Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Gale Banks testasi noita perän aftermarket koppia 3gen AAM perään. Oli isoja ja vielä isompia sekä niitä missä proppu ylempänä.
    Siinä tehtiin kaikkiin luukku ja mitattiin lämpötiloja dynolla.

    Kaikki olivat huonompia kuin alkuperäinen. Öljyn virtaus oli vääränlainen, tuli hirveästi kuplia ja öljysuihku ei mennyt kunnolla pinionille. Lisäksi kun öljy vatkaantui niin lämpötila oli suurempi kuin vakio kopalla. Löytyy youtubesta. Koskee siis tietty uudempia
     
    Cumminski tykkää tästä.
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tuohon pyöränlaakerien puhdistamiseen ja rasvaamiseen tehtaan kirjan ohje on "tarvittaessa tai jarrukenkien uusimisen yhteydessä". Omassani ei näkynyt rasvaa laakerissa kun heti auton ostettuani aukaisin navat. En ole rasvannut koskaan, öljyllä voitelen kasatessa ja öljyä valuvat ne on aina avatessa olleet ihan vakio öljytasolla. Kerran vuodessa ennen katsastusta täytyy jarrut putsata pölystä ja silloin näissä vanhoissa aina joutuu navan irrottamaan.
     
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Vakiona öljyn pinta on siinä putkien alapinnalla eli niille laakereille ei paljon öljyä eksy, niin on semmoista varmistelua päästää öljy jatkuvasti niille.
    Jarruja en mielelläni myöskään auo jos ei ole pakko niin ei tarvi laakereita aukoa.
    uudemmissahan tämä taitaa olla viksummin

    Toki on riskinä että öljy pääsee herkemmin rumpuihin kun tasoa nostaa
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    En minäkään mielelläni, mutta 15 vuoden kokemus on osoittanut, että kerran vuoteen ne on putsattava. Todennäköisesti puoltavat leimalla ilman puhdistusta ja huoltotarpeen huomaa siitäkin kun pesun jälkeen tai muuten kostealla säällä päivän ensimmäisessä jarrutuksesta sorapihalla jarru nappaa lukkoon. Ei siinä mene kuin tunti/puoli kun on harjoiteltu.

    Onko Raneella RWAL toimintakuntoinen?
     
  5. Ranee

    Ranee Gearhead

    Kyllä se putsaus on välillä tarpeen, justiin ton märän kelin ongelman takia meinasin tässä joku viikonloppu putsata taas hilut, edellisestä kerrasta taitaa olla viisi vuotta.

    RWAL ei ole käytössä. Se venttiili särkyi
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sama vika ja ehjät on kiven alla jos sieltäkään löytyy. Mutta ei ole mitään ongelmaa lukkiutumisen kanssa ilmankaan.
     
    Ranee tykkää tästä.
  7. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Musta tuntuu -fiiliksellä tota nelivetoramin ohjausta ei varmaan kovin palauttavaksi saa? Ainakaan ei lähellekkään henkilöautomaista ohjauksen itsestään suoristumista.
     
    Hoovee tykkää tästä.
  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    en ole mikään insinööri, mutta sellainen aatelma olisi ettei sitä ohjauksen palautumista kyllä simpukasta saakaan säädettyä.

    Se tulee pyörien kulmista, caster tärkeimpänä.

    Mutta jos simpukkaa kiristää liikaa, niin silloin ei palaudu vaikka ois casterin ja auraukset säädetty oikein.

    eli yksi väärä toimintamalli on: välystä jossain ohjauksen osassa -> kiristetään simpukkaa: välys ei poistu mutta rattikaan ei enää palaudu.
    Sitten se onkin kiva ajaa :eek:


    Mutta ei siitä Ram:sta henkilöautoa saa vaikka mitä tekis.
     
    Ranee, NoSmokeNoPower ja musta pässi tykkäävät tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos saa yksinään nostettua 47re vaihdelootan syliinsä ja laskettua peräkärryyn niin jaksaa varmaan veivailla cummins ramin rattia, palautti se tai ei.
     
    exxcevy ja Ranee tykkäävät tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Rammistin miehuuskoe? :D

    Pitääkö olla jakoaski kii vielä?
     
    exxcevy ja Ranee tykkäävät tästä.
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No se pelkkä 47re taitaa olla sen 80kg. Epämääräinen murikka jossa muoto vähän asettaa haasteita. Jos te nuoremmat sitten vaikka nostatte sen jakolaatikonkin siinä samassa niin vanha mies nostaa hattua. Katsojien ei kannata seisoa takana jos vaikka välilevy lentää ottaan.

    koneistamolla kun aikoinaan vein 318 moparin lohkon jonka yksin nostin lt volsun lavalle polven kautta niin koneistaja nappasi sen siitä syliin ja lähti puolijuoksua halliin, hyvä kun kestin perässä. Sanoi että on nostellu kaikenlaista romua 14-vuotiaasta jotta ei tartte auttaa.
     
    exxcevy ja tsipi tykkäävät tästä.
  12. Ranee

    Ranee Gearhead

    Vähintään np205
     
    tsipi tykkää tästä.
  13. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    eikai se voimasta kiinni ole, se on vaan ihan kamala ajaa jos ratti jää just siihen asentoon mihin sen kääntää eikä palaudu keskelle.

    ja minähän puhuin vain kokemuksesta, samat virheet on joskus tehty ja kaikkea kokeiltu. Nyt ei ole ohjauksessa muuta alkuperäistä kuin ratti, mutta ei siitä silti henkilöauton ohjattavuutta tullut.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkennetaas, jos ei muille niin itelle että 47re&rh kuivana 200lbs eli noin 90kg. Np205 140lbs eli noin 63,5kg. Että alakanttiin meni lootan arvio. Ilmankos tuntu vitun painavalta sylissä ku ei ne ihan kuivia ole käytön jäliltä koskaan.
     
  15. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu kyllä mä muistelen, että välilevyt haki paikkaansa vaikka kahteen lissuun tuota komboa kannettiin. Mersun 722.6 aski oli yllättävän kiva tehdä tuon 47re:n jälkeen. Painon lisäks on muutenki huomattavasti helpompi aski tehdä.
     
  16. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Oon musta pässin kans ihan samaa mieltä, nostakaa vaan ne painavat osat. Jossain vaiheessa alkaa paikat särkemään. Niin monta äijää on töistä menny saikulle tai sairaseläkkeelle just selän tai polvien takia ku yrittävät nostaa kaikki käsin ja näyttää miten vahvoja ne ovat. Laivan konehuoneessa missä oon töissä harvoin nostetaan mitään kevyttä tavaraa. Ite oon tottunu siihen että painavin mitä nostan on ne 5tonnin taljat jos pitää nostaa jotain.
     
  17. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Onko merkitystä kun dap:in kärkien mukana tuli 0.5mm paksut suuttimen tiivisteet kun vanhat oli 1.5mm?
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Dodge katsastettu, katsastusmies ei löytäny taaskaan mitään vikaa. Päästöt tasan nolla.
     
    tsipi ja ReDDot tykkäävät tästä.
  19. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt pumpus pidempi rack cap ja afc jalkaa modattu niin mitäs platelle? Otetaanko pois vai hioda siitä muutama milli, #0 plate.
     
  20. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mulla #5 plate joka on hiottu #100 platen suuntaan ja mielestä toimii aika hyvin. Pakolämmöt kyllä nousee tappiin ku vähän pitempää vetää kaasu pohjassa mutta harvoin kukaan sillee ajaa.
     

Kerro tästä muillekin!