Migin osto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja cuda69, 28.11.2015.

  1. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Binzelin mb501 kolvista tippui kaasuholkki sauman päälle aina kun veti pintapalkoa. Saa niitä kempistäkin kiristellä.

    Ja joo, kyllä sillä +400 koneella pystyy pieniäkin tekemään, mutta koitas sillä pienellä isoja. :odoops:
     
  2. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    980 CATtiin tein kauhan koko alaosan 40mm kamasta. Silleen aika tiukasti koitin tehä ja aikaa meni sen 53 tuntia. Puikoilla ois saanu hetken paistella pitempään. 1.2mm umpilangalla ja Kempin fastmigi. Lankaa meni muistaakseni n. 55kg
     
    mikaa7146 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    Näinhän se on, mut itse ostin pikku migin itselleni, kun tiiän sen rajallisuuden,ja siitä onnekas, et jos tartteen omiin hommiin järeempää, nii firmalta löytyy! Myös omasta pakista löytyy VAAN 150 puikko kemppi, mut ihan samalla tavalla sain raudat kiinni kuin työkaveri 180 kempillä, 3,2 puikkoo poltettiin, valovirralla!
    Omiin askareisiin riittää 2,5 puikot, ja telwinillä on ne sulanut!
    Ei oo yhtä hyvä kuin puolet kalliimpi kemppi, mut asiansa ajaa, ehkä siks et ei tartte sitä "tonnin" konetta et osaat hitsaa!?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Nyt pitää erottaaharrastetaanko vai tehdäänkö työtö(leipätyötä. Harrastaessa on sallittua kulua enemmän aikaa. Itsellä Mig;inä joku Kempin 2350, puikkona Master 3500 ja Tig:in Kempin 1800 AC/DC. Kaikilla pärjää, jollakin menee hieman enemmän aikaa, mutta minä harrastan.
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    En vielä ymmärtänyt miksi on pihi jos puikolla hitsaa? Tokihan se nopeampi on isolla magilla mutta kyllä sitä hitsaa 6mm puikollakin.
     
  6. Rotten

    Rotten Gearhead

    Sillä jos muille teet, no joo jos joku stylärkki seisoo nurkassa, millä sitä 6mm puikkoo poltat! Mut jos nyt lähdetään ostamaan työkaluja, hitsuu moottoria, millä paistetaan paksuu rautaa, nii kyl se on lankakone!

    En ota materiaali valintaan kantaa, 5kg 6mm puikkoja,*3 mut veikkaan et halvemmaksi tulee 15kg dwa50 1,2 kaasuineen!? Siis villi veikkaus, en ole itse osanut!?
    Ellei sit tuhraa taivasalla??
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on kutina että puikko on kalliimpi, ainakin jos ostaa jotain merkki kamaa.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kolvia vaihtamalla vika parani. ei ne kestä sitä miten niitten on muka speksattu kestävän. Minä en omia hitsaustapojani muuta sen vuoksi että täytyy totutella johonkin kakkatyökaluun mikä ei kestä speksattua amppeeri arvoa tai ei käytännössä toimi niillä virroilla. Kyllä se menee niinpäin että työkalu vaihtuu siinä vaiheessa siihen mikä paremmin toimii. Ja kun vesijäähdytys on poissuljettua niin sillon valitaan se vähiten huono ilmajäähytteinen malli.
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Niin, pien kutina itelläkin, kalliimpi ja hitaampi!
    Mut ei siinä jos jo vehkeet on ja jaksaa turata! Joka jampalla ei oo rahea 6mm puikkoo polttavaan koneeseen, kun alta parilla tonnilla saa lankakoneen, millä paistaa kyl kauhan kiinni, ei vielä vesijäähdytyksiä ym, eikä välttämättä 20kg lankaa 8h, mut väitän et nopeemmin kuitenkin, kaikkineen kolvin jäähdyttelyineen, (kessu tauko) kuin puikolla!
    Tehkööt kuka milläkin, mut tuo/nuo on miun pointteja, siihen "piheyteen"
    Jos pelkkää kauhojen hitsausta tekee, työkseen, nii tuskin siinä kukaan enää tikkua sytyttää???
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No valistappa vähän että mitä sä hitsaat niin hirveällä virralla harrastehommissa että saat kaasuholkin sulatettua? Ei ainakaan vielä 4mm levyn hitsaaminen saa kaasuholkkia sulamaan vaikka päästäis pidemmänkin pätkän o_O enkä usko että sen paksumpiin materiaaleihin tarvis mennä....
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Miks ei vaan voi ostaa sitä vesijäähdytteistä niin ei tarvitse tapella? Kun kuitenkin on saatavilla niitä parhaita vaihtoehtoja.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kirjotinkin että "töissä käytin" missä hitsasin sillä virralla mitä kolvin kuuluisi kestää mutta ei kestäny kun kuumeni ja mm kaasuholkki alkoi sulamaan, se kaasuholkki myös tukkiutui räiskeistä melkosen usein kun on niin olematon. Mulle tuo kertoo paskasta laadusta.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei tarvinnu tapella kun otti sen ison punasen kolvin ja hitsasi sillä. Vesijäähdytys oli poissuljettu ja oikeastaan ihan turha niin kauan kun se iso kaasujäähy kolvi toimii oksti. Kolvin koolla ei tossa kohtaa ollu merkitystä kun ei ole ahdasta.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Mikä sen vesijäähdytyksen pois sulkee jos kolvin koolla ei ole merkitystä?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Minulle tuo tukkeutuminen kertoo paskasta hitsarista.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sinä voit sitä miettiä että mikä vois olla.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siitäkin voi kertoa, hitsari kuitenkin parani kertaheitolla kun lopetti rimpuloitten käytön. Kumpa kaikki muuki oppiminen olis yhtä helppoa.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuskin ainakaan raha on ollut esteenä tai saatavuus.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vaikee sanoa kun kalustohankinnat eivät olleet vastuualuettani.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. ToniC

    ToniC Gearhead

    Koneet on kovasti kehittyneet vuosien saatossa. Harrastekäytössä menee toinen ammatti toinen.... ammattikone menee tosin myös harrastekäytössä, mutta harrastekone ei ammattikäytössä.

    Työn puolesta roudataan ympäri maailmaa noin 50 kappaletta vesijäähdytteisiä Kempin MTX3000 /4000 Tiggejä/Puikkoja
    Vesijäähyillä. Koneet käytössä Paljon.
    Kolvien mikrokytkimissä sanomisia ja vesijäähdytys pumput on parempia EWM:llä

    Lisäksi jotkut vaikeat WPQR:t on onnistuttu hitsaamaan esim froniuksella, mut kemppi ei taivu...

    Lankakoneina Kempin Fastmig 4000 ja Kannettavina Minarc, minarctig, minarcmig valovirtaisia.


    Sitten harrastehommat
    Oma autotallikalusto
    MinarcMIG Evo 200 Valovista Tämän tieltä väistyi kiertoon Wallius 258 voimavirtakone. Syy : Wallius hitsaa paremmin + 5mm mutta piti ajaa lämpimäksi pöydän kulmaa vasten.
    Wallius oli heikohko pikkuvirroilla, karkea porrastus alapäässä. virtaa tahtoi olla liikaa, tai liian vähän. Langansyötöllä ja kuljetusnopeudella voi kikkailla, mutta autohommat sellasta töpöttelyä..

    Minarcmig on oikea kone kotiuunolle... valitse namiskoista materiaali Musta, Kirkas, CuSi3 ja olikohan se Al myös. (Lanka tietenkin se, mikä pitää) sen jälkeen valitse hitsattavan mat. paksuus yhdestä ruuvista = Virta , toisesta kuvun korkeus = Langansyötön hienosäätö.
    Kunhan kova lanka loppuu siirryn kokeilemaan kaarijuottoon autohommissa. Etuna hitsin muokattavuus Negatiivistä... Lanka noin 3-5x kalliimpaa, mutta omilla saumametreillä vuodessa ei aja konkkaan.
    Huonoin puoli lyhyt piuha kolvissa, eikä euroliitintä. Kaasupullot telineessä ja pitkä kaasuletku, niin koneen saa toki vaikka auton sisään mukaan.

    Toisena koneena
    Minarctig MLP 250 kannettava Pulssi tig. Voimavirta (DC) Puikko/tig tällä sitten menee traktorin kauhakin puikolla.
     
    Camino'79 ja Rotten tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!