Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Tää oli tehtynä jo eilen, antaa muitten tiristä aiheen vierestä :D
    Normaalia oodeeta vaan, eka sivu aiheesta ja 50 sen vierestä :poff:
     
    Sierra, Camino'79 ja -kk- tykkäävät tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Monessa ketjussa pitää lukea välillä otsikko että muistaa taas mikä olikaan alkuperäinen aihe.

    Normaalia.
     
    Nikuzai, Sierra, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Noh, jokainenhan voi mennä mittaamaan jos haluaa tietää miten onnistu, oli valittu maadotusmetodi mikä vaan.

    Volttimittarilla akun miinusnavan ja koneen lohkon väliltä jännite sillon kun startti pyörittää. Jos arvo on yli 1 volttia niin vituiks meni. Jo 0.5 v on turhan paljon.

    Kaikki muu on paskanjauhamista.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Laitoin Moroson päävirtakytkimen omaan rakennelmaani.
    Maksoi 80e mutta on ollut hyvä ja luotettava sähkö vempele.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Miten mittaat "tarkasti" sen kun akku kontissa?
     
  6. Aslak

    Aslak Gearhead

    Öö, mikäs sen estäs? Kontin luukku/ konepelti hitsattu kiinni?
     
    Nikuzai, Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niimmikä tosiaan on ongelma, yleismittarilla.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tää keskustelu meni jo aikaa sitten vituiks, kun alettiin jankkaamaan mitä voi tehä sen sijaan, että puhuttas hyvästä tavasta tehdä asia.
    Ihan mitä vaan voi ja saa tehä jos haluaa. Kyllä sen akun miinuksen voi laittaa vaikka peltiruuvilla massan päälle lokariin, mutta sekään ei tarkota sitä, että niin kannattaa tehdä.
    Vitun ääliöt, hoitakaa sähkönne ihan ite.
     
    moottorinlohko tykkää tästä.
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Omaa akun siirto toteutusta muutama vuosi sitten pohdin myös.
    Lopputulos oli 35mm2 kaapelia akulta keulan jakoblokkiin, josta yhteydet startille, laturille ym. ~25mm2 kokoisilla kaapeleilla.
    Akun vieressä 300a anl sulake plussassa ja miinusnavan ja korin välissä katkaisin. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/virrankatkaisijat/akun-katkaisin-2000031707

    Laturin runko, moottori ja akun miinus on kunnolla maadoitettu koriin.
    Vielä ei ole sulake kuollut kertaakaan ja ollut ongelmaton kesäautossa.
    Ja tulipalolta vältytty.
    Laturin perästä / akun navoista mitattu jännite ero 0.1-0.2v.
    Muita mittauksia en ole tehnyt.
    Akkuna Exide Maxxima.
     
    Muokattu: 12.10.2019
    xarper tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse olen miettinyt akun siirtoa taakse kanssa, mutta takakontin alle. En halua sitä takakonttiin. Mietin jos sen saisi jonnekin takahelman taakse yms.
    Miten noi ulkoiset vipukatkasijat toimii? Työntämällä vai vetämällä virrat pois?
    Mietin jos joku tuuppasee perseeseen, niin työntävä katkaisisi samalla virrat pois kun Avensiksen keula olisi takapenkissä kiinni :D :D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ralliautoissahan on niitä törmäs katkaisijoita. Siis jos esim. ajat katonkautta auton ympäri niin polttoaineen syöttökatkeaa. Mutta täytyy mainita että olen kuullut että eivät ole täysin varmoja välillä laukeavat liiankin helposti. Akulle en laittais sellaista, jos akun pääkatkaisijan vääntää pois päältä ajonaikana niin laturi hajoaa vissiin siihen kohtaa...

    Itse suosittelen että ns. turvakehikon/kotelon siihen akun ympärille ja laitat puuta/muovia kosketussuojaksi siihen ja niin tukevasti kiinni että se lähtee kokonaisena irti kolarissa pohjasta jos joku ajaa sillä tavalla perään.

    Tähän tyyliin mutta tuohon kotelon päälle muovista kosketussuojat ja tuohon yläkiristys pannan alle vaikka puupalikka jolloin saat lisätilaa muoville.
    https://www.lancerregister.com/attachment.php?attachmentid=140327&d=1248332573
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Minä en ole kyllä tavannut että sähkökeskuksen runkoa käytettäisiin pen johtimena mutta mahdollista varmasti on. Mitähän mieltä varmennustarkastaja olisi asiasta.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Siis mittasit auto käynnissä latausvirran suoraan laturista, ja toisaalta akun navoista ja tuo 0.1 .. 0.2 oli ero?

    Ei kerro mitään onnistuko maadotus peltien kautta, isoja virtoja ajatellen. On siis voinut onnistuakkin, mutta tuo mittaus ei sitä kerro.

    Tosiaan uudestaan, mittaat jännitteen akun miinusnavan ja lohkon välillä. Jatka mittarin piuhaa jos tarvii. Aluksi näyttää tietysti nollaa, mutta kun laitat startin pyörimään niin siihen ilmestyy lukema. Mielellään max 0.5v.

    Kaikki yli 1v on todella tuntuvia tehohukkia, ja joku kohta maadotuksissa on vituillaan.

    Alunperinhän jussi minulle tämän opetti, mutta nyt on alkanut omaakin tuntumaa tulemaan.
     
    Muokattu: 12.10.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tiedättekö, miksi rautaveneessä/laivassa ei saa aluksen runkoa käyttää minkään sähkön johtimen osana? Se maatetaan vain tasan yhdestä pisteestä.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Uunoilin oikein, varmistin kuitenkin.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kohta joku: no mitä vittua veneillä on tän kans tekemistä :argue:!

    No just se.
     
    Fuselage ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Rautapaatin runko lämpölaajenee ja supistuu virran vaikutuksesta ja lopulta käy niinkuin titanicille, teräs murtui kun se jäähtyi osuessaan jäävuoreen.
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    En mitannut maadoituksen "laatua", vaan pitkän akkukaapelin aiheuttamaa latauksen hävikkiä.
    Mutta kiitti vinkistä, täytyypä mitata myös tuo jännite akun miinuksen ja lohkon väliltä.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Noh?
     
  20. T5

    T5 Gearhead

    Yritin lukea topikkia, mutta lopputuloksena oli
    [​IMG]

    Mutta...nyt siis päävirtakytkin laitettiin plussan väliin. Onko tämä oikea ratkaisu? Vai onko sillä edes väliä? Minut on aina hakattu siihen uskoon, että se tulisi miinuksen väliin. Ja eikös nämä ruuvattavat akunkenkä-"päävirtakatkaisijatkin" tule yleensä miinukseen?
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!