennevakuu...-kilpa-autoille-on-otettava-liikennevakuutus/


    - Liikenteestä eristetty alue tarkoittaa sitä, että alue on eristetty esimerkiksi aidoilla ja kaiken muun liikenteen pääsy on estetty aukottomalla vartioinnilla. Käytännössä esimerkiksi motocross- tai mikroautoradat ovat harvoin liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita. Myöskään varikkoalueet eivät yleensä ole eristettyjä, Liikennevakuutuskeskuksen lakimies Visa Kronbäck kertoo.

    • Kilpa-autoilla tulee olla liikennevakuutus, poikkeustilanteita ei juuri ole.
    • Usein tarvitaan myös lajiliiton edellyttämä lisenssivakuutus.
    • Lakisääteisiä ja pakollisia vakuutuksia voidaan täydentää vapaaehtoisella tapaturmavakuutuksella.
    • Liikenteestä eristetty kilpailualue ei ole liikennevakuutuslain piirissä.
    • Liikennevakuutus korvaa henkilövahinkoja ja syyttömän osapuolen omaisuusvahinkoja.


    sitä en tiedä mitä nuo lisenssit sisältävät voivat hyvinkin sisältää jopa liikennevakuutukset.
     
  13. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Valot päälle lisäpitkien kanssa. Nyt on pahasti puurot ja vellit sekaisin, jos sotkee tieliikennekäyttöön rekisteröidyn auton täysveriseen kilpailukalustoon, mitä ei koskaan saa rekisteröityä Suomessa yleisen tieliikenteen sekaan. Silloin siihen ei myöskään tarvitse tieliikennevakuutusta, mikä kattaa vastapuolen vahingot. Kaskot sitten erikseen, ne korvaa jos korvaa auton, kun sen vedät katolleen. Rekisterissä olevalla ajoneuvolla on oltava lakisääteinen vakuutus, ellei se ole liikennekäytöstä poistosta.
     
    MadMike ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Lentokentät on poikkeuksetta aidattu ja vartioitu, myös kilpailun ajan.
    Ja sillä mitä jonkun vakuutusyhtiön mainoksessa lukee tai mitä jonkun vakuutusyhtiön lakimies sanoo ei ole mitään merkitystä, vaan sillä mitä lakikirja sanoo.

    Ja totta se on lentokentällekin pääsee koska vaan...lentokoneella....onko muuten lentokoneissa liikennevakuutus? Pitää olla, niillähän ajetaan lentokentillä.
     
    Nikuzai, Rotten ja Vermilion tykkäävät tästä.
  15. temppi

    temppi 3rd gear

    Älä yleistä. Esim crosskarteissa pitää olla liikennevakuutus vaikka niitä ei varmasti saa kilpien väliin liikenteeseen. Esim tuolta kohta 5. https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/2019_crosskart_sm_kilpailusaannot.pdf
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Olisi mielenkiintoista nähdä vakuutusmimmin ilme, kun soittaa sinne ja sanoo et haluun tieliikennevakuutuksen mun nitrodragsterille. Jo tässä vaiheessa putoaa irma veneestä. Jatkoa seuraa kun aletaan tenttaamaan auton rek. tai valmistenumeroa. No tota ei siinä ole kuin hyväksytty runkoleima... Okei no katsotaans.. No entäs paljonko on teho kilowatteina? No sellaiset 5000 kilowattia. ???? Ei tämä meidän järjestelmä kyllä tunne tämmöisiä. Pitää varmaan ottaa välipuhelu osastovastaavalle..hetkinen.
     
    Nikuzai, paja1, Custom_Rod ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    No kuka on vastuussa, jos katulaillinen, katsastettu 1000 hv perheauto joutuu onnettomuuteen, eli toimiiko katsastajan hyväksymä kw/ kg tällaisessa tapauksessa??
     
  19. stana

    stana 3rd gear

    soita vakuutusyhtiöön ja ylläty. Kyllä kilpureille on omat vakuutukset.
     
    valpas, zuinula ja MadMike tykkäävät tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tarkoitan siis, miten vakuutusyhtiö suhtautuu rekisteröityyn ja katsastettuun autoon, onko se vakuutusehdoissa katulaillinen, vai kilpa- auto, ja onko näiden vakuutusehdot erilaisia, vai saako asiaan syytön katsastusukko syytteen virkavirheestä?
     

Kerro tästä muillekin!