Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Diesel 4-tahtimoottorin perusteissa tahteja jos tarkastelee niin niissä kerrotaan puristustahdin loppuvaiheilla männän mennessä ylös ruiskutettavan polttoaine palotilaan. Tämä syttyy kuumuudesta ja paineesta jolloin tapahtuu työtahti ja mäntä lähtee kiireen vilkkaa alaspäin. Jos ruiskutetaan ykk jälkeen kun mäntä jo menee alaspäin niin se on yhtä perverssiä kuin tätillä olis munat. Tämä syttymisen kun pitäs aiheuttaa männän menemisen alas työtahdin aikana niin vapaalla pudotuksella se menee sen alun ennen kuin ruiskutus tapahtuu? Jumalanpilkkaa ja vääräuskoisuutta. Noin ei saa tapahtua. Tehkää oikeita moottoreita joissa oikeat tahdit älkääkä suosiko vääriä tai joudutte kadotukseen.
     
  2. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Näistä mersu jutuista tuo jälkeen ykk on jäänytki mieleen, näyttiki tuos cumminsi ajoitus taulukos oleva btdc
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Siks ne Mersut varmaan meneeki niin pienellä ruualla :D
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    No minulla ainaki menee ihan samalla ruualla auto mersun koneella ku tuo cumminssilla oleva kosla.

    Normi ajossa molempien kulutus on 10L/100km. Matkassa molemmat menee alle 9.. eihä noi mersujen esikammiokoneet samaan pääse ku suorasuihkut. Ja joo toki voisi olla minun tapauksessa vähä maltillisempi pumppu ja huohutuksesta päätellen ei oo välttämättä ihan kaikkein kirein kone ;)
     
  5. simu_l

    simu_l Gearhead

    Vakio pultit ja pahvi, hx35 isolla dp:llä ahtaa n.3,2bar maks. Viimesen 100tkm aikana menny kaks kansipulttia poikki, vissii kiikutaan siinä rajalla kestääkö... :p

    Ku raskis pari (kolme neljä) krt sen touhutonnin laittaa nii sais pultit ja pahvin sekä tuplat ja tonni lisää jengaa...:cool:
     
  6. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Ootko kiristäny välis pultteja? Eikös amerikan joella ollu se joku ohje vakio pulttie uusiks kiristämiseks ja jos joku meni liikaa se uusittiin tjsp...
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Viittaisko tuo siihen että vakiopulteissakin saattaa olla valmistuseroja tehtaalta?
     
  8. simu_l

    simu_l Gearhead

    En oo koskenu vakio pultteihin, ajatus oli että ku jaksais nii ostas sarjan kuuskolo pultteja ja vaihtas yks kerrallaan, vaa en oo toimeutunu.
    Ne kait jonku tutkimuksen mukaan kestää melkein saman mitä ne halvemmat arpit...
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    E muutako Tekuun venyteltäväksi pultit :D

    Se on Simuliini kunnossa ja? Ku joskus fatapalstalla juteltiin.. sekään sivusto ei taida enää henkiin hörähtää enään, kovasti sitä shittishätti-palstaa kaipailisi :p ym ym tietysti
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pinnapulteissahan on tiuhempi kierre siellä mutterilla, ns. clamping force tulee näin suuremmaksi pinnapulteilla kuin pulteilla.

    Kuusiokolopultit on kyllä päivitys vakiopultteihin verrattuna mutta ainakin aika moni mulle aikoinaan vakuutteli noiden ARP:ien paremmuutta niihin verrattuna. Tälläisessä käsityksessä kyllä olen edelleenkin, että eroa olis ARP:n eduksi?

    Ja sit kun soppaan lisää kannen/lohkon O-rengastuksen niin ei ihan heti tarvitse olla huolissaan tehon puitteissa kannentilkkeen kestävyydestä.
    No kuinka on tarpeellinen sit kullekin on eri asia?

    Mutta kyllä sellainen käsitys olisi että sen mitä HX35 tuottaa niin vakiopultit kestää, ahtopainetta nostaessa rajattomasti pakopaineetkin nousevat rajattomasti, ja ainakin ite etin ne rajat suorituskyky mielessä, en niinkään max paineet mielessä. Tietyn määrän lbs se ahti tuottaa, ja jollain alueella se tekee sen hitusen paremmin kuin toisella.
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vissiin o niin , että vakiopultit kuuntelee 3 bar ahtoja ja sen jälkeen (yli 3 bar) pitäs alkaa sovitella O rengas jutskia ja jotain arp pulttijuttuja.

    Itte oon niin perse auki, että oon joutunu kikkailemaan ahdot just tonne 3 bar hoodeille käyttöautossa. Ajelen vuositasolla tollasta 70 000km ramilla, että jonkinlainen testipenkki on tullut vuosien varressa tehtyä.

    Toki vanhaa miestä lapsettaa vähenevässä määrin (vaimo hanttina) jolloin täysillä tulee vedettyä ehkä kerran tai pari viikossa.
     
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Olikos marine tiiviste vähä paksumpi? Se ja arp pultit on käsittääksemi myös iham toimiva isommille ahdoille. Mulla olis autotalli seinällä kerran käytetty cometicin tiiviste...
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jostain luin aikanaan, että ajotus olisi sylinteripaineille huomattavasti myrkyllisempää kuin ahtopaine. Tästä ilmeisesti johtuu amerikan seppien muistaakseni 18 asteen raja. Tuon yli menneet on saaneet ihan vakio ahtimella ja ahtopaineilla pahvit palamaan.

    Itsekin olisin varmasti kääntänyt jo pari astetta lisää ennakkoa, mutta kun tuon p7100 kanssa on melkosen tikkunen homma... ja 16 astetta taitaa olla jo vakiona muutenkin, niin ei taida pari astetta maksaa vaivaa ja riskiä.
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Juu, kyllä ARP kakstonnisissakin on parempi vetolujuus kuin kuusiokolopulteissa. Ainoa asia mikä kuusiokolopulttien suuntaan vaakaa kallistaa, on hinta. Arpit on sen viitisensataa, kuusiokolot jossain satasen alla.

    Itsellä kun oli joitain vuosia sitten ajankohtainen tuo kansipahviasia, niin päädyin o-renkaisiin ja kuusiokolopultteihin. Rengasurat maksoivat GT-Motorissa 500 egeä, siihen päälle vähän pianolankaa ja kuusiokolopultit, niin 600 euron korvilla oltiin tuossa. Arvoin, että pahvi pitää paremmin noilla eväillä, kuin mitä se pitäisi pelkällä vakiopahvilla ja Arpeilla. Toki mitään faktaa mulla ei ole esittää sen tueksi, vaan puhtaalla mutulla päädyin tuohon :rotfl:
     
    tsipi tykkää tästä.
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo on niissä hintaeroa, se on selvä. Silti pidän pinnapulttia kaiken parhaana tyylinä kiinnittää kansi lohkoon:D

    Tsipi, vakioajoitus on luokkaa 12-14 astetta, muutos jo tuohon 16 on selkeä ihan käyntiäänessäkin, ja olen ollut siinä käsityksessä että toi 16 astetta on se maksimi mikä ei vaikuta kulutukseen, kylmäkäynnistykseen eikä alavääntöön heikentävästi....?

    Vielä tuossa harkinnut jos enstalvena pompauttaisi tuota ajoitusta vielä asteen kaksi, pumpun kiinnityshahloissa olis varaa kyllä. Täytyy funtsia.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kannentiivisteenä se Cometic on varmaan hyvä, siis jos pelkästä tiivisteestä puhutaan.
    Vakiotiivitseissäkin eroa, esim. Fel Pro:ssa on todella vaatimaton se "liekkiregas" verrattuna Cumminsin alkuperäiseen, huomionarvoinen asia tämäkin. Toki alkup. tiiviste maksaa enempi kuin tarvike.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    No niin oliki juu 14 astetta ainaki kyltin mukaan. Eikö tommonen 16-18 vaan laske kulutusta?

    Tässä fotoa tuosta minun venttiilien säädön synkkyydestä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Edit: harjotellaa lisää kuvia...
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Ainakin kuvasta näyttää siltä että kahta viimeistä koppaa ei saa pois paikoiltaan, vai onko sulla joku luukku kabiinissa tms.?

    Noi ajoitusasiat on varmastikin tapauskohtaisia, täytys itse suorittaa omalle kombinaatiolle tieteelliset kulutustestit ennen ja jälkeen muiden asioiden muuttumatta, että vois sanoa jotain varmaa. Suuttimet ja männän bowlit yms. varmasti siihen vaikuttaa.

    Käytännössä se ajoitus mitä tehtaalla on laitettu, on ollut muutamia asteita alle sen mitä kilvessä lukee, noin muutaman tapauksen otannalla.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Täysin samaa mieltä pinnapulttien paremmuudesta 4d sedanin perustein ja lisäksi mielestäni kun pinnapultin alapää pysyy aina kiinni joten ei pitäs rasittaa kierteitä lohkoissa esim kisakoneissa joissa avataan vähän useammin.

    Ameriikas missä alan guru samalla muun työn mukana autoni ennakon 15,5 asteeseen laitto varmaan tiesi saman kuin 4d sedan.

    Näyttäs että saman verran on tilaa tsipillä ku minullakin. Voi olla kyllä että kuva antaa väärän vaikutelman. Kallistamalla lähti koppa pois ja siitä vitospytyn kautta ei lähe suoraan nostamalla minullakaan ja takaspäin tiiviste ekaks ja sitten koppa muuten ottaa kii tivari liikkuviin ja tipahtaa. Sitte koppa tiivisteen uraan ja kiristys. Peilillä piti minun tarkistaa että on kunnolla urassa kun on vainoharhainen.
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ei oo mitää luukkuja. Tossa yläpuolella on pyyhkijöiden moottori. Sitäkin joutu kääntämään että sai sopimaan paikoilleen. Ainoa toivo on avata kopan neljä pulttia ja nostaa sen verran hyttiä, että saa venakopat irti. 1,5 sylinteriä joutu viemään tulipellistä läpi, että sai painoa pois etuakselilta. 2600lbs etuakselimassa on vähä nirkonen cumminssille :wc:
     

Kerro tästä muillekin!