Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sama kaiku on askelten, eli samoja ajatuksia oli. Autosähköasentaja sen startin silloin laitto se joka peilistä kattoo lasittunein silmin aamuisin. Virtalukon pohjaa tuumin kans jolloin hyppyjohdolla siitäkin selviää. Tosin vaikka siitä pohjasta puhutaan välillä en ikinä eläissäni ole vaihtanu sellaista autoon taikka vikaa olis siinä ollu.
     
  2. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Huono ehdotus: jos olis ollut startatessa esim. sisävalo päällä niin sen himmenemisestä olisi ehkä voinut päätellä yrittääkö startti pyöriä. Voi siitä korjatustakin startista mennä myös solenoidin kärjet, eikösse sillon naksahda mutta ei lähde pyörittämään. Silloin saattaa saada pyörimään naksuttelemalla useampaan kertaan tai kopauttamalla startin kylkeen. Sitten on vielä todella vaivalloisena vaihtoehtona yrittää mitata startille menevästä akkukaapelista jännitehäviötä josko se on päässyt niin surkeaan kuntoon yhden siirtymän aikana, ettei muka mene virta läpi?

    Vai oliko se naksahdus sitten niin pieni, että se oli lähinnä joku pienempi rele, eikä startin solenoidi?
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Saattaa olla startissa solenoidin kontaktihäiriö, samaa vikaa esiintyy ainakin -99 Voyagereissa, niissä on sama toimintaperiaate ja taisi olla Denso sekin. Vaihdoin omaani ne kynnet ja olisin vaihtanu sen karankin jos olisin tajunnut mutta hyvin on monta vuotta nyt menty sillä kokoonpanolla. Ja hiacen osathan käy myös rämistimen starttiin eikös ;)
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No nii, ku ei ollu muutakaa tekemistä iltavuoron jälestä ni kasasin yhden toimivan startin romulaatikon osista. Sitte tein varuiksi valmiiksi hyppyjohdon eli reikäliittimen tinasin päähän kiinni ja kuorin toisen pään valmiiksi sekä senkin tinasin ettei ala karvat harottaa.

    Niin se paikallaan oleva naksahti vähän ja startista se ääni tulee eikä yritttäny pyörittää. Aamusella muovilaatikon kanssa jossa on pelastuspakkaus lähetään jospa se tulis ajamalla kotijo.

    Läpiviennit näyttää olevan minullakin noista romuista laatikossa vissiin kaikista vituiksi menneet. Laitoin kutistesukkaa tohon kasattuun jospa kestäs ees puoltuntia?
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    No nyt kun kaikki ovat veikanneet startissa piilevää vikaa, niin minä veikkaan ettei virta koskaan kulkeennu sinne startin solenoidilla saakka ja startti käsky jää uupumaan.

    Ja viaksi heitetään ASD rele :odroll:
     
  6. backfire

    backfire 1st gear

    Ei ole oikein aikaa lukea kaikkia viestiä läpi niin, aattelin kysyä suoraan (taas, jos on joskus ollut jo puhetta topicissa) sellasta asiaa että. Onko kellään kokemusta sellasesta mötikäs ku, Smarty S03? Tosiaan, pihasta löytyy 2500 -99 ramppa ja mietin tota mötikkää hommaavani, rengaskoon muuttamisen ja vikakoodien luvun takia. Siinä sivussa jos, vähän laittas mustaa savua kansa tuolla laitteella lisää. Että miten on, onko kokemusta kellään?
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Do dii, kotijo päästiin. Vika löytyi laittamastani pulttidiodista herätinvirtajohdon ja solenoidin navan väliin. Se siis estää sen startin jännitteen syöttämisen sammutinsolenoidille kun ne solenoidin virtakiskot on kuluneet. Varovasti kiristin laittaessa enkä ole off roadia ajanu paitti viime talvena rymysin hangessa rannassa. Johto heilui niinku olis vähän löysällä, kiristys ei auta. Se on poikki menny jolloin just pääsin parkkiin mutta ei enää pois. Senkun otti pois ja laitto johon suoraan ni a vot. Onko sittenkin liika kireällä ollu? Hyvänä pidän sitä ratkaisua edelleen ja taidan laittaa uuden ja selvittää onko sille momenttia.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  8. Amjpyyk

    Amjpyyk 1st gear

    Kuuluuko polttoainepaineiden laskea kuinka nopeesti kun sammuttaa auton? Koittanu ettii vikaa ku sahuuttaa ku seisoo yön yli. 12v kummeli
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mitenkäs tämmösessä ramissa, jos vetäs sen pakoputken pään ulos ennen taka-akselia oikealle puolelle eikä vasta sen jälkeen niinku se on ollu alun perinkin. Helpompi, putkikin pysys parempana ku olis kuumempi ni ei ruastus ni paljo ku ei kondensoitus vettäkään ni paljo. Eikö se jotenkin vapautunu se laki ku kattelin netistä vai ymmärsinkö taas väärin?
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    No minulla ei ole vieläkään rammia, mutta kahdessa autossani rännit loppuu ennen taka-akselia. Toisessa ei edes saanut käännettyä rännin päätä auton alta pois. Molemmissa kumisee hyttiin, mutta toisessa häiritsevän paljon... siinä on tietenkin kinkkinen tehdä akselin ylitys... ainaki 4" putkella nostin kädet pystyyn. Nyt meinasin jossain välissä koittaa 3,5 rännillä tehdä kun sekin varmaan riittänee tämän hetkisille tehoille.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, kyä putket saa lavan alle lain mukaan päättyä mutta finlexiä tavattuani luulen että saa se putki kyllä olla ennen taka-akselia. Pitää suunnata vaan ainakin vähän taakkepäin ja kun ei siellä kerta mainita että pitääkö olla yli vai saako olla ennen taka-akselia niin melko vapaa taitaa olla sijoitus sen suhteen. Nythän se on tullu oikean takapyärän takapuolelta vinoittain taakkepäin. Toinen juttu että kaikuuko koppiin miten eri tavalla ääni ja kuuluuko ralijo. Tietysti ei se ero paljon ole onko akselin etu vaiko takapuolella. Nykyisellään se on helvetin liki iskunvaimenninta ja ottaa vararenkaaseen kiinni joten parempi siittä tulee vedän sen miten vaan.
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jossain välissä ei saanu putki sojottaa suoraa sivulle, vaan piti olla käännettynä 45 astetta alas ja taaksepäin. Tai tämän ohjeen mukaan minä ainaki tein sillon rännin pään. Sen jälkeen kiinnittäny asiaan huomiota, ni kyllä niitä putkia sojottelee ihan miten sattuu... ja muuten saa päättyä muistaakseni mihin vaan kunhan ei oo mahollisuutta et kabiiniin tulee utua. Minulla kyllä tulee kabiinii pakokaasua sillon kun pidän takalasin ja sivulasin auki. Sillon alkaa imuroimaan ilmaa takalasin luota mihin näköjään päätyy pakokaasua... mutta reumaluukut ja takalasi auki melkein ajelenkin. On melkee ku ilmastoidulla kulkis...
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä kokeilin ykköskoppaiseen auton alle päättyvää, järjeton jyminä. Sitten käänsin takapyörän etupuolelta oikealle, meteli väheni, mutta en kehdannut jalankulkijoita savustaa (itteänikin alkanut v... aa dieselin käry, vaihtaisin bensakoneen mutta en ole keksinyt mieluisaa). On siihen ihan syitä miksi lähes kaikissa autoissa pakoputki on perässä.
     
    Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  14. Ranee

    Ranee Gearhead

    Onko sulla kaikki saastevehkeet ja äänenvaimentimet vielä paikallaan jos putki pysyy niin viileänä että kosteutta pelkäät?

    On se ääni vähän kovempi jos putki tulee kyljestä pihalle ennen rengasta, toki suunnalla ja putken viisteytyksellä on merkitystä.
    Lavan alle päättyvä on ohjaamomelun kannalta huonoin.

    Minkä ikänen millä pumpulla?
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se on jälestä päin edellisen omistajan laittama valmis 4” setti yhellä läpivirtaushuilulla. Semmonen vähän putkea paksumpi vaimentaja. Akselin ylitysputki on vissiin sokian taivuttama tai toiseen autoon tarkoitettu koko putkisto kun menee kuten aiemmin totesin vähän niin ja näin. Yleensä vaan ne putket on sevverran kylmempiä päistä että happanevat helpommin ku alkupää vaikka samat savut kulkee.
     
  16. Ranee

    Ranee Gearhead

    Mulla kanssa joku edellisen tekemä 3" ränni yhdellä "vaimentimella".
    Kulkee niin korkealla ettei taka-akselilla ole ylitystä vaan suoralla putkella yli ja sitten 45 asteen kulmalla takaviistoon ja sen verran alamäkeen että menee helman ohi.
    Loppui mulle tullessa akselin taakse lavan alle osoittaen tietä mutta kaikui hyttiin ikävästi niin käänsin vähän sitä kulmaa ja jatkoin että tulee helman ohi.

    Kohta viisi vuotta ja 40000 mailia olen ajellut eikä havaittavaa hapertumista.
     
  17. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sekin vaikuttaa äänenvaimentimissa, että mihin kaikkeen kulkinettaan käyttää. Radalla menee vaikka se suora putki alusta loppuun, mutta katukäytössä lienee tehostettu vaimennus parempi, ainakin jos hameväkeä ja lapsia on kyydissä.

    Kuinkas muuten näissä uudemmissa traktoreissa ja dieselkäyttöisissä koneissa (nosturit, pyöräkuormaajat ym) on vaimennus toteutettu, kovin äänekkäiltä ne ei mielestäni kuullosta ainakaan tyhjäkäynnillä, kaasulla taas tulee lähinnä mureaa mörinää. Käyttääköhän valmistajat suoria pönttöjä vaiko kammiomalleja..?
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt kun te puhutte pakopiipuista niin onko jotain kokemusta koon vaikutuksesta, siis että missä kohtaa alkaa Cummins hyötyä isommasta kuin 3" pakoputkesta?

    Mulla tuossa Vanissa tulossa talvella turbon vaihto ja funtsin että tarvisko pakoputkikin tehdä uusiksi?

    Nyt 3,5" down pipe ja puolessa välissä autoa vaihtuu 3" putkeksi. Aattelen että josko siinä olis 400hp ahtimen vaihdon jälkeen, tarvisko loppukin putki tehdä 3,5" tavarasta, vai meniskö vielä toi 3"? Muuten ei putken uusinnalle ole tarvetta, mutta hulluahan se on sillä sitä ahdistaa jos muuten virittelee....


    Vähän aavistelen että pieneksi se jää ja tarvis isompi tehdä, sellasessa käsityksessä olen.
     
    Muokattu: 19.9.2019
  19. Amjpyyk

    Amjpyyk 1st gear

    Minkä ikänen millä pumpulla?[/QUOTE]


    -95 ja siinä käsityksessä et p7100
     
  20. Ranee

    Ranee Gearhead

    Siellä on pellin alus täynnä vaimenninta, hiukkasloukkua ja def katalysaattoria.
    Että kyllä ääni hyvin hukkuu välille.
     

Kerro tästä muillekin!