Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Oma uskomus, onko aina synteettinen öljy koneesta ulos vuotavaa lirua ja onko mineraali aina jäykkää koneessa pysyvää , voi vahvistaa helpolla kotitestillä.
    Lämmitä rouvan lempikattilalla öljy 80C°:seen. Kaada öljy maalin DIN-viskositeettikuppiin ja mittaa montako sekuntia menee, kun yhtenäinen virtaus muuttuu tipoiksi. Tee sama testi molemmille öljyille. Nopeammin kupin reiästä tullut öljy on tietenkin käyntilämmössä lirumpaa.
    Jos ei omista DIN-kuppia, niin poraa mukiin pikku reikä pohjaan.
    Tuossa voi tulla eroja, vaikka valmistaja olisikin ilmoittanut samat kuumapään viskositeetit.
     
    Muokattu: 3.9.2019
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä käyttökuntonen kone pitää synteesit sisällä. Jos se palaa putkessa tai liruu tiivisteistä ulos, niin vois vaihtaa rikkoontuneet osat öljyn sijasta....

    Toki nyt jotkut jeesuksen ikäset raktorit ja muut maamoottorit missä tyyliin oravan kiveksestä tehdyt stefat :D
     
    Roc, Vuppe ja f34 tykkäävät tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Polttoaineen (oli sit bensa tai etanoli tai metanoli) palamisesta tulee joka tapauksessa vettä vaikka kuinka paljon, esim litra bensaa tuottaa litran vettä palaessaan. Ohivuoto % määrää paljonko siitä menee kampikammion kautta.
     
    Jussi289 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin 300 cid kutonen meni aina 10tkm ilman öljynlisäystä. Sitten alkoi tulla parkkiruutuun pikkiriikkisiä tahroja. Lisäysväli tipahti samantien 1000km tienoille. Teetin takastefan ja öljypohjan tiivisteen vaihdon ja nyt näyttää taas öljyt säilyvän. Ihan sama, onko 10W40 halpis-Valvolineä Bauhausista tai hypersuperkallista täyssyntistä Castrolia. Ne muutamat pisarat se kulutus on.

    Ajelin rallislantsixissä Harrikoiden 20W50 kannunjämiä. Kone meni avaukseen muista syistä. Laakerit oli moisen tökötin jäljeltä melko huonoina. Saa sekin nyt totutella 10W40 liruun.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mulla on nyt ollu tämän kesäkauden koneessa ( 70-luvun GM-tuote) Amsoilin 10w-30 ZRod. Hyvin pysyy sisällä kun on tuoreet etu- ja takastefat ja huolella tilkitty öljypohja. Öljynpaineet on hyvät ja tasaiset.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    nii taitaa vielä enemmän tulla tosta
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    paljon halvempaa laittaa koneeseen toinen öljy kun alkaa vaihtamaan jotain korkkitiivisteitä kumisiin sun muuta vain siksi että saa käyttää synteettistä öljyä.
     
    Powerstroke, Custom_Rod, Nikuzai ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikö syntisissä öljyissä ole kaksi sukupolvea? Jotkut muinoiset polyalfaoleiinipohjaiset kutistivat kumi- ym tiivisteet, mutta nykyiset esteripohjaiset eivät sitä enää tee.

    Mineraaliöljykin on voitu rakentaa ohuesta perusöljystä ja ”STP” kaltaisesta polymeeristä. Synteettinen öljy on moniasteista jo raaka-aineena.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Josse synteettistä juoksuttaa ulos, tuskin mineraalikaan kuivaksi jättää.


    Mulla kaikki 20w50 öljyä tms "vaatineet" autot olleet koneiltaan mallia huohotus ja lopun alku.
     
  10. Hiukan yksinkertaistetusti:

    [​IMG]

    EDIT: Hapen kohdalla pitäisi olla O2
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    voi olla, en tiedä.

    Sen tiiän ettei enää kai ole mitään "todellisia" mineraaliöljyjä, nekin on enemmän tai vähemmän osasynteettisiä.
     
    Muokattu: 3.9.2019
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei voi olla näin. Kaikkiin alle 1990 lukuisiin kuuluu joku traktoriöljy ja täyssynteettinen ei sinne käy koska näin on!
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei kuivaksi mutta jos saa sillä pidennettyä lisäysväliä niin se on aina kotiinpäin. Kaikkia koneita ei pysty/kannata/jaksa rempata heti kun "tarttis" varsinkaan jos ongelma on joku vuotava tiiviste/stefa eikä öljynpaineet tms. vakavampi juttu.
     
  14. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Se pari tippaa ruutuun jättänyt on kyllä tiputellut ajossa vähän enemmänkin jos kulutus on ollut tuon litra / 1000km.

    Oma kokemus sanoo että jos oikesti vain tipan joskus tiputtaa se ei näy tikussa koko öljynvaihto välillä merkittävästi.
     
    Pertti K ja sdfsd tykkäävät tästä.
  15. north

    north Gearhead

  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    njoo itelläkin foort v4 tiputtelee tippoja kun tuntuu kaikki lohkoa myöten hikoovan öljyä, muttei öljyä häviä mihinkään tikusta paitti vaihtovälin loppupuolella voi alkaa katoomaan.
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ei ole ohje-arvoja,koska niitä ei ole tarkoituskaan korjata millonkaan. Laakereita ym ei saa.. Ei ole mitta-arvoja ,eikä kiristys momentteja..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  19. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    5w-20 ölpät kuuluu tohon ao. maamottiin. alla välyksiä sun muuta
    SPECIFICATIONS
    5.7L ENGINE
    GENERAL DESCRIPTION
    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Engine Type 90� V-8 OHV
    Displacement 5.7 Liters
    345 ( Cubic Inches)
    Bore 99.5 mm (3.91 in.)
    Stroke 90.9 mm (3.58 in.)
    Compression Ratio 9.6:1
    Max. Variation Between Cylinders 25%
    9 - 2308 ENGINE - 5.7L SERVICE INFORMATION
    LX

    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Firing Order 1-8-4-3-6-5-7-2
    Lubrication Pressure Feed - Full Flow
    Filtration
    Cooling System Liquid Cooled - Forced
    Circulation
    Cylinder Block Cast Iron
    Cylinder Head Aluminum
    Crankshaft Nodular Iron
    Camshaft Hollow Assembled Camshaft
    Pistons Aluminum Alloy
    Connecting Rods Powdered Metal
    CYLINDER BLOCK
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Cylinder Bore Diameter 99.50 mm 3.917 in.
    Out of Round (MAX) 0.0076 mm 0003 in.
    Taper (MAX) 0.0127 mm 0.0005 in.
    Lifter Bore Diameter 21.45 - 21.425 mm 0.8444 - 0.8435 in.
    PISTONS
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Clearance 0.0215 - 0.0485 mm 0.0008 - 0.0019 in.
    Measured at 38.0 mm ( 1.5 in.)
    Below Deck
    Ring Groove Diameter
    Groove #1 89.6 - 89.8 mm 3.527 - 3.535 in.
    Groove #2 88.1 - 88.3 mm 3.468 - 3.476 in.
    Weight 414.5 grams 14.62 oz
    Piston Length 54.70 - 55.30 2.153 - 2.177 in.
    Ring Groove Width
    No. 1 1.51 - 1.54 mm 0.0594 - 0.0606 in
    No. 2 1.51 - 1.53 mm 0.0594 - 0.0602 in.
    No. 3 3.030 - 3.055 mm 0.1192 - 0.1202 in.
    PISTON PINS
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Clearance In Piston 0.009 - 0.018 mm 0.00035 - 0.0007 in.
    Diameter 24.0 - 24.003 mm 0.9448 - 0.9449 in.
    Length 70.53 - 71.03 mm 2.78 - 2.80 in.
    LX
    ENGINE - 5.7L SERVICE INFORMATION 9 - 2309

    PISTON RINGS
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard
    Ring Gap

    Top Compression Ring 0.23 - 0.38 mm 0.0090 - 0.0149 in.
    Second Compression Ring 0.35 - 0.60 mm 0.0137 - 0.0236 in.
    Oil Control (Steel Rails) 0.15 - 0.66 mm 0.0059 - 0.0259 in.
    Side Clearance
    Top Compression Ring .02 - .068 mm 0.0007 - 0.0026 in.
    Second Compression Ring 0.02 - 0.058 mm 0.0007 - 0.0022 in.
    Oil Ring (Steel Ring) .019 - .229 mm .0007 - .0091 in.
    Ring Width
    Top Compression Ring 1.472 - 1.490 mm 0.0579 - 0.0586 in.
    Second Compression Ring 1.472 - 1.490 mm 0.0579 - 0.0586 in.
    Oil Ring (Steel Rails) 0.447 - 0.473 mm 0.0175 - 0.0186 in.
    CONNECTING RODS
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Piston Pin Bore Diameter 23.955 - 23.975 mm 0.9431 - 0.9438 in.
    Side Clearance 0.10 - 0.35 mm 0.003 - 0.0137 in.
    CRANKSHAFT
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Main Bearing Journal Diameter 64.988 - 65.012 mm 2.5585 - 2.5595 in.
    Bearing Clearance 0.023 - 0.051 mm 0.0009 - 0.002 in.
    Out of Round (MAX) 0.005 mm 0.0002 in.
    Taper (MAX) 0.003 mm 0.0001 in.
    End Play 0.052 - 0.282 mm 0.002 - 0.011 in.
    End Play (MAX) 0.282 mm 0.011 in.
    Connecting Rod Journal Diameter 53.992 - 54.008 mm 2.125 - 2.126 in.
    Bearing Clearance 0.020 - 0.060 mm 0.0007 - 0.0023 in.
    Out of Round (MAX) 0.005 mm 0.0002 in.
    Taper (MAX) 0.003 mm 0.0001 in.
    9 - 2310 ENGINE - 5.7L SERVICE INFORMATION
    LX

    CAMSHAFT
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Bearing Journal Diameter
    No. 1 58.2 mm 2.29 in.
    No. 2 57.8 mm 2.27 in.
    No. 3 57.4 mm 2.26 in.
    No. 4 57.0 mm 2.24 in.
    No. 5 43.633 mm 1.72 in.
    Bearing To Journal Clearance
    Standard
    No. 1 0.040 - 0.080 mm .0015 - .003 in.
    No. 2 0.050 -0.090 mm 0.0019 - .0035 in.
    No. 3 0.040 - 0.080 mm .0015 - .003 in.
    No. 4 0.050 - 0.090 mm 0.0019 - .0035 in.
    No. 5 0.040 - 0.080 mm .0015 - .003 in.
    Camshaft End Play .080 - 0.290mm 0.0031 - 0.0114 in.
    VALVE TIMING
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Intake

    Opens (BTDC) 5.0�
    Closes (ATDC) 255.0�
    Exhaust
    Opens (BTDC) 236�
    Closes (ATDC) 32�
    Duration 269.3�
    Valve Overlap 37�
    CYLINDER HEAD
    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Valve Seat Angle 44.5� - 45.0�
    Valve Seat Runout (MAX) 0.05 mm (0.0019 in.)
    Valve Seat Width (Finish)
    Intake 1.018 - 1.62 mm
    (0.0464 - 0.0637 in.)
    Exhaust 1.48 - 1.92 mm
    (0.0582 - 0.0755 in.)
    Guide Bore Diameter (Std.) 7.975 - 8.00 mm
    (0.313 - 0.314 in.)
    LX
    ENGINE - 5.7L SERVICE INFORMATION 9 - 2311

    HYDRAULIC TAPPETS
    DESCRIPTION SPECIFICATION
    Metric Standard

    Body Diameter 21.387 - 21.405 mm 0.8420 - 0.8427 in.
    Clearance (To Bore) 0.020 - 0.063 mm 0.0007 - 0.0024 in.
    Dry Lash 3.0 mm (at the valve) 0.1181 in.
    VALVES
    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Face Angle 45.0� - 45.5�
    Head Diameter
    Intake 50.67 - 50.93 mm
    (1.99 - 2.00 in.)
    Exhaust 39.27 - 39.53 mm
    (1.54 - 1.55 in.)
    Length (Overall)
    Intake 123.38 - 123.76 mm
    (4.857 - 4.872 in.)
    Exhaust 120.475 - 120.855 mm
    (4.743 - 4.758 in.)
    Stem Diameter
    Intake 7.935 - 7.953 mm
    (0.312 - 0.313 in.)
    Exhaust 7.932 - 7.950 mm
    (0.312 - 0.313 in.)
    Stem - to - Guide Clearance
    Intake 0.022 - 0.065 mm
    (0.0008 - 0.0025 in.)
    Exhaust 0.025 - 0.065 mm
    (0.0009 - 0.0025 in.)
    Valve Lift ( @ Zero Lash)
    Intake 12.0 mm (0.472 in.)
    Exhaust 11.70 mm (0.460 in.)
    VALVE SPRING
    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Spring Force (Valve Closed)
    Intake and Exhaust 435.0 N +/- 22.0 N @ 45 mm
    (97.8 lbs +/- 5.0 lbs. @ 1.771 in.)
    Spring Force (Valve Open) 1077.0 N +/- 48.0 N @ 32.6 mm.
    Intake and Exhaust ( 242.0 lbs. +/- 11 lbs. @ 1.283 in. )
    Free Length (approx) 55.6 mm (2.189 in.)
    9 - 2312 ENGINE - 5.7L SERVICE INFORMATION
    LX

    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Number of Coils
    Intake and Exhaust 7.95
    Wire Diameter
    Intake and Exhaust 4.95 � 4.1 mm
    (0.194 - 0.161 in.)
    Installed Height (Spring Seat to Bottom of Retainer)
    Intake and Exhaust 46.0 mm (1.81 in.)
    OIL PUMP
    DESCRIPTION SPECIFICATION

    Clearance Over Rotors (MAX) 0.095 mm (0.0038 in.)
    Outer Rotor to Pump Body Clearance (MAX) .235 mm (.009 in.)
    Tip Clearance Between Rotors (MAX) 0.150 mm (0.006 in.)
    OIL PRESSURE
    SPECIFICATION SPECIFICATION

    At Curb Idle Speed (MIN)* 25 kPa (4 psi)
    @ 3000 rpm 170 - 758 kPa (25 - 110 psi)
    * CAUTION: If pressure is zero at curb idle, DO NOT run engine
    TORQUE
    TORQUE CHART 5.7L ENGINE
    DESCRIPTION N�m Ft. In.
    Lbs. Lbs.

    Block Pipe Plugs
    (1/4 NPT)
    20 — 177
    (3/8 NPT) 27 — 240
    Camshaft Sprocket—Bolt 122 90 —
    Camshaft Tensioner Plate—Bolts 28 — 250
    Coil to Cylinder Head Cover— Bolts 7 — 62
    Timing Chain Case Cover—Bolts 28 — 250
    Lifting Stud 55 40 —
    Connecting Rod Cap—Bolts 21
    plus 90� Turn
    15
    plus 90� Turn

    Main Bearing Cap—Bolts
    M-12
    27
    plus 90� Turn
    — —
    Crossbolts
    M-8
    28 — —
    Cylinder Head—Bolts
    M-12 Bolts
    Step 1 34 25 —
    Step 2 54 40 —
    Step 3 Turn 90� Turn 90� —
    LX
    ENGINE - 5.7L SERVICE INFORMATION 9 - 2313

    DESCRIPTION N�m Ft. In.

    M-8 Bolts —
    Step 1 20 15 —
    Step 2 34 25 —
    Cylinder Head Cover—Bolts 8 — 70
    Exhaust Manifold to Cylinder Head 25 — 220
    Flexplate to crankshaft—Bolts 95 70 —
    Flywheel to crankshaft—Bolts 75 55 —
    Front Insulator—Through bolt/nut 95 70 —
    Front Insulator to Block—Bolts 95 70 —
    Generator—Mounting Bolt 55 40 —
    Intake Manifold—Bolts Refer to Procedure
    Lifter Guide Holder 12 — 106
    Oil Pan Bolts 12 - 105
    Oil Dipstick Tube 12 — 105
    Oil Pan—Drain Plug 27 20 —
    Oil Pump—Attaching Bolts 28 — 250
    Oil Pump Pickup Tube – Bolt and Nut 28 — 250
    Rear Seal Retainer Attaching Bolts 15 — 132
    Rear Insulator to Bracket— 68 50 —
    Rear Insulator to Crossmember 41 30 —
    Rear Insulator to Transmission— 68 50 —
    Rear Insulator Bracket—Bolts 68 50 —
    Rocker Arm—Bolts 22 — 195
    Spark Plugs — — —
    Thermostat Housing—Bolts 28 — 250
    Throttle Body—Bolts 12 — 105
    Vibration Damper—Bolt 176 129 —
    Water Pump to Timing Chain 28 — 250
    Case Cover—Bolts
     
    sdfsd tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattoihan se tiputella pitkin tietäkin, vaan en viitsinyt tutkia. Lavan luukku ja puskuri olivat maantieajon jäljiltä öljyssä.

    Vaan paikallaan tiputti sen pienen merkin, ei sen enempää.
     

Kerro tästä muillekin!