Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte en tästä asiasta mitään ymmärrä.
    Aikoinaan mikkelissä veljekset Uusivirta, joista yksi oli diplomi- insinööri, laski veljeksien avo skodan, chopatun volvon, sekä chopatun 1960 Desoto Adventurerin lujuuslaskelmat , joista kertyi helsingin puhelinluettelon verran aineistoa.

    Pahat kielet kertoi, että sivulla 541 olisi lukenut, että "Paskaakaan ette tästä ymmärrä".

    Paha sanoa, koska pahvien tekijä sekä volvon choppaaja on poistunut keskuudestamme jo aikoja sitten.
    Veljekset Koskivirta, oli ne.

    Hauska detsku oli , ko tavattiin Veli koskivirran kanssa baarissa aikoinaan. Samaisessa baarissa luultiin meidän molempien olleen kuolleet. Baarinpitäjä tarjos "kuolleille" kaljat.
     
    Muokattu: 14.9.2019
    esmi, Gary Grand, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mitähän tarkoittaa uusimman Amerikan Raudan pääkirjoituksessa mainittu "lisäksi ympäristösyistä vanhoihinkin autoihin vaadittaisiin yksitoiminen katalysaattori" ????
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muistelon mukaan siellä tekstissä oli niiden melko myötämielisten moottorinvaihtosääntöjen sekaan laitettu katalysaattori tekstiin.
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuosta pääkirjoituksesta ei oikein tullut selville että missä tilanteissa katalysaattoria vaaditaan. Ettei sentään koko olemassaolevaan kalustoon MR-autot mukaanlukien..
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se oli lähinnä rodiluokan autoon, johon säädökset ei salli kovin tehokasta konetta, niin se 100kW kone katalysaattorin kera.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tuskin voi vaatia koko olemassa olevaan kalustoon katalysaattoria takautuvasti. potkia voi siihen suuntaan verohelpotuksilla mut suomi+verohelpotukset=HAHAHAHAHAHHAA, toinen vaihtoehto on tietty raippaa katalysaattorittomille=kuulostaa suomelta.
     
    pulttirengas, Jussi289 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Asiaa.
    Täällä tuskin tullaan mihinkään mitään helpotuksia antamaan ekoilusta. Kiristetään vaan narua kaulassa, jos et suostu vihertämään..
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. vwg4

    vwg4 1st gear

    Miten tätä tulkitaan tapauksissa joissa autoon on jo muutoskatsastettu alkuperäistä moottoria tehokkaampi moottori, joka kuitenkin on tilavuuden/tehon puolesta mallisarjaan kuuluva (eikä edes tehokkain). tehot otteessa.
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miks tota pitäis tulkita, moottorihan on jo otteessa. Jatko muutokset sitten voimassa olevien pykälien mukaan, ei sen mukaan mitä oot joskus muuttanut jo autoa. Vai mitä tarkoitit?
     
  10. Turhaa te näitä pohditta täällä. Tehkää ne autot ja menkää katsastamaan. Minä ainakin menen Rodini leimaamaan ilman mitään vitun pönttöjä. Jos auto on 30luvun auto, onhan se selvä että sen valot , jarrut ei ole uusimpien E-juttujen mukaiset vaan aikakauden mukaiset. Jos kone on sivuventtiilikasi, se on se.

    Yleensä hommat menee pilalle siinä että aletaan kauhuskenaarioita levittämään ja tekemään kärpäsestä härkänen. Ja jos joku tekee street rodin jossa esim. joku nyky LS moottori, kai sen itsekin tajuaa että tämä nyt ei ole oikein tämän vehkeen mukainen tekniikka.... Mutta uskon että niitäkin hitech vehkeitä menee läpi....kaikesta huolimatta.

    ah

    Hauskinta oli 12v sitten kun leimasin Harmaan 409cid rodini. Trafi ja konttori ei paskaakaan välittänyt, mutta taas teki toiset harrastajat karhunpalveluksen omille tuleville projekteilleen, kun oli lähemmäs 15 valitusta trafin äijien mukaan "toisilta tunnetuilta harrastajilta". Syy oli kuulemma se että "miksi hämeenkorpi on saaanut tämmösen leimaan"...... vittu mitä kuraperseitä ja nämäkin valittajat ovat juuri huonontaneet meidän kaikkien tulevien projektien leimaamista.


     
    Muokattu: 18.10.2019
    12345678910, Jooli, A.Naali ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. vwg4

    vwg4 1st gear

    aa, ajatukset ei välittyny loppuun asti ruudulle.

    Eli jos nyt otteessa 183kw edellisen muutoskatsastuksen jäljiltä. ja tuohon laittaa 200-220kw moottorin. mihin verrataan?
    Kommenttisi mukaan joko a.)alkuperäiseen moottoriin tai b.)vertailumoottoriin alusta yms muutoksineen.

    Eli ei verrata otteen tehoihin, vaikka ko tehoja varten auto on muutettu vastaamaan vertailumoottorin alustaa tms. Edellisen omistajan tekemä, eli todistaminen hankalaa.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitä muutakaan se voisi olla kuin a tai b.
     
    vwg4 tykkää tästä.
  13. janihei

    janihei Gearhead

    Mitenköhän tämä homma etenee, meneekö luonnos sellaisenaan läpi.
     
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuskin. Lausuntoja on laitettu varmaan joka suunnalta, kun edellisellä kierroksella niitä oli jopa luettu.
     
  15. Hacra

    Hacra 1st gear

    Ymmärsinkö oikein.

    Omamassa noin 2500kg
    Teho 154kW
    16,23kg/kW joka saa tipahtaa 10kg/kW mittoihin, eli...

    2500/10? 250kW?
     
  16. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Tämän muutosehdotuksen mahdollinen voimaan tulo aiheuttanut mulla hieman vipinää. Mulla yks ikuisuusprojekti tekeytynyt yli 10 vuotta ja säännökset muuttuneet tuona aikana muutamaan kertaan, eka oli lakipykälien mukaan mahis tehdä ahdettuna. Sit laki muuttui nykyiseksi ja menee yli verrokkitehon ahdettuna, hyvä että koko konetta saisin vaihtaa kun eivät nyky inssit hyväksyneetkään haluamaani verrokkia. Nyt löytyi inssi joka hyväksyikin verrokin ja onnistuukin siltä pohjalta tehdä ahdettuna tämän nykyisen lain mukaan. Mutta jos taas laki muuttuu, niin ilmeisesti saan ahtimen viskata romukoppaan. Kukaan ei tunnu tietävän mitä tapahtuu, tuleeko uusi laki voimaan millaisena ja milloin. Katsastaja sanoikin että heille vaan tulee tieto että nyt alettava soveltamaan uusia säännöksiä, ilman ennakkovaroituksia. Huhuja ollut monenlaisia, vuoden vaihde, ensi kesä...
    Tämä aiheuttanut sen että mulla projekti edennyt parissa viikossa enemmän kuin 10 vuodessa ja katsastuksen aloitus penkkipaperin kera tehtävä vielä tämän vuoden puolella joka tapauksessa..
     
    Muokattu: 3.12.2019
    janihei, Nikuzai, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. KimmoT

    KimmoT Gearhead

    Kuinkahan toi alusta homma menee coilovereiden osalta. Saako niitä enää laittaa C5 vetteen, jossa on poikittainen lehtijousi vai luetaanko se jousitustyypin muutokseksi? Eipä katsastusmieskään osannut sanoa mitään.
    Ennen homma meni ihan muutoskatsastuksella.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    käsittäkseni jousitustyypin muutos on ennemminkin tuennan tai ripustuksen muutos. Esim lehtijousista nelilinkkiin. Vetessä kaikki tukivarret säilyis ennallaan, vain vieteri vaihtuu. Mielestäni pitäis olla ok.
     
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Joko tää ratkes
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhojen autojen katsastuslievennyksestä järkyttyneet ovat parhaillaan lobbaamassa asiaansa rakenteluvapauksia vastaan. Todennäköisesti tässäkin tulee takapakkia.
     

Kerro tästä muillekin!