Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Omassa tallissa on n. 120e maksava 10L varaaja allaskaapissa, erittäin toimiva ja helppo ratkaisu.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

  4. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla tulee halliin sisälle vesi vain kantamalla.
    Nostan aina tarvittaessa (käsienpesuun) hanalla varustetun kanisterin ulos hyllylle, ja sitten käytön jälkeen takasin sisälle. Se on riittäny mulle toistaseks. Kuuma vesi on sitten sadan metrin päässä.....
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. JL-

    JL- 3rd gear

    43 neliön kylmä erillinen talli omakotitalotontilla (ei ole kaava-alueella). Tallissa ei ole vesipistettä eikä ole tarkoitus sellaista tehdä. Tarkoitus on eristää tallin seinät ja katto ja pitää talven aikana lämpötila +5 hujakoilla öljypattereilla. Sen kerran kun jotain ropaa, niin löpölämmittimellä laittaa lisälämpöä ennen ruuvailuja.
    Mutta kysymykseen: tallissa ei ole lattiakaivoa, miten olisi järkevintä tai edullisinta toteuttaa mahdollisten sulamisvesien poisto, mikäli tuolla säilöö käyttistä? Onko mahdotonta tehdä lattiaan reikä ja putkea pitkin johtaa vesi tarpeeksi syvälle alaspäin? Mitä laki sanoo asiasta?
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ei pohjaveteen/orsivesiin saisi mitään sulamisvesiä johtaa. Muutenkaan veden johtaminen rakennuksen alle ei ole viisasta. Halvinta on ostaa hyvä kumilasta ja huolehtia ettei vedet pääse rakenteisiin seinän vierestä/ei vie umpilumista autoa talliin ollenkaan
     
  7. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Ja muutenkin, jos et tee aivan jäätäviä kaatoja koko auton alle (että kaiken veden saisi oikeasti pois), niin sulla on koko tallin kosteus% 100 ja kaikki homeessa ja ruosteessa. Tuollainen +5C on kaikista huonoin auton säilytykseen kun ei se auto ehdi kuivua kunnolla vaan kaikki alustan kolot ja raot lilluu suolavellissä. Pitäs olla joko pakkasessa tai sitten enemmän lämpöä ja hyvä ilmankosteudenpoisto.
     
    isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. JL-

    JL- 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista. Tarvitsee varmaan tehdä pihalle katos autoa varten ja pyhittää talli harrasteiden ropaamiseen, joita ei tarvitse märkänä säilyttää sisällä, niin ei ole koko kaivollekaan tarvetta.
     
    isalmela ja valpas tykkäävät tästä.
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo ilmankuivain ei oikeen pelitä +5 asteessa. Pitäs olla lämpösempää. Jos käyttistä hallissa pitäisin (en pidä, ne on aina ulkosalla), niin hommaisin sinne semmosen maton, joka ei päästä kosteutta lattiaan, mutta estäis vesien kulkeutumisen koko lattialle. Kuivuu sitten, kun kuivuu...... Ilman kuivain, ja tila väh. +10 asteiseksi, tai lämpösemmäks. Tuuletusta, ja ilmanvaihtoo ei tarvita, jos kuivain on tehokas, ja tomiva. Joku paloturvallisuus, ja ihmisten oleskelu siellä vissiin vaatii sitä tuuletusta, ei kosteuden sidonta. Kuluis vaan energiaa ihan turhaan, jos tuuletuksella kuivattais.
    Jos otan lumisen, ja jäisen auton halliini, niin nostan sen heti ylös, ja laitan kaukalot auton alle keräämään valuvan veden, ja jään. Se vesi on sitten helppo heitellä kaukaloista ulos.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Minulla ei oo tallissa kaksista ilmanvaihtoa, nosto-oven tiivisteistä vaihtuu ilma. Ei oo vielä 16 vuoteen auto ruostunut vaikka ajan sen sinne lumisena kuivamaan. Alle 10c ei lämpötila laske talvella.
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En tee uutta topic tän takia, kun kummiskin liipaa läheltä. Mutta pihalle olisi tarkoitus tehdä lämmitystolppa 2 autolle.
    Katselin jo Taloon.com noita piharasioita, tolppa ja betonijalka yms.
    Mutta minkälainen kaapeli tolle pitäs vetää? Tarkoitus olisi että se kestää 2 x autoa, missä molemmissa huutaa sisätilalämppärit ja lohkolämppärit. Kaapelin veto taas on helppo homma, kun on hiekkaharju, niin pihaan kaivautuu vaikka komppania ukkoja alle 3minuutin.
    Ja minkälaisen sulakkeen tollanen vaatii sit taulusta....
    Tietää jos pitää ruveta koko ikivanhaa posliinisulake tauluakin vaihtelee..
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    kannattaa heti mitoittaa "teslaa" varten ne tolppien sähkösyötöt:D
     
  13. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Taitaa olla 16 ämpärin roppu 2x lämmitystolpassa, kaapeli 2.5mm2 maakaapelia kuustoistaselle
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ryyppään itteni mieluummin Metanolilla hengiltä kuin hankin Teslan :D
    Leaf taas vois olla näppärä käyttis :D
     
    fudge85, Inlinee ja Bukero tykkäävät tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, ennemmin ulkona. Siellä sentään tuulee.

    Ja esm. kompressorilla olevat tehokkaammat kuivaimet ei kuivaa vielä +kympissäkään kunnolla, pitää olla lämpösempää. Suolapytyt ei taas pysty mihinkään, jos koko ajan tuodaan lisää vettä sisään.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mistä tiedät? Ei vaan ole tullu läpi vielä.
     
    valpas tykkää tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Kai minä nyt näen kun sisälokarit raottaa ja katson helman sisään mitä siellä tapahtuu. Toki voi se massankin alla tehdä tepposia.
     
  18. Sredna

    Sredna 1st gear

    Yleensä lohkolämmitin on n. 400W ja sisätilälämmitin 800-1200W eli yhteensä n. 1600W. 2 autoa --> n. 3200W. Maksimi mitä yhdestä 16A sulakkeesta saa on 3680W eli pitäisi rittää sinun tarpeisiin. Kaapelityyppi MCMK 2x2,5+2,5. Ei muuta ku sähkärin juttusille...
     
  19. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Kerralla vaan 2x 16A jos on mistä ottaa. Merkityksetön lisäkustannus eikä tarvi myöhemmin katua, jos tarvii vaikka sitä Leaffia ladata. Tai letkulämmitin 1500W + isompi sisälämppäri 1500W niin siinä on jo melkein koko kaista käytössä.
     
    fudge85, Fuselage, palontie ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. 528

    528 Gearhead

    Pitäisi jossain vaiheessa tehdä 10m leveään kylmään halliin parvi. 5m olisi parven syvyys ja leveys tosiaan 10m. Kuinka järeää I-palkkia pitäisi olla, että kantaa tuon 10m ilman välitolppaa? Järeät niskat sitten toisinpäin ja siihen laudoitus lattiaksi. Lähinnä osavarastoksi tuo parvitila tulisi.
     

Kerro tästä muillekin!