Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Joo, tämä hyvä. Itsellä onkin tallissa sopivan laiskat '79 SBC ja '80 SBF.
     
  2. xp

    xp Gearhead

    No myönnetään että olin väärässä sen tehon nosto max 20% kanssa. Perustelumuistiossa lukee: Muutetaan nykyinen tehonkasvattamisen prosentuaalinen raja-arvo paino-teho –suhteeseen perustuviin raja-arvoihin.
    Ottiko MudMax laskelmissaan huomioon että 1995 ja uudemmissa ajoneuvoissa kuljettajan massa on mukana omamassassa?
     
    MudMax tykkää tästä.
  3. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Onhan siellä ainakin yksi jippo: Vertailuajoneuvona saa käyttää samalle markkina-alueelle valmistettua, tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä, samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuuluvaa ajoneuvoa.

    Eli jos ton ymmärtää niin kuin siinä lukee niin euroautojen markkina-alue on Eurooppa ? Eli edelleenkään aussi/etelä-Afrikka ei kelpaa verrokiksi. Aikaisemmin vertailumalliksi taisi kelvata Euroopan tai pohjois-Amerikan markkinoille tarkoitettu räppänä.
     
    bbford tykkää tästä.
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    :odoops::odoops::odoops::odoops::odoops:
    Niin tuota joo, eli otinhan mie sen huomioon, että omamassaan lasketaan kuljettaja, 90% polttoaineesta sekä mahdolliset alkup. työkalut ja varapyörä.
    Jossain vaiheessa ajatus sitten katkesi täysin, eli eihän 5 paikkaisessa tarvita kantavuutta kuin 4:lle matkustajalle, koska kuskihan on jo punnittu omamassaan.
    Eli 2405kg kokonaismassalla omamassa voisi olla jopa 2105kg.
    Suuret kiitokset tarkkaavaisuudesta, mitenkähän kauan olisi mennyt ennen kuin olisin itse huomannut virheeni? Varmaankin vasta ihmetellessä rekisteriotetta, että miten tässä on kuitenkin vielä 5 paikkaa.:odsmile:
     
    bbford tykkää tästä.
  5. bbford

    bbford Gearhead

    Katos vaan.. Toi pitäisi ehdottomasti saada tekstistä pois.
    Sen verran tässä välillä oli kehitystä että verrokkeina sai käyttää autoja ympäri maailman.

    Esimerkiksi Taunuksiin on leimattu 302 koneita taas parin vuoden ajan. Tutullakin on yksi sellainen. Vartailuauto aussien Cortina 4.1l kutosella.
     
  6. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Nyt kun tuijotetaan alkuperäisen auton tai vertailumallin tehopainosuhdetta, noista Aussi 4.1 Cortinoista ei taida olla paljoa apuja kun tehopainosuhde liikkuu samoissa sfääreissä kuin Euro Cortinoissa :D

    Uudessa määräyksessähän ei mikään enää rajoita kuutiotuumia, vain etuakselin massa mutta senhän voi kiertää vaikka täys alsa 427FE:llä :cool:
     
    Muokattu: 10.9.2019
    mukko ja bbford tykkäävät tästä.
  7. mukko

    mukko 2nd gear

    Todennetaankohan paino konttorilla tms ettei tarvitse vain esittää vaihdetun mosan painoja?
    Kun etuakselimassan kanssahan pystyy pelaamaan aika hyvin moottorin sijoittelulla + akun jne siirtelyllä.

    Eli siis onko vaihdetun moottorin painolla yhtään mitään merkitystä JOS akselipaino pysyy hallinnassa?
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eikö se 4.1 moottorin teho rajaa tuota 427FE laittoa nyt vieläkin.... itse Capri harrastaja harmitellu että peranaa tai tickford turboa ei saa käyttää vertailumallina. Tosin ihan sama nykyään ei harmita kun ennen muinoin on luvat haettu... mutta sillon oli tuskaa saada turbo lupia.
     
  9. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    "Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon, jolloin muutetun moottorin tehon katsotaan vastaavan iskutilavuuksien suhteessa sen moottorin tehoa, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin, jollei muuta osoiteta tehonmittaustodistuksella"

    Tuo lauseke taas muuttaisi yhden oman projektin rakentelua.
    Aiemmin esim. ei ollut huomioitu tuota iskutilavuuksien suhteessa eli tuon mukaan jos pistän kuvitteellisesti 1.0 alakerran päälle 2.0 100kw koneesta kannen, niin lopputulemana 50kw moottori, joka nyt olisi ihan loogista.
    Ja tää ois hyvä ".... jollei muuta osoiteta tehonmittaustodistuksella" eli palataan rakentajaystävällisemmäksi.
     
  10. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Juu, akselipainoa katsotaan.
     
    mukko tykkää tästä.
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    "Ajoneuvon runkoa saa muuttaa valmistajan ohjeistuksen mukaisesti. Ajoneuvon runkoa saa myös muuttaa koteloimalla avorungon (U-profiilirungon suorakaideprofiilirungoksi) tai muilla keinoin vahvistamalla alkuperäistä runkoa."

    Huomaako kukaan tossa mitään outoa....
    Mä huomaan...ennen on puhuttu pelkästään akselivälin muuttumisesta, missään ei ole varsinaisesti kielletty rungon muuttamista...eikä tossakaan kielletä, mutta rajoitetaan kyllä pelkästään vahvistamiseen.
    Miten sitten tulkitaan ..esimerkiksi tapaus jossa rungon etuosa vaihdetaan, esimerkiksi erillisjousitetulla etuakselistolla olevaan ...siihen tuskin saa valmistajan ohjetta...ja miten osoitat että runko siitä vahvistuisi?....eli edelleen poikkeusluvalla mennään.

    Tai takarungon kaventaminen....ei siihen ole valmistajan ohjetta...miten osoitat että runko vahvistuu kaventamalla?

    Tai muutetaan lehtijousten tilalle kierrejouset, runkoa pitäisi muuttaa että saadaan kierrejousien vaatima palkki akselin yläpuolelle riittävän ylös.....ei ole valmistajan ohjetta...miten osoitat että runko siitä vahvistuu....

    Eli tohon pitäisi saada selvennystä miten runkomuutoksia voidaan hyväksyä...saa kaventaa, madaltaa, korottaa vaihtaa osan runkoa...ja vaikkapa samankaltaisella tekstillä kuin itsekantavan korin muutokset...eli alkuperäinen lujuus ei saa heikentyä... ja muutoksista kuvat ja selvitys hitsaustavoista ...esimerkiksi noin.
     
  12. GULF

    GULF Gearhead

    Sinne vaan Tatulle sähköpostia menemään. mielipiteitä vartenhan tuo luonnos on julkaistu.
     
  13. Keme

    Keme Gearhead

    Tommoset todistetaan lujuuslaskelmilla. Ei mitään ihmeellistä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. xp

    xp Gearhead

    No kyllä se on riviharrastajalle aika ihmeellistä.
     
    jariha ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Todennäköisesti vaan jää 99% harrastajia laskematta...itseni mukaan lukien. Ja samalla jää 99% katsastajista hyväksymättä kun ei tiedä voiko laskelmia hyväksyä.
     
    mukko tykkää tästä.
  16. Seejii

    Seejii Gearhead

    Empä ole noista prosentti osuuksista ihan varma. Olisi kyllä hauska tietää.
    Minulla on sellainen käsitys että 90-95 prosenttia ei koskaan tee muutoksia joissa pitäisi tarkastella lujuuksia. Suuri osa harrastaa ajoneuvon keräilyä. Ajaa harvoin, ehkä vaihdetaan öljyjä ja tehdään muita huolto toimenpiteitä.

    Muutos säännöt saisivat olla enemmän ohjeen muotoon tehtyjä vaikka yksinkertaisia esimerkkejä yleisimmistä muutoksista, jotain nyrkkisääntöjä, silloin ilman teknistä taustaakin pääsisi paremmin jyvälle ja olisihan se varmaan keskivertokatsastajallekin helpompi.

    Niin ja mitäs ne yleisimmät olisi? Varmaan koneen kiinnityskorvakot olisi yksi melko suosittu aihe.

    Aikaisemmin ohjeistuksessa lujuus käsitettiin lähinnä leikkauksen siedoksi, sallituksi jännitykseksi materiaalissa. Sai olla taipumaa kunhan oli esitetty ettei rakenne murru.
    Tälläiset on aika helppo osoittaa. Boksattu U-palkki on vahvempi kuin avoin koska rautaa on enemmän :)
     
    Muokattu: 12.9.2019
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ajatellaan sitä toisin päin. Autovalmistajilla on töissä henkilöitä, jotka työkseen tekevät noita laskelmia, jotta auto olisi riittävän kestävä ja turvallinen. Nyt sitten jossain Suomessa joku harrastaja haluaa vaihtaa moottorin toisenlaiseen ja se edellyttää uusien moottorinkorvakoiden suunnittelua ja valmistusta. Miksi katsastusmiehen pitäisi hyväksyä tällainen muutettu auto liikenteeseen ilman riittävää dokumentaatiota?
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Sit sellainen juttu tuli mieleen, etä noilla uusilla säädöksillä ei sitten tehdä jäykällä etuakselistolla rodia...
    Miksei?
    Jäykällekin akselille löytyy parannusvaihtoehtoja parempien tuentojen muodossa...
    Itse olen ajanut useammallakin jäykällä akselilla olevalla rodilla, eikä niissä ole mitään vikaa ajettavuudessa kun on kunnon tuennat.
    Ja olen ajanut myöskin vakio A-Fordilla ja ero siihen on kyllä todella merkittävä....
    Nyt rodimiehet laittakaa aiheesta asiantuntevaa viestiä eteenpäin ...millaisilla osilla tollasesta jäykästä akselista saadaan hyvä ja ajettava.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei pitäisikään, siitähän tässä juuri on kyse.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitä käy jos ite suunniteltu koneen korva pettää? Varmaan yhtä karseeta kuin koneen kumityynyn pettäminen. Eli ei suunnilleen yhtään mitään. Vähän menee kone vinoon ja sarjat saattaa ottaa kiinni johonkin mihin ne ei normaalisti ota..
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!