Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kerropa lisää pumppusuutinkoneiden omista öljyistä, vaikkapa mikä on pumppusuutinkoneöljyjen oma api luokka?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vaglla muistaakseni oli joku oma luokitus pumppusuutin moottoreille.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Luokitus vai vaatimus? Tarkoitan tällä sitä, että kaikilla pumppusuutindieselien valmistajillahan on tietysti joku oma vaatimuksensa kuten catilla, detroitilla ja internationalilla, mutta kaikki normaalit dieselmoottoriöljyt täyttää ne.

    Vagista en kyl osaa sanoa mitään, paitsi että se on luultavasti perseestä.
     
    Sounderi, Custom_Rod, xarper ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Olisit jättäny ton luultavasti pois tuosta.
     
    xarper, Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kantsii kysyy toyotalta. Ei taida pahemmin saada 2017 mallin avensikseen vielä mistään mitään korjaamokäsikirjoja moottoriremonteista. (Varmaan muitakin vastaavia autoja mutta siinä on ainakin 0w-20.)
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    15w-75 ois varmaan sama?

    5w-50 oli on aikin jonkun verran juoksevempaa +5-10 asteessa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Valmistaja ne shop manuaalit tekee silloin kun autonkin ja saa sellaista 99% varmuudella myös tojotaan.

    Kiinnostaisi vaan tietää muttei niin paljoa että tuollaisen korjaamokirjan ostaisin...
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näyttäis että 10w moottori ja 75w perä olis aika samoissa, mutta miten vaan, pointti on kumminkin selvä.
    Todelliset, tarkat viskositeetit löytyy muutenkin vasta valmistajan spekseistä mutta kaikketi ne tuon taulukon puitteissa on.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eli jos laittais 10w-60 Castrollia jossa on tiedustelun mukaan noin 1000ppm ja ite haluisin 1200ppm+ niin 1/4 purkillinen riittäisi hyvin.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Valvoline VR1 on itellä käytössä, jotain zincciä siinäkin löytyy. Ja saa 5 litran pöntössä toisinku nuo kaikki muut vammaset kun eivät osaa tehä kun 4 litran astioita jostain syystä.

    "Valvoline VR1 has 1300 ppm zinc so it's over specified if anything."
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juuri yksi valitti tuosta öljystä ja siirtyy kuulemma Amsoiliin mutta vika ei ollut sinkin puutteessa. Itse yritän välttää 20 alkuista öljyä. Omaan makuun liian jäykkää.
    http://www.cosworthrsclub.com/keskustelu/viewtopic.php?f=23&t=167992

    OLET 100% Oikeassa se 5l olisi juuri oikea määrä, itsekin joudun hankkimaan kaksi kannisteria kun ei yksi riitä..

    https://www.puuilo.fi/Castrol-Edge-Super-Car-10W-60-4L
    Näkyy saavan aika helposti!
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Mitä tuo sit käytännössä merkkaa jos öljy on "etanoli yhteensopiva" vrt normaali öljyt? Käytännön erot?
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Pystyy sitomaan itseensä enemmän etanolia, ilman että menee smantapaiseksi hyytelöksi kuin jos olisi glykolia öljyn seassa. En tuota kovin tärkeänä osaa pitää, ihan normi öljyillä olen ajanu eikä tuota ole esiintyny kun pitää huohotuksen kunnossa ja vaihtaa öljyt riittävän usein. JA tärkeimpänä käyttää moottorin välillä lämpöiseksi (öljyt yli 90)
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä taas yritän tästä lähtien pysytellä vain öljyissä joissa lukee mineral, ajelin monta vuotta käyttöautolla valvolinen max life synthetic blend öljyllä, kunnes sitä ei enään saanut ja tilalle oli tullut synthetic tecnology nimellä varustettu, myyjän mukaan samaa tavaraa, mutta eipäs ollutkaan.
    No talven kun tällä ajelin niin tulos oli öljyvuotoja ja lopulta 6 vuotta sitten uusittu öljykello alkoi vuotamaan, keväällä vaihdoin teboilin mineraaliin 15w-40 ja öljyvuodot ovat loppuneet, kone on siis 1988 vuoden chevyn pikkulohko.
     
    Custom_Rod, sdfsd ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös se syntetik plend ollu jotain mineraalia missä oli joku synteettinen ainesosa. "Puolisynteettinen" niinkuin niitä täällä myydään.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jossain maissa synteettistä öljyä saa myydä synteettisenä vain jos se on täyssynteettistä. Eli se joko on synteettistä tai ei ole.
     
  18. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kolme vaatimustahan noissa näkyi olevan erona, Moparin Thermo-oxidation testi, GM:n polttoaineen kulutustesti, mutta tuolla vesi jutulla voisi kuvitella olevan jotain merkitystäkin etanolin kanssa, kuten Turbiini tuossa edellä jo selittikin.
    Kun noi on muuten niin lähellä tavallista SN:ää, niin en ihmettelisi vaikka useimmat tavallisetkin SN:t täyttäisivät käytännössä noi speksit vaikka ei ole luokiteltukaan?
    Niin kuin toi em. Castrol on Koenigsseggin hyväksymä ja niiden koneethan ovat useimmiten nimenomaan juuri viinapannuja.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Turbiini kirjoitti, että pystyy sitomaan paremmin etanolia, mutta onko kuitenkin niin, että etanoli pystyy sitomaan vettä ja sen mukana kulkeutuu vettä öljyn sekaan. Ja osa öljyistä sietää paremmin vettä, emulsiona.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On suomessakin full synthetic tai täyssynteettinen. Mikä eroaa synteettisestä, osasynteettisestä, synteettisen teknologian öljystä millä ikinä tahtookin kutsua.
     

Kerro tästä muillekin!