1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Riippuu siitä missä kunnossa tämä nykyinen motti sitten sisältä on. Kone, jonka ostin sen kannen takia, on vissiin melko kulunut. Mutta kaikki selviää sitten aikanaan. On mulla noita 225 koneita 4 kpl, niin niistä voi valkkailla parhaan aihion jos oikein alkaa rakentelemaan.
    Positiivistahan on se että nykyinen moottori pelaa hyvin ja on vienyt luotettavasti paikasta toiseen.
    Kampuroita on sitten valettuja ja taottuja, mistä valkata.
    Ja pitäis mulla muuten olla jemmassa sitä uudempaa ja vanhempaa nokka-akseliakin, niin sais oikein mittailla niitä eroja.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nettivaraosassa on myynnissä sekä remmi, että turboslantin nokka-akselit. Niissä on kummassakin 0,05” asteita enemmän kun slantin vakiossa ”mainosasteita”. Otoksella yksi slantti tuntuu sietävän nokkaa yllättävän paljon. Että jos niinku oikeasti pirtsakkaa slanttia...
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Illat pimenee ja energiatasot aika lailla alhaalla, mutta koko ajan mennään eteenpäin kuin täi tervassa.

    Tälle talvelle suunnitellun projektin ajatushan oli sellainen kevyt sievistely.
    Kone pois, vähän tiivaria ja uutta maalia sinne tänne.
    Niin eikös tämäkin taas paisunut kuin pullataikina koko homma:D
    En vaan pystynyt jättämään liikkuvia osia paikoilleen ja toivoa että saan putsattua tarpeeksi hyvin maalausta varten.
    Nyt alkaa olla purettu kaikki mitä purkaa vaan voi. Eli vääntösauvat, ylä- ja alatukivarret, iskarit ym. ym. kaikki purettu irti. Ja sellainen varovainen lekaa välttelevä purkaminen vaati hieman enemmän aikaa kuin, sanotaanko vaikka 50 vuotta uudemman auton osien irrottaminen.
    Ja tietenkin kun ne tuli otettua irti, niin nyt odottelen pakettia rokkiautosta, joka sisältäisi uudet ylä- ja alapallot sekä tukivarsien puslat.
    Mutta täytyy sanoa että olen hyvin yllättynyt kumiosien laadusta. Kaikki alkuperäiset nivelien kumitkin on täysin ehjiä.

    [​IMG]
    Ohjauslaitteet on putsattu erittäin rankan pikikerroksen alta, nivelet putsattu ja voideltu uusilla rasvoilla. Ja päällä vähän uutta maalia niin on mukavampi asennella takaisin, kun se hetki koittaa.

    [​IMG]
    Tätä näkymää kun katseli, ei tarvinnut hirveesti miettiä. Purkaako vai yrittääkö töhriä maalia vaan.. Yläpallot irtosi melko helposti spindlestä, mutta alapalloja sai kyllä hetken suostutella.

    [​IMG]
    Onhan noita nyt mukavampi pestä sitten rasvasta pienemmissä osissa..

    [​IMG]
    Kovettunutta rasvaa, massaa ja vaikka mitä töhnää joka paikassa.

    [​IMG]
    Repsikan puolen vääntösauvan pultti on kulunut melkoisesti kannan läheltä. Korvaava on etsinnässä.

    [​IMG]
    Odotellaan nyt uusia puslia ja palloniveliä ennen kuin vanhoja alan irrottelemaan.
    Pallothan näissä on kiertämällä kiinni ja vaatisi erikoisavaimen. Katsotaan nyt kuinka saan pois vanhat, hyvällä vai pahalla.

    [​IMG]
    Postin lakkoilusta huolimatta sain tänään noudettua yhden paketin. :cool:

    Odottelenpa tässä nyt veronpalautuksiani, ennen kuin Dutrat lähtee tilaukseen..

    -Make
     
    isalmela, Tseitsei2, ImpJay ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Hienoa jälkeä taas. Jotenkin minusta tuntuu, että kohta kiillotellaan taka-akselia jne..:)

    Se pallonivelen hylsy lienee tämmöinen?

    [​IMG]
    Ehkä jonkun vastaavan saa tehtyä itsekin?
     
    dart -66 tykkää tästä.
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    [​IMG]

    Hullusti leikkaa kuvan neliöksi. Idea selvinnee. Klikkaamalla näkee koko kuvan.
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ei tartte edes tehdä työkalua. Hitsaa tuohon vanhaan palloniveleen ison mutterin kiinni ja penkissä vääntää irti papattajalla. Lähtee.
     
    VilleTre ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ja se uusi samalla metodilla paikalleen?:odeek:
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Putkipihdit on keksitty. Se uus pallonivel muutenkin kandee räkäistä kiinni hieman hitsillä koska ne kierteet menee tod.näköisesti paskaksi tuossa irroitusoperaatiossa.
     
    Slant Sickness ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  9. Mopariin myydään sopivia kierreholkkeja, joilla voi korjata sen pesän. Siis tähän tapaan:

    [​IMG]
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Katsastushenkilöllä saattaa olla negatiivisia ajatuksia tukivarteen hitsaamisesta. Tuo jo näkyy! Toisaalta, jos 60-vuotiaaseen vaihtaa pallot nyt ja heppaa pikku täppäyksillä kiinni, kuten mun tenu-Dartissa on tehty ja joka ei näy, niin kun ne pallot olisivat kesäpelissä taas vaihtoiässä, niin uusia sopivia tuskin enää mistään saa. Mut toki voi tommosen kierreosan tukivarteen koneistaa ja hitsata.

    Mun pallot taisi lähteä siten, että poistettaviin hitsattiin joku ripa, mistä vääntää. Uudet meni paikoilleen käsin ja putkipihdeillä. Ja kemppiliimalla viimeistely, kuten jo mainitsin.
     
    jariha tykkää tästä.
  11. Toi on vähän semmoinen veteen piirretty viiva:

    https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...175b/23593-Ruostevaurioiden_tarkastaminen.pdf

    "Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan
    vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna
    korjausohjeita.

    Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvo tai varaosavalmistajan selvityksen mukaan ole enää saatavissa. "

    Jos sen nätisti tekee vanhaan autoon, kuten tuossa kuvassa, niin tuskin siitä valitusta tulee.
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    No pallot on vielä paikoillaan, mutta jotain jenkkifoorumia lukiessa tuli paha tunne että jokin on jo pielessä ennen kuin mitään on tehtykään.
    Nimittäin se että luin pallojen kokoeroista eri autoissa. No katselin tuota tekemääni tilausta rokkiautosta ja siellä näytti alas MOOGin K719 halk. 2.12" ja ylös MOOGin K772 halk. 1.90".

    Ja perkete nuo on kyllä ihan samankokoiset ylhäällä ja alhaalla.

    Odotellaan nyt kuitenkin että osat saapuu tontille, niin maalaillaan sitten niitä piruja seinille...
     
  13. Make500 tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

  15. Joskus mä muistelen selvittääni tämän itselleni. Olikohan se näin:

    K772 pieni malli

    K727 iso malli

    K719 ristisiitos, jossa pienen mallin rungossa on ison mallin tappi.
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Teinpä työkalun pallonivelien ruuvaukseen 5mm kulmaraudasta ja 32mm hylsystä joita sattuu olemaan enemmän kuin kourallinen. Aikaa meni kaikki 1,5 h ja pallot oli irti. Ja nyt saan sievästi uudetkin asennettua.

    Kolme irtos akkupapattajalla, yksi vaati puolitoistametriä jatkovartta.

    Rokkiauto oli jälleen nopea ja uudet pallot ja puslat odottaa jo hyllyssä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Gary Grand, Morbidelli, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Onko noista pallonivelistä 2 sitä pientä mallia ja 2 sitä ristisiitosmallia?
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, molemmat pikkukierteisiä. Alapalloissa paksumpi kartiotappi kuin yläpalloissa.

    Hommat etenee koko ajan, milloin tinneriä, happoja, maaleja haistellen ja välillä ruostepölyä niellessä. Ylvästä hommaa siis..

    Alkuviikosta tilasin ne Dutra Dualsit ja DHL:ltä on uhattu viesteillä saapuvaksi jo ensi viikolla.

    Muutama osa taas valmiina varastoitavaksi odottomaan asennusta:

    [​IMG][​IMG]
    Vääntösauvat sai uuden peitteen ja uudet rasvat takapään liukuun.

    [​IMG]
    Ylätukivarren puslat lyhentelin suosilla rälläkällä ja pamautin vasaralla ulos.
    Ei nuo hirveän väsyneeltä vaikuttaneet loppujen lopuksi.

    [​IMG]
    Alatukivarsien puslat ei hievahtaneetkaan tuurnalla ja vasaralla.
    Yhdistelmällä erilaisia vanhoja tee-se-itse työkalujen osia tuli hienosti pihalle..

    [​IMG]
    Tukivarret putsattuna ja hapoteltuna..

    [​IMG]
    POR-15 käsittely kiiltelee. Hyvässä kunnossa oli muuten kierteet kaikissa tukivarsissa.

    [​IMG]
    Uudet puslat meni viilapenkissä painamalla paikoilleen.

    [​IMG]
    Tukivarret asennusvalmiina. Pallonivelet meni ylävarsiin paikoilleen suhteellisen pienellä voimankäytöllä. Alatukivarsissa pistivät hanttiin oikeastaan koko kierteen matkan ja vaati reilun jatkovarren käyttöä avaimessa. Olen varma että ei kaipaa mitään hitsitäppejä nämä.
    Näihinkin oli tarkoitus vetää päälle puolikiiltävä POR15 chassis coat, mutta jäi jotenkin niin paska maku sisäloksuja tehdessä että saavat melkeinpä luvan kiiltää.

    [​IMG]
    Availin rummut irti etunavoista ja siellä vaikutti jarrupuolella olevan kaikki edelleen mallillaan joten tyydyin vain purkamaan ja pesemään laakerit. Tulipahan uusittua kunnon rasvat tilalle.

    Tässähän joutuu pian käymään rungon ja tulipellin kimppuun.
    Siitä tuleekin tuskainen savotta:mad:




     
    Gary Grand, ImpJay, jariha ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Tästä taitaakin tulla näyttelyauto..;)
     
  20. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ihan pro tasoa, kerralla kun tekee hyvin, eipä tartte uudestaan tehdä, ajelee vaan;)
     
    esmi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!