Isot talvirenkaat (31">)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja artz, 12.1.2016.

  1. juhamann

    juhamann 3rd gear

    275/70R18 on kyllä tuumakoossa 33".
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tommonen kunnon nappulakumi olis muuten täydellinen kandidaatti saippaukselle. Rengasliikkeet tekee sitä sivistysmaissa eikä ole pahan hintaista, suomesta en tiedä. Yhdistyis pehmoseen lumeen sopiva karkea kuvio ja jäisemmän pinnan pito mitä saippaus tekee (siping).
     
  3. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Joo tuohon pitäis saaha reilusti lamelleja lissää joka suunttaan että tuosta sais etes jonkulaisen talvigummin.. tuommosenaan en ajais ko kesällä.... ittehän kyllä ajan nastoilla talvella. seuraavaksi kokeilen Hakkapeliitta LT 3 ....
     
  4. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Aiemmin oli Hakkapeliitta LT2:t 265/75R16 ja pirun hyväthän ne oli talvella toki kun Nokian nastarenkaat. Seuraavaksi laitoin alle Cooper STT Pro 315/75R16 nappulat saipattuna(KM Däck, Haaparanta). Uutena pito talvella erittäin hyvä, ei mitään valittamista. Seuraavanakin talvena vielä OK, mutta kevättä kohti renkaan ja saippausten kuluessa pito alkoi olla kesäkumin luokkaa. Nyt nuo nappulat olleet kohta alla 2 vuotta ja vaihto ajankohtainen.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tilata pätkäytin just sillään 285/75/16 atturo trail blade at kumit. Ei ne paljon maksanu joten ei o niin kauheesti odotuksiakaan. 476,13€ toimituksineen kotioven eteen. Onneksi on vielä kaks muutakin ulko-ovea ni pääsee edes jostain ulos. Kuvia on niin vaikia tänne laittaa mutta mustat, reikä keskellä ja toivottavasti mahdollisimman pyöreet ne on. 50 000 mile wear warranty ja 126/123 load index.
     
  6. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Mistä tilasit?
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ilmeisesti tuo.

    Mistä näitä aina löytyy, en ollut koskaan kuullutkaan ja jonkun verran tullu renkaita katseltua.

    [​IMG]
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Fs.ee. Se atturon trail blade mt oli 1010tires rewiewin mukaan paras luokassaan. Tää on at ja voi olla tietysti ihan eri maata. Tietysti jos kukaan ei lukenu sitä laittamaani linkkiä niin merkki voi olla varmasti tuntematon. Isolla mantereella on käyttäjäarvioita nääs. Siellähän näitä isoja tiisseli pick upeja lie enemmän käytössä ja kokemuksia sitten enemmän kertyy.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tavallinen henkilöauto tosiaan on näillä kulmin harvinainen näky.

    Atturolla ei linkkisi mukaan ole talvirenkaita, joten sen takia meni minulta ohi, haussa kun oli otsikon mukaisesti talvirenkaat. Ne on siis jenkeissäkin vain m+s kumeja, mutta ei siellä ole kunnon talveakaan isossa osassa maata.

    Siinä m+s taulukossa ei edes vertailla lumipitoa. Atturo näköjään loisti kuivapidollaan, hyvä juttu jos se on tärkeää omassa käytössä.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Suhtaudun kyllä isolla varauksella tollasiin julkisiin vertailuihin, sinne kun voi rengaskauppiaat käydä laittamassa mitä huvittaa, plussaa omille merkeille ja miinusta muille jne. Monien renkaiden kohdalla n (otos) jäi alle parinkymmenen. Lähtökohtaisesti sanoisin että tollasella taulukolla ei ole mitään virkaa muuta kuin rengaslistana, mutta voihan sitä silmäillä. Ennemmin "puolueeton" testi kuten consumer reports.
     
    Muokattu: 24.10.2019
    Jussi289 tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Liikenteessä ja marketin parkkipaikoilla on hyvä tehdä omaa tutkimustaan, voi ottaa myös huomioon omistajan varallisuuden suhteessa rengasvalintaan. Hyvä myös katsoa mitä ambulanssit ja palokunta käyttää, palokunnan dodge ramissa oli nastakumit, nyt jo unohtu mikkä ne oli, olisko ollut firestonen winterforce.
     
    juhamann tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, noita sivuston käyttäjäkokemuksia katellessa ja myös harrastajien omilla sivustoilla vastaavia silmäillessä samat renkaat kuluu nopeammin, pitää huonommin, pyörii epätasaisemmin riippuen vähän siitä kuka kirjoittaa. Kuten kun aikoinaan oli testivoittaja continentalin kesärenkaat perhefarmarissani niin vesiliirtoon joutu jo toisena kesänä ja kulu ihan silmissä vaikkei kilsoja niin hirveesti kertynyt. Ihan paskimmat renkaat ikinä mitä ollu minulla vaikka monessa maassa Suomen lisäksi voittanut suvikumitestit.

    Jonkun mielestä talvirenkaat on vain ja ainoastaan nastarenkaat. Sitten on niitäkin jotka ei pärjää oikein mitenkään vaikka olis nastat, neliveto ja kaikki mahdolliset avustimet autossa. Ne on jumissa, katollaan ja hinurin lavalla het vällein ku eka lumet tulee.

    Muutaman kesän ja talven ajanu nyt samoilla puolikuntoisilla bf goodrichin at renkailla. Enempi minusta ajajasta kiinni miten selviää talviajossa vai eikö selviä mitenkään. Makuasioita ja jokainen tehköön kuten haluaa.

    Sen huomasin että bf goodrichin at ko2 on parempi pito asfaltilla kuin vanhemmassa ko versiossa. Tosin kuluu ilmeiseti sitten nopeamminkin mikä on loogista.
     
  13. fudge85

    fudge85 Gearhead

    Meillä päin kun puhutaan talvirenkaista niin asfalttipidolle on se ja sama ko sitä asfalttia ei näy n.6 kk eli ajetaan "valkoisella" asfaltilla :D ja kun talvisin kelit vaihtelee aika paljon jopa täälä pohjosessa niin kyllä se on vain se nasta mikä jyrää parhaiten juurikin tuon kelin vaihtelun takia.. tammikuussakin voi tulla suojasää ja polanteen päälle vettä niin sillon niitä kitkagummi miehiä hinataan tuolta ojan pohjilta.. noh meni vähän ohi tämä.. mutta ei taija isoja kokoja nastagummeja löytyä ko haaparannan pojilta? netistä ko äkkiä vilkasin.. pitäis 285/75 * 16 hakkapeliitat lt3 hommata ...
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no kun samoilla kumeilla pitäs selvitä kesät talvet ni ei parane nastoja olla ja cumminsissa tuntuu olevan voiman paskaakim ni tahtoo sutia asfaltillakin ihmeen helposti. Että hyvä olis pitoa olla muutenkin ku talvella. Puolikuntoisella all terrainilla pääsin männä talvena rantaan ja pienen temppuilun jälkeen vielä takaskin ja lunta oli sen 45cm. Takaspäin tullessa vielä mäkikin jossa mutka keskellä. Ojjaan oon kyllä joka talvi pari kertaa luiskauttanu ku on pitäny leikkii takaveto päällä fittipaldia. Omin voimin sitte möyritty pois.
     
    fudge85 tykkää tästä.
  15. juhamann

    juhamann 3rd gear

    fudge85 tykkää tästä.
  16. fudge85

    fudge85 Gearhead

    nooh. itte olisin laittanu 10" vanteelle niinko mulla on nuo 285 nokiat.. jaaa nokian hakkapeliitta 285/75 16 maksaa 230e kpl niin en olis itte nuita ostanu mutta kero ihmeessä kokemuksia nuista ko saat alle.. aika vanhan näköset on kyllä ko nastat "yhessä"rivissa laioilla :)
    315/75 16r nastarenkaat haluttais ittelläki laittaa alle mutta en kyllä talveksi ota tuommosia.. nyt nokia LT2 285/75 16r ja pitoa piisaa .. kokoa sais olla lissää..:p:cool:

    https://vianor.fi/renkaat/pakettiauto/nastarenkaat/nokian/nokian-hakkapeliitta-lt3/
     
  17. fudge85

    fudge85 Gearhead

    joo son toki eri asia jos samoilla nakeilla seikkailee kesät talavet mutta näillä leveyksillä se ei ole mahollista.. muut tienkäyttäjät vaattii että mulla on nastat muuten niillä on chevyn logo takaraivossa ... joskus..
     
  18. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Näyttää rengas paljon rajummalta oikeassa valokuvassa: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nankang-n-889-mudstar-m-t-white-letters-315-75-16-kesarengas
    , kuin tuossa CAD:illa piirretyssä kuvassa mikä on nastallisesta renkaasta.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mielenkiintoinen valinta talvirenkaaksi. Saman kokoiset ja kuvioiset, tosin ilman nastoja on yhdessä pikupissa mutta en sanoisi talvirenkaaksi. Saippaus voisi olla tosi mielenkiintoinen kokeilu tossakin tapauksessa.

    Pikupin nastarenkaaksi minullakin Nokian lt3 koko 235- 85- 16 (~32"), on hyvä talvikumi.
     
    Muokattu: 8.11.2019
  20. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Onhan tuo aika traktorin rengas. Noh, olen tyytyväinen jos pito on parempi kuin loppuun ajetulla STT Pro:lla :D

    Noh, liukkaus ja "huono keli" on lähes aina ratin ja penkin välissä.
     

Kerro tästä muillekin!