Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. miguelo

    miguelo Gearhead

    Paikallislehden, Ksml sivustolta löytyi eräs blogi, jossa on julkaistu oheinen kuva.

    Rajasin kuvan oikeasta reunasta siinä esiintyvän pikkupojan pois, kyseinen kaveri, joka oli myös kuvan lähettänyt, hän kertoi isänsä aikoinaan omistaneen tuon kuvassa olevan Chevrolet Chevy II:n.

    [​IMG]

    Kuva Tarmo Ketolan arkistoista ja on otettu ilmeisesti 1980 - luvun alkupuoliskolla Punkaharjun tienoilla.

    Auto on 1967 Chevy II Nova, joka on yhä tänäkin päivänä voimissaan ja katsastettukin.
     
    Muokattu: 3.12.2019
    mikaa7146, Pande_K, leivonharri ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kuva otettu uginkadut instagramista, https://www.instagram.com/p/By7-Kain61P/. Kuvaajista ei tietoja.
    Chrysler näyttää olevan virkatehtävissään.
    Muoks. Chrysler kuva on Rikkihapontien vihkiäisistä Uudestakaupungista, Hangonsaaren pengertiellä vuonna 1963. Valokuvaamo Varjuksen kokoelmat, FINNA
    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.12.2019
  3. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Lisää aiheesta, Uudessakaupungissa 14.12.1963, Valokuvaamo Varjus, Uudenkaupungin museon kokoelmat.
    [​IMG]
     
  4. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    [​IMG]
    Jatkanpa vähän jaarittelua näistä valtion kilvistä kun ainakin itselleni on ollut vähän epäselvää mistä näissä kivissä on tarkalleen kysymys.

    60-luvulla "valtion kilpiä" käytetiin ainakin seuraavien organisaatioiden autoissa:
    - Valtion laitokset (kouluhallitus, metsähallitus, korkein oikeus, valtionkonttori, MTK...)
    - Ministeriöt
    - Muut julkiset organisaatiot (lentokenttä, VTT, Vapo, Televa, Posti, VR)
    - Koulut (lähinnä akateemiset oppilaitokset) ja vankilat

    Mikäköhän ihme mahtoi olla "Kaukokaapelityömaan konttori"? Lisäksi pistää silmään rakennusmestari T. Etäsalolle rekisteröity Volkswagen Kleinbus...

    Tuo kuvassa oleva 925-A kuului Tie- ja vesirakennushallitukselle. Olisi sinänsä mielenkiintoista tietää mikä näiden kilpien varsinainen merkitys oli, lähes kaikilla niitä käyttäneillä organisaatioilla kun oli ihan normaalikilpisiäkin autoja ja esim. Valtioneuvoston autot olivat kaikki ihan normaalisti rekisteröityjä.
     
    Pande_K tykkää tästä.
  5. Pari kuvaa Ylen Lapuan liike -jutusta:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    tinareki tykkää tästä.
  6. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Eikös tuossa ole yksi hälyytysvalo?Näitä faisi ajaa valtion palkkaama kuljettaja,kuskattavat toimialansa ykköshenkilöitä.
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuo keulassa oleva on ns ojavalo:

    Ojavalo on auton keulaan kiinnitetty lisävalo, jonka tarkoitus on valaista tien oikeata reunaa auton lähellä. Muiden lisävalojen tavoin ojavalot olivat Suomessa suosittuja erityisesti 1960-luvulla. Ojavalon linssi ja muu rakenne on suunniteltu niin, että valaisimen keskeltä lähtee kapea pistemäinen valokeila.[1]

    Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan yhtä hyväksyttyä mallia olevaa ojavaloa saa yhä käyttää ennen 1.1.1971 käyttöönotetussa autossa. Se on sijoitettava auton keskilinjalle tai sen vasemmalle puolelle, vähintään 300 millimetrin korkeudelle muttei lähivaloja korkeammalle, ja suunnattava oikealle ja alas ettei se häikäise vastaantulijoita. Ojavalon teho saa olla enintään 40 wattia ja siinä tulee olla hajasäteilyn estävä kenno tai vastaava laite.
     
    tinareki, isalmela ja Pande_K tykkäävät tästä.
  8. nalli2

    nalli2 1st gear

    Tulee myös mieleen pistekaukovalo joka kiellettin kun häikäs
    jotain ministeriä yms.
    Vanhoja asioita, voin muistaa väärin mutta tämmönen muistikuva.
     
  9. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Se on varmaan silloisen Posti- ja lennätinlaitoksen juttuja, sillä valtiohan omisti kaukopuhelinverkoston ja ajallisesti 60-70-luku osuisi siihen kohtaan kun kaukopuheluverkostoa automatisoitiin.
     
  10. Hesarin jutussa Helsingin aikanaan torpautusta moottoritiesuunnitellmasta on pari hienoa kuvittuskuvaa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. esmi

    esmi Gearhead

    Ylemmässä kuvassa voi bongata useammankin Jenkin! :)
     
  12. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

  13. isalmela

    isalmela Gearhead

  14. T&T:n Ugin autotehtaan historiasta kertova jutun kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Dataviilaaja, mikaa7146 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Toiseks ylimmässä kuvassa näyttää olevan kova kolmikko. Kekkonen, ruotsin Kunkkku ja Rautahammas, jonka purukalustoa Kalle näyttää ihailevan vienosti katsovan.
     
    Dataviilaaja, Carpenter, mikaa7146 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...toisaalta vois sanoa että urkki aika huolestuneen näköisenä tuijottaa brittiteknologiaa:D
     
  17. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    esmi tykkää tästä.
  18. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Saabista oli juttu wheeler dealerissa, väittivät siinä että, Saab 95 tehtiin ruåttissa?
     
  19. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Jos oikein muistan - paljonkin ysikuupalla tahkonneena - että viiminen 95 valmistu Ruotsissa 1976 ja Suomessa 1978. Ysivitosilla oli Ruotsissa oma kokoonpanolinja Linköpingissä kun kuupat kasattiin Tröllhattanissa. Ja ysivitonenhan oli ensimmäinen nelivaihteinen Saab, esiteltiin yleisölle 1959 ja 96 vuotta myöhemmin.
     

Kerro tästä muillekin!