Neon...turhaanko hyljeksitty kapine ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Zejk1, 22.10.2019.

  1. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Oikeastaan täm on hyvä kiteytys. Keskiluokan Raisut on vähän omanlaisiaan kulkineita. Toiset tykkää, toiset vihaa. Pääasia että on mielipide. Ketjun alottajalle: Onko Neon oikeasti hyljeksitty? Kaikki kynnelle kykenevät taitaa olla liikenteessä...
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Meillä oli joskus ´97 Neon, oli ostettaessa aika vähän ajettu, muistaakseni n. 120tkm. Olihan se tavallisen kehno kapine, päällimäisenä mieleen jäi:

    +Ihan ok ajaa, ihan verrattavissa muihin aikalaisiin

    -Voimalinja ei vakuuttanut, 3-v automaatti (vuoden -97 autossa!!) ja 2-litrainen oli aika nuhainen, moottori pirun rumaääninen ja kuuluu hyvin sisään, aika janoinen
    -Jotkut nostajat naputti jo noilla kilsoilla
    -Ajovalot aivan paskat
    -Kaikin puolin halvalla tehdyn oloinen; muovinen oven rajotin purkautui noin vähän ajetussa (eikä tietenkään saanut kun alkuperäisenä varaosana), ikkunahissi petti niin että ikkuna putosi oven sisään...
    -Jakohihnan vaihto oli aika perseestä

    Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä, mutta ei Neon kyllä mitään jenkkifiilistä antanut ja onkin hengeltään lähempänä Honda Civiciä, sellainenkin oli joskus ja oli kyllä paljon laadukkaampi ja toimivampi auto. En jäänyt kaipaamaan Neonia...
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sit täälläkin ihan tosissaan mietitään että miksei nuoret innostu näistä jenkeistä?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs vähän suhteuttaa. Neoni ei tietääkseni mikään kallis tuote usassa ole. Toki vastaava eurokikkare on monesti laadukkaampi, mutta jos neonia verrataan eri luokan autoon niin ollaan hakoteillä.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    95-neonista kuoriutui maalit, ja mittaristoa joutui tinailemaan. Saattaa myös yhtäkkiä päättää ettei etenemään kun osakaasulla. Ei oma auto, mutta vähän joutunut sekaantumaan joskus.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onko tuollainen Neon sitten harrasteena Jenkkirauta, siinä mielessä, kuin Dodge ja Chrysler mielletään Ameriikanautoksi? Yhtä paljon on Ameriikanmeininkiä vastaavanikäisessä Japanialaisessa tuon kokoluokan kulkineessa, paitsi Toyota on hiljaisempi ;)
     
    Zejk1 ja stratusdriver tykkäävät tästä.
  7. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vähän samankaltaista juttua, eräs kaveri sanoi että hänellä on letukka, kysyin sitten, mikä malli? Kaveri vastasi , Kalos.
    Joo, letukka vaikka ei jenkkirauta ollutkaan .
     
  8. darpen

    darpen Gearhead

    Aspen on aina ollut ns. "oikea" jenkkiauto, mutta kuinkas moni on harrastanu seuraajaa Dodge Ariesta?
    Se on kuitenkin lähempänä totuutta kuin Neon, mutta ei oo paljon tullu vastaan.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Dodge Stealth vai Mitsubishi GT3000 ?
    Onko toinen vai molemmat jenkkejä vai ei kumpikaan ?

    Oikeaa vastausta ei ole tähänkään mutta eriäviä mielipiteitä kylläkin.

    IS
     
    dart -66 tykkää tästä.
  10. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mulla on ollu Aries ja sen venytetty versio Dodge 600. Molemmat parempia autoja kaikin puolin kuin Aspen, joita mulla on ollut neljä. Per Cederiä siteeraten "suomessa amerikanauton myynnissä ongelma ei ole pellin määrä vaan sen puute". Kertoo paljon suomalaisesta suhtautumisesta amerikkalaiseen autoon. Jenkeissä kukaan ei ostanut isoja Mopareita 70-luvun lopulla, mutta kaikki etuvetoiset vietiin heti käsistä kun niitä sai kaupasta.
     
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Ok, eli on joillain sentään ollut noita. Itte Aspenin omistaneena suhtaudun kyllä varauksella tohon vertaukseen, mutta kun kokemus Arieksesta puuttuu niin en väitä vastaan.
    Muotoilun puolesta pyöreälamppuinen Aspen pieksee kyllä ton uudemman.
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. rb

    rb Double Gearhead

    Ei kai siinä... Varmaan käyttiksiä siinä missä moni muukin.

    Eli mun mielipide on siinä mielessä neutraali, mut en mä kyllä Neonissa mitään muuta näe, kun sen käyttöauton.
     
  13. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Tuossa asiassa olen kyllä samaa mieltä, eipä tulisi Neonilla tuppauduttua mihinkään cruising letkaan, sen verran itsesuojeluvaistoa . Ei sitä mielestäni kyllä "jenkkiautoksi" voi lukea siinä merkityksessä kuin yleensä mielletään. Lähinnä avasin topicin sen vuoksi että saisi muidenkin mielipiteitä. Ajattelin että jos halpaa käyttistä esim hakee niin ehkäpä kuitenkin Neon jonkun väsyneen golffin tai almeran sijaan ?
     
    redneck1 tykkää tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Systerillä oli Plymouth Horizon, ja velipojalla Dodge Daytona, tai joku sellainen, turbolla, ja vaikka oli urheiluauton näköinen, ei oikein urheiluauto ollut.
     
  15. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    1 farmari aries ollu. Itse pidin enemmän aspenista. Ja käyttöautona ennemmin neoni. Mut aries ennemmin ku chevrolet corsica. Siinä oli ajettavuus ihan hirveä (Se sierran näkönen auto)
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös Aspen sentään ole melko perinteinen jenkkilulla, ison konepellin, pehmeän jousituksen ja voimakkaasti tehostetun ohjauksen ansiosta?

    Nuo kaikki muut uudemmat neonit, ariekset, corsikat pt-cruiserit eivät mielestäni tuo mieleen muuta kuin normi euro/japsi -kauppakassin.
     
    sdfsd, Jussi289, Powerstroke ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    juu. Näin on. Uudemmat on kun perus euro autot. Tosin ajettavuudeltaan neoni oli paljo viisaampi ku corsica/aries

    no oli mercury sable kans joskus. Samaa luokkaa neonin kans
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Neon on siis pohjois amerikassa, nykysellään, aivan luuserikippo, ei semmonen kelpaa enää edes värillisten teinityttöjen ekaksi autoksi, mitä ne viime vaiheissaan oli.

    Näin siis jos joku ajattelee mitä hän kulkineellaan viestittää.

    Kaikkiahan ei kiinnosta paskaakaan mitä he viestittää, kunhan pääsee aasta beehen.


    Tuossa pakollinen poikkeus, 300 hp turppo neoni $5000
    https://www.kijiji.ca/v-cars-trucks/vanderhoof/2004-nsrt4-stage-2-big-turbo-300hp/1467056052
     
  19. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mä suhtaudun autoiluun suhteellisen objektiivisesti enkä oikeastaan ole koskaan pystynyt erottelemaan huonoja autoja hyvistä. Kaikki ne on perille vieneet, mutta tässä miksi mun mielestä Aries on parempi auto kun Aspen:

    -Tilavampi
    -Edullisemmat käyttökulut
    -Nopeempi ja kevyempi pyöritellä
    -Mukavammat jakkarat
    -Parempi lämppäri
    -Mielenkiintoisempi koska sellaista ei ole kaikilla ja kukaan ei tule mittarilla huuteleen onko siinä beeäxän tuulilasi.

    Oikeastaan samat pätee Neon vs Aries. Mitä tohon Neonin muovisuuteen tulee niin yhtä muoviahan ne kaikki autot oli ollleet jo 70-luvun lopulta. Silloin vaan käytettiin iloisempia värejä.

    Tollanen Mercury Sable oli mulla viikon koeajossa. Pelkkää muoviahan se oli, mutta pornonpunaisella sisustalla aika tyyllikäs.
     
  20. grantorino

    grantorino Gearhead

    Pitkässä juoksussa Aspen on osoittautunut kestävämmäksi kuin Aries. Ariesit on melkeinpä kaikki jo paalattu ja poistettu rekisteristä aikaa sitten.
     

Kerro tästä muillekin!