Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Malmilla ja Vesivehmaalla päästy aika vähillä putsauksilla, hyvin ovat päässeet ajamaan.
     
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Niin, johtuisko marmatus pitkistä välimatkoista, kalliista ilmoitusmaksuista ym näin kilpailijan näkökulmasta. Ja kyllä mun mielestä pitää myös katsoa taakseppäin missä yleisöä ollut ym. Myös mainonta oli ennen erittäin paljon agressiivisempi kun tv, iltalehti ym hehkutti kisoja ja mm Koff mainosti paljon. Jos näitä ei kannata katsoa niin mitä sitten?
     
    Herje tykkää tästä.
  3. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Mainonta on mielestäni ollut todella olematonta viime aikoina.

    Muistan että ainakin 90 luvulla Esim. Radio City (ja muutkin kanavat) rummutti asiaa kunnolla ja lehdissä (ja TV:ssä) jne. oli mainoksia ja juttuja.
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Hieno esimerkki elävästä elämästä eli yhdessä luokassa haluttiin muuttaa sääntöjä ja aktiivikuskit olivat 100% vastaan asiaa ja säännöt muuttuivat:tulos oli että 2018 ajoi kolme tai enemmän kisaa 15 kuskia ja 2019 8 kuskia!Eli muutettiin NHRA:n mukaisia sääntöjä ....Muistakaa että maksava asiakas on aina oikeassa!
     
    jknR, RamiEspoosta ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  5. PilsnerBil

    PilsnerBil 2nd gear

    No joo, voisin hieman valottaa asiaa harvoin kisoissa käyvänä katsojana.
    Joskus tuli käytyä aktiivisesti, mutta kaikenlaisten muiden projektien vuoksi ei ole ollut oikeastaan aikaa viime vuosina kuin parille kerralle käydä kisoissa.

    Ne pari kertaa eivät oikeastaan antaneet mitään uutta kipinää jatkaa kisoissa käyntiä, vaikka sitä oikeasti toivoinkin.
    Syitä oli muutamia. Ensinnäkin kuulutus oli todella epäselvää, juuri burniksen aikana kerrotut asiat eivät kuuluneet katsomoon ja kun tuli jokin (?) tauko, siitä piti jotenkin vaan päätellä että nyt on radan kunnosta huolehtimisen aika.
    Toisekseen, tieto siitä, että olisin vuosien jälkeen tolkulla ymmärtänyt viivalla olevista autoista ja niiden kuljettajista, sekä siitä että mikä on heidän tilanne kilpailun suhteen, jäi täysin hämärän peittoon.
    Myös radan vieressä tarjottujen "ruokien" taso oli matalaa markkinatasoa ja kallista.

    Yhteenvetona; koin että olen aivan ulkopuolinen ja että minun olisi pitänyt etukäteen hankkia todella paljon tietoa eri kuskeista, kalustosta ja heidän keskinäisestä kilpailutilanteestaan.
    Eli yksittäiseen kisaan katsojaksi meno ei ainakaan tuottanut kipinää jatkaa käyntikertoja.
     
    Stang_81, jariha, Araldite73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Niin, onhan se mahtava jos voi lisätä lehtimainontaa, TV mainontaa....mutta me tiedetään kuinka kallista se on ja jonkun jolla on tilastotietoa voi saada oikeaa tilastotietoa siitä että paljonko menee Euroja/senttejä noilla mainontahommilla saatuun euroon. Tuottavuus voi olla nykyään aika huono perinteisillä mainoskanavilla. Muista mainoskanavista en tiedä mitään , kun en ole face yms. jutuissa, mutta luulisi että siellä se tulevan euron saaminen maksaa vähemmän eli yhdellä sijoittetulla eurolla saa enemmän.

    1) Firmat
    2) Team VIP liput semmoselle tasolle että tiimit ostaa niitä hyvin. varmaa tuloa, jos kiinteä sovittu hinta esim.20 , 50kpl paketista.
    3) Maanteiden (isotie on täällä maantie, etelässä ne puhuu motarista ja muista) pysyvät mainokset
    4) nettimainonta
    5) jäsenkerhojäsenille liput esim. 50% hintaan
    6) perinteisistä lehtimainoksista voi satsata juuri semmoisiin, jota olen edellä maininnut eli joku YKKÖSET lehti, joka kuulemma ilmestyy Hämeenkyrössä saakka, kun kivinummen anttikin sanoi lukevansa ko. lehteä ja pohjoisessa se ilmestyy ainakin kalajokilaaksossa saakka.
    7) niin ja radanvarsimainokset

    Siinä on johtiksen ihmisille aika karrikoitu lista, mutta pitää muistaa että maailma on muuttunut ja katsomon täyttäminen ei käy enää niin helposti. Aika köppäisiksi on menneet monet muutkin tapahtumat (tangomarkkinat, vauhtiajot, ratakisat,...) eli kaikissa on katoa ja ihan niinkin perinteinen maalaistapahtuma täälläpäin kuin Peräseinäjoen markkinat oli aika kurjan näköinen juttu verrattuna menneisiin vuosiin. Puuttui myyjiä, puuttui ihmisiä....

    Se raha vain pitää saada jostain kasaan, jos kerran on laadittu vuosibudjetti kisojen osalta ja se jaettu kisakohtaisiin budjeteihin. Tais olla malmi ja vesivehmaa eli katujutut ainoa joka pyöri plussalla?

    Minä en ole kiinnostunut , koska kyllä tässä on ihan tarpeeksi yhdelle kun hoitaa päivätyön, pojan, talon, omat auton romut ja rakentelut. Se panos mitä TJ tai joku markkinointihenkilö tekee, pitää olla 8h pvä ja oikeasti ei niin että vain kiireesti jotain yrittää. Markkinoinnin ammattilainen, ehdottomasti. Johtokunta sitten hoitaa käytännön asioista päättämisen ja kisahenkilökunta käytännön kisahommat.

    Hankala tilanne, harmi homma ja jokainen ymmärtää sen.
    Se vain on varmaa että vaikka ois Alastaro SM kisa niin katsomossa on muutamakymmen maksanutta ja muut tiimien jäseniä eli ei Kauhava ole siinä suhteessa yhtään huonompi paikka. Niin ja Savossakin oli se sama muutama kymmen maksanutta eli niillä määrillä ne SM kisat vain menee, jos ei ole jotain jäsenetujuttuja FHRA tai jäsenkerhojäsenille.... Niin ja voi sinne joku ulkopuolinenkin eksyä. who knows,....

    Aulis
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Täällä kun on sivukaupalla spekuloitu miksei porukkaa kisoihin tule niin pakko kysyä että, onko tehty asiakastyytyväisyys tutkimusta josta selviäis mitä odotetaan, ja mikä toimii ja mikä ei.
    Verkkokysely ei hirveesti maksa ja ainakin saadan selville mitä porukka odottaa saavansa vastineeksi rahoilleen. Odotusarvot kun on hieman erilaiset +50v räyskälän kävijöillä kuin 25v lapsiperheellä joka sattuu tuleen ekakertaa huudeille.
    Kun puhutaan tuhansien kävijämääristä niin on selvää että kokonaispaketti ja kävijäkokemus tulee olla tosi hyvä, jos aikoo liikuttaa moisia ihmismääriä tänäpäivänä. Se on kaikkien asioiden kaiken summa ja piru asuu tunnetusti pikkuasioissa.
     
    Mikkis, Inlinee, valtope ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Meinaatko että jos siellä ois tverkkaus -rekka, höpöheinä -teltta ja vaikka pilleri paratiisi -baari, niin vetäisi enemmän kakaroita tai sen suuntaista porukkaa?.....hahaa
    Varmaan joku Jvg tai mitä niitä ny onkaan vetäs porukkaa mutta maksaako ne vai tuleeko vain aidan taakse vetämään bussikaljaa ja kuuntelemaan esiintyjää kaatuillen nurmikolla....

    Minä en usko että on olemassa poppaskonsteja vaan järkevällä markkinointipaletilla voidaan saada normikisaan hieman enemmän ihmisiä, mutta se on niin pieni määrä että niillä ei herranhuonetta rakenneta. Toki kaikki katsojamäärien nostot on hyväksi. Nyt sattui vielä niin että ei oikein ollut nuo säät suosiollisia kun piti olla tuulipuku ja lahti MM pipo päässä....

    Niin, ja samalla tietenkin voi kysyä että moniko harrastaja esim. teidänkyliltä, kokkolasta, oli tänä kesänä katsomassa SM kisoissa , vaikka ihan varmasti jokainen tiesi kaikki kisapäivämäärät (siis oikeat Am.car harrastajat)..... arvaisin että 10% max. max.

    ah
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    En meinaa
    Kysymys onkin että miks täältä ja muualta vai harva lähtee kisoihin vaikka tieto niiden olemassa olosta olikin. Miksei se houkuttele lähtemään.
    Itse kuulun myös siihen ryhmään joka ei paikalla ollut. Aikomus oli kyllä ja tiedän vain omiin päätöksiini johtaneet syyt.
     
  10. Ei syy olekaan sinussa, minussa tai muissa harrastajissa jos me ei vaivauduta paikanpäälle. Eikä se ole järjestäjissäkään, jos radalla ajetaan drag racingia eli sitä mihin lippuja myydään.... vaan juttu menee niin että ei vaan enää kiinnosta niin paljon että jaksaisi mennä tapahtumiin niin paljon. Voin sanoa saman ilmiön esim. Amerikanauto meetingeissä. Ei siellä hirveästi porukkaa pyöri. Ja esim. Vaasan tapahtumissa ei ikinä näe juuri yhtään autoa Seinäjoen seudulta ja muualtakaan Etelä-Pohjanmaalta eli ei vaan ihmisiä niin paljon kiinnosta että viitisisivät hypätä harrasteajoneuvoon ja mennä paikanpäälle.

    Elämä ja aika muuttuu ja drag racing kuihtuu. (sama pätee myös amerikassa).

    Sitten voi jotkut toiset tämän drag racinging muodot vahvistua ja olla suosittuja, kuten jenkkilässä ja ruotsissa olevat kisaviikot. Meillä on monta tapahtumaa tuolla etelässä voimistunut (big wheels, malmi kisat, vesivehmaa, hyvinkää....) .

    Pitkon Eepe joskus sanoi Oulun näyttelyssä että "kaikki on jo nähty" , kun kysyin että miltä näyttely vaikuttaa. Se kertoo juuri sen jutun juuren miten asia on oikeasti.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    ^jenkkilän drag week on suosittu, mutta ei sinnekään lippuja taideta juuri myydä. Tyhjiltä ne katsomot vaikuttaa olevan mitä streameja kattellut. Eikä ihme, sehän tapahtuu pääosin viikolla työaikana. Taitaa sen tapahtuman talous perustua suuriin kilpailija määriin ja mainostuloihin
     
  12. Ugalabugala

    Ugalabugala 1st gear

    Aina ei viittis jauhaa tätä samaa mutt taivaan tosi on se että Kauhava on armottoman pitkällä seuduilta jossa valtaväestö asuu ....Helsinki , Vantaa , Espoo , Tampere , Turku , Lahti ym.ym. kattokaapa kartalta missä Alastaro sijaitsee ( oli porukkaa esim viime vuonna pikkusen eri tavalla ku nyt Kauhavalla ) ja ihmetelkää sit miksi jengi ei ilmesty Kauhavalle ... monelle aika iso kynnys lähtee ns. päivän reissulle kattomaan kiihdytyskisoja jos edestakainen matka huitelee 800 km. tuntumassa . Välttämättä kaikki kynnellekykenevät ei oo halukkaita lähtemään esim. 2 päivän reissulle , hommaamaan majotuksia ym. monelle riittä 1 päivän nitron tuoksua ... :)
     
  13. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Totta kai sijainti vaikuttaa. Väitän että jos nitrokisat pidettäisiin malmilla, kävijämäärät mitattaisiin kymmenissä tuhansissa. Mutta kun ne ei ole, niin tilanne on nyt tämä.
     
    Aulis Hämeenkorpi ja max tykkäävät tästä.
  14. Ugalabugala

    Ugalabugala 1st gear

    Joo juurikin näin .....leikin vuoksi tossa ynnäilin että aijemmin mainitsemassani paikoissa ois asukkaita n. 1,7 miljoonaa joten siellä riittää potentiaalista lipunostajaa .... :)
     
  15. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Henkilökohtaisten (ainakin omalta osaltani) kustannuksien osalta 3 päivän viikonloppureissu Kauhavalle maksaa yhtä paljon kuin 3 päivän kisojen katselu Alastarolla, sillä Kauhavan tapauksessa yövyin (halpa Airbnb) lähettyvillä ja taas Alastaron tapauksessa ajoin joka aamu ja ilta edestakaisin Espoosta. Lisäksi ruokailutarjonta (Sodessa) Kauhavalla oli paljon parempi kuin Alastarolla ikinä...

    Eli kustannuksissa ei tullut eroa ja voisin jopa väittää, että sen ylihintaisen roskaruuan (jota sai Alastaron radalla) vuoksi taisin jopa säästää rahaa kun söin myös illalliset ja aamiaiset Sodessa...

    Tietysti matka saattaa kauhistuttaa, mutta jos asiat laskee kunnolla niin huomaakin yhtäkkiä että se matka on vain yksi muuttuja kokonaisuudessa.

    Mutta minä olenkin HC Drag Race fani (jo 80 luvun alusta lähtien) joten tuota minun mielipidettä ei varmaan lasketa, sillä tuskin suuri yleisö noin tarkasti asiat laskee.
     
    Muokattu: 9.10.2019
    462857 tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä kannatan tota Auliksen ehdottamaa Team VIP lippujen hintojen laskua täysin varauksetta.
     
  17. Ugalabugala

    Ugalabugala 1st gear

    Juu ....enpä mä tässä kustannuksista puhukkaan sanallakaan vaan jos luit aikaisemman kommenttini ... ( Välttämättä kaikki kynnellekykenevät ei oo halukkaita lähtemään esim. 2 päivän reissulle , hommaamaan majotuksia ym. monelle riittä 1 päivän nitron tuoksua ... :) ) ....itse kuulun siihen ryhmään jolle 1 päivä riemua riittää ..... :)
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noi kaikki spekulaatiot lokaation ratkaisevasta merkityksestä nollatuu kun tarkastellaan esim bimmerparty tapahtumaa
    Yks merkki, yks viikonloppu, +600 km kehiltä ja 10000 kävijää
    Toinen esmerkki, Power Truck Show, Härmä 30000 kävijää
     
    Muokattu: 9.10.2019
    jknR, pile ja Mika.V tykkäävät tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, sama asia toisin sanoin.

    Jos kumpikin olisi ollut pääkaupunkiseudulla, saisi laittaa nollan perään eli satatuhatta ja kolmesataatuhatta katsojaa.

    Hm.
     
  20. josu

    josu Gearhead

    Oma pikku ehdotukseni olisi,kisojen yhteyteen esim Corvette kerho pääsis alueelle ilmasiksi,voisi jokaiseen kisaan kutsua eri kerhoja,aina olisi nähtävää ja kerholaisissa on aina joku jolla syttyy kipinä ko lajiin,ei maksa puolin eikä toisin mitään,molemmat hyötyvät,helppo juttu toteuttaa kauhavalla kun tilaa on yllin kyllin
     

Kerro tästä muillekin!