Ilmailupäivässä paha onnettomuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Remmiveto, 18.8.2019.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Muistakaa nyt se tapahtuman järjestäjän vastuuvakuutus josta korvataan kolmannen osapuolen vahingot....se näkyy taas unohtuneen.
    [​IMG]
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Olisiko antaa esimerkkiä siitä, että näin olisi joskus käynyt? Ja yhä edelleen, Liikennevakuutuskeskus tulkitsee lakia niin, että kaikilla moottorikäyttöisillä vempeleillä (pl. se maatalous) on oltava liikennevakuutus. Se asia ei valitettavasti muutu mihinkään, vaikka kuinka olisit sitä mieltä, että liikennevakuutuksesta ei kuitenkaan korvata mitään. Aiemmin on esitetty useita esimerkkejä, joissa radalla tapahtuneissa mälleissä on liikennevakuutus korvannut, isojakin summia.

    Vissiin on vielä liian hienosäikeistä lankaa. Mutta kuten olen kyllästymiseen asti hokenut, niin Liikennevakuutuskeskus edellyttää liikennevakuutusta myös kiihdytysautoille ja -prätkille. Riippumatta siitä, onko tapahtuman järjestäjällä vastuuvakuutusta vai ei. Ja Liikennevakuutuskeskus on se instanssi, jonka sana painaa kun oikeudessa aletaan lakipykäliä tulkitsemaan.

    Mitä tuossa selailin vastuuvakuutuksiin liittyviä materiaaleja, niin järjestäjän korvausvelvollisuuden edellytyksenä on se, että kaikkia mahdollisia turvallisuustoimenpiteitä ei ole tehty, ja sitä kautta onnettomuus olisi tuottamuksellinen. Aika monessa kiihdytystapahtumassa varmasti on olemassa viranomaisten hyväksymät turvallisuussuunnitelmat. Niitä noudattamalla varmasti voitaneen todeta että turvallisuustoimenpiteet on tehty, eli järjestäjä ei tätä kautta olisi korvausvelvollinen ylipäätään.

    Ja kuten Suomen tunnetuin kiihdytystapahtumien järjestäjä, FHRA, toteaa omassa Street Drags infossa:

    Eli tuossa kerrotaan hyvin selvästi, että kuljettajille aiheutuneita vahinkoja ei korvata. Eli esimerkissäni, jossa Pentti ajaa päin Jorman autoa, ei järjestäjän vakuutus korvaa kuljettajille tapahtuneita vahinkoja. Ja jos autoissa ei ole liikennevakuutusta, niin ei ole olemassa yhtäkään vakuutusta, joka korvaisi syyttömän osapuolen vahingot. Eli jos noi vielä yhdistelet rautalangalla niin, että saat jotenkin muotoiltua vakuutusturvan kattavaksi ilman liikennevakuutusta, niin mielelläni semmoisen rimpsun lukisin. Oletan myös, että kilpailuissa vastuuvakuutus on samoilla ehdoilla, eli sielläkään ei vahinkojen korvaajia ole jonoksi asti.

    Lisenssivakuutuksesta varmasti korvataan hoitokuluja, mutta mites se toiminimellä töitä tekevän Jorman saikkuajan liksa? Käsittääkseni haittakorvauksilla tarkoitetaan irronneista jäsenistä jne. aiheutuvasta haitasta maksettavia kertakorvauksia, eli siitäkään ei tulonmenetyksiä maksella. Voi siis Jormallakin olla edessään melko vähävaraiset kuukaudet, jos työkyvyttömyysajalta ei saa mitään rahaa mistään.
     
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Meni vakuutus jankkaamiseksi,tämän vois pistää vaikka sulki.Valitettava tapaturma,osanotot omaisille.
     
    timuli, Gary Grand, Rotten ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear


    Niinhä tää menee.Enää 1 kysymys tuolle Perturalle,ootko joku vakuutusmyyjä,kun noin innolla tuota jauhat. Ota itse vaikka 10 vakuutusta mopollesi ja sillä hyvä.
     
    cutlass cruiser ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    En ole vakuutusmyyjä, vaan ihan tavallinen raksamies, joka vaan sattuu olemaan kiinnostunut ympärillään tapahtuvista asioista. Mun ei tarvitse ottaa mopoilleni kuin yksi liikennevakuutus kullekin, ne vakuutukset korvaavat sitten muille mahdollisesti mopoilla aiheuttamani vahingot, sekä omat henkilövahinkoni. Toivoisin myös että muutkin vakuuttaisivat menopelinsä, että jos vaikka minulle aiheuttaa vahingon, niin ei meikäläisen tarttisi sitten normaaliakin persaukisempana koittaa miettiä että mitäs nyt. Se yhdenkin auton vakuuttamattomuus kun koskee myös muita, ei pelkästään sitä kuskia itseään.

    Jankkaamiseksihan tämä tosiaan on mennyt, ihmettelen tuota intoa inttää vastaan ihan virallisten tahojen ohjeita. Näyttäisi siltä, että kaikki perusteet olla ottamatta liikennevakuutusta kiihdytysautoon on kumottu, eli kaiketi ollaan kaikki samaa mieltä asioista nyt?
     
  6. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Ollaan vaan samaa mieltä. Vuosien mittaan on noissa FHRA kisoissa sattunut kolaria silloin tällöin ja tietojeni mukaan...voin tietysti olla metässä...toisen kylkeen ajanut ja molemmat jopa aivan paskaksi,kukaan ei korvaa mitään. Jokainen hoitaa omat haavansa.Taidan kuitenkin mielenkiinnosta soittaa huomenna Anitalle ja kysyä tuota vakuutusasiaa...
     
    Rotten, pom, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    olishan se hienoa päivittää/muuttaa rahaksi kaverin dragsteri ajamalla radalla jollain liikennevakuutetulla halpiksella se mäskäksi
     
    Nikuzai, Powerstroke ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. atobee

    atobee Gearhead

    Ostan vakuutuksen vaikka en tartte, mikä on firman nimi?
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Cutlass, Joo,sä varmaantiedät kun olet aiheen kanssa tekemisissä ollut. Mut kyl toi on aika ristiriitasta. Jotku järkjestäjät näyttävät liikennevakuutuksen vaativan, toiset ei. Ite en juridisesti asiaa tunne. Ristiriitaa lisää se et noiden vakuutusyhtiöiden teksteissä poissuljetaan sit korvausvelvollisuus joissain tapahtumissa. Kunpa joku jaksais ottaa asian selvittääkseen kattojärjestön ja yhtiöiden kanssa. Lisenssinvakuutuksen korvaukset liikennevakuutuksen kattavuuteen verrattuan ovat aivan nollaluokkaa. Järjestäjän vastuuvakuutuksen kanssa voi olla toisin ainakin kolmannen osapuolen suhteen, mut onko kaikilla järjestäjillä sellaista?
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pistäkääs joku kyssäri traficomille, niin saadaan tämäkin mutuilu ja paskanjauhanta loppumaan.
     
    pom ja rb tykkäävät tästä.
  11. stana

    stana 3rd gear

    Rautaa ei vakuutus korvaa. Ajovarusteet, laastarit ja arkun kylläkin kaikille osakkaille.
     
    MadMike tykkää tästä.
  12. JK311

    JK311 3rd gear

    Ikävä tapahtuma, minkä jauhanta varmaankin unohtuu kun pöly laskeutuu, niin on käynyt (yleensä) ennenkin... Mutta vielä liikennevakuutukseen omalta osaltani, koskien ei rekisteröitäviä ajoneuvoja. Eli motocross pyörän liikennevakuutus on pakollinen, ollut tosta em. Puolan ennakkotapauksesta asti. Aikanaan henkilövahingot korvattiin motocrossissa kilpailulisenssistä, jossa oli suhteellisen pieni kokonaiskorvaus summa, saattoi juuri ja juuri korvata vakavan selkävamman. Tai sitten kuskin omasta henkilökohtaisesta tapaturmavakuutuksesta, joka oli oltava todella kattava että huomioi myös ns. vaaralliset lajit.
    Nykyjään, jo toistakymmentä vuotta ollut liikennevakuutus pakollinen motocrossissa, ja se menee jopa edelle kilpailulisenssin, mm. korvaukset henkilövahingoissa maksetaan myös lajikohtaisessa harjoittelussa, eli kun käydään treenaa radalla, niin vakuutus voimassa. Ja siintä em. lajissa väännetty jo vuosia, mikä on se suljettu alue, noin äkkiseltään sellaista ei ole. Tapaturmat motocross halleissa korvattu liikennevakuutuksesta, koska halli ei ole suljettu alue, sinne pitää päästä tarvittaessa esim. pelastuskalusto.
    Ja lopuksi vielä pieni heitto summista, jonka liikennevakuutus maksaa MX pyörään... 2000-5000 euroa/vuosi yhtiöstä riippuen, silloin kun tuli reilu 10 vuotta sitten pakolliseksi, niin taisi olla 85 €/vuosi... Omakohtaisesta kokomuksesta mitä yksi olkapää vamma maksoi yhtiölle, voin kertoa että vakuutuksen vuosimaksu on pähkinöitä siihen verrattuna....ja juuri sen takia kun suhteellisen pienessä lajissa, jossa loukkaantumisvaara on suuri, niin ei ihme että vakuutusyhtiöt haluavat saada katetta tuotteelleen, ei nekään kovin pitkää aikaa vakuutuksilla pakkasta tee..
     
    MadMike ja musta78 tykkäävät tästä.
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    No sunkin jälkikasvu lienee jo aikuisia ja omillaan asuu?
    Avautuko kysymys nyt yhtään?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Runko vikasen ostaa ja tuikkaa sen sopivasti jonkun kuorma-auton alle, ei tartte kovin monimutkanen vahinko olla et putkirunko menee lunariin

    Kappas ehjän vastaavan arvo on kymmenissä kilo euroissa, joo lunariin vaan.
    Ja uutta telin alle

    Joku selkävikanen vielä rattiin, niin pääsee kaveri sponssilla selkäleikkaukseen jos kerta automaagisesti liikennevakuutuksesta korvaavat työkykyyn asti
     
    Custom_Rod ja MadMike tykkäävät tästä.
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mut mites kun nyt liikennevakuutus on pakollinen kaikessa liikkuvassa ja mönkijät oli ennen liikenteestä pois suljettuja kun niitä ei voinut vakuuttaa
    Trukit ja kurottajat kanssa, niitä kun ei voinut vakuuttaa valmistenumeron puutteen vuoksi

    Liikenteessä saa ajaa ajoneuvolla jos siihen saa vakuutuksen, eli palontien suskaan liikenne vakuutus ja grilliltä evästä hakemaan
    Koppalakit paukahtaa vastaan, niin näyttää vaan paprua et tässä on vakuutus ja sinivuokot joutuu toivottelemaan hyvää matkaa tekotorttuun hönkäsyn jälkeen
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei liikennevakuutus oikeuta ajamaan edes rekisteröityä mutta katsastamatonta ajoneuvoa liikenteessä.

    Liikennevakuutushan on nerokas tuote, jos se korvaa henkilövahingot myös tien ulkopuolella. Maksu kullekin sen mukaan, minkä riskin liikenteessään aiheuttaa.

    Valitettavan surullisen kisan päätöksen tuloksena saamme ehkä keskimäärin ymmärrystä lisää siitä, miten vakuutukset toimivat.

    Itse teen toimenpiteenä omaan ”kilpuriini” turvavöiden asennuksen ennen ensimmäistäkään vetoa. Olisi pitänyt oppia jo 35 vuotta sitten kun pää osui tuulilasiin. Mulla oli tuuria.
     
    Custom_Rod ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Onko kuinka monta kertaa tapahtunut vakavia henkilövahinkoja noissa? Kalusto on aika halpaa, kun verrataan ihmisen korjaamiseen. Ja vaikka Anitalla ei olisi ikinä ollut yhtäkään vakuutusta, niin ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että laki sen vakuutuksen vaatii. Hyvä vaan, ettei ole käynyt mitään sellaista, missä olisi liikennevakuutuksen perään kyselty.

    Ei ne siellä vakuutusyhtiöissä ole mitään dorkia jotka maksavat kaiken mukisematta. Kyllä siellä on dekkarit selvittämässä asioita, järjestetyistä kolareista tuntuu lehtijuttujen perusteella jäävän aina silloin tällöin kiinnikin.

    Mä olisin tosi paska vakuutusmyyjä, kun yrittäisin tarjota ilman korvauskattoa olevaa vakuutusta, vaikka asiakaskunta olisi halukasta ostamaan kolikkopuolen korvauskatolla olevia vakuutuksia. Ei olisi millään tapaa hyvää bisnestä vakuutusyhtiön kannalta. Yhdellä halvaantumisen korvaussummalla maksaa toista sataa lisenssivakuutuksen ylärajalle menevää korvausta, eli miten päin tahansa laskiessa jää liikennevakuutuksen korvausten maksun jälkeen paljon vähemmän rahaa viivan alle.

    Sulla menee lait sekaisin. Ajoneuvolaki säätelee sitä, minkälaisella pelillä saa liikenteessä päästellä, liikennevakuutuslaki taas kertoo että mimmoinen vakuutus siihen tarvitaan. Liikennevakuutuksen pakollisuudesta rata-alueella tapahtuvaan ajamiseen tässä on vängätty, ei yleisillä teillä ajamista ole käsitelty ollenkaan. Siitä sentään toivon kaikkien olevan yhtä mieltä.

    Mutta ihan oikeasti kysyn ilman sarvia ja hampaita, että eikö ketään ihmetytä se, että kaikissa muissa ratalajeissa vaaditaan liikennevakuutus, mutta drag racingissä ei? Ovatko muiden lajien kattojärjestöt vain vakuutusyhtiöiden kanssa yhteistyötä tekeviä ahneita verenimijöitä, vai olisiko äkkilähtöporukalla vaan väärä tulkinta asioista?
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Tämän kyseisen erittäin ikävän tapahtuman nähneenä ei meilläkään enää keskustella, että tuleeko työn alla olevaan projektiin kaaret.

    Kyl ne tulee.
     
    Mikkis, Custom_Rod, atobee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. zuinula

    zuinula Gearhead

    Tossa on Vakesin ohje liikennevakuutuksesta rekisteröimättömiin moottoriajoneuvoihin:
    Lukee ketä kiinnostaa..


    Rekisteröimättömien kilpailu- tai testauskäyttöön tai kilpailuun välittömästi liittyvään harjoitteluun käytettävien ajoneuvojen liikennevakuuttaminen Liikennevakuuttamisvelvollisuus Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvon pysyvän omistajan tai pysyvän haltijan on otettava ajoneuvolle liikennevakuutus, kun ajoneuvoa käytetään liikenteeseen. Vakuuttamisvelvollisuuteen ei vaikuta onko ajoneuvo rekisteröity vai ei. Ajoneuvoa käytetään liikenteeseen myös varsinaisen tieliikenteen ulkopuolella liikuttaessa. Liikennevakuutuslaissa tarkoitetuiksi liikennealueiksi katsotaan muun muassa:  liikenteelle tarkoitetut tiet ja alueet  talojen piha-alueet  muut alueet, joissa moottoriajoneuvolla voidaan yleensä liikkua; mm. maastoalueet Eristämis- ja käyttötarkoitus voivat muodostaa poikkeuksen Ajoneuvon eristämis- ja käyttötarkoitus voivat tietyissä tilanteissa johtaa siihen, että vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta vaan mahdollisista muista lisävakuutuksista, esimerkiksi lisenssivakuutuksesta. Tällainen tilanne voi muodostua, jos alla kuvatut ehdot täyttyvät. Liikennevakuutuslain 1§:n mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikenteessä silloin, kun sitä käytetään  liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu- tai testaustarkoituksiin tai  kilpailuun välittömästi liittyvään harjoitteluun. Alue katsotaan liikenteestä eristetyksi  kun alue on ajoneuvoa käytettäessä suljettu aitauksella tai muutoin konkreettisesti rakenteellisin ratkaisuin tai  kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle estää jatkuva aukoton vartiointi. Lainkohdan soveltaminen edellyttää kuitenkin sekä eristämis- että käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti. Tällöin sattuvia vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat ovat harvoin liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita harjoitusten tai edes kilpailuiden aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat yleensä eristämättömiä. Käytännössä kilpailu-, testaus- tai harjoitustarkoitukseen käytettävä ajoneuvo voi olla vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu eristetylle ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään pois lastina. Motocross- ja ratamoottoripyörien sekä muiden vastaavien ajoneuvojen käyttäminen eristämättömillä alueilla on liikennevakuutuslaissa tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, joten niitä varten on otettava liikennevakuutus. Vahingon korvaaminen liikennevakuutuksesta Vahinko kuuluu korvata liikennevakuutuksesta, jos se on sattunut liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa tilanteessa eli ajoneuvoa on käytetty liikenteeseen. Näin siitäkin huolimatta, vaikka ajoneuvon kuljettajalla olisi tapaturma- tai lisenssivakuutus tai kilpailun järjestäjällä olisi vastuuvakuutus. Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota liikennevakuutuslain mukaisiksi vahingoiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi:  vahingot, jotka ovat sattuneet kilpailussa, jossa liikennevakuutuslain tarkoittamat eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät eli ajoneuvoa ei ole käytetty liikenteeseen tai  muut kuin ajoneuvolla ajettaessa sattuneet tapaturmat. Liikennevakuutus on aina ajoneuvokohtainen. Jokainen vakuutusyhtiö määrittää itse liikennevakuutuksen määräytymisperusteet. Näin ollen vakuutusten hinnat saattavat vaihdella yhtiökohtaisesti. Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus, joka myös perii vakuuttamattomuusmaksua niiltä moottoriajoneuvojen omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa. Vakuuttamattomuusmaksu muodostuu vakuutusmaksua vastaavasta maksusta sekä laiminlyöntimaksusta, joka on enintään kolme kertaa vakuutusmaksua vastaavan maksun suuruinen. Laiminlyöntimaksun suuruuteen vaikuttavat laiminlyöntiajan pituus, laiminlyönnin tahallisuus ja toistuvuus sekä se, onko ajoneuvoa käytetty liikenteessä. Vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja, haltija tai ajoneuvon kuljettaja eivät lain mukaan saa korvausta vahingoistaan, mikäli nämä ovat tietoisia ajoneuvon vakuuttamattomuudesta.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  20. transport01

    transport01 3rd gear

    Voi olla hyvinkin suuri merkitys, jota kapeat ja korkeaprofiiliset renkaat korostaa. Toisaalta joku audi coupe oli ajellut aikaisemminkin aika tarkkaan samaa vauhtia, joten ei tuo nyt taida ihan mahdoton vauhti olla ko korille. I
    sellä tuli mieleen myös tässä ketjussa spekuloidut jarrujen tasaisuus ja moottorin tai voimansiirron komponenttien pettäminen.

    Mitä nyt täältä ja muualta löytyy silminnäkijähavaintoja, niin mikään ei minusta viittaa siihen, että rengastus olisi ainoa tai edes pääsyy tapahtuneeseen, vaikka sitä kovin innokkaasti nostetaan tikunnokkaan.

    Itsellä kyllä kävisi aika nopsaan mielessä jarruvarjon asentaminen, jos pitäisi jollain 80 luvun "perusautolla" ajaa yli kolmeasataa. Varjo voi pelastaa monessa tilanteessa, kun se laskee nopeutta ja samalla pyrkii pitämään autoa suunnassa ehkäisten siten hallitsematonta pyörimistä.

    Jos youtubesta katsoo erilaisia kiihdytyskisojen hajoamisia, niin aika rajujakin tilanteita on päättynyt onnellisesti varjon ansiosta. Väittäisin melkein, että varjo on turvakaariakin tärkeämpi varuste, kun mennään nopeuksissa neljännellä sadalla, ollaan isolla aavalla kentällä ja joku menee pieleen.
     
    Custom_Rod ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!