oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Täällä yksi suurlohkoilija alkaa myös järjestelemään moottorin avaus- ja ehostusoperaatiota.
    Ajoin kesän kaikki ajot Toronadolla ja laite kulutti siinä määrin moottoriöljyä että tunnit alkavat olla täynnä. Vitospytyn tulpan sai vaihtaa joka toinen viikko johtuen nokikertymästä ja siitä johtuvasta tulpan sammumisesta.Männän päällä aina puoli teelusikkaa mustaa öljyä kun sinne kurkisti.
    Helppona fiksinä vaihdoin ohjurinkumit ja vuotavan imusarjan tiipparin, mutta laiha oli lohtu.

    Talven aikana olisi tarkoitus kunnostaa pata esim. summitin listalta löytyvällä korjaussarjalla, johon kuuluu takomännät,lakrut,ö-pumppu yms tarviketta.

    Nokka-akseli-politiikassa olen hiljalleen kallistumassa hydrauliseen rullanokkaan https://www.summitracing.com/int/parts/hrs-514245-10/overview/make/oldsmobile
    joka tulisi käyttöön mekaanisilla rullanostajilla ja tietenkin säädettävillä kunnon vipoilla(Sharp?).
    Hydyrollereista ei oikein mitään hyvää ole kuulunut ja vanhat hyvätkin merkit ovat jotain burmanpoikien tinasta valamia paskoja.

    Kannet vähän kysymysmerkkinä vielä,"kaikkien"mielestä ei vanhoja valukansia kannata korjata,mutta tuleeko ne nyt sitten oikeasti niin kalliiks?! venasarja (Ferrea) n 200, K-linerit jotain ja seetityöt sitten siihen päälle. Onko kokemuksia käytännössä jollain?Viratusten puolesta riittävät aivan hienosti etenkin kevyesti putsattuina.
    Alu Edelbrockit sen reilu 1000/kpl. Tietty nuo hinnat USA:ssa.
    Tietty Speedmasterit vois hommata tyhjinä ja sitten hankkia niihin kunnolliset jouset,venat jne.

    KAnget funtsin suoraan laittavani h-profiili teräksiset, Scat esim.

    Imusarja tulee väkisin kuristimeksi, koska Toron imusarja on sellanen sikamatala lätty ja ainoa alusarjan valmistaja(myyjä) on Mondello, huokeahkoon 1100 taalan hintaan! Mutta eikai siinä mikään auta...

    Noilla emmeillä vois 455 alkaa enemmän olla sellainen sydän kuin auton ulkonäkö antaa odottaa.

    Osiakin voi tarjota jos nurkista jotain järkevää löytyy,pl sytkäosat. Ne hommasin jo kesällä ;Pertronix HEI-jakaja ja kunnon kaapelit. On MSD-ominaisuudet ja rajoittimet valmiina.
     
    rane58 ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos auto ei ole museoentisöity, joku voisi ajatella vaikka sisarkonsernin BBCtä tai jopa LS tekniikkaa. Ainakin rahallisesti ajateltuna suoraviivaisempi ratkaisu.
     
  3. Buick462

    Buick462 Gearhead

  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kiinakamaa kaupitteleva putka , en itse osta tuolta mitään. Imusarja ainoa harkittava, mutta sekään ei tilan puolesta käy mulle. Kannet näyttäisi Speedmastereilta, ei tyhjinä välttämättä mikään huono vaihtoehto.
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noinhan ne monet tekee tänä päivänä. Toi mun peli on sellaisenaan harvinaisuus ja Dr Oldsmobile hoitaa kyllä jatkossakin voimantuoton. Hyvät palikat siihenkin koneeseen saa kaupasta ja mun tehotavoite on niin maltillinen (450 hv) ettei siihen mahdottomia tarvita.
    Loppupelissä osien hinnoissa ei ole kauheasti eroa,pl imusarja ja mahdolliset peltipakosarjat.
    Peltisarjoissa saakin sitten luottaa omaan Tig-taitoon sillä valmiita sarjoja ei tee yksikään paja.
     
    rane58, impala62, ImpJay ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Justiin sain moottorin pyörityspukin tehtyä ja alan purkaan vm -70 Olds 455 mottia.
    Lohko 396021 F
    Kannet E
    Fairfax tuotantoa
    Uusi airkäppi aluimari,Hooker peltisarjat,öljypumppu jne hommattuna....saa nähdä mitä tälle keksi
    Ensimmäisenä sisuskalut pois....kopat ja imari suojaksi paikoilleen ja lohkon hiekkapuhallus ja epoxi päälle....sitten koneistukset...jne
     
    Muokattu: 25.9.2019
    FeV-8 tykkää tästä.
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Oon noita olssin kansia portannut jokusen parin, jos on kulkua keskipohjanmaalla syksyn/talven aikana, mulla vois olla aikaa hieroa niitä. 2.07" /1.68 vettiilikoolla rautakannet saa 0.5"nostoon asti virtaamaan paremmin kuin vakio edelbrockit..
     
    4d sedan, SauliK ja Joe Hunt tykkäävät tästä.
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Osien haaliminen alkoi Blocketista löytyneellä Harlan Sharp kiikkusarjalla!
    [​IMG]
    Oli käyttämätön setti tönäreineen päivineen ja sujuvalla ruåtsinkielellä kaupat hoitui helposti.
    Onks Olds-päälliköille ilmaantunut mitään meikäläiselle sopivaa moottoriosaa 455:een?
    Saa tarjota, hyvää jakopäätä, venajousia esimerkiksi.
     
    SauliK tykkää tästä.
  9. rotax

    rotax 2nd gear

    Maksoitko rahat tilille ja svensson laitto postipaketin tulemaan?
     
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    No en sentään. Paypal kauppa ja ostoturva sitä kautta.
     
  11. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mitäs tämmöisestä jakopäästä tohtorit on mieltä?
    https://www.jegs.com/i/PRW/228/0145512/10002/-1
    Hiljainen vaihteeksi, vanhassa räyhämotissa oli aikanaan Pete Jacksonin "noisy" ja olihan siinä hivelevää soundia...
    Valmistusmaa tossa jegsin kalikassa vinkuintia, laatu??
    PRW:tä myydään jonkin verran, mutta eihän se mitään laadusta kerro välttämättä. Tuo nyt näkyisi olevan ainoa ratasjakari pikavilkaisulla.
     
  12. kuula

    kuula Gearhead

  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No on kyllä turha kapistus jos ei edes ääntä pidä! :p

    Mun mielestä tuollaset ei kuulu katuautoon, ja vielä vähemmän kilpureihin.
    Rajuimmissa kisamoteissa käytetään laadukkaita ratasjakopäitä, joissa idler on laakeroitu tanakkaan jakokoppaan. Muut on enemmän tai vähemmän arveluttavia rakenteita.

    Laadukkaalla trueroller-ketjulla on ylivoimaisesti paras hinta/laatu suhde, ja ne kestää monesti kauemmin kuin muut osat koko moottorissa.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Artsi puhuu asiaa hinta/laatusuhteesta. Milodonin laite asiallinen , mut taitaa muakin taala ohjailla vaikkapa Cloyesin valmistamaan vitjavetoon. Tollasta kinkkikellopeliä en laita missään tapauksessa.
    Mut eri vaihtoehtoja mukava puntaroida ja ihmetellä.
     
    SauliK tykkää tästä.
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]

    eipä ole tähän ketjuun paljoa annettavaa toistaiseksi mutta siinä kuvaa kun monesti on mietitty että miten dieselin suodatinjalka öljyputkineen sopii peltisarjojen kanssa isolohkoon. tässä halpis sarjat, ainakin delta 88 ja custom cruiser koppiin tuo tuntuisi sopivan hyvin. suodattimen vaihto kohta jo helpompaa verrattuna normi jalkaan kun tulee paremmin esille tuolta alakautta katsottuna

    iso kysymys on sitten että orkkis kupari syyläri öljyjäähyllä vaiko kenties öljy-ilma kenno erikseen keulalle. täytyy ehkä hieman pohtia, tulee ahdettuun isolohkoon ja kuminpoltossa varmasti sais kaikki jäähdytykset olla kondiksessa
     
    tero79 ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Mun mielestä, jos ei linjat muuten ahdista kummassakaan, niin öljy-vesi. Lämpiää öljyt nopeammin ja pysyy tasalämpöisempänä (vrt ilman termaria olevalla öljy-ilma-kierrolla). Mutuna luulen, että totaali jäähdytyskapasiteetin ero on +/- 0, jos ei ilmajäähyä sitten siirrä pois syylarin toiminta-alueelta.
    Varuiksi sit tutkailee öljyn/syylarinesteen laatua säännöllisesti ja käyttää laatuosia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo kun rokkiautossa taisi olla uutta syyläriä myynnissä varustettuna moottoriöljyn jäähdytyksellä/lämmönvaihdolla niin siksi pohdiskelen. lootaöljyn jäähdytyksen meinasin kuitenkin pitää erillisellä kennolla missä on oma flektinsä, sillekään puhaltimelle ole vielä koskaan ollut tarvetta kun visco imee senverta tehokkaasti.
     
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mites on rullanokka-ässät toimineet "thrust bearingin" eli nokka-akselin ja lohkon väliin tulevan laakerin kanssa?
    Compin prikka tais olla n 1 mm paksuinen vain ja sille on koneistettava kolo lohkon etupintaan tietty.Mutta olisiko sille syytä järjestää lisävoitelua?
    Nokan laakerilta pieni ura sinne nokka-akselin takapinnalle. Nokkahan pyrkii painumaan kohti lohkoa ja aiheuttaa kulumaa ja kaikkea ikävää ja tuollainen pieni painevoitelu vois olla paikallaan.
    Nokkarattaan ja jakopäänkopan väliin tulee sitten Lunatilta 90215-malli.
     
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko jotain estettä, miksi ei voisi käyttää kovia(solid) rullanostimia hyrauli rullanonokan kanssa? Olisi ebayssa edukkaasti cranen nostajat, ilmeisesti nämä on mekaaniset rullanostajat?
    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/223666261480

    Joudun hommaamaan uudet nostajat, ja nokkakin taitaa mennä uusiksi:( Poikittain päässeet nostajat hioneet nokan ramppeja, ja nostajien rullissa kantikkuutta
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakin osanumero on mekaanisille nostajille:

    https://www.uspartsperformance.fi/crane-cams-28518-16-nostinsarja


    Ite laittaisin mekaanisen nokan koville nostajille ja päinvastoin. Onhan joillain valmistajilla sellainen linja että hydyrullaan voi laittaa mekaaniset nostajat mutta näkisin että se lähestymisramppi on mekaanisessa nokassa omanlaisensa, ja siksi en niitä sekottaisi.
    Noin siis jos haetaan sitä hyötyä mitä rullanokalla tyypillisesti tavoitellaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!