Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Toi moottorin öljytilavuus onkin mielenkiintoinen. Jotenkin olen huomanut, että monesti se henkilöautoissa just se öljypurnukan verran (varmaan tarkoituksella). Jossain raskaankaluston myllyssä se voi olla 20-30 litraa, eikä ne mooottorit nyt ihan niin paljon isompia ole.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Dieselit on muutenkin yleensä isommalla tilavuudella. Omassa Deeren 4 litran nelosessa on tuo sama 10 litraa öljyä.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No onhan niitä jotain leludiiseleitä pensakoneita vastaavilla öljytilavuuksilla.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  4. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Mulla Ramissa oli 5.9 Cumminsissa muistaakseni öljytilavuus jotain 13l paikkeilla, et en tiedä mistä nää isot erot johtuu :D
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ainakin osittain siitä mitä autoon mahtuu. Tuo 7.3 on suht iso kone.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta miten se moottorin koko liittyy tai vaikuttaa siihen öljytilavuuteen?
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Koolla tarkoittanet nyt iskutilavuutta etkä fyysistä kokoa, no eipä iskutilavuus sinänsä näytä juuri vaikuttavankaan, johan tässä oli dieseleitä 2.7l, 4l, 5.9l ja 7.3l ja lähinnä vaikuttaa että on laitettu niin iso öljypohja kun autoon mahtuu.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä se motin isompi koko mun mielestä siihen öljytilavuuden tarpeeseen vaikuttaa siinä mielessä että noissa isoissa dieseleissä on sitä voideltavaa pinta-alaakin ihan erilailla kuin vaikka huomattavasti sirommilla sisuskaluilla olevassa bensakoneessa, eli vaikka jos laskee yhteen kampiakselin laakeripinta-alat ja vertaa sitä pienempään bensakoneeseen niin monesti sitä voideltavaa on dieselissä huomattavasti enemmän.

    Toisekseen jos aattelee sitä mihin käyttöön esim. noita isoja jenkkidieseleitä tehdään niin nehän on tarkoitettu pick-upeissa yms. tavara-autoissa kärryn vetämiseen urku auki päivästä toiseen, jossa hommassa taas moni pienempi bensakone on aika kovilla. Puhumattakaan muissa työkoneissa, töihin ne on tehty ja antamaan liki jatkuvasti sen mitä tehoa vaan irtoaa. Aina on ollut työkoneiden öljytilavuus iso ja on varmaan jatkossakin, näin ainakin on pääteltävissä minkälaisia tilavuuksia niissä tänä päivänä esiintyy.
    Isolla öljytilavuudella on helpompi järjestellä sopivan lämpöistä ja ilmakuplatonta öljyä voitelukiertoon, kaikissa tilanteissa. Kestoiänkin oletetaan yleisesti olevan jotain ihan muuta kuin pienen bensakoneen, ja sillä maineella myydään se seuraavakin kone johonkin käyttöön...
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Juu näin toki jos ajatellaan diesel vs bensakoneen öljytilavuutta, mutta miten siis iskutilavuus sinänsä vaikuttaa öljytilavuuteen eri kokoisissa diiseleissä. Arvelin tuossa että mitä isompi öljytila sen parempi, mutta rajana tulee vastaan mitä autoon mahtuu.

    Onhan siis joitakin esimerkkejä missä on menty suoraan bensakoneen öljytilavuuksilla, mutta käsitykseni on että se ei ole ainakaan parantanut koneen heavy duty ominaisuuksia.
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mersun 3 litran diisselin öljytilavuus on 8 litraa.Ilmankos ne vain kestää,kestää,kestää!Jakoketju ensmänen jota syytä harkita vaihtoon siinä 300 tkm kieppeilllä!Öljykorkista voi zoomailla ketjun kulumista!Tarvittaessa vaihto.Senkin osaava äijä tekee sutjakkaasti ketjun ujuttaen kohtuuhintaan!Sitten taas ajetaan,ajetaan,ajetaan!Helppoa,vai mitä!:p
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No mun mielestä öljytilavuutta on funtsittu sen pohjalta että paljonko on voideltavaa pinta-alaa, ja sit lisätään joku varmuuskerroin asiaan että varmasti tilavuus riittää, noin sellasissa joita käytetään myös työkoneissa....
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Sinänsä jo tuokin hyvä kesto ketjulle, nykyään ne ketjujakopäät joissain moteissa saattaa olla loppu jo 100-150tkm kohilla. Vaan on niitä MB.lläkin sellasia koneita joiden jakopäällä ajaa 500-700tkm ennenkuin ne aiheuttaa ongelmia. Ja "oikeissa" dieseleissä on jakopää rattailla, kestoikä ei useinkaan tule koskaan selville.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vagin 1.9tdi mosilla se 500-700tkm huollettuna mikään ongelma ole ja öljytilavuus pienimmillään 4l luokkaa. Toyota myös aikojen saatossa hyvä esimerkki pienestä öljytilavuudesta.

    Toki toki jos kokoa vertaa niin noissa on massiivinen öljymäärä 3-5x isompitilavuuksisiin mutta pieni vastaavien kesken.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Totta tuokin kyllä.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näin juuri
     
    mukko, mpower ja sdfsd tykkäävät tästä.
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja omana päätelmänä vielä siihen öljytilavuuteen, valmistaja funtsii että paljonko polttoainetta poltetaan öljynvaihtovälillä, ja aattelee sit että mikä tilavuus selviää kunnialla niistä palamisjätteistä niin ettei ne ala kertymään koneen sisälle haittaamaan luotettavaa toimintaa?
    Tää on ihan omaa mutua vaan kyllä.
    Silloinhan työkäytössä oleva liki kokoajan täysillä oleva kone polttaa moninkertaisen määrän polttoainetta jollain kilometrimäärällä verrattuna saman syl. tilavuuden omaavaan hyvin köykäsellä käytöllä olevaan koneeseen.
    Tietty tähän vaikuttaa egr määrät yms. mutta kuitenkin.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niinhän se nykyään on.Yksirivisiä polkupyörän kettinkejä laittavat!Saatana,minkään ei ole tarkoitus kestää enää yhtään mitään!Korkeitaan takuun ja 100tkm!
    Kertakäyttökamaa pukkaavat markkinoille!Insinööri tietää ja osaisi,ekonomi funtsii,kallis on,pääjohtaja päättää,maksimoimme firman tuloksen,osakkeenomistajat odottaa tulosta!Siinä se on semmonen karuselli jonka häviäjä on vain käytetyn auton ostaja, takuu mennyt ja kallis remppa edessä!Näkemys!:(
     
    Nikuzai, maxvo2 ja J.J. tykkäävät tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Käytetyn auton ostaja voi vaikuttaa sillä ettei osta kaikkein surkeimpia rytöläjiä. Kun kukaan ei halua käytettyä tsi moottoria tai mikä se bemarin joku 4 pyttynen n20 mikälie, ei niitä uusiakaan kukaan osta kun vanhasta ei saa vaihdossa mitään.

    Mutta silti tuntuu että kura kelpaa käytettynä:(
     
  19. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Mulla on pakussa 2.2 litran diesel ja öljytilavuus on 12 litraa.
     
  20. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ja osaahan vag-porukka tehdä ketjukoneen,jossa ketju on 70000-80000km ajalla sen verran pitkä,jotta käynnistäessä hyppää hampailla yli... Ja vain jopa 3 öljynvaihtoa siinä ajassa.... Kone 1,4tsi.
     

Kerro tästä muillekin!