Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kun se on noin helppoa, niin näytähän esimerkkilaskelma kuinka osoitat katsastajalle takarungon kaventamisen vahvistavan runkoa.

    Itse ajoi takaa sitä, että vastaavat ainevahvuudet ja selvitys hitsaustavoista ja materiaaleista ja esimerkiksi saumakohtiin vahvistuspalat olisivat riittävät selvitykset...tietysti piirroksen kera josta selviää tehdyn muutoksen mitat ja liitoskohtien vahvistukset.... eli jotakuinkin niinkuin poikkeusluvissakin on nämä olleet.
     
  2. xp

    xp Gearhead

    Joo, omana mielipiteenäni 20- tai 30-luvun auto on pilalla kun sinne asennetaan erillisjousitus eteen. Sama kun hot rodin maalaisi Miami Vice tyyliin neon-väreillä. Ja voisi samalla Louvressa Mona Lisan valaista väriä vaihtavilla led-valoilla. Ei vaan käy tyyliin.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tai sitten se kone on raidetangon päällä ja estää ohjaamisen....tai jotain...sitähän ei koskaan voi tietää....
     
    Gary Grand, bbford, Karpov ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^tarkoitin esimerkkinä. Täytynee lukea esitys vielä ajatuksella läpi.. kuten cc sanoi, valmistajalta tuskin mitään muutosohjeita saa, mutta muutoksen vaikutus on kyllä aina osoitettavissa. Siten on parempi, jos edellytetään "laskelmilla osoittamista" tms koska se on tehtävissä, mutta "valmistajan ohje" voi olla tekemätön paikka
     
    Muokattu: 13.9.2019
  5. minorv8

    minorv8 Gearhead

    "Valmistajan ohje" on aika näppärä veto. Jos ajatellaan noita tyypillisiä kotteroita mitä ollaan muuttamassa niin ne ovat varmaankin 20-80 vee vanhoja. Paljon kuolleita merkkejä eli valmistajaa ei edes ole enää olemassa. Eli ohjeita ei saa. Tuskin saa vaikka olisikin vielä olemassa oleva valmistaja.

    Mitä sitten noihin akselistomuutoksiin tulee niin olen ymmärtänyt ettei merkin A akselistoa ole saanut luvallisesti laittaa merkkiin B jos kiinnityspisteitä on muutettu ? Trafi on suhtautunut nihkeästi runkomuutoksiin. Paraneeko tämä asia nyt sitten tulevaisuudessa ?

    Svenssonien SFRO:n bygghandbok on mun mielestä hyvä opus jossa on esitelty hyviä ja huonoja tapoja runko- ja alustamuutoksiin.

    Omalta osalta muutokset on (toivottavasti) jo tehty eikä uusia projekteja ole tulossa mutta toivoisi järkeä nuoremman sukupolven projekteja silmälläpitäen.
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    "Kun se on noin helppoa, niin näytähän esimerkkilaskelma kuinka osoitat katsastajalle takarungon kaventamisen vahvistavan runkoa."
     
  7. plagu

    plagu Gearhead

    Eihän tuollaista tarvitse itse osata nykyään Allahin vuonna 19 on solidworksit olemassa, riittää kun osaat materiaalivahvuudet, materiaalit ja mitat kliksutella kohilleen niin tietomakone kertoo stressipisteet yms.

    [​IMG]
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    En nyt ilmeisesti saa kiinni pointista. Viranomaiset voisivat yhtä hyvin sanoa, että mitään muutoksia ei saa tehdä? Vai pitäisikö heidän laatia jonkinlaiset muutosohjeet, jotka ottavat huomioon kaikki ajateltavissa olevat muutokset kaikkiin mahdollisiin automalleihin?
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Sit kannattaa kysyä jeesiä siltä yhdeltä prosentilta tai opetella itse uusia asioita.
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Sori vaan...yritin ottaa esiin yhden havaitsemani ongelmakohdan...mutta ei siitä näemmä ole ongelmaa, porukka laskee tollaset yhdelläkädellä tosta vaan....tosin yhtään esimerkkiä ei kellään ollut esittää.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Noin se oli edellisen rakennemuutospäätöksen jälkeen, mutta sitten myöhemmin asia kuitenkin tulkittiin niin että niitä voi käyttää...
    Eli toi uudessa oleva akselistojen muutos on suunnilleen se tällä hetkellä käytössä oleva "käytäntö". (ja itseasiassa ennen edellistä rakennemuutospäätöstä käytössä ollut käytäntö)
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onko kaikki pakko osata itse, tai onko se mahdollistakaan? Luultavasti pystyisin itse tekemään ko. tarkasteluja, mutta vastaavasti on paljon asioita, joihin itse en pysty mutta jotka monelle harrastajalle ovat "helppoja". En osaa tehdä verhoiluja,en osaa maalata kunnolla enkä varsinkaan erikoismaaleilla, jne.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Luulis että harrastajat haluaisivat helpottaa harrastustaan...mutta näemmä ei...ilmeisesti niitä jotka ei itse saa aikaiseksi vi**aa se kun jotkut saa ja sitten yritetään laittaa "kapuloita" rattaisiin ettei se onnistuisi.

    Joo älä Tatu välitä näistä mun kommenteista sen enempää, hyvää työtä olet tehnyt ja luulen että tohonkin jotain selvennystä on tulossa.
    Ja toivottavasti noihin rodien jäykkiin akseleihin myös jotta voisi ilman poikkeuslupaa rakentaa old school rodin.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^oliko toi tarkoitettu minulle? Olen samaa mieltä siitä että sääntöjen tulisi olla mahdollisimman sallivat, mutta myös sitä mieltä, että Trafilla toimenkuvamäärittelystä lähtien ei ole suurtakaan intressiä autoharrastuksen tukemiseen ja viranomaiset tekevät päätöksensä dokumenttien perusteella. Koko katsastustoimessa katsastusmiehen päätösvalta ja arviointikyky on "ulkoistettu" erilaisten testien, sertifikaattien ym. vaatimiseen. "Osoitettavissa oleva" muutos antaa siten mahdollisimman suuren liikkumavaran rakentelun suhteen.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllähän tässä uudessa rakennemuutospäätosluonnoksessa trafi on kuunnellut harrastajia ja se näyttää todella hyvältä ja oikeasti vapauttaa ja helpottaa rakentelua....eli on väärin väittää ettei trafi auttaisi autoharrastamista...
    Ja mitä tulee katsastusmiehen valtaan, niin sitä ei tosiaan ole ja sen takia ohjeistuksen pitäisi olla selkeää ja jättää mahdollisimman vähän tulkinnan varaa.
    Ja sen vuoksi pitäisi esimerkiksi noista runkomuutoksista olla selkeämpi ohjeistus, sillä nythän siellä ei sallita kuin rungon vahvistaminen, ei varsinaisia muutoksia.

    Itsekantavan korin osalta taas selkeästi sanotaan että saa muuttaa, kunhan alkuperäinen lujuus säilytetään.

    Jos rungon osalta olisi samanlainen maininta, ei olisi mitään ongelmaa hyväksyä esimerkiksi se takarungon kavennus, mikäli se on kunnolla toteutettu.

    Oma ehdotukseni oli tämä, mutta se ei teille näy kelpaavan, miksei?

    "Itse ajoi takaa sitä, että vastaavat ainevahvuudet ja selvitys hitsaustavoista ja materiaaleista ja esimerkiksi saumakohtiin vahvistuspalat olisivat riittävät selvitykset...tietysti piirroksen kera josta selviää tehdyn muutoksen mitat ja liitoskohtien vahvistukset.... eli jotakuinkin niinkuin poikkeusluvissakin on nämä olleet."
     
  16. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^Jos sinne saadaan ohjeistusta, niin hyvä. Kysymys lähinnä, että voiko niistä tehdä tarpeeksi yleispätevät, jotta käytännössä ei joka tapauksessa jouduttaisi tulkintatilanteeseen. Enemmän mun pointti oli siinä, että ne "valmistajan ohjeet" tms pitäisi saada pois, koska sellainen pykälä käytännössä torppaa asian
     
  17. Seejii

    Seejii Gearhead

    Pitäisiköhän tuota tulkita kuitenkin perinteiseen tapaan: Mikä ei ole erikseen kielletty on sallittu.

    No joka tapauksessa vähemmän lakia, enemmän oikeutta. Olisi aika usein paras lähtökohta.

    Samalla tavalla saisi tosiaan olla kirjoitettu.

    Mikäs tuossa takarungon kavennuksessa on koettu erityisen hankalaksi? Teet jouhevat muodot, ei teräviä kulmia. Jos saumaus jännittää niin vetää runkoaisoja taljalla tai tunkilla lähemmäs toisiaan.:D kyll se siitä!
     
  18. Seejii

    Seejii Gearhead

    Valmistajalla on kaupalliset tavoitteet ja valmistajat pyrkivät riittävään laatuun jotta auto kestää vain hetken ja on mielellään korjauskelvoton joko varaosien saannin (Japsit) tai moni vikaisuuden takia (ranskalaiset). autoharrastajan tavoitteet ovat vastakkaiset.

    Eli eipä kannata pidättää hengitystä odottaessa korjaus tai etenkään parannus ohjeita.

    Joten tuo pykälä tosiaan pitää muotoilla toisin, hyvää koneenrakennustapaa noudattaen.
     
    Vermilion ja juko7 tykkäävät tästä.
  19. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Mutta laskelmat pitää silti esittää vai näyttääkö tuo solidworks ne? Joku simpeli lattarauta joka toimii jarrusatulan kiinnikkeenä niin siihenkin menee tovi kun ammattimies ne laskee. Jos sen laskelman teettää jollain 100€ tunti niin jää monelta jarrut vaihtamatta.
     
  20. xp

    xp Gearhead

    Tuommoisella ohjelmistollakin laskut menee pieleen kun lähtöarvot väärät, Esim. joku runko missä on kaarevia muotoja niin siinä sitä on mittailemista. Saati jos kyseessä itsekantavan korirakenteen kantavien osien mittailusta, pitääkö mitata kattoa myöten lähtöarvot.
    Alla moottoripyörien runkomuutosten ohje. Sielläkin selvityksiä vaaditaan kai käytännössä vain emäputken kulmamuutosten osalta (?), ja autopuolella ei liene yhtään niin kriittistä rungon kohtaa. Eli autopuolelle pitäisi riittää hyvin lähelle samat vaatimukset. Mihinkään valmistajan ohjeisiin tai lujuuslaskelmiin ei mennä.
    L-luokan ajoneuvon rungon muuttaminen:

    Teräsputkesta tai -profiilista valmistettua runkoa saa muokata ja hitsata. Rungon alkuperäinen
    lujuus ei saa heikentyä muutoksessa. Hitsaustavan ja lisäaineen tulee soveltua perusmateriaalille.
    Muutoskatsastuksessa tulee esittää kriittisten hitsausliitosten osalta selvitys minkä ohjeen
    tai normin mukaan hitsaus on suoritettu. Rungon tärkein hitsausliitos on emäputken ja kehtoputkien välinen liitos, minkä kohdalla tulee olla erityisen tarkkana.
     
    Gary Grand, Dataviilaaja, teippi-mikko ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!