Ei kestä alipaine-ennakoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja elkamiina, 11.9.2019.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    En löytänyt asiaan mitään aiempaa ratkaisua enkä ketjua, joten kysäisen.

    Korjasin tuossa aikaisemmin vaihtamalla pelkän uuden kalvon alipainekelloon. Nyt kuitenkin tilattuani osia, tilasin kokonaan uuden kellon.
    Nyt ongelma on se, että jos alipaine otetaan suoraan imusarjalta, kone potkii takaisin ihan hitosti startatessa. Eli ennakko on sairaan aikaisella heti. Kun alipaine otetaan ported vacuumista, lähtee hyvin käymään, mutta ei kestä yhtään kaasua. Stumppaa heti. Kun kellon irroittaa alipaineesta, kestää kaasua ja toimii ihan ok.

    Jos käynnistää ilman, että letku on kiinni, ja tyhjää käydessä laittaa letkun vaikka suoraan alipaineeseen imusarjaan, kone sammuu heti kuin seinään. Siis mitä v..tua?

    Kellossa on samat merkinnät kuin vanhassa. 12 astetta alipaineella ja perusennakko on 14 astetta kuten venttiilikopan tarrassa kehotetaan. Tuossa se on toiminut aiemminkin hyvin.

    Vanhalla kellolla tyhjäkäynnillä perus+alipaine oli ajoituslampun mukaan noin 30 astetta.

    Koneena siis 460 fordi.

    Mikähän tässä nyt mättää?
     
    Muokattu: 11.9.2019
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Ajotusmerkit heittää?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Voi nekin kyllä heittää, mutta kun aiemmin toimi ja perusennakkoon ei ole koskettu. Voiko tuo uusi kello olla liikaa ennakkoa antava merkinnöistä huolimatta? Mielestäni siinä ei hirveästi enempää ole liikettä kuin vanhassalkaan. Outoa.


    Välillä tuntuu, että nuo Rockauton tarvikeosat on mitä sattuu, vaikka yleensä valitsen daily drive tai premiumosaston tuotteita. Mm. vilkun lukituslevy (turn signal cam) oli susi heti. Ihmettelin asennuksen jälkeen hukkuneita jarruvaloja. Levyssä olevat rautalankakontaktit oli kolme milliä liian lyhyet ja ei osunut vastanastoihin. Ihan vähän aikaa haetutti vikaa...
     
    Muokattu: 12.9.2019
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onko se vielä kärkijakaja?

    Kuulostaa että alipainesäädin vetää kärkisillan jotenkin älyttömään asentoon tai jotain.
    Tarkista jakajan sisältä että siellä on kaikki kuten pitää, eikä mitään ole irti.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Ei ole enään kärkiä. Kaikki on kiinni ja kaikki toimii jakajan sisällä kuten pitääkin. Keskipakoislimput ja jouset herkistelty, että palaa kunnolla alkuasentoon sekä kaikki liukupinnat puhdistettu sekä vähän liukasteltu silikonirasvalla. Tuntuisi kulkevan ihan hyvin eikä mitään muita ongelmia. Kun pistin alipaineet imusarjasta äsken, niin hörähtää, mutta ei jää käymään. Ilman alipaine-ennakoita lähtee kuin palmun alta.
    Muutin jopa perusennakkoa vain kuuteen asteeseen ja sama juttu. Hitto kun ei näe mitä siellä jakajan sisällä tapahtuu. Tarvii huomenna ihmetellä lisää. Ei sen pitäisi kääntää edes sitä magneettianturin levyäkään niin ketuiks, että esim. Välys kasvaa liikaa tähtipyörälle. Niin, ei pitäis. Tutkitaan.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jossain muualla se ongelma piilee, ku alipaine-ennakossa. Arvaan.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaan se pohjalevy menee pois paikoiltaan niinkuin jo aikasemmat vinkkas?
    Ajoituslampun kanssa sitä vois tutkia, ja jos mahdollista niin koittaa sitä alipaine-ennakkoa vääntää pikkusen kerrallaan vaikka ruuvarilla(tai jollain muulla konstilla), että pätkäseekö se jossain kohtaa kipinät kun ennakko lisääntyy?

    Jos tää uus kanisteri antaa selkeesti enempi ennakkoa niin voi olla myös että kipinällä on lyhyempi matka jo edeltävään virranjakajan kannen nastaan, eli menee ns. väärään pyttyyn. Silloin toki kanisteri on väärä, ja ainakin sen liikettä täytyy jotenkin rajoittaa. Yleensä tämä tulee ilmi vasta kyllä kun keskipakoennakko on myös täysin kääntyneenä.

    Ei varmaankaan liity vikaan mutta välttelisin silikonirasvaa keskipakosäätäjässä, jossain kohtaa aiheutta kuivuessaan ongelmia. Normaali rasvaa hitunen tai pelkkä öljy.
     
    Muokattu: 12.9.2019
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jos tuo kärjettömän lukija on väärässä paikassa pohjalevyllä käy niin että pyörijä ei ole enää maks alipaine-ennakoilla kannen nastan kohdassa (rotor phasing).
    Poraa vanhaan jakajankanteen reikä, josta näet kannen nastalle ja katso ajoituslampulla missä kohtaa pyörijää kipinä lähtee nastalle.
     
  9. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Toi saattaa vaikuttaa selityksellä, koska sammuu välittömästi. Tarvii illalla tutustua aiheeseen.
     
  10. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Mitään outoa ei jakajan sisällä tapahdu. kaikki liikkuu, ja ennakko alipaineellakaan ei ole enempää kuin vanhalla kellolla. Ainoa selitys on ehkä uusi jakajan kansi. Uusi pickuppi on ihan saman näköinen kuin vanhakin. Voiko USA vs. Mehiko kansissa olla jopa nastat niin ketullaan, että ei osu kipinät oikeille pytyille? Illat kun loppuu aina kesken, niin tänään ehdin testaamaan vielä vanhalla kannella.
     
  11. -tl-

    -tl- Gearhead

    Johto poikki, kun kääntää ennakkoa niin kontakti katkeaa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Jep. Uusi pick uppi sökö. Vanhan kun laittoi paikalleen alkoi käydä. Kaikki tyhjäkäyntivärinätkin katosi.
    Gerpeleen kiinanpaskat sotkee nämäkin markkinat.:mad:
     
    Poke tykkää tästä.
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Miksi vaihoit kiinanpaskoihin?
     
  14. fxsts

    fxsts Double Gearhead

    Useastikin muuta ei enää saa...?
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Hyvä, et originaali hoiti homman:)
     
  16. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Niinpä, vanha oli niin raasun näköinen ja tuli uusittua muiden osien kanssa, enpä tuota tilatessani tiennyt.
    No vanhasta tuli kuin uusi, kun wurthin boltexilla putsaili pintapatinat pois.
    Originaali parempi kuin repullinen uusia.:rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!