LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuollainen tapaus ei olisi mikään ihme. Jos edessäkin on rumpujarrut ja takajarrut eivät ota riittävästi, on ongelma valmis. Rullilla jarrutellessa ei tarvitse pysäyttää auton massaa ja näennäisesti jarrujen tasainen pito riittää.

    Ajossa kuitenkin etujarrut ottavat vastaan käytännössä kaiken energian. Tuollainen yhdistelmä on vaarallinen jo normaalissa liikenteessä kun jonossa joku jarruttaa edellä.
    Kyllä levyjarrut edessä + tehostin antavat paljon lisää pelivaraa.

    Öljyvuodot voi siivoilla pois juuri ennen konttorille ajoa ja toivoa ettei ala vuotamaan katsastuksen aikana, kriittiset 7,5 minuuttia :confused:. Ostaja voi huonossa tapauksessa ihmetellä kampuran takapään stefan vuotoa öljyläikkien ilmestyessä pihalle. Onhan se voinut alkaa vuotamaan talvisäilytyksenkin aikana, niinpä.

    Myöskään pielssä olevat ohjauskulmat tai alhaisempi rengaspaine ei välttämättä selviä konttorin pihan lyhyellä lenkillä. Hyvä esimerkki kaiken kaikkiaan autosta, joka on leimattu ja hyvässä kunnossa. Tuollaisen kun ostaa talvella niin on siinä keväällä ihmeissään...:odeek:


    IS
     
    Gary Grand, jariha, jarkko359 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Konttorit tekevät myös katsastuksen ulkopuolisia kuntotarkastuksia. Myin rouvan Berlingon joskus vuosia sitten ensimmäiselle soittajalle. Kahden tonnin arvoiseksi arvioimani auto syynättiin ainakin puolen tunnin mittaisella kuntotarkastuksella A-katsastuksessa. Sen kaksi tonnia mä siitä sain ja ostaja maksoi A-katsastukselle laskun mukaan. Tommonen syyni on sikäli hyvä, että siinä syynääjä esittelee kohteen ostajalle. Pahimmat rautalankaviritykset kyllä tulee ilmi. Toki kaikenlaista voi piilottaa rakenteisiin.
     
    Pertti K, Gary Grand, Imusihti ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Juu. Vähän samoja kokemuksia kun nykyisen harrasteen ostin kesällä ja oli kanssa juuri leimattu. Silti pyyhkiät ja lämppäri ei toimi, ajovalot vilkkuu ja helmassa reikä. Että ei se leima aina takaa et olis täysin kunnossa, mutta kuitenkin ostaessa tietää et ei se nyt ihan pommikaan voi olla. Välillä vaan ihmetyttää miten näihin tapauksiin on leima saatu
     
    Imusihti ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  4. GULF

    GULF Gearhead

    Että turha puhua että kukaan käyttäs leimalla "huvikseen" tai mukamas varmentamassa liikennöintikuntoa :rotfl:[/QUOTE]

    Kyllä minulla on tapana ihan huvikseni käydä välillä katsastamassa. Ja välillä muidenkin
    autoja kuin omia... Oppii kaikenmoista.

    Myös konttorilla kyselemässä käyminen on mukavaa kun on tuttujakin katsastajia.
    Ja harrastajia:)
     
    cutlass cruiser, Imusihti, jariha ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jos mulla joskus vielä on varaa ostaa joku harrasteauto ja tää leimaamattomuus on voimassa, niin kyllä mä voisin hyvin sopia myyjän kanssa että käydään porukalla konttorilla, niin nähdään se pohja ja auton tekniikan kunto samalla kertaa. Ellei sit oo selkee projektiaihio ja otettu huomioon hinnassa.
     
    kuutio, Pertti K, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Parhaat yksilöt mun harrastekalustosta on ostettu pelkkien valokuvien perusteella sellaisista maista missä ei tarvi katsastaa ollenkaan:rolleyes:
     
    Pertti K, xarper, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. F250

    F250 Gearhead

    Aluksi vähän vastustin katsastuspakon poistoa. Olisi kuitenkin hyvä jos joku tarkkailisi näiden vanhojenkin kuntoa.

    Ostin kesällä 3 viikkoa aikaisemmin katsastetun 1957 mallisen auton. En käynyt auton alla. Päällepäin sillähetkellä näkyvät viat ei tuntuneet kovin pahoilta.
    Kun pääsin nosturille niin selvisi vähän lisää. Oikea helma oli yli puolen metrin matkalta irti ja loput molemmin puolin muutamalla pisteellä kiinni. Etujarruletkussa näkyi kudos ihan taivuttamattakin . Apusimpukka väljä, hela näytti vaihdetulta mutta mutteri löysällä.
    Katsastuksessa oli löydettu toimimaton etuvilkku ja väärin suunnattu ajovalo.

    Reklamoin katsastusasemalle ja olsin halunnut vähän korvaustakin.
    He eivät olleet rikkoneet jarruletkua, se on voinut ratketa katsastuksen jälkeen.
    Lisäksi edellinen omistaja oli kertonut minun tietäneen ruostevauriot.

    Sittemmin on paljastunut että auto on kitillä kasaan kyhätty monelta osin.
    Tai ei ole enää, paljon on jo paikattu pellillä.

    Huonon auton osto on ihan oma moka ja autokuume paha asia. Ja myyjän sanaan korjaustavoista ei kannata luottaa.

    Mutta lopputuloksena on että ei näitä tarvitse katsastaa, ei kunto siitä miksikään muutu.
    Eikä tämä taida olla ainut vastaava tapaus omallakaan kohdalla.
     
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllähän se on selvä että olis hyvä päästä autoa ostaessa tutkimaan sitä kunnolla nosturilla, mutta nimenomaan itse
     
  9. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Juuri näin. Vaikka toteutuisi vapautus, niin ajattelin kyllä oman harrasteen silti leimata/ kuntotarkastuttaa esim 3v välein. Kyllähän se turhalta on tuntunut noita joka vuosi leimailla kun n 2000km ajaa kesässä.
     
    mikaa7146 ja AnHie65 tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jarrut voi mennä jumiin pelkästä ajamattomuudestakin, joten jos silleen ajatellaa niin katsastus on jeesh. Itse en tienny että omasta biilistä lämpimässä talissa oli menny tajarrut jumiin. Katsastuksessa selvis syksyllä. Varmaan koko kesän ollu takajarrut toimimattomana.

    Toisaalta, jos katsastus väli muutettaisi vaikka kerran kolmeen vuoteen se olisi jo kova juttu. Poliisi kun ei katso nykyään koskaan tavallisten autojen kuntoa. Minulta ei ole kysytty sinä aikana kun minulla on ollut ajokortti niin korttia vain kerran.

    Toisaalta saahan sitä vapaa ehtoisesti katsastaa mutta kun nämä uudet katsastusmiehet eivät ymmärrä edes mitään näistä vanhoista autoista. Suuri osa vioista jää huomaamatta. Ja uusi laki säädäntö on vielä silleen paska että että jos käytät auton katsastamassa liian aikaisin niin ensi vuonnakin katsastus aika siirtyy. Itse olen ollu tyytyvinen siihen vanhaan juttuun että syksyllä käyttää katsastuksessa juuri ennen seisontaanlaittamista. Talvella tehtyjen muutoksia takia voi olla jotain lastentautoja niin ei tarvi sellaisen viedä suoraan katsastukseen vaan tulee korjattua keväällä kun pääsee koeajolle.
     
    jarkko359, mikaa7146, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. tammercity

    tammercity Gearhead

    Yllättävää kyllä, kun Suomalaisille annetaan vapaus jotakin tehdä, niin ne vaativat kontrollia.
    Ennemmin tuttu helvetti, kuin tuntematon taivas.
    [​IMG]
     
    DX, Buick225, f34 ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Emmä osaa pelätä katsastamattomia autoja. Enkä vie Darttia tulevaisuudessa leimalle edes joka 3. vuosi, jos ei ole pakko. Mutta kun luin tänään sähköautofoorumilta Teslan softapäivityksestä, jolla autopilotti osaa nyt myös lumien aikana ajaa vaikka kaistaviivat eivät näy - se seuraa ajouria - niin hilppasen kylmäsi. Nehän on kapeilla teillä kolme uraa. Väistääkö 2500kg akkulavetti vai tuleeko päälle?
     
    wilburi, Pertti K, xarper ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Se huono puoli ku jää tää pois. Virka valta tekee enempi ratsioita autoon... ja saletti et kilpiä lähtee herkästi.

    Kerran poliisi vei yhdestä fiestasta kilvet. Parkissa ollessaan. (Väri ei miellyttänyt). Ajoi viereen poliisi hyppäs fiestan penkille itse. Polkas jarru poljinta ja sanoi. Ei ole jarruja....,,, sakot ja kilvet lähti. Maanantaina konttorille ja kilvet takas...........

    Vanilla vedettiin traileria. Kyydissä -54 voorti. Pysäyttivät. Kolmeen mieheen sanoivat että ei kukaan sais ostaa tommosta vanhaa paskaa. Kaikki pitäs romuttaa. Vanilla ei sais vetää kärryä Ja seki joutas romulaan. Ku vanha auto. Ja maskista puuttu noin 2cm kertaa 3cm pala. Siinä oli selittäminen miten olin leiman saanu........

    coronetti ei ois pitäny saada leimaa ku ei ollu yks värinen.............. näitä tapauksia on useampi............. et kumpi on sit parempi???
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ikinä en o saanut yhtään huomautusta saatikka sakkoa ajoneuvon kunnosta. Omasta kyllä ja liikennekäytöksestä vähän enemmän. Koskaan ei ole myöskään ratsattu ajokin kuntoa, eli katsastettu tien päällä. Vissiin riittänyt, että valot toimii. Jaa, olikin kerran moite 90-luvulla poliisilta, ettei Fiat 126:ssa ollut valot päällä. Näytin, että toimii ja sammutin saman tein pois. Kerroin, ettei pikkuinen dynamo riitä halogeeneille, joten pitää kerätä akkuun voimaa iltaa varten. Ja sekin upposi.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  15. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Täällä keski-Suomessa kyllä ratsattu.

    ja virkavalta ku ei ymmärrä autojen päälle.

    ja sanottu ettei vanhalla autolla pidä ajaa. Ainostaan pitää museossa tai viedä romuttamolle.
     
  16. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Juu toivottavasti ei mene siihen että poliisi näitä harrasteita oikein kyttää ja väkisin kaivaa ns mitättömiä vikoja ja kilvet irti. No tuskin niillä resurssit riittävät
     
  17. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    No ei varmaan riitä , kun edes omakoti talojen , jne , jne kyetä selvitämään , resursipula . No onneksi " ulkomaalais ammattirikollis porukoita " ovat saaneet kiinni , Viron ,Ruotsin ,yn yhteistyöllä. Vaan tuo " Lammaskuva " ja teksti : ON TODELLA TOTTA , näin JUNTTILASSA ......
     
  18. markoyt

    markoyt 3rd gear



    Ei jos....vaan kun niitä on ollut toista sataa niin näkemystä on vängälläkin kertynyt.Juu finnejäkin on toisinaan kertynyt ...milloin naamaan ja milloin perseeseen joten niistäkin löytyy näkemystä.Mutta joo ymmärrän kyllä että nuori katsuri voi lukea vanhan alustan omaavan auton ominaisuudet vioiksi....isän 401 Mosse vm 54 kohdalla tämä oli ajankohtainen asia viime suvena kun katsastukseen säädettiin matokierre ohjaus-simpukkaa ja aurausta nivelineen....onneksi oli ammattitaitoinen katsuri.Tuohon Mosseen olis voinut tehtaalla jo laittaa varapyörän alle katsatusmiehen matkaan .....samaan hintaan tai edes optiona.........esim code GAY1
     
    Muokattu: 3.12.2019
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Anteeksi, mutta nyt en kyllä usko tuota kertomaasi.
     
    xarper tykkää tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Usko ei tarvi. Mutta tosi kertomuksia ovat.

    osa ei hyväksy vanhoja autoja. Eivät ymmärrä miks niillä ajetaan.

    fiesta oli pinkki. Missä karvasta liimattu vauhti rannut. Oli suora ja asiallinen muuten.

    coronet oli alettu hiomaan maalia. Laikukas...... oli virkavalta sitä mieltä ettei voi olle hyvä ku maali pinta sen näkönen.

    vani oli musta. Ei matta. Mutta enin kiilto hukassa. Maskista puuttu pala. Meinasivat et tekevät konttorille selvitys pyynnön miten on saatu leima. Se voorti kyydissä oli purettu. Rojekti. Semmosta ei kukaan saisi laittaa.

    uskoa ei tarvii. Mutta tosi on. Sillä mua arveluttaa jos tarkistus siirtyy katsastukselta virka vallalle. Joka ymmärtää vähemmän kuin insinöörit.......
     
    kuutio, wilburi ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!