Toyotan manttelinperijät? Hyundai, kia, "chevrolet" ym?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 29.10.2019.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eli kymmenvuotiaassa merkistä riippumatta on suurin osatekijä se, miten sitä on käytetty ja kuinka paljon, ei niinkään merkki tai malli? Kaikki pikkukotterot kuolevat viimeistään, kun mittarilukema alkaa kolmosella, sen jälkeen alkaa eloonjäämistaistelu, kun taas joku volvo mennäpäristelee toisen mokoman n.s huolloilla :)
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mutta huolletut mersut sen kun porskuttaa,keskustelu kestävyydestä alkaakin yleensä siinä 600-700 tkm kieppeillä!:p
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Alkaa mennä ohi aiheen, mutta muistui mieleen tapaus viime vuosituhannelta, kun silloisessa duunipaikassani kävi viikoittain maaseututaksi, 123 mersu, mittarissa 600 000, kone avaamaton, mutta kun sen sammutti,- kesälläkin, piti käynnistyksessä hehkuttaa aina vähintäin 10 sek. :d
     
    Karpov tykkää tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No kun aloitettiin niin, meilläpäin on naapurikylässä taksina 123 tiisseli. Kertoi onistaja ostaneensa hyvän yksilön käytettynä eikä ollu puol ilmainen. Hieno on vieläkin ja luulen että monet uuvemmat taksit on paalattu kun tuo vielä raksuttaa.
     
  5. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    En minä sanonu ettei Kia tai hyundaita uskalla ostaa. Sanoin vaan että noita vikoja ollu niissä. Mitä täällä huolletaan.


    ja perään sanoin et jokaisessa autossa on vikoja. Ja totesin että ostaa sen minkä silmää miellyttää. Tai ajo miellyttää.
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    No kalliita nuo korealaiset on ainakin korjata, osat maksaa maltaita ainakin uudempiin eli 2011-> on kokemusta noista. Oli i40:sen etujarrupalat taannoin yli 300 marmoritiskillä ja mätänetissäkin harakirit joku 200. Eikä nuo kestänyt kun sen 40 tuhatta, hävisi kyllä todella nopeasti. Ja toi manuaaliaski joka nelikymppisestä levisi oli osana vaivattomat 7 tonnia plus asennus, onneksi oli leimat huoltokirjassa ja takuu voimassa. Laakeri oli pyörinyt askissa pesässään ja koko aski metallinhohtoölppää täynnä, sitten alkoikin rahina ja vaihteet pykäämään.

    Onnea vaan jos joku ostaa takuun jälkeen, itse en todellakaan ostaisi. Se mikä noissa on myös ongelma vähänkään uudemmissa niin ostettaessa ne on 'laatuautoja' ja hinta sen mukainen ja vähintään samaa tasoa monen 'vanhan' merkin kanssa, mutta vaihdossa et noista saa mitään.

    Ja joo on autot yksilöitä, mutta ei tuollasia vikoja saa silti tulla.

    Jostain vuosimallista eteenpäin korealaisissa pannut on vissiin mitsun peruja, ostivat oikeudet johonkin vanhaan versioon ja kehittelivät siitä nämä uudemmatkin. Tuo on sitten kyllä kuulopuhetta myyjän suusta, ei tietoa pitääkö paikkansa.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Muistaakseni TM:n kestotesti autossa oli myös laatikon kanssa jotain. Valittivat oudosta äänestä jolloin huolto totesi sen kuuluvan asiaan. Totuus paljastui laatikon purkuvaiheessa, laakeri loppu ja tämä vain 60tkm ajolla. Korealaiset teki aikaisemmin lisenssillä mm. Mitsun malleja ja sovelsivat tekniikkaa uudenpiinkin. Näin koreassa Taunuksen näköisen auton joka oli ihan eri merkkinen. Samaten tuli vastaan S-mersun näköisiä laitteita jotka oli Ssang Jongeja.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla oli mitsu lancer ja siinä alkoi kanssa laatikossa laakerin ulkokehä pyörimään pesässään ja kerkesi aiheuttamaan sen verran vahinkoa, että piti alkaa etsimään käytettyä laatikkoa tilalle. Joka paikassa vastattiin, että kaikki mitä löytyy menee heti kaupaksi. Kuulemma mitsun laatikoiden tyypivika.
    Jännää, että korealaiset kopioneet tuon tyyppiviankin laatikkoonsa.
    Kai tuolta kohtaa olisi voinut vilkaista jonkun toisen merkin lootasta, miten laakeri pitää laittaa pesäänsä. Tai millainen laakeri kestää ja on jumiutumatta niin, ettei ala kehä pyrimään pesässään.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sulle kelpaa luonteestasi johtuen koneeksi vain alffa.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo kyllä, piti oikeen katsoa. Ei ole tarvinnu koskea. Toki 350tkm ei ole absoluuttisesti ajatellen ihme lukema mutta ylittänyt odotukset
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä se tässä tapauksessa on hyvä lukema kun myynnissä on täällä 200-300tkm ajettuja.

    Onko automaatti aisinin vai kenen tekele?


    E: yksi nettiautossa oleva 245tkm ajettu:
    "Ketjukone, ketju + kiristin + laahaimet vaihdettu n.215tkm kohdalla eli ei siitäkään huolta. "
     
    Muokattu: 31.10.2019
  12. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    No,kun jättää vaihde päälle taakse päin viettävään paikkaan niin tottahan auton paino jaksaa hiljakseen pyörittää kampiakselia takaperin. Automaatteja ei tietenkään koske.
    Tuon perustelun vag-merkkihuolto kerto audissa olevalle v6,jossa ketjuja oli muistaakseni 5kpl,kaikki vauhtipyörän puoleisessa päässä.
    Ketjuille oli mittaus ohje venymiselle ,tietty määrä lenkkejä ja tappien keskeltä. Olikohan 30 lenkkiä...
     
  13. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Sama juttu tässä,vaihde päällä kampiakseli pyörii takaperin samalla tyhjentää öljypaine täytteisen kiristimen.Sit kun käynnistetään kaikki ketjun "liika" onkin sillä puolen,joka pitäis olla tiukalla eli veto puolella.Riippuen ohjureista se"liika" ketju roikkuu maan vetovoimasta johtuen alimmasta kohden,joka yleesä on kampiakseli ratas ja käynnistettäessä toi kampuran ratas tietenkin nappaa ketjua lähimmästä kohden hampaalle ja hunolla tuurilla jää lenkki pari välistä... Sillon onkin jo ajoitus sekaisin.
    Noin oli käyny pari viikkoa avaamassani vag-tsi koneessa,pielessä noin 4-5 hammasta. Tarkkaan ei voi tietää kun ei ole mitään ajoitus merkkejä. On vain paikat johon lukitus raudat pistetään. Kumminki,venttiilit mutkalla. Kiristin oli ulkona noin 4cm,uusilla osilla 1-1,5cm.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tomaatin malli on korjaamokirjan mukaan f4a42, valmistajasta en löytäny tietoa. Kerran on öljyt vaihettu siihen, ei muuta.

    Ketju joo, en ole minäkään ollu siitä huolissani, eikä sille ole määritelty mitään vaihtoväliä tietääkseni.
     
    Muokattu: 1.11.2019
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miten toi venymiseen liittyy?
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Varmaan siten että hyppäys käy herkemmin venyneellä (kuluneella) ketjulla?

    Venyttää myös pinnaa tollanen rysäpaska rakenne.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nii, mikä lie ero venymisellä ja kulumisella?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    samaa paskaa eri paketissa.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jokuhan sen tuolla laski mitä tekee neljän satkun kuluma per lenkki senjasen pitusessa ketjussa pituutta lisää.
     
    Muokattu: 1.11.2019
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mut ei se silti ole venymistä...
     

Kerro tästä muillekin!