Nitro nationals 4-7.7.2019

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Miksu.1g, 26.6.2019.

  1. T781

    T781 1st gear

    Jokaiselle katsojalle ilmainen ämpäri niin siellä on ens vuonna 100 000 ihmistä
     
    supo, z 900 ja MaxDura tykkäävät tästä.
  2. supo

    supo Double Gearhead

    Tosi asia on se jos ei Kauhava nouse niin joku muu maksaa 9 seuraavaa vuotta Pohjanmaan Poijille vuokraa tyhjästä!Paikka on hyvä mutta nyt täytyy tehdä että homma rahoittaa itsensä!
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  3. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Mä saan ämpärin helpommalla paikallisesta marketista, ei sen perässä jaksa ajaa 400km
     
  4. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Löin OD:n hakuun Nitronationals ja vanhin ketju oli vuodelta 2009.
    Ihan samaa natinaa kuin nytkin vuonna 2019, lipun hinnat on kalliit, istumapaikat 30 euroa päivä ja taukojakin ihan liian kanssa ilman väliaikaviihdykettä. Selostuskin oli ihan paska.

    Vissiin kaikki ihmiset tuolla johdossa on tällä välin vaihtuneet melko tarkkaan, ja silti ei muutu mikään. Joku syy siihen varmaan on, olisko taloudelliset realiteetit, en osaa sanoa.
    Nyt kannattaisi kaikkien viisaiden joilla se ratkaisu kisojen kannattavuuteen ja vetovoimaan on, mennä sinne vuosikokoukseen kertomaan mielipiteensä, ja aktiivisimmat voisi äänestyttää itsensä sinne johtikseen niin vois saada oikeasti asioita aikaiseksi eikä vaan kertoa netissä miten muiden pitäisi hommat hoitaa.
     
    jknR tykkää tästä.
  5. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Huomenta
    Mikä oli muuten ulkomaalaisille tehdyn gallupin tulokset
    Nitroista? ???He edustavat kuitenkin aika isoa roolia tässä
    Cirkuksessa Meidän omat"Pro-teamit" ovat kuitenkin aika
    Nopeasti laskettu.
     
    jknR, supo ja valtope tykkäävät tästä.
  6. pile

    pile Gearhead

    Juurikin näin kun kirjoitit. Tää yhtälö on vaikea ja sen eteen pitääs jäsenistönkin tehdä muutakin kuin louskuttaa leukojaan kuin ajokoirat portin takaa. Kun asia on oikeasti esillä ja apua tarvittais niin ketään ei näy. Valmiiseen pöytään kyllä oltaisiin valmiita tulemaan kun se ei vaan maksa mitään. Kaikki jotka tuntee että hänellä olisi potenttiaalia hoitaa homma, niin ei ku vaan ehdolle syyskokoukseen. Tai sitten vaan ottaa muuten yhteyttä ja on mukana kentällä. Kaikki apu on varmasti FHRA:lle tervetullut lisä.
     
  7. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Kysyn nyt vielä kerran, millä logiikalla maksavan katsojan tai kilpailijan pitäisi olla järjestämässä tapahtumaa tai olla ehdolla fhra:n johtokuntaan tai edes mennä kokoukseen huutelemaan ehdotuksiaan jos ei ole edes jäsen? Vaan KATSOJA tai KILPAILIJA.
     
    exchevelle, josu, G20 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. darpen

    darpen Gearhead

    Tätä olen itse ja ihmetellyt yleisön jäsenenä. Hassua kun vain yksi laji moottoriurheilussa vaatii aina sitä ”tee itte jos ei kelpaa”-meininkiä...
    Muualla kyllä osataan ottaa kritiikkiä vastaan.
     
    exchevelle, josu, G20 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juuri näin, eli joko tämä ketju kuopataan, tai kaikki kirjoittavat, että oli hyvät kisat, liput kohtuuhintaisia, vaikka mukana oli koko perhe, ja kakarat söivät ja joivat lähes ilmaiseksi, mitään taukoja ei ollut, kuulutus erinomainen ja asiantunteva, ja väliaikaohjelma stunt- temppuineen kruunasi päivän ;)
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kun tuote on kunnossa, katsomot on pullollaan tavallisia pulliaisia, eikä pelkkiä hardcore faneja..

    Esimerkkivideossa muutaman tonnin autot kiertää rataa, kokoajan tapahtuu katsomot on täynnä.



    Onhan se hienoa kattoa kun topfuel lähtee, mutta jos sitä saa venaa seittemän tuntia ja kattoo radan preppausta ja rahaa palaa se satanen minimissään että pääsee katsomoon asti... niin ei ihme että siellä on lähinnä lajiin täysin hurahtaneita faneja kourallinen. Malmin katuautokisoissakin oli varmaan enempi jengiä kuin eeämmissä.
     
    exchevelle, valtope, Araldite73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Ei millään logiikalla tarvitse tehdä yhtään mitään.
    Mutta ei se täälläkään avautuminen hirveästi auta, tätä foorumia kun ei fyyra ainakaan virallisesti seuraa.
    Siellä kokouksessa sais ainakin viestin perille, ja ehkä vastauksia kysymyksiin, jos asia jaksaa niin paljon kiinnostaa.

    Mua ei kiinnosta, ja mulle on ihan sama onko nitrokisoja vai ei, kunhan nyt viihdytän itseäni lukemalla näitä itkuketjuja.
    Sitten kun kisat järjestetään ihmisten ilmoilla, saatan taas lähteä maksavaksi asiakkaaksi, mutta niin paljoa ei katsojana olo kiinnosta että lähtisin kauhavalle asti niitä katsomaan.
     
    Yarza, Mija ja kapa73 tykkäävät tästä.
  12. z 900

    z 900 Gearhead

    Tulihan se Max dura pikkuitku sullakin kun on niin kaukana ihmisten ilmoista ?
     
    chevy 2, exchevelle ja Peeaa tykkäävät tästä.
  13. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ei kai sellasta taikatemppuu ookkaan millä tää meidän Suomen Mestaruus-sarja käännetään ens kaudeks haluttavaksi kaikille mutt yrittää pitää, seuraavat ajatukset on vaan mun omia ei yhdistyksen johon kuulun eikä kenenkään/minkään muun...
    Osallistumismaksut täytyy saada alas kilpailijoilta, siis oikeesti, ei mennä sillä ajatuksella jos kisaajat vähenee niin hintoja nostetaan kompensoimaan puuttuvia euroja, en tiedä tehdäänkö näin mutt tuo kilpailijakato meidän kisoissa on hirmunen, ei finaalikisan 180 kisaajaa lohduta yhtään jos muu kausi meni persiilleen.
    Prätkäpuolella sama homma, ilmottautumismaksut alas.
    Jos maksut alenee niin siitä viesti kaikille kisaajille, niin nykyisille kuin entisillekin...

    Leipää ja sirkushuveja, sitä tarvitaan, olisko ideaa yrittää jossain sm-kisan yhteydessä, esim. just Kauhavalla, Suomen isoin ulkoilmanäyttely yenkkareille, tuuningeille ja prätkille siis oikeesti iso, harrasteajoneuvolla saapuva , kuski siis, saa ilmasen sisäänpääsyn ja autossa olevat puoleen hintaan, sama tietysti prätkille ja kaikki ohjataan samalle alueelle...

    Rekan perävaunuun bändejä soittamaan ja jos Kauhavalla kokeilee niin illaksi myös bändi soittamaan hangaariin...

    Kaikenmoisia taikureita ym. viihdyttäviä henkilöitä kävelemään varikolle ja viihdyttämään kansaa...

    Kuulutushommaan tarvis kolme henkilöä, yksi alan ammattilainen joka pitää langat käsissä ja hoitaa pääsääntöisesti kuulutukset, kaveri komppaa vieressä ja se kolmas on netti/some/kännykkä viesteihin vastaava, kertoo kuuluttajille jos on jotain mihin tarttua, varsinkin taukojen, radanputsaus, liimaus ym.aikana on aikaa höpötellä jonninjoutavii ja asiaakin jos vaan on mistä ottaa kiinni, kuuluttajat nyt vaan sattuu olemaan se kuuluvin osa ja siihen hommaan pitää panostaa oikeesti, samalla fhra:n race radion nettiä hoitavat kisojen välissä, instaa ja facee.
    Toi on nykyaikana vaan osattava, niin kuulutus-kuin nettikin ja kukas sen paremmin hoitaisi kuin ammattikuuluttajat...?

    Pääsylippujen hinnat pitäisi muistaa pitää kohtuullisena ja sille pääsylipulle pitää myös järjestävän kerhon antaa vastinetta niin silloinhan maksava asiakas tulee uudelleen, eix je?

    Mainostaminen pitää hoitaa niin somessa kuin ulkomainoksilla, paikallisradioihin puffeja ym. sellaista, se tietysti vähän maksaa mutta ei toi nykyinen tyylikään toimi ulkoisten mainosten kanssa.
    Drag Racingia pitää mainostaa lujaa ja korkeelta, mainostamisen jälkeen pitää huolehtia siitä jotta se tapahtuma mitä on huolella mainostettu myöskin onnistuu eli leipää ja sirkushuveja on paikalla mitä se sitten ikinä kulloisessakin tapahtumassa tarkoittaakin.
    Ajelin viime viikonloppuna Westcoast Motor Show:un , Seinäjoelta alkoi ko.tapahtuman ulkomainokset, näyttelyhän oli Vaasan Botnia-hallissa... Ihan vaan esimerkkinä.

    FHRA tarvitsee myös osaavia vapaaehtoisia ja jos on vähääkään luppoaikaa menkää mukaan hommiin, kaikille löytyy hommia, nythän kerho on mennyt pienellä ryhmällä joka on hoitanut niin sm-kisat kuin kadunmiehen kiihdytykset ja se on kuulkaa aika raskasta eikä se voi olla näkymättä uloskin välillä, jos vapaaehtoisia olisi enemmän niin sehän helpottaisi paljon kun ei ihan jokaiseen tapahtumaan tarvitse osallistua...
    Ihanne tilanne olisi kun löytyisi niin paljon rahaa jostain jotta näille FHRA:n kisoja järjestäville pystyttäisi maksamaan korvaus menetetystä vapaa-ajasta, sehän voisi tuoda lisää porukkaa hommiin, toivottavasti joskus sellainen tilanne tulee, siis löytyy se raha vapaaehtoisille.

    Jotain meidän täytyy keksiä, mä en halua sm-kisojen saati sitten kansainvälisten kisojen loppuvan Suomessa, pitää löytää se uus hypetys lajille jostain, jotenkin mutt ei me näin voida jatkaa, muuten ottaa ohraleipä.

    -Käkö-
     
    chevy 2, pile, Source ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  15. z 900

    z 900 Gearhead

    jknR tykkää tästä.
  16. 1320

    1320 Gearhead

    Käkö puhuu kyllä asiaa, voisi allekirjoittaa tuon viestin aikalailla sanasta sanaan. Lisään vielä sen, että mun mielestä istumapaikkojen hinta pitää sisältyä lipun hintaan, ja sitäkautta niitä paikkoja pitäisi saada lisää Kauhavalle radan vasemmalle puolelle.


    Kesällä ei tullut kertaakaan käytyä kisoissa edes katsojana (auto oli palasina tallissa niin ei päässyt ajelemaan). Katuautokisat ekaa Vesivehmaata ja Kiikalaa lukuunottamatta tuli käytyä kuitenkin katselemassa.
    Nitrokisat ja finaalit olis kiinnostaneet, mutta Nitrokisojen aikaan olin torstain ja perjantain duunissa, niin ei koko ajaksi päässyt paikalle eikä kiinnostanut lähteä vaan lauantaiksi ja sunnuntaiksi kun pari kisapäivää oli mennyt jo multa ohitse. Finaalien aikaan oli muuta ohjelmaa.

    Kauhava on hyvä paikka, mutta välimatka ja suhteellisen matalat osallistujamäärät vähän laski intoa lähteä katselemaan muita SM skaboja. Välimatka ei sinänsä ole ongelma, voin ajaa vaikka yötä vasten toiselle puolelle Suomea katselemaan kisoja, mutta Kauhavan reissuista olis tullut aika kalliita kun bensaa menee aika paljon. Jos olis ollut enemmän kalustoa viivalla, tai varsinaisten kisaluokkien lisäksi jotain muuta erityistä, kuten vaikka Nostalgiakilpureita tai muuta vastaavaa "täyteohjelmaa", olis voinut laittaakin sen pari satkua bensaan ja kurvata katselemaan. Joo, Kauhavalla on juna-asema lähellä, mut en tykkää mennä julkisilla...
    Motoparkin kisoihin matkakulut olis pysyneet aisoissa paljon paremmin, mut tosiaan kalustomäärät oli aika maltillisia niin muut Amerikanautotapahtumat veivät sitten voiton.

    Nitro Nationalsin tulevaisuutta on paha kommentoida mitenkään...Täytyy ensin käydä kokouksessa kuuntelemassa mitä ensi vuodelle on suunniteltu. Periaatteessahan EM arvon puuttuminen itsessään ei haittaa, mikäli ulkomaisiakin Pro luokkien laitteita saadaan viivalle. Tietysti se, että miten ulkomaisia saadaan houkuteltua ajamaan kisaa, joka ei kuulu sarjaan, on haaste.
     
    Source, supo, jknR ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Moi,

    Minä kyllä tykkäsin katsojana erittäin paljon Kauhavan Nitro Nationals 2019 kisoista (no kuulun varmaan hard core faneihin koska hurahdin lajin seurantaan jo 80 luvulla). Eritoten pidin siitä, että radalla pääsi syömään myös muutakin kuin race-makkaraa. Lisäksi mahdollisuus majoittua (huoneeseen jossa on suihku) lähelle rataa oli mielestäni todella hyvä juttu.

    Yleisesti ottaen pidin myös siitä, että Kauhavalla kaikki varikot oli samalla alueella. Lisäksi pidin siitä, että prätkäluokkien kannalta radan jarrutusalueen pituus on enemmän kuin riittävä (eritoten juttelin asiasta useaan otteeseen Fast Fil in kanssa).

    Yleisesti ottaen minä siis pidin Kauhavan radasta ja Nitro Nationals 2019 kisoista. Minua ei haitannut lainkaan se, että minulla itsellä matka radalle piteni n. 3-kertaiseksi. Itseasiassa taisin säästää polttoainekuluissa, kun en tarvinnut päivittäin ajaa Espoosta radalle ja takaisin (kuten aina tein Alastaron kisoissa... joiden perään en haikaile yhtään).

    Ideoista:

    Katsomopaikkojen sisällyttäminen pääsylippuihin on mielestäni hyvä juttu (säästynee? myös rahaa kun ei tarvitse palkata erityisiä järkkäreitä niitä tarkastamaan... Riittää yleisjärkkärit)

    - Lipuista: Jos samalla lipulla on mukana jotain oheistapahtumia, niin niistä minä henkilökohtaisesti en halua maksaa extraa (pitää olla vaihtoehto ostaa vain lippu kiihdytyskisoihin), sillä minua ei esim. kiinnosta alkoholipitoisten juomien litkiminen musiikkia kuunnellen (minua kiinnostaa vain kilpailujen - Junnuista EM luokkiin - seuranta).

    Kuulutus (joka pitää saada kuntoon) on myös erittäin tärkeä rivikatsojan kannalta, sillä vaikka minä (hard core fanina) pystyn nauttimaan jokaisesta lähdöstä Heads-up luokista, Compin kautta ET-luokkiin, niin lajin salaisuudet/hienoudet voivat jäädä aika hämäriksi ilman asiantuntevaa ja viihdyttävää kommentointia.

    Rami
     
    Muokattu: 30.9.2019
    z 900, Source ja jknR tykkäävät tästä.
  18. ArtoA

    ArtoA 1st gear

    Täsmälleen samoilla linjoilla Ramin kanssa. Kai tässä sitten ollaan lajiin hurahtaneita, kun olen joka vuosi käynyt katsojana vähintään yhdessä kisassa kesässä vuodesta 1980 lähtien.

    Aina on näitä radanrasvauksia ja sadekuuroja ollut, mutta ne nyt vain kuuluu lajiin. Jos ei niitä kestä, niin drag race on sitten ehkä väärä laji ko. katsojalle.

    Kuulutus on toki ollut viime aikoina vähän niin ja näin varsinkin sm-kisoissa, mutta ei se mua ole ihmeemmin haitannut. Ehkä lajiummikoille vois joku avata yksityiskohtia vähän tarkemmin, mutta ymmärrän ettei se kuuluttamishomma nyt niin helppoa ole, että kuka vaan vois noin vaan astua puikkoihin. En minä ainakaan. Hatunnosto niille, jotka viitsii hommaan ryhtyä. Sitä paitsi Kauhavan Nitroissa tänä vuonna homma toimi ihan mallikkaasti ilmeisesti Kanasen toimesta.

    Kauhava on tosiaan vähän kauempana täältä Helsingistä, mutta jos asia kiinnostaa niin sen perässähän sitten ajetaan vähän kauemmaskin. Alastarolle ajoin aina 2,5 tuntia, Kauhavalle meni 5 tuntia eli tuplat. Onko toi nyt sitten paljon vai vähän, riippuu siitä onko kiinnostunut drag racingistä. Minä olen. Rahaahan tohon tietysti palaa majoittumisineen, mutta niin sitä palaa kaikkeen muuhunkin elämään. Ja selvennykseksi: en ole rikas. Siitä olen kyllä samaa mieltä monien kirjoittajien kanssa, että katsomolipun hinnan voisi leipoa sisäänpääsymaksuun mukaan.

    Mitään oheistoimintaa en kaipaa, mutta jos joku sitä haluaa niin siitä sitten vaan, mutta mieluiten olisin ilman enkä ainakaan halua maksaa siitä yhtään ylimääräistä.

    Johtuisko tää väen vähyys sitten siitä, ettei laji enää niin kiinnosta nuorempia? Meikäläinenkin on jo 53 v. enkä tunne itseäni mitenkään erikoisen vanhaksi kiihdytyskatsomossa. Jos nuoremmat sitten on kiinnostuneempia driftingistä tai jostain time attack -touhuista, niin sillehän ei sitten voi mitään. Kai meidän pitää sitten vaan seurata ja harrastaa tätä meidän lajia sen aikaa, kun ollaan olemassa ja sitten vetää piuhat seinästä.

    Mutta toivon mukaan tässä nyt on vielä joitain vuosia jäljellä tätä touhua Suomessakin ja ainahan meille sitten jää vielä Tierp...
     
    z 900 ja Source tykkäävät tästä.
  19. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Ajomatka ei ole mitään jos homma toimii.
    Sateelle jne ei voi mitään mutta onhan se perin kummalista että esim natikoissa rataa prepattiin lauantaina varmaan tunti ennen ensimmäistä pro-kierrosta.

    Kuten monet todenneet edellä, aika näyttää mihin suuntaan homma kääntyy. Henkilökohtaisesti ulkomaiden em-osakilpailut on alkanut houkuttelemaan tämän kesän jälkeen.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Jos meinaa et kassavirta kääntyis suosiollisemmak niin täytyy lipunostajiks löytää muitakin kuin friikkejä. Jos ajattelee noita Motoparkin ja Alastaron alkuaikojen katsojamääriä, niin niissä kyllä oli yleensä tarjolla paitsi muutakin sirkushuvia, niin myös enempi kalustoa ja nimenomaan heads uppia. Viihdettä ja informaatiota tarvittais niiden vaikeasti ennakoitavien viivytysten takia joita lähes joka kisassa tulee. On se sitten jotain oheisperformanssia tai edes puhetta ja musiikkia, joko kaiuttimista tai livenä. Tietty maksavat vähintään jokun roposen, mut maallikosta tuntuu et sijoitukselle vois saada vastinetta. Niinku on nähty niin lajin osalta tilanteet muuttuu joko itseaiheutetusti tai siitä riippumatta. Tän hetkinenkään tilanne ei ole mikään "saavutettu etu" ja teitä nykytilanteesta on sekä ylös että alaspäin. Must tuntuu et jos ei asiat muutu niin toteutuu jälkimmäinen vaihtoehto.
     
    Source, jknR ja valtope tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!