North No Prep?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja superbird, 23.11.2019.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tarvii sanoa että mun näkemyksen mukaan ollaan eksytty aika kauas siitä mitä lähdettiin hakemaan.. gs vetää AMERIKANJUTTUA mutta näillä leveysasteilla se "juttu" mikä vetäis nuorisoa ladulle ois se ns. Ulkopuolinen luokka missä tosiaan vedettäs esmes max 275 keveellä katukumilla (leimassa tai ei) hinnat alkaen vehkeillä lyhyttä matkaa ja preppaanattomalla alustalla kelloilla tai ilman mies miestä vastaan ja sit jos JA kun se varallisuus ym. Elämäntilanne antaa myöden ni siirryttäs sinne olemassaoleviin "kovempiin" luokkiin ajamaan.

    Voi olla että oon ihan hakoteillä alkup.ketjun alottajan ajatusmaailmasta mutta ymmärtääkseni haussa ois semmonen "sisäänvetoluokka" jolla saatas vähempivarasetkin radalle? Kyllä ne sit tuo tullessaan kotijoukkoja yym. Tuttuja sinne radanvarteen "sponssaamaan" sitä touhua? o_O
     
    sangi74 ja jariha tykkäävät tästä.
  2. raceman

    raceman Gearhead

    Onko tämä aina kisa kohtanen kilpailu, ettei oo mitään listaa missä pitää yrittää pysyä, jos ja kun ei kuiteskaan ite pysty kiertämään kaikkia kisoja. On ihan hyvä tuo 1/8milen matka.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Ensinnäkin, No Prep ajetaan 1/8-mile, jolloin loppunopeudet kovillakaan laitteilla ei nouse älyttömyyksiin ja tuhansia ja taas tuhansia lähtöjä nähneenä, todelliset vaaratilanteet ovat harvemmassa kuin 1/4-mile kisoissa.
    Pienempää ja hieman isompaa kosketusta toki sattuu ja se kuuluu lajiin, mutta näistä selvitään 95%:sti jo varikolla gorillateipillä.

    Sitten, siinä kohtaa kun tehoa alkaa tosissaan olemaan, ihan automaattisesti koria on pakko jäykistää ja paljon. Tämä tarkoittaa hyvin äkkiä SFI speksattuja kehikkoja, mutta täyskehikkoa joka tapauksessa.
    Oikeasti autot jotka alkavat menemään +1000hv paremmalle puolelle, ei joka tapauksessa toimi enään ilman kunnollista kehikkoa.

    Itse olisin paljon enemmän huolissani itse asiassa True Street katuautoista joissa ei kukaan vaadi missään kohtaa minkäänlaisia kehikoita ja tehoa kuitenkin leimattunakin alkaa olemaan +500hv.
    Loppunopeuksia ei edelleenkään ole paljon, mutta sen verran kuitenkin että jo tämän tason katuautoissa pitäisi olla edes pääkaarellinen kehikko.
    Täyskehikko katuautossa on pahimmillaan jopa vaarallinen mikäli kuski pääsee kolmipistevöistä ”venymään” niin että pää osuu kehikkoputkiin.

    Nämä oikeat No Prep Monsterit ovat toki aina ns.täyskehikkoisia, eli SFI 25.3 tai vastaava ja ne loppunopeudet mitä näilläkään saadaan 1/8-maililla, on näille kehikoille panssarivaunulla hiekkalaatikolla pyörimistä.

    Tuossa mm.meidän +2500hv Big Tire monsterin SFI25,3 kromokehikko(huom.ei runko, eli kyllä, kyllä tiedämme mitä teemme):

    [​IMG]

    Eli meiltähän on tulossa myös toinen Trans Am WS6 -2001 nimenomaan True Streettiin ja vähän muuhunkin. Tällä mennään suomessa leimattuna, leimakunnossa n.1100hv kantturoissa ja autolla voi heittää 1000km:n siirtymän koska tahansa.
    Tähän ei kukaan vaadi kadulle mitään muita suojavarusteita kuin kolmipistevyöt, mutta FHRA:n turvasääntöjen mukaan toki mennään kehikon kuin kaiken muunkin osalta. Eli juuri näiden aitojen ”katuautojen" suhteen kannattaa olla turvallisuudesta enemmän huolissaan kuin ”monstereiden" :

    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.11.2019
    Tired tykkää tästä.
  4. Blower334

    Blower334 2nd gear

    Sellainen on ollut tarkoitus. Kisa kohtainen kilpailu.
     
    raceman tykkää tästä.
  5. raceman

    raceman Gearhead

    Meinaakko ruveta tolla ajamaan lentokenttä radoilla, voi olla liukasta. Millon on baanalla?
    Hieno kampe kyllä on.
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Kyllä.
    Eli tällä tullaan ajamaan pääosin ihan muualla kuin ”preppi”...radalla ja tarkoitus on olla ”kadunomaisissa olosuhteissa” tämän mantereen nopein.
    Baanalla tarkoitus olisi olla ensi kesän aikana, mutta katsellaan.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mulle GS tai muu virtuaalitapaus jonka maailman räjäyrrävä laite ei radalla ole, on ihan sama. Huomattavasti vähemmän kun ne joka ovat viimiseen kymmeneen suoteen osaallistuneet, tehneet ja ajaneet. Ja sama on pitkälti kaikki muukin,, itel on enempi-vähempi muutama laitos joil ajetaan jos huvittaa, siel missä se kuvioihin sopii. Ens kesälle on agenda ja sitä kohti edetään, sääntöjä en oo edes kattonut, mut johki kai kelvataan. 200 metril on agenda mikä 1850kg laitteel ei lupaa voittoja. Mut mennään, tehdään, sen minkä rahkeet riittää. Siit se lähtee. Kai.
    Suosittelen kaikille muillekin ajatuksena, jos lähet liikkeelle ajatuksella aloittaen huipulta niiin useimmiten se johtaa pettymykseen. Jos taas realistisesti ja valmiina ottamaan turpaan ja vastaan ni se voi johtaa johonkin. Takuuvarmasti ainaki lompakon tyhjenemseen.
    Katiskrt radalle!
     
    Muokattu: 29.11.2019
    che350, chevy 2, cutlass cruiser ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. GS

    GS Gearhead

    Niin, tässä iässä vain ei enään motivaatio riitä mihinkään puolivillaiseen eikä puolivaloilla tehtyyn(eikä kyllä sovi muutenkaan luonteeseen). Jos tehdään, niin tehdään sitten tasan sen verran kuin rahkeet riittää. Se on kuitenkin fakta että monelta loppuu motivaatio juuri siinä kohtaa kun auto pitää rakentaa kokonaan uudelleen aina kun tulee vähänkin isompi tehopäivitys. Se jos mikä tulee kalliksi jos tarkoitus on kuitenkin päästä huipulle ja se motivaatio ei riitä saman jatkuvaan päivittämiseen erilaisten vaurioiden myötä vuosikausia.

    Oli miten oli, vinkujia ja itkijämummoja löytyy aina, teit niin tai näin, kannustusta todella vähän.
     
    Muokattu: 29.11.2019
    Blower Camino tykkää tästä.
  9. hot rod man

    hot rod man 3rd gear

    eiks joskus ollu joku "siirtymä" katsastukseen/kisapaikalle ajamalla? eikä mittään ahtimia/ruiskuja, ni olis tavallisel kadunmiehelläki mahiksii tommosiin kisoihin... :D ja ehdottomasti leimattuja pelejä..
     
  10. Kuutti-Eki

    Kuutti-Eki 1st gear

    Mä en paljoa snaijaa mistään ja oon muutenkin amatööri, mut vaikea ymmärtää, minkä takia täällä(kin) esitettyjä uudistusehdotuksia lytätään näinkin suurella innolla ja vittuillaan päälle.

    Mun mielestä olis pelkästään hienoa, jos pääsis ajamaan kilpaa ihan perus katulaitteella niin, että olis mahdollisuuksia pärjätäkin, vieläpä useammin kuin pari kertaa kesässä.

    Olis myös hienoa, jos panoksena sattuisi olemaan muutama kolikko ja kilpakumppaneita enemmän kuin pari kylänmiestä.

    En laittais myöskään vastaan, että kiihdytyksestä tulis suositumpaa niin kuskien kuin yleisön osalta.
    Kyllä mä näen niin, että No Prepillä tulee olemaan vielä mahdollisuuksia, tai jossei sillä, niin kyllä kiihdytysskene tässä maassa kaipaa jonkinlaista raikastusta joka tapauksessa jossain muodossa.

    No Prepin resepti on mun mielestä todella hyvä, ihan sama vaikka tää ei ookaan mikään jenkkilä ja me ollaankin täällä vähän (tai vähän enemmänkin?) juntturoita.
     
  11. josu

    josu Gearhead

    Katoppas kun suomi on täynnä kateellisia ukkoja,helpompi haukkua kuin kehua,löytyy varmasti jokaisen kaveripiiristä samanlasta porukkaa:)





     
    Swinger71 tykkää tästä.
  12. Sehän on sama mitä ajaa,....Testiä, aika-ajoa, NBL..... mutta kilpailun järjestäjä on vastuussa kunnollisista katsastuksista. Hehän sinne radalle autot päästävät!!! Tässä tapauksessa FHRA ja Vaasan kerho. Ei riitä että tuodaan tarra ja sanotaan että mee ajamaan. Ja kilpailun järjestäjällä pitää olla myös munaa evätä ajaminen, jos kalusto ei ole turvallinen. Pitäs muistaa aina ajatella se pahin skenaario, mitä tämmöisissä voi tapahtua. Sitten ei aja enää kukaan, ja sitähän me ei haluta.

    Onhan näitä oikeita kadulla ajettuja kisoja tullut käytyä vahtaamassa Ruattisa 80luvun lopulla, 90luvun alussa. Oli rullakeppironnieta, Eslöv brothers, Äänenvaimennin Mats ja muut kovat. Kyllä heillä kuitenkin on aika erilaiset laitteet kuin millä itse haluan ja pystyn nyt ajamaan. 4linkkiä, säädettävät etu ja takapäät, leveää rengasta,... antaa aika paljon mahdollisuuksia ajamiseen myös liimaamattomalla radalla. Itse yrittänyt saada oman katiskan toimimaan noilla tehoilla niin hyvin kuin tuommoinen orkkispainoinen katuauto voi mennä. Siinä täytyy painonsiirtymä saada onistumaan täydellisesti tai hyvin, muuten menee niin että on poikittain..... Mutta näillä mennään ja jokainen ajaa missä ajaa. Lisenssin maksan voimaan ja voihan sitä käydä vaikka ulkomailla välillä jos kaikki hommat natsaa ja vehkeet ei ole paloina. Ja mikä ettei tuommosta 1/8" kisaa voi käydä ajamasssa vaikka Lapissa asti. Panee kärryn pick up perään ja lähtee menemään, eihän se sen enempää vaadi. 1/8" mile jossain kaupungin ytimen lähellä teoll.alueella jne olisi kyllä jotain. Semmosia oli ennen Vaasassa, Ruotsissa,... mutta voipi olla että nykymaailmassa tekemätön paikka.



    Aulis
    North and North-West Finland No Prep Assocation ry.
     
    Muokattu: 29.11.2019
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Aulis, 6.6.2020 kalenteriin sillä silloin on taas

    No Limit Street Inlaws 2020 Katukiihärit Kemi

    Paikkana ollut ainakin 3 viimeistä vuotta pätkä vanhaa Lapintietä eli siinä Mikan (RIP) hallin vieressä. Kapeutta, liukkautta ja valotolppia on myöskin riittävästi.

    Kuva todisteena siitä, ettei ole ollut pelkkää virtuaalihommaa.

    [​IMG]
     
    chevy 2, GS, XJR ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

     
  15. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Siis Salossa ajettiin nykyisen Kiikalan kapinan edeltävät kisat teollisuus alueella ja siellä mm Haapasen urheilu valiant ym pelejä. Upeeta oli
     
    valtope tykkää tästä.
  16. Voi peijakas, tuo Kemin homma on kyllä hatunnoston arvoista hommaa.
    Paha viikonloppu, kun silloin on myös Tierp EM, jossa on tullut käytyä.

    Saako ajaa drag radial dot kumeilla vai pitääkö käydä aikametsästämässä general grapperit alle?

    AH
     
  17. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mitä sää Tierpissä jos Kemiä on tarjolla! DOT -slikseillä saa ajaa. Kuvassa olevissa autoissa on molemmissa nuorison kaipaamaa 275/60-15 kokoluokka.
     
  18. superbird

    superbird Gearhead

    Jos tästä nyt jotain tulee, ettei mene vaan ihan jeesusteluksi niin sellainen vakiohko luokka, true street, leima otteessa tai sitten ei. Renkaana dot tai ihan normi katu. Mielipiteitä näkyy olevan suuntaan ja toiseen.

    Toinen enempi race luokka, ei vaadita leimaa, katuautoksi jotenkin tunnistettava. Esimerkkinä punainen Dart, GS:n Pontiac, VIP, real street, top steet, black list ym ok.
    Putkirunkoautot, PM, TD, PS ym putkiviritykset rajattava pois. Perusteluna ettei ihan karkaa käsistä, jos joku vaikka innostuisi ihan tosissaan panostamaan. Näin on käynyt sen miljoona kertaa. Osalta porukkaa voi mennä suurin mielenkiinto jos joku 4000 heppainen monster on ylivoimainen.

    KAikki tämä ihan omasta päästä syntyneitä ajatuksia, eivät ole north no prep säännöt, älkää ottako liian vakavasti.
     
    Swinger71, Camino'79 ja Aulis Hämeenkorpi tykkäävät tästä.
  19. Meikäläinen tottunut "pieniin kumeihin", joten niillä mennään että pysyy päällä.....
    Totta se on, Tierp me tiedetään mitä siellä tapahtuu ja homma menee niin että uusia kokemuksia pitää olla. Jos kelit kohtuulliset ja kaikki on OK niin minä voisin ajatella Kemiä ja jättää ekan Tierp väliin.

    Piteå myös jossain vaiheessa kiinnostaa. Ed.kerrasta tulee nyt 15v.

    Aulis


    Tuossa superbird kerkisi kirjoittamaan väliin. Kannatetaan hänen mielipidettään ja mennään porukalla Kemiin päristelemään.
     
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuonnehan pitää tulla. On vielä sopivan matkan päässä sawosta.
     
    PPRCuda tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!