Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Pakoputken pää on oltava helman ulkopuolella jos haluaa ettei kuulu matalat äänet hyttään. Tuossa omassa vehkeessä putki menee taka-akselin yli vänkärinpuolelle, mutta tuli pätkäistyä ennen helmaa putki poikki ja nyt kumisee hyttään vaikka on melko järeä vaimenninki välissä.
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Varmaan amerikan foorumeilta löytys infoa tuosta pakoputken cumminssien suhteen. Näin on kirjoittanut mersujen suhteen eräs varmasti jotain asiasta tietävä henkilö:

    "Diiseleissä dp:n koko menee suurinpiirtein näin:

    3" -> 350 hp
    3,5" 350-450 hp
    4" 450-600 hp
    5" 600 hp ->


    Loppuputki puolentuumaa pienempää tai saman kokoistakin koko ränni."

    Mä olen ymmärtänyt, että pienellä putki koolla tai liialla vaimentamisella saatetaan vaikuttaa myös turbon heräämiseen sen huipputehon lisäksi. Tästä syystä noihin molempiin diesel swappeihini tein 4" rännin. Noh cummins + 35 holsetti ei voi puhua mistään turbon heräämisistä koskaan... tuon kokonen ahdin on aina hereillä...

    Tiedonjano toivoisi tietenkin, että antaa rännin ensin olla 3" ja vaihtaa pelkän turbon. Tämän jälkeen sitten putkea isommaksi ja kertoo meille kaikille ihan persdynolla kokemukset. Minun kokemuksen mukaan ääntä ainaki tulee lisää ku rännin koko isonee. Eli hiljaisuuden toivossa kannattaa pitätyä pienemmässä putkessa.
     
  3. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    No nyt olis hommattu 191dv 5x012 suuttimet 4000rpm jouset ja hx52. Ahtimen mukaan sain 38mm hukkaportin, taitaa jäädä pieneksi vaikka onhan vakio ahtimes myös omansa jos sen reiän vielä vinguttais mahd suureksi... tai hommaa 60mm portin
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tsipi, vähän samankaltaisia ajatuksia mulla mitä laitoit tuosta mitoituksesta. Taidan antaa olla nykyisen pakoputken ja teen vaan DP:n muutokset mitä HX40 superi vaatii. Tai sit jos ens talvena ei ole mitään tekemistä(niin varmaan!) niin sit isontelen 3,5" loppuputkenkin?

    Jenkkifoorumeita tuossa mitoitusmielessäkin lukenut ja niillä vähän sellanen kanta että heti kun viritetään niin 4" putki on välttämättömyys. Eihän liian isosta haittaa varmasti ole tehomielessä mutta jos pienemmälläkin pärjää niin...
     
    tsipi tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kiljunen, uskoisin 38mm portin riittävän käyttöösi, isoilla paineilla tuollainenkin portti virtaa aikalailla.
    Jos kuitenkin päädyt ostamaan isomman portin niin kauppaa tota 38mm:stä mulle:rolleyes:
     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Niijoo. Eihä se tee ees tonniakaan tilata ameriikasta koko pakaria, mis o akselinylitykset.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei se tekeminen o mikään amerikan temppu. Sen downpipen jos sais vaikka valmiina ni nopeuttas pirusti. Näyttää sekin olevan ruosteen ahavoittama varsinkin siitä alamutkasta.

    Huomasin öljyjä vaihtaessa eilen että ohjaustehostimen pumpulta vuataa. Tarttee kattoo onko letkun juuresta vai muualta. Keskiviikkona ei ollu viä ku viimeeksi kävin auton alla.
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Multa syksy/talve mittaan vapautuis banksin 4" lähtö turbolta. Tuo valettu osa, laippa ja pätkä putkea.
    https://www.ebay.com/itm/Banks-4863...odge-Ram-2500-3500-5-9L-Cummins-/400906364819
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  10. ReDDot

    ReDDot 2nd gear


    Jännä kyllä tuo, mulla on pihassa 18 litran 630 hv pillari-Sisu, siinä putkisto 4" koko matkan. Joskus juttelin Karjaan tehtaan inssin kanssa, ja kerto että kaikki,jotka ne oli sillon aikanaan penkittäny, oli menny yli 630 hvn, juurikin avaran putkiston ansiosta...
     
  11. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Eikö noissa 18 litran Sisuissa ollut muutamia yksittäistapauksia, missä äänenvaimentimestä repesi pääty. Saattoi liittyä toki enemmän vaimentajan laatuun, kuin liialliseen vastapaineeseen, kun ainakin eräässä tapauksessa vaimentaja korvattiin pihassa lojuneen vanhemman sisun pöntöllä, joka sitten kesti.

    Tartteis olla joku todella viisas mies laskeskelemaan, paljonko tulee koneesta kaasua ulos ja kasvaako pakokaasun nopeus jos putkea avarretaan.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mun mielestä noissa pakoputken koko asioissa se menee niin että ei ole yhtä oikeaa kokoa jonka mukaan just joku tietty olis laitettava tietyn tehoiseen, on vaan pisteet missä joku motti alkaa selkeesti hyötyä isommasta putkesta, miten paljon on sitten kellekin toi selkeesti? 1 vai 100hp?
    Varmaan tuotantolaitteissa se että mitä saa mahtumaan ja miten paljon saa tuottaa ääntä vaikuttaa päätökseen.
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ite aina kaikille sanon et moottori ei oo mitään muuta ku ilma pumppu. Jos haluut saada lisää jerkkua, ni ainoa tapa on saada lisää ilmaa menemään sen läpi. Tällä väitteellä sen pitäs olla ihan sama mikä mosa on kyseessä, koska tietyllä voiman määrällä pitää vaan saada tietty määrä ilmaa menemään läpi. No sitten tulee tietenki moottorien hyötysuhteet jne, mitkä vaikuttaa aika paljon tähän asiaan. 18 litranen sisu voi olla hyötysuhteeltaan pikkasen paremmalla tolalla 600+ hepassa, kuin cumminssi mihin työnnetään 4 kiloa ahtopainetta.. eli kyllä varmasti on konekohtasia eroja tässä.

    Toinen mikä myöskin vaikuttaa on pakoputken pituus, muoto, mutkat ja niiden jyrkkyys, vaimentimet jne. Eli on minun mielestä ihan eri asia vetää 4 tuuman hood stack ku 4 tuumaa luikerrellen puskurin taakse.

    Muistelen jonkun st mersu miehen mitanneensa pakoputkesta 0,7 bar painetta kun ihmetteli muutoksien näkymättömyyden penkkipapereissa. Saattaa olla, että ainakin turbokone toimii vähän eri tavalla, jos turbon takana ei oo 0,7 barin painetta odottamassa heti ropellin jälkeen...
     
    4d sedan tykkää tästä.
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juurikin näin. Sitä soppaa saa syötettyä koneelle vaikka kuinka paljon niin että se vaikka hukkuu siihen ettei se ole ongelma mutta jos saa ilmaa tarpeeksi tuutattua koneeseen niin se soppa on sitten helpompi työntää sinne.

    Vaihtelin eilen ja tänään lootaan öljyt. Sain valutettua 16 litraa pois. Että mitenkä? Otin paluupuolen letkun irti laatikosta ja käytin pois sen verran n-päällä että sai pois litran kerrallaan. Tai valu kannuun vähän lisääkin vaikkei käyny enää. Sitte lisäsin reilun litran ja taas pois. Alkopa olla sitte kirkkaat. Pantoja säädellessä meinas sormi mennä suuhun. Ei ollu 1/4 kannalla 1/4 tuuman hylsyä ni tajusin lopulta että bitsinpää adapterissa on 6,35mm joka käy takapantaan. Sitte yritin tehä 8x8mm neliöhylsyä etupantaan ennen kuin muistin että pätkä 8x8 neliöprofiilia on yhessä paffilootassa. Siihen vanha bitsi kiinni migillä ni alko käymään avain ja sekin säätö onnistua.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla on juurikin sama setti suunnitteilla öljyjen suhteen! Otitko lauhduttimelta auki vai laatikonkyljestä?

    Mitä tolla pantojen kiristämisellä saavutetaan tai estetään? Mulla on laatikon pantoja kiristelty/säädelty huoltokirjan mukaan ja se taitaa olla ihan huolto-ohjelman mukaista hommaakin?
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Otin sen takimmaisen mikä laatikkoon menee kun on minulla letkuilla ne putkien sijaan. Siihen kirkasta letkua ja pää kanisteriin jossa pykälät määrää varten. Öljypohjan kun irrottaa ja suodattimen vaihtaa ni noin 7 litraa tuli pois. Loput sitten aiemmin kuvatulla tavalla pikkuhiljaa. Kannattaa varata ne pantojen säätöön tarvittavat avaimet valmiiksi ettei käy niinkuin minulla. Sunnuntai iltana paniikki päällä kun pitäs seuraavana päivänä päästä sillä töihin. Niin tarkemmin tuumittuani se 8x8 oli neliöprofiilin sisämitta eli 10x10 kokosena myyvät sitä rautakaupassa jollei ole valmista hylsyavainta.

    Ne pannat taitaa hillitä niitä planeettapyörästöjä. Jos liian tiukalla ni luulis kuluvan ja kuumentuvan liikaa. Jos löysällä ni ei tee mitä suunniteltu sen tekevän.
     
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllä ne pannat siellä ihan kytkee vaihteita. Toinen 2 vaihteen ja toinen pakin. Kannattaa säätää vaan ihan ohjeen mukaan. Jotain eroja saattaa olla, jos käyttää 2 vaihteen pannassa eri välitteistä vipua? Ehkä. Ei kokemusta ku muistaaksein ihan orkkis välitys pysynyt, vaikka vipu vaihtuikin. Pantojen välykset ois syytä tarkistaa ihan joka kerta ku sinne askiin lyö uudet öljyt. Ja tästä syystä ei kannata laiminlyödä laatikon öljyjen vaihtoa.

    Minuakin houkuttais tollee vaihtaa lootaöljyt oikeasti mustan pässin esimerkillä. On vaan niiiiiin tikkusta hommaa ton mun joustavan lokar öljyputken kautta lisätä mehuja lootaan... siinä menee ikä ja terveys. Pilli on nii pirun ohut ja aina tulvii mehut ympäri konehuonetta, vaikka miten yrittää tiivistää heidän hienon systeemin...
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Epätarkasti taas sanoin, niitä rumpuja hillitsee kun saa käskyn nopeuden mukaan jolloin kytkeytyy vaihteet. En o kyllä mikään loota expertti, pari lootaa vaan tehny.

    Kyllä minäkin liruttelin pienellä tratilla ja letkulla mittakannulla siitä tikun putkesta. Hyvä kun kerkes eilen töihin iltapäiväksi. Kyllä siinä joku tunti meni. Jos siitä laittas jollain vaihteistoöljypumpulla joita veivataan ni sais nopiaa. Niissähän on pienellä putkella ne päät tai laittaa jos ei ole. Lähinnä se puolien öljyjen vaihto lootaan rupes vituttaan. Tolleen saa vaihettua kaikki.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Joo siis etummainen panta kytkeytyy kakkosvaihteella ja muilla vapautettuna. takimmainen mikä säädetään sisältä kytkee pakin(eturummun kanssa). Sitä takimmaista aniharvoin tarvii säätää kun se käytännössä kytketään auton ollessa paikalla eikä siten kulu.
    Ne voi säätää ihan lenkkiavaimella, ei se mitään avaruustiedettä oo, toki tulee parempi mieli ja saa yön nukuttua kun "hifistelee"
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, minäkin säädin parista tf727 lootasta aikoinaan ihan vaan käsivaralta. Hyvin ne pelas niinkin. Tietysti jos ei juuri mitään koskaan kiristänyt ”käsivaralta” niin momenttiavain on sitten varma.

    Aikoinaan venäläiset teknikot ja yks inssi tuli tekemään belarukseen koneremontin takuuseen. Eivät kelpuuttaneet kannenkiristykseen momenttiavainta vaan niillä oli hylsy putkeen hitsattu. Sillä se iso ryssä veti hampaat irvessä ja oli kuulemma just oikea momentti.
     

Kerro tästä muillekin!