Renkaiden elinikä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja WBBC, 16.11.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos renkaissa kohtuudella ilma pysyy, ei ole kudosvaurioita eikä kuvio tai kylki sen näkönen kuin ois mattoveitsellä raavittu niin mikäs niillä ajellessa vaikka ikää olis 20v
     
    kerkko, sdfsd, B-66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    kasarina aikoinaan tuli kateltua/kyseltyä kumeja purkaamolta, usein löytyi käyttämättömiäkin vararenkaita, ensiasennuslaatua.
    usein ehkä iäkkäitäkin olivat mutta eivät olleet auringon sierettämiä koska olleet peräkontissa koskemattomina vuosia, yleensä laatumerkkejä saksalaisissa ja japseissa.
    kunhan ei mennyt skodasta kaivelemaan...liirum laarum baarumeita:D
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    uskallatko noilla kriteereillä valituilla kumeilla kokeilla paljon pelit kulkee:soosoo:
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En tuohon pelkkään nastaulkonemaan oikein luottaisi ellei ole ihan piikkipyörät.

    On tuolla meilläkin jemmassa yhdet nastapyörät vuodelta 1982, hirveät piikit ne nastat ja pintaakin kuin uusissa ja miksei olisi, kun autossakin on vain 15tkm mittarissa.

    En silti usko pitoa juurikaan olevan ja tuskin maantielle uskaltaisin lähteä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En enkä kokeile. Onneksi luonnollinen vielä toistaiseksi turvallinen rengaspoistuma hoitaa pahimmat. En siedä viiltoja tai patteja joten supervanhat dumbbautuu.


    Nytkin piti ostaa uudet pickuppiin mutta torista löyty 06 paistettu hyväpintainen ja näköinen sarja 50€ joten se vei voiton. Nyt tuli toinen pari niistä kesällä ajettua loppuun joten uudet tulee kesäksi.


    Ihan semnosissa rahoissa en ole, että viitsis hyviä vanhoja 235/75/15 tms kumeja uusia huvikseen jos auton mukana tullut. Yleinen hintataso torissa ym silti tekee uusien oston virosta tms helpoksi kun en mistään vanhasta paskasta maksa 200-400€ kuten moni pyytää
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla ollut kans vanhoja nastoja monen jenkin mukana. Suurin osa ei mitään häävejä ole olleet vaikka nastoja on ja korppuuntunutta pintaa
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei kyllä uskalla kokeilla kaikilla autoilla kaikilla paistotuoreillekaan renkailla huippuja.
    Vaikka porukoitten volvo 16" kumit ja 120 ottaa mittariin kevyesti, loppu olevista nivoista tosin loppuu ajettavuus ~100 kohdilla
    Sillä ois hyvä hölkytellä iskarit kunnossa maantiellä 82 menemään

    Mut joku nuhanen 1,2 sedan sorsa jonka huiput myötä tuulessa kaikki 140kmh, niin vois kokeilla 80 lukusilla ensirenkaillakin kuin jaksaa mennä


    Kylhän kierrokset riitäis vaan alkaa astmaa poneille tulla konehuoneeseen voimalla ahtautuvasta ilmasta
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ostin aikoinaan tutulta naiselta 20 vuotiaan Mazda 323: sen, jossa molemmat kierrokset auton alkuperäiset, ja kyllä se meilläkin palveli kesät talvet mm. mökkireissut viikottain, kesät talvet, usein kärry perässä, matkaa 75 km suuntaansa+ kapeat loppumatkat maaseudulla.
     
  9. karra

    karra Double Gearhead

    Mites kyljissä oleva murtuma? Vuodelta 2011 ja ei pitäs olla kovin montaa kymmentä tuhatta ajetut Pirelli Scorpion Zero 275/55 R19 M+S niin kyljet on alkanut halkeilemaan. Tosin pintaakin on keskellä enää reilu 3 mm ja reunoilla 5-6 ja on ihan paskat ajaa kun tuntuu kovilta ja vetelee urissa. Voishan noilla ajella jos teissämme ei olis uria joten vaihdoin OE-kokoon ja ajotuntuma on nyt niinkuin sen pitää olla eli samanlainen kuin vakiokokoisilla talvirenkailla. Ihmetyttää vaan tuo kylkien halkeilu. Yli puolet elämästään olleet Saksassa nuo renkaat...
     
  10. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Nokia Hakka Blue2 oli ainakin suuri pettymys. Kumi niin pehmeää ettei kestäneet pitkään.
    vanhat hakkapeliitathan ei kuluneet ajamalla ollenkaan kun oli niin kovat ...
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ei tuossa varmaan hyvä hävinnyt jos keskeltä vielä kulunut vs reuna. Noi suksirenkaat muutenkin herkemmin vesiliirrossa 3mm:senä kuin jotkut kapeemmat esim

    joo hakka bluet 205/65/15 oli buickissa aikanaan. Entinen omistaja oli niillä pari tonnia ajanut ja minä ajoin 15tkm ja ne oli sakoilla tasaisesti
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei saa koska jää renkaanvalmistajilta rahat saamatta.
     
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    itse en sellaisilla renkailla enää aja jos ovat jo harmaantuneet ja kyljstään tai muualta halkeilevat.

    ja tietenkin syvät viillot , epämääräinen vuotaminen, repeilleet asennushuulet, kyljen pullotukset tai kuroumat ovat välittömän vaihdon syitä. naulat ja ruuvien tekemät reiät voi vielä paikata mutta usein elinikä on lyhyt niille jo. katkovat niitä vöitä mennessään läpi.

    jos pito ominaisuudet tuntuvat heikoimmilta kuin muilla niin ovat vaihtoiässä myös. oli se sitten kuuma kylmä tai märkä asvaltti jossa vinkuvat tai luistelevat. ja talvirenkaissa sen kai huomaa vielä paremmin. viimeistään silloin kun vaihtaa ne uudet renkaat alle ja toteaa kuinka paljon paremmin se auto toimiikaan kuin ennen rengashalliin ajamista. (pari kertaa käynyt näin, ihan hyvät ne vanhat vielä ovat mutta vaihdetaan kuitenkin kun ovat jo vanhat ja ruuvin reikiäkin paikkailtu jo.. ja sitten on se shokki kun samassa kelissä auto käyttäytyykin ihan eritavalla uusilla renkailla)

    pelkkä ikä ei aina ole riittävä peruste hylkyyn. itse vain olen todennut että en ole ihan niin köyhä että minun tarvisi ajella liian vanhoilla renkailla (vaikka olisi nastoja tai kulutuspintaa jäljellä vielä) vaan voin oikeasti vaihtaa ne 10v vanhat renkaat jo toisiin. se kämmenen tai kahden kokoinen kumitassu kontaktipinta auton ja asvaltin välillä kun on kuitenkin aika pieni. mielummin vähän uudemmalla renkaalla siis.. vaikka olisi halparengas.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. kuutio

    kuutio Gearhead

    Kaikenkuntosilla ja -ikäisillä on menty. Ja mennään. Renkaita pitää vaan seurailla että Tietää ja Muistaa minkälaiset kulloinkin alla on.
     
    kerkko, Zejk1, Custom_Rod ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Minä taas pistin -68 paistetut Michelin X:t hylkyyn. Vaikka niissä olisi pintaakin ollut, niin oli sen verran reilusti halkeamaa, että ei olisi uskaltanut ajella. Toisaalta sisäkumet samalta vuodelta, Michelinit nekin, on nyt uusien kumien sisällä. Niissä ei ollut minkäänlaista näkyä ikääntymisestä, ja nykyisen kumilaadun huomioiden saattaa olla käyttöikää jopa enemmän edessä, kuin nyt ostettavalla uudella sisäkumella. Hyvin myös pysyy ilmat sisällä, näin reilun parin vuoden ja 8tkm kokemuksella, ei ole tainnut tarvita kertaakaan lisätä?

    Toinen rengassarja on ehkä 80-luvun? Michelin ZX:iä ja XZX:iä, ja ne on aika pahasti halkeilleita nekin, en ottanut käyttöön.
     
    kuutio tykkää tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ite myin jollekkin sitikkaharrastajalle joku vuosi sitten muovissa/papereissa olleita "uusia" renkaita ajalta ennen paisomerkintää. Meni museopirssiin alle.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Koskas se paistomerkintä renkaisiin muuten tulikaan?
     
  18. kuutio

    kuutio Gearhead

    Olikos ysärillä?
     
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    ???
     
    pulttirengas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!