Kemppi MinarcMig Evo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 1purehell, 15.12.2019.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Meinasin ostaa itselleni joululahjaksi tuollaisen. Arvon nyt, että onko 170 riittävä, vai onko 200 hintaansa nähden niin paljon parempi? Mulla on Migatronic, jota olen käyttänyt, mutta tuon Kempin ominaisuudet peltihommissa miellytti ja jättäisin sen pelkästään niihin hommiin 0,6mm langalla. Migatronic olisi sitten muussa, raskaammassa käytössä.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos jää isompi kone jokatapauksessa varalle ni pärjäät 170lläkin :)
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. jarona

    jarona Gearhead

    Näissä Kempin minarcmigeissä vain se outous että euro-liitin puuttuu.
    Kaapelin korjaus hankalampaa kun se menee särki..
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Mulla on tuo pienempi ja perus autohommissa en ole isompaa osannut kaivata. Tuolla on hoitunut kaikki hommat.

    Ja on perkeleen hyvä kapistus!
     
    Camino'79 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itsellä Evo200 investoin ja laskin että kannattavaa isompi jos meinaa pitää konetta harrastekäytössä 20+ vuotta. 2014 taitaa olla ostettu, tähän mennessä huomioita. Koneen runko kun on muovia siihen lentäneen kuuman kekäleet saattavat jättää pisteitä. (Ulkonäkö seikka). Pistooli vähän yliherkkä antamaan lankaa/pelaamaan. Kerran ole hitsannu sellaista tavaraa että 200 evolla piti vetää molemmilta puolilta. 6mm paksua lattaa haponekestävää. Ei ole hajonnu vaikka siinä rajoilla ettää vaikka hitsas molemmilta puolelta niin tuliko kunnollinen. Olihan se 3.2mm maksimi materiaali paksuus Aisi 316 materiaalissa... Ohutta peltiä ei ole helppoa millään hitsata. Kempillä automaatti säätöjen vuoksi, ehkä hiukan helpompaa, mutta ei silti helppoa. Siis 0.6mm paksua peltiä hitsastessa "mustaa materiaalia" mison18 suojakaasulla, en meinannu saada millään siistiä saumaa. Paloi joko reikä tai sitten tuli kökköä.

    Olen aina suojakaasulla hitsannut rautaa, rosteria tai haponkestävää muuta en ole hitsannut. Alumiiniakin sillä pystyy hitsaa ks. alla oleva video. Täytelankaa en ole kokeillut.





    Eiköhän tossa selviä se.
     
    Muokattu: 15.12.2019
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No joo, sitä arvelinkin, että 200:sessa maksan turhasta. Menee tuolla 170:lläkin varmasti kaikki peltihommat.
     
    Rotten tykkää tästä.
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oisko ollu 3.2mm haponkestävä ja 5mm paksua mustaa ne materiaali paksuudet.
    Itse en saanut 0.6mm ja 0.8mm paksua bilteman lankaa palamaan kunnolla. Ostin toisen lankakelan, ja ei ongelmaa tiedä sitten mikä oli. 0.8mm lanka taitaa olla paras tossa, autohommissa.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse hitsaillu vähän...evo200:lla
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV5zXtWIwfLgmWPJlt (mustaa)
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV5yKxtTrww9NHFQQt (haponkestävä)
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV5yQSa1B7wYmqhkjW (haponkestävä)
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPVuCQepP-ftbh7tG9x (mustaa 0.6mm paksu ö-pohja)
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVg3QA5a4r4xo9JSeZ (mustaa 5mm paksua jarrusatula sovikkeet)
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV_SvMEQsnbbL4tZaf (1mm paksua likaista peltiä, auton alla peräpaksissa renkaan takana)
    https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPV_S4WaXClacdJCs7L

    EVO170 siinä ei tainnu olla automaatti materiaalin säätöjä?
     
    Muokattu: 15.12.2019
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Juu, ei ole automatiikkaa. Toisaalta kun pyhittää tuon koneen vain peltihommille, niin ei niitä tarvi kuin hienosäätää tapauskohtaisesti ja siinä automatiikka ei sitten pärjääkkään "perstuntumalle".
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    oma nigg..., anteeks migger kemppi vetelee viimesiään, 200 minarkin aattelin joutessani käydä noukkimassa.

    tosa uudemman mallin kiinteesä pletkusa on vissiin edelleen suht pieni kolvi ja vapaasti ympäripyörivä kaula,
    molemmat hyviä ominaisuuksia autopellihommissa

    ja kuten purehell totesi, autohommissa noilla automaattisäädöillä tuskin tekee kauheesti mitn. ainakin itellä taipumista isommassakin käyttää manuaalisäätöjä, ku ei se kone kumminkaan sitä tiiä vetelenkö vaaka- pysty- vai lakisaumaa,
    joten sen puoleen 170 o riittävä, mut "osaako" se hitsata alulangalla
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. DX

    DX Double Gearhead

    nollakuus kyl tarttis autopeltihommissa pelittää sujuvasti, muuten tahtoo pintapelleihin tulla omaan makuun turhan kylmää saumaa, onks toi 3m letku sit sille liian pitkä jo, niggeris 2,5 metrinen, sekin joskus pökkii

    auttaskohan teflonispiraali
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Rotten

    Rotten Gearhead

    En usko,et letkun pituus vaikuttaa, jos sisusta kunnossa!? Ei mutkia, hypitty päällä, välillä jaksettu paineilmalla putsata!? Alulangalle tefloni! Ja jos rahaa vetävä kolvi!
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    aivan varmasti vaikuttaa, mut se on sillä harmaalla tontilla, että onko, vaiko ei harmia,

    eli eks vetävän kolvin idis ole siinä, että se sallii pitkän letkun, autohommissa aika poissuljettu kapistus ja vaatinee euroliittimen jos ei ite ala askarteleen

    miksei tefloni kävis teräkselle
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Kuluuko tefloni nopeasti puhki teräslangalla?
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    +1
    Miks ei siihen tarkoitettu teräs spiraali toimis, miks tökkii??? Koska se on rikki! Joku tallannut mutkalle???
    Kysymys, onko 5k koneessa parempi langan syöttö?! Miten se voi olla parempi, et työntää 4metrin kaapelin läpi ongelmitta?! Jopa ydintäytelankaa, jossa ei voi rullat olla nahkoineen kiinni, eli väkisin!
    Vetävä kolvi alu lankaan!!! Koska sietää vitun vähän takertelua!

    Joskin kaikki langat, tykkää vetää sykkyrää, kun letku ei toimi!
     
    Muokattu: 15.12.2019
  16. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    200 Kempin aattelin itelle hakee. Mietin 170 mut jos ny kerralla heti 200
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    200 esabin invertterillä hitsasin paljun vedenlämmittimeen 2m saumaa alumiinin eikä vuotanut mistään. Ihan hyvin hitsasi.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muistaakseni noissa pikkukempeissä on melko lapsellinen langansyöttö mutta jollei miggerissäkäön teliä ole niin tuskin hirveesti huonompi ole. Voi olla jopa ihan identtinen systeemi kun koitan muistella.

    Vetävä kolvi tai snake on yleisesti sen vuoksi ettei tartte laahata lankalaatikkoa ympärimaailmaa kun voi vetää vaan pitkän kaapelin. Ei taida olla hyötyä kuin teollisuudessa ainakaan mustaa hitsatessa. Voi toki olla jotain jotka tarttee ton aina.
     
    Muokattu: 16.12.2019
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pidä vaan se Migatronikki. Jotain magiaa siinä koneessa on, kun ei ikuna tartte säädellä nuppeja. Kun valkkaa vaan käyntiinlaittaessa homman mukaan nelosen tai vitosen ja päästää. Yleensä paan vitosen ja sillä menee ohut pelti ja paksu latta läpi asti.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Mulla on Esab Aristomig 400 pulssikone, 4 metrin kaapelilla ja terässpiraalilla. 1.0 alumiinilanka kulkee hienosti, ei eroa mustan raudan hitsauksesta vaikka vetävää kahvaa ei olekaan. Kaapeli tietenkin kannattaa pitää niin suorana kuin mahdollista.
     
    Rahikainen ja Rotten tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!