Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikö sitä vettä siellä aina ole ollu imuiilman mukana tai sillon vielä enemmän jos käytetään vesiruiskutusta.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Käytin joskus valvoline turbo merkkistä öljyä mutta kun se katos johonkin olen käyttäny 1400 delvacia. Joko 10w-30 tai 15w-40 jos sellasta on sattunu olemaan ja tullu kesäautoon.

    Joskus koitin noita synteettisiä muttei ne oikeen pysyny sisässä. Ehkä sitte niitä voisi käyttää jos liimaisi koneen jollain silikoonilla kasatessa eikä käytä tiivisteitä.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Oma uskomus, onko aina synteettinen öljy koneesta ulos vuotavaa lirua ja onko mineraali aina jäykkää koneessa pysyvää , voi vahvistaa helpolla kotitestillä.
    Lämmitä rouvan lempikattilalla öljy 80C°:seen. Kaada öljy maalin DIN-viskositeettikuppiin ja mittaa montako sekuntia menee, kun yhtenäinen virtaus muuttuu tipoiksi. Tee sama testi molemmille öljyille. Nopeammin kupin reiästä tullut öljy on tietenkin käyntilämmössä lirumpaa.
    Jos ei omista DIN-kuppia, niin poraa mukiin pikku reikä pohjaan.
    Tuossa voi tulla eroja, vaikka valmistaja olisikin ilmoittanut samat kuumapään viskositeetit.
     
    Muokattu: 3.9.2019
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä käyttökuntonen kone pitää synteesit sisällä. Jos se palaa putkessa tai liruu tiivisteistä ulos, niin vois vaihtaa rikkoontuneet osat öljyn sijasta....

    Toki nyt jotkut jeesuksen ikäset raktorit ja muut maamoottorit missä tyyliin oravan kiveksestä tehdyt stefat :D
     
    Roc, Vuppe ja f34 tykkäävät tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Polttoaineen (oli sit bensa tai etanoli tai metanoli) palamisesta tulee joka tapauksessa vettä vaikka kuinka paljon, esim litra bensaa tuottaa litran vettä palaessaan. Ohivuoto % määrää paljonko siitä menee kampikammion kautta.
     
    Jussi289 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fordin 300 cid kutonen meni aina 10tkm ilman öljynlisäystä. Sitten alkoi tulla parkkiruutuun pikkiriikkisiä tahroja. Lisäysväli tipahti samantien 1000km tienoille. Teetin takastefan ja öljypohjan tiivisteen vaihdon ja nyt näyttää taas öljyt säilyvän. Ihan sama, onko 10W40 halpis-Valvolineä Bauhausista tai hypersuperkallista täyssyntistä Castrolia. Ne muutamat pisarat se kulutus on.

    Ajelin rallislantsixissä Harrikoiden 20W50 kannunjämiä. Kone meni avaukseen muista syistä. Laakerit oli moisen tökötin jäljeltä melko huonoina. Saa sekin nyt totutella 10W40 liruun.
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mulla on nyt ollu tämän kesäkauden koneessa ( 70-luvun GM-tuote) Amsoilin 10w-30 ZRod. Hyvin pysyy sisällä kun on tuoreet etu- ja takastefat ja huolella tilkitty öljypohja. Öljynpaineet on hyvät ja tasaiset.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    nii taitaa vielä enemmän tulla tosta
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    paljon halvempaa laittaa koneeseen toinen öljy kun alkaa vaihtamaan jotain korkkitiivisteitä kumisiin sun muuta vain siksi että saa käyttää synteettistä öljyä.
     
    Powerstroke, Custom_Rod, Nikuzai ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikö syntisissä öljyissä ole kaksi sukupolvea? Jotkut muinoiset polyalfaoleiinipohjaiset kutistivat kumi- ym tiivisteet, mutta nykyiset esteripohjaiset eivät sitä enää tee.

    Mineraaliöljykin on voitu rakentaa ohuesta perusöljystä ja ”STP” kaltaisesta polymeeristä. Synteettinen öljy on moniasteista jo raaka-aineena.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Josse synteettistä juoksuttaa ulos, tuskin mineraalikaan kuivaksi jättää.


    Mulla kaikki 20w50 öljyä tms "vaatineet" autot olleet koneiltaan mallia huohotus ja lopun alku.
     
  12. Hiukan yksinkertaistetusti:

    [​IMG]

    EDIT: Hapen kohdalla pitäisi olla O2
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    voi olla, en tiedä.

    Sen tiiän ettei enää kai ole mitään "todellisia" mineraaliöljyjä, nekin on enemmän tai vähemmän osasynteettisiä.
     
    Muokattu: 3.9.2019
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei voi olla näin. Kaikkiin alle 1990 lukuisiin kuuluu joku traktoriöljy ja täyssynteettinen ei sinne käy koska näin on!
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei kuivaksi mutta jos saa sillä pidennettyä lisäysväliä niin se on aina kotiinpäin. Kaikkia koneita ei pysty/kannata/jaksa rempata heti kun "tarttis" varsinkaan jos ongelma on joku vuotava tiiviste/stefa eikä öljynpaineet tms. vakavampi juttu.
     
  16. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Se pari tippaa ruutuun jättänyt on kyllä tiputellut ajossa vähän enemmänkin jos kulutus on ollut tuon litra / 1000km.

    Oma kokemus sanoo että jos oikesti vain tipan joskus tiputtaa se ei näy tikussa koko öljynvaihto välillä merkittävästi.
     
    Pertti K ja sdfsd tykkäävät tästä.
  17. north

    north Gearhead

  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    njoo itelläkin foort v4 tiputtelee tippoja kun tuntuu kaikki lohkoa myöten hikoovan öljyä, muttei öljyä häviä mihinkään tikusta paitti vaihtovälin loppupuolella voi alkaa katoomaan.
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  20. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ei ole ohje-arvoja,koska niitä ei ole tarkoituskaan korjata millonkaan. Laakereita ym ei saa.. Ei ole mitta-arvoja ,eikä kiristys momentteja..
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!