Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Haitanneeko tuokaan mitään, maastahan se on otettu. Mielestäni kierrätystä parhaimmillaan
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

  3. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kuten meinasinkin on tiputtanut ajossa jonkin verran. Yleensä näkyy juuri tuollaisena öljyttynä puskurina jne.
    Ei toki välttämättä seistessään tiputa tuota määrää.

    Jos ottaa ja koittaa lorotella vaikka desin öljyä asfaltoituun ruutuun se ei ole ihan pieni merkki mutta mittatikussa se desi ei vielä valtavasti näy.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaveri tuota saabissa (9-5) ja omegoissa käyttänyt. 200kmh+ veti kuohaksi tuon. Muuten pelannut kaverilla.


    No oli mullakin 2001 omega muinoin ja siihen pistin tota, alko vähän nostajat raplaamaan. 3.1 corsicassa sitä kului. 5w40 korjas molempien ongelmat mulla.

    Tällänen epätieteellinen tutkimus. Itse en enää osta
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Generaattoreissa ja traktoreissa sen huomaa onko öljy hyvää vai huonoa

    Harvempi auto on rankemmassa käytössä kuin generaattori kuormalla tai traktori kyntäessä


    En tiiä kelpaako mut 609 mersu hukkasi synteettiset liemensä ja mineraalit pysy koneessa

    Molemmissa 10w-40 luokituksena ja samalla reissulla

    Koneeseen uudet öljyt ennen reissua ja 4L kannu matkaan samaa synteettistä kuin koneeseen vaihdettiin. Matkalla olivat ostaneet mineraalia samalla lukemalla ja se kesti reissusta takaisinkin

    Ja Liettuasta lähtiessä ostettiin koneeseen jotain 20w40 mineraalia kun oli paksua ja halpaa 4L kannullisen kun koneeseen lisäili mentiinkin sitten vaihtoon asti ja sen jälkeen sitä mitä kannuissa sattu olemaan jos tartti lisäillä
    Ohuemmat hukku nopeemmin ja kuumana paineet heikommat muttei kuitenkaan alle kiloa tyhjäkäynnilläkään

    411 valmetissa venäläinen sae 30 oli ruokaisaa tavaraa, sit oli jotain pahemman hajuista yks aste öljyä se pysy pikkasen paremmin sisällä.
    Delvaceista hp-f pysy sisällä kunnes siirtopumppu alko tihkuttamaan, 1400 vai oisko 1100 kulu vähän hitaammin kuin sae 30 ja nyt vähiten on kulunut venäläinen sinisessä kanisterissa oleva öljy, tosin kuormaakin on reilusti vähemmän

    Vois sanoa jo kestotestiksi 24/7 käyny 3kk putkeen maanantai ja perjantai huoltopäiviä silloin 15 min yleensä seisokki ja taas jyrisemään

    Jos itelle johkin autoon koneessa pysyvää öljyä joka kestää myös rasituksessa koneessa, niin ehdottomasti delvac hp-f, jos totain kiinnostaa voin luntata oliko viskoositeetti muuta kuin 10w-30


    Sit öljyissä on paaaaaljon eroja ad-öljy 10w-30 vw 501 luokituksella pysy koneessa vaihtovälin 10k.
    Eurol vw505 eli turbo luokituksella 10w-30 5L kannu ei riittäny vaihtoväliä.

    Sen jälkeen tuli joku oisko mobil vw 505 luokituksella ja pysy vaihtovälin tosin meni 3 tuhatta yli 10tuhannesta.

    Eurol tosin mainostaa jo purkissakin valmistetty puhdistetusta jäteöljystä lisäaineistamalla. Jos siellä on pääasiassa jotain 0w lirua ja sit kuumakestoa jatkettu halvoilla kuumuudessa tai paineessa leikkaantuvilla polymeereillä ei se kovin hyvin voi koneessakaan pysyä



    Siihen lie varmaankin mahdollisesti kait auttaa se, et on kylmän kestosta paksua öljyä, jos polymeerit hajoaa ja ketjut katkeaa on koneessa sentään se yks aste sae 20
     
  6. Roc

    Roc Gearhead

    north tykkää tästä.
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Tuolla videolla jotain tarinaa noista E85 öljyistä.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mihin uuteen moottoriin ei saa laakereita?
     
  9. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    jopa niinkin uuteen saa jota ei ole vielä edes keksitty, saatikka aloitettu kokoamaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös toi Valvolinen Max-Life ollu just sellanen tihkuvuotaviin koneisiin tarkoitettu? Siinä vaan kävi niin, että autto hyvinkin jonkun aikaa, mutta sitten meni kastelukannuksi ne vuodot. Vaikka olis jatkanu sillä samalla öljyllä.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei se ainakaan mulla yhdessä noppasaapissa auttanu mitään. Sekin vuosi vaan käydessään ja vähän käymisen jälkeen. Sen jälkeen ei tippaakaan kun oli kylmenny kone.
     
  13. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    nyt kerron UFO-tarinan, jonka toivon ammuttavan alas...

    polttoaineen sekaan lisättävät redlinen rl-2 ja sl-1 aineet aiheuttavat polttoainejärjestelmän vuotoja sekä jostain vitun syystä myös öljyvuotoja WTF?
     
  14. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    hieman yleistäen mobilin öljyt pysyvät heikoiten koneissa ja niitä kuluukin eniten (vieläkö muuten mobil on vag-konsernin hovitoimittaja?)
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuota en voi allekirjoittaa. Työelämässä ollessa vielä mulla oli vähän eräänlaisena luontaisetuna Mobilin ykköset siitä sen alusta asti. Ihan hyvin toimi kaikissa ameriikanmoottoreissa, joissa niitä ei kuulema saa käyttää.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mobil 1 olen käyttänyt minäkin kaikissa moderneissa koneissa. Pysymisongelmia ei ole ollut, paitsi nyt tosta nissanin 5.6 l kasista häipyi litra kun vaimo revitti sillä vitunmoisen reissun kesäkuumilla (1000km 120kmh nopeudella, puolet matkaa ylämäkeen 75% kaasulla). Laatu oli 5w-30 mikä on suosituskin.
    Noh, öljynvaihto on edessä ja meinasin laittaa saman Mobil1 5w-30 nyt talvea vasten, mutta High Mileage variantin siitä.
    MUTTA, tavailin omistajan kirjaa ja löyty allaoleva:

    [​IMG]

    Siis wtf? Miten tuossa noin voi seisoa. Vuosimallin 2004 käsikirjassa?

    Nyt voisi huvikseen miettiä voitelutekniikan lähtökohdista miksi tuplaylänokka, alumiinikasiin muka suositellaan mineraaleja vuonna 2004. Ja pitäskö sellasta nyt oikeesti sinne laittaa :odeek:.
     
    Muokattu: 4.9.2019
    Custom_Rod tykkää tästä.
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä se viskositeettien rajoissa mineraalilla toimii yhtä hyvin, ellei jopa paremmin kuin synteettisellä. Datsun moottorit ei ole oikein koskaan olleet hi techiä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Powerstroke tykkää tästä.
  19. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mistäs 5w-30 mineraalia saa?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei ole tullu vastaan joutuu tyytymään 10w-30, cadillacin käsikirja vuodelta 1965 sanoo talviöljyksi 5w-20 eli on sitä joskus tehty
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!