Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    ainakin härski tulee :cool:

    tommonen corvette on mun mielestä hattupääsetien auto, mutta tolla swapilla brutaalin härski, jos ei muuta niin lentänee ainakin se hattu päästä.
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tuo on kyllä niin karkea laite! Hatun nosto 4dsedanille! Ei muuta ku aski kuntoon! Mielenkiinnolla kyllä odotan miten tuo aski ottaa vastaan cumminssin vääntöä. Ei ole tuo 4L80 mitenkään tuttu aski, mutta jos on pakki pannalla, ni helppo painaa paineilmaa portista sisään ja kuulostella servon vuodot ja kattoa et liikkuu ok.

    Äläkä siellä pimeellä sorapihalla nu liipase sitä mihinkään. Saattaa olla meinaa kiukkunen laite ku pääsee ahdon puolelle :cool:
     
    4d sedan tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Juu sitä servoo on paineilmalla jo tullut ajeltua, ja ainakin se painetta pitää joten oletan että se on ehjä. Pannan liikkeestä ei tässä askissa oikein ota selvää, mutta tarvinnee vielä koittaa että muuttuuko vastus takapyörästä pyörittäin kun paineilma kytkettynä? Tälläinen erittäin tieteellinen menetelmä...

    Tuosta vaihteistovalinnasta, sehän on kuin TH400 lukkoturbiinilla ja ylivaihteella. Kestävyydestä en nyt tietty vielä osaa sanoa mutta jos verrataan sitä vaikka niin että millaisia aikoja vastaavalla askilla on ahdetun isolohkon perässä ajettu niin kyllä se mullakin pitäis kestää?
    47RH:n varmaan sinne olisin muuten laittanut mutta se on ulkomitoiltaan senverran isompi että olis tullut ongelma jalkatilojen kanssa.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Joo kyllä sitä enempi kuulee th400 kiihdytyskäytössä ku 727. Voisin kuvitella palikkaa löytyvän aika hyvin. Ja referenssijä varmaan löytyy maailmalta? Onhan tuo kevyt kippo ja eikö duramax vaneissakin käytetä 4L80 allisonin sijaan.
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Itekö teit adapterin että sait laatikon sopimaan?
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    47rh/re pitäs olla vähän niiku tf727 ylivaihteella ja jotain tehoja nekin pitäs kestää ku preppaa. Chevyn tekniikka on muutenkin yleisempi että johtuskos th johdannaisten käyttö siitä? Tosin en ole laatikoidenkaan erityisasiantuntija että voihan ne olla ylivertaisia gm:llä.

    tämmöne löyty:

    https://www.drivingline.com/article...st-automatic-transmissions-for-diesel-trucks/
     
    tsipi tykkää tästä.
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo ite tein noi sovitusosat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ylivaihde ja turbiinilukko tuossa valinnassa painoi kanssa, että riittää toi loppunopeus sellasiin aikoihin jotka aikomuksena. Varmaan muuten olis tullut valittua toi TH400?

    Varmaan tulee paino pyörimään tuolla 1600kg havinoissa sit valmiilla autolla, nyt tuossa kuvan kondiksessa painoa on 1460kg, nelipyörävaakoilla punnittuna.
     
    tsipi tykkää tästä.
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Minulla tais olla 1200 kg etuakseli ja 600 tai 800kg taka-akseli konttorin vaa'alla kun oli 2 kappaletta yli 100kg lihaa kabiinissa ja tankki vedetty just piripintaan. Otteessa tais lukee 1640kg? Omamassa. En kyllä tiedä millä se tuonne arvottiin. Vette kyllä varmasti on köykäsempi ja menee ihan tyhjäkäynnillä.

    Ihan ehdoton kyllä ylivaihde ja turbiinilukko. Ihan karmeeta ajaa ilman, vaikka on 3.0 välitys. Sais olla vielä harvempi..
     
    4d sedan tykkää tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos nyt muistan oikein(laput tallilla) noi akselimassat niin n. 900kg oli etuakselilla ja 560kg takana tossa kondiksessa kun se punnittiin, toki lisää tulee varmaan aika tasan akselien kesken kun kaikki palikat on kiinni? Siihen 1600kg luokkaan arvion tosiaan että olis lopullinen paino...

    Samanlailla aattelen myös noista ylivaihteesta ja turbiinilukosta, momenttia varmaan on mennä aika pieneillä kierroksillakin.

    Tuolla poikkitieteellisellä menetelmällä tänään sit vielä testattiin Valtopen kanssa vaihteistoo, eli pakin männälle paineilmaa ja pyörittäen takafillaria niin selkee vastus tuntui verrattuna ettei laita sitä ilmaa, vaihteisto siis lienee kunnossa ja pakkivika jäänee venttiilikoneistoon. No, siihen täytyyy nyt suunnata tutkinta.

    Vaihteiston tekijältä saanen myös siihen hommaan apuja kunhan siellä päässä kiire pikkusen helpottaa? Ja kyllähän sen kuntoon saa, ihmisen tekemä se on se TCI:n tekemä venttiilikoneistokin.
     
    tsipi tykkää tästä.
  11. maxy

    maxy 3rd gear

    Löytyykö täältä apuja? Ostin syksyllä tommosen-03 ramin. Siinä on 20" vanteet. Nyt huomasin ku taakse pitäs jarrupalat vaihtaa niin toisen puolen vanteessa on liian lyhyet mutterit. Pitäs olla niin pitkät ku 7cm Muissa renkaissa on sellaiset. Usa partsilta ei löydy ku 5cm pisimmät. Tarkoittaako se 9/16 kiirettä vai mitä ku jostain tommosen koon löysin. Eli mistähän saissa sellaiset mutterit hankittua?
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Olisihan se mukava olla ylivaihde. Mutta on niitä tehty ilmankin, mulla esim. on sellainen jolla on ensimmäiset 200 ooo mailia vedetty mökkipuoliperävaunua, ite olen ajanut vajaan 100 ooo mailia lisää. Tässä on kyllä isommat pyörät kuin pikku-pickupissa tai Corvettessa, 200-300 rpm vähemmän kiertää maantienopeuksissa kuin pienemmillä pyörillä. 3.07 on perävälitys. Olen tässä vuosien mittaan tutkaillut ylivaihdevaihtoehtoja, mutta aika vaikeaksi ja kalliiksi tulisi, joten päätin laittaa (laitattaa) Load-Flite 727:n kuntoon. Ei siinä mitään isompaa vikaa ollut, paitsi öljyä tiputteli vähän sieltä ja täältä joten kiikutin laatikon gurulle kunnostettavaksi. Turbiini varmaan on ehtoopuolella myös, tuntuu ettei voima oikein välity. Mun käsittääkseni uusia ei ole saatavana näihin 727/A518-laatikoihin. Pajan pitäjä kyllä totesi että kaikkin on tähän mennessä löytynyt, saapa nähdä. Rempattuja kyllä löytyy.

    Vetolevy näissä ykköskoppaisissa oli alunperin heikko ja epäilin että mulla se vetelee viimeisiään kun tyhjäkäynnillä kuului auton alta välillä napsutusta. No olihan se jo vaihdettu eikä mitään vikaa ollut.

    [​IMG]

    Kummankohan laittaisi paikalleen? Umpinainen on made in Usa, ajettu tuntematon määrä mutta ilmeisen ehjä. Joku shimmirengas laitettu jostakin syytä turbiinin kiinnityspintaan, eikö liene ison maan toleransseihinkaan sopinut ilman säätöä. Uusi reijällinen on hecho en Mexico, Heavy Duty mutta ei mikään rallimalli. Vähän paksumpaa peltiä. Mun käytössä kestänee mikä vaan kun terveisiä ajelen vakiotehoilla (160 hp). Näitä foorumeita lukiessani olin kyllä vähällä haksahta huonoille teille. Laitoin välijäähdyttimen mitä tässä ei alun perin ollut, turboksi HX 40 Superin, lisää kierroksia ja syöttöä pumppuun. Tehoahan tuli huomattavasti lisää, mutta kun katsastukseen tarvi ruuvata pienemmälle, niin jo monta katsastusta sitten jäi ruuvaamatta takaisin ja saattaa olla jopa alle vakion. En oo kuitenkaan tehon puutteen vuoksi mistään myöhästynyt.
     
    Muokattu: 29.11.2019
    tsipi tykkää tästä.
  14. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Nyt 191 deliveryt 5x012 suuttimet ennakko 16. Vähäkin nopeammin kun kaasua painaa vaikka vaan vähä pölläyttää aika mustanpilven ilmaa. Vaikuttaako tuohon afc:n peräs oleva ruuvi? Jos sitä vähä löysääs.
     
  15. Sami_H

    Sami_H 1st gear

    vaihda jäykempi jousi afc:een, semmonen että 1bar ahdoilla alkaa vasta lisäämään syöttöä (tai siis lopettaa rajoittamisen)
     
  16. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Mikähän olis hyvä iskari ramiin etupäähän, kumpikin tuntuu vuotavan ja apukuskin puoleinen on jo ihan hervoton, katsastaakki pitäs alaku vuojesta. Olisko joku joku näistä hyvä?:

    https://www.4x4parts.fi/fi/iskunvaimentimet/16028-rancho-iskunvaimennin-2400000083047.html


    https://www.4x4parts.fi/fi/iskunvaimentimet/8615-trail-master-gas-shocks-2400000029007.html

    US-partsillaki on jotain:

    https://www.uspartsperformance.fi/rancho-rs999044-iskunvaimennin

    vai ettiikö vain halvimmat, onko nuissa sitte eroa kestossa?
     
  17. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Rock autossa paljon tarjontaa, Bilsteinistä alkaen kilpailukykyiseen hintaan..
     
    ReDDot tykkää tästä.
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä laittaisin noihin hintoihin pikkusen lisää päälle ja hommaisin Bilsteinin 7100:t. Ne olis huollettavat ja monotube-rakennekin on parempi kuin noiden linkitettyjen twin tube. Toki perus kauppakassissa tuskin eroa juuri huomaa, mutta pikkusen kovemmalla hinnalla sais aika paljon parempaa.
     
    ReDDot tykkää tästä.
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Joo, rokkiautosta saa kyllä, tietää vaan aina mitä ostaa, vähän painavammat renkaat ja muutenki raskas keula näillä Suomen teillähajottaa varmasti hepposemmat iskarit. Ei aina se hinta ja kestävyys korreloi aina iskareissakaa. Täytyy katella noita bilsteinin iskareita, onko sulla noista omaa kokemusta?
     
  20. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Omista 2 gen ajoista on vain vanhentunutta tietoa, muuten kuin että halvalla ei saanut hyvää.
    Bilsteinit näytti vaan rokissa kohtuu hintaisilta.
    Tärkeään paikkaan kannattaa laittaa laatutuotteita kuten sanoit.
     
    ReDDot tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!