-79 Voortti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Vuppe, 23.9.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taitaa vielä olla johtosarjassa jemmatut sulakkeet mittarin johtojen päissä. Näin suojellaan se mittari, jos se shunttina toimiva pääjohto katkoo jostain syystä.
     
    NorthElite ja Vuppe tykkäävät tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niitä piuhoja olis tarkotus kaivaa vähän esiin syyniin konehuoneen puolelta alkaen, josain vaihees.

    Jyvällä ollaan.
     
    NorthElite tykkää tästä.
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu kyllä toimii.
     
  4. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kojelaudan päällinen on helppo irrotella ja pääsee näkemään piuhat kojelaudan sisällä. ..ja sen summerin siellä. Joutuu tosin ruuvailemaan mittariston irti, ja ainakin Torinoissa on yksi ruuvi vänkärin puolella kojelaudan "pellin" päällä. Ahdastahan se on, jos on ikkuna paikoillaan.

    Toki se summeri vois löytyä ihan käsikopelolla hanskalokeron kautta, kun asuu jossain niillä kulmilla. Tuossa kuva Ford Eliten kojelaudan sisuksista, ja ympyröitynä summeri. ...satavarma nyt vaan ei jaksa olla... ..ja tietty säävaraus, kun noissa voi olla pieniä eroja, vaikka yleensä ei kovin paljoa. Ford Elite toistaa Torinojen kaavaa melkein 100%, joten niin varmaan Rancherokin ;)

    [​IMG]
     
    Vuppe tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mittaristo on ollut muutamaan kertaan irti, ei kyl vuosiin. Mittarin vaijeri on niin lyhyt ettei sitä saa irti kun takaa, ei siis voi ruuvata yläkautta kun vetää mittaristoa pois. Ahdasta on.

    Tässä härvelissä se Buzzer kuuluu sulaketauluun.

    Vähän vanhempaan näkyi iipeissä olevan yksi ja näyttäs että se on vaan 2-napainen käikäle.

    Mahtaisko toimia jos ostais tämmösen summerin ja laittais siihen urosabikot piuhoihin ja tökkäis ne sulaketauluun. ;) Tekis itte ja säästäis. :

    https://www.partco.fi/fi/audiovideo/summerit/10853-summeri-12v.html

    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.3.2019
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Buzzer tuupataan ympyröityihin liittimiin, nehän on kun abikon naaraat, samanlaiset on vilkun releille.

    [​IMG]
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jotain sentään tällekin. Nyt on uusi vilkunkatkasija, hyvin tuntus toimivan.

    [​IMG]

    Tehtiin snadi buzzer parin euron summerista ja se sulaketauluun, summeri pärisee jos jättää tiirikat lukkoon mutta päälle jääneistä valoista ei hälytä. Nehän ei olekaan orkkis-sähköillä, releet laitettu jälkeenpäin. Sähkäri tutkii. :)

    Peruutusvalokatkasijakokelaskin löytyi rattipylvään alapäästä mutta ei sitten tainnut ollakaan, tai ainakaan se ei toimi. Sinne ei tule virtaa eikä se tiedä kepin liikkeistä mitään.
     
    Muokattu: 22.4.2019
    Jussi289, Gary Grand, NorthElite ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Pakkivalot itselläkin hukassa. Työstin takavalojen liittimet uusiksi, mutta ei syty.

    Epäilen että vaihteenvalitsimen sijainnin osoittava kytkin/liitinpaketti on rattiputken päällä, ja siihen menee vaihteen siirtäjästä tanko rattiputken päällä....

    EDIT: Joo, EI ei :oops::oops::eek:

    ...virta-lukolla tuota rattipylvään päällä olevaa kytkintä komennetaan. Sorry

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.4.2019
    Vuppe tykkää tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jossain voorteissa se pakkivalokytkin on vaihdelaatikossa, jos oikein muistan. Sekin tais olla jossain tietyssä askissa. Tuossa omassa on FMX, ja siinä ei tietääkseni pakkivalokytkintä ole.

    Olen tuon "virtalukon pohjan" joskus vaihtanut. Kivan ahtaat paikat rattipyvään päällä.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Piti jysäyttää tulille mut pyörähti vaan kierroksen ja akku hyytyi. Cetek näyttää jotain hälyvaloa kun tökkää laturiin. Oon akun joskus rysleristä hylännyt joten nyt sitten lepo totaalisesti, pitää viedä parempi enskerralla. Uusi sitten kun leima häämöttää.

    Sähkäri lupas uusia vähän sähköjä konehuoneesta, ja samalla vähän siistitään niitä, tämmöset harakanpesät lähtee.

    [​IMG]

    Jos talvella innostuis taas jatkaan kun prätkäilykausi loppuu.
     
    ImpJay, stratusdriver, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ihan vaan mielenkiinnon ylläpitämiseksi vein tuoretta pienkonepensaa tankkiin ja ladatun akun pellin alle. Pyöritti niin perkeleesti mutta kun ei heti lähtenyt käymään niin annoin huikan, sit hörähti samantien käymään ja käy kyllä kun veittiläinen kello. Otin pätkän viteookin mutta ei siitä selvää saa, kuvasta eikä äänestä, pelkkää suhinaa.

    Ilmeisesti seokset on vähän rikkaanpuoleiset koska käy tyhjäkäyntiä käytännössä heti startin jälkeen. Niin ja ilmansuodatin on edelleen vaihtamatta, paksussa pölyssä...
    Sillon kun säädätin joskus seokset kohilleen niin se piti pitää jonkin aikaa käynnissä kaasulla, kunnes lämpeni. Tän oon todnäk jo maininnutkin, moneenkin kertaan. Aattelin käydä näyttämässä keväällä leimalla tällaisenaan, mutta seokset käyn ainakin säädättämässä.

    Pensalinjassa oleva suti vuotaa snadisti ja kun linja tyhjenee niin pitää sahata jos taukoa on, no, useampi kk. :rolleyes:

    Niin ja kyllä mä ajoinkin sillä pari kertaa ympäri luolaa.

    Sähkärillä suunnitelmia pellin alle. :eek:
     
    Muokattu: 7.9.2019
    LPV, FUKK ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sähköistä taas. Lasinpyyhkijät toimii, mutta kun ne kytkee pois päältä niin sulat jää pystyyn. Pyyhkijänmoottorista (Motorcraft) kun ottaa yhden liittimen irti niin pyyhkijät stoppaa samantien sulkien asennosta riippumatta. Ja näin se on ollutkin niin kauan kun auto on mulla ollut. Joskus vaan kokeillut laittaa sen yhden liittimen paikalleen niin sulat jököttää pystyssä.

    Muistaakseni tihkukytkinkään ei toimi kun sen liittimen irrottaa.

    Onko tähän mitään teoriaa? Joku ajotushässäkkä pielessä....
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pyyhkijöiden kytkin rikki tai moottorissa oleva parkkikytkin rikki/kulunut. Fordilla on muistaakseni sama omituisuus tossa pyyhkijässäkin ku töötissä, eli pitää saada pätkiä vain plussaa. Tarvitaan kaksi piuhaa maista erillään, joka pikkasen monimutkaistaa toteutusta.
    Tihkukin olettaa, että se moottorin parkkiasentokytkin toimii, muuten se ei jatka pyyhkimistä.
     
    isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kaivellaan muistia lisää, eli kun se toinen liitin on paikallaan pyyhkijän moottorissa niin toimii tihkukytkin, sulat odottaa alhaalla. Mutta kun ottaa pyyhkijät päältä pois niin sulat nousee pystyyn.

    Töötti kyl pätkii maita.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Hain ilmanputsarin, se on vaihdettu joskus markka-aikaan todnäk.... Ilmanputsarikotelo on köykämiiniä ja aika karkeepintasta vielä niin haen sen ja kaasarin väliin tiivisteen kunhan saan mitattua minkä kokoinen siihen kuuluu. Tekis sen kyllä ite pahvistakin mutta ei ne montaa eeroo kustanna tehdastekosetkaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Nyt hörähti heti käyntiin ilman huikkabensoja.

    Mittasin tiivisteen kokoa putsarin ja kaasarin väliin, sisämitta noin 13cm elikkä vissiin siihen kuuluu 5" tiiviste. Suti vois olla vaihtokunnossa. :rolleyes:
    [​IMG]


    Alettiin purkaan etuvalojen harakanpesäsähköjä, tai mä olin taas väistyvähämiehenä/ valaisintelineenä/kiroilemassa... Tohon kohtaan tulee sulake/rele/jakorasia vai mikä sen nimi nyt sitten onkaan. Paljon oli sähkärin teippiä ja tongeilla rutattuja apikoliittimiä.

    [​IMG]

    Mikäs anturi tämä on, piuhat liitty jotenkin ilmastoinnin kompuraan, tai siis sen magneettikytkimeen... Sijainti ilmastointikennon etupuolella.

    Edit; Ambiente temperature switch. Todnäk...

    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.11.2019
    isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sytkäboksin kummankin pistokkeen piuhat on liitetty abikoilla, rokkimopiili myy näemmä narttupistokkeita, pitää tilata nekin. Pysyy narut järjestyksessä jos pitää irrotella.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Etuvilkkujen polttimot on 2-lankaiset, niihin menevistä johdoista oli katkottu 1, molemmin puolin.
    Lisäksi niitten polttimoiden alapuolella oli kannat joissa keltaiset 5W lasikantapolttimot, niistäkin johdot pätkitty.

    Toiset kait pitäs palaa kun laittaa valot päälle ja toinen polttimo tulee mukaan kun laittaa vilkun päälle, ja sen vilkun mukaan syttyvä palaa niin kauan kun vilkku on päällä, ja hetken sen jälkeen.

    Jos sähkärin kuvien luentaa oikein ymmärsin.

    Saakohan tuollaiset olla toiminnassa jos niitä innostuis konservoimaan alkuperäisiksi?
     
  19. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Toi on sellaista mieltäylentävää homma noitten sähköpesien kanssa, varsinkin toisten jälkien setviminen:mad: pitäis olla joku prkeleen juuhan af gran, et vois ymmärtä toisen ajatuksia;)
     
    Gary Grand, isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo ja ikä alkaa näkyyn piuhoissa. Eristeet kovia ym. Eli senkin takia hyvä laittaa uutta.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!