Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    BTW! Tossa vähän aiemmin on huippupostaus! Piti lukea ihan useampaa kertaan taattua GS -laatua.

    1. Ammattimiehet ei ole enää ammattimiehiä. "Tänä päivänä perusautomaalari ei juurikaan tee eikä osaakkaan tehdä ”pohjia”, jos sillä tarkoitetaan laajojen pintojen oikaisuja."

    * Kysymys, mistä asiakkaana maksan sitten 5 x oman tuntipalkkani verran?

    2. Me normiharrastajat ei tajuta mistään mitään. "esim.pohjalle rapattu 1-k tavara vuoden kuivuessaan painuu ja nostaa kaikki viat pintaan ja/tai laajat asiakkaan pohjien kittikerrokset happopohjavärin päällä voi näyttää hetken ihan hyvältä, kunnes kitti alkaa pikku hiljaa lohkeamaan laattoina irti. jne,jne,jne"

    *Toteamus. Lukutaito auttaa. Esim. itse käyttämäni happovärin päälle ei saa kitata. On myös kuulemani mukaan happovärejä, joiden päällä saa kitita suoraan.

    3. Onneks joku tietää tässä maassa nämä(kin) asiat. "Muutoin voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa."

    *Tarjouspyyntö. Tarjoatko kaupallisia palveluita muillekin?
     
    Muokattu: 20.12.2019
  2. GS

    GS Gearhead

    Tähän ei ole yhtä ja oikeaa vastausta, koska koko kysymyksen asettelu on väärä.
    Pelkän ruiskutuksen hinnan me toki voimme haarukoida suhteellisen tarkasti, mikäli alla ei ole asiakkaan tekemiä kiehuvia/sulavia pohjia.
    Tämä ”Auton maalaus” on jo terminä sikäli harhaanjohtava, koska yleisesti ottaen pelkkä maalaus edustaa kokonaistyömäärästä vain 2-20%.
    Pelkkä huolellinen maalaustilan esivalmistelu ja auton teippaus/paperointi vie aikaa enemmän kuin pelkkä maalaus.
    Sitten jos/kun lähdetään tekemään oikeasti suoraa ja solidia perustusta maalaukselle jonka pitäisi myös kestää perävalotaakuuta pidempään aikaa, ollaan ihan eri kysymyksen äärellä kuin vain ”mitä maalaus maksaa”?

    Ok, jos nyt lasketaan pois oikeat näyttelytason pohjat, niin eihän 100h ole siltikään vielä mitään jos tontille ilmestyy 5-metrinen perunasäkiksi hakattu lintta, vaikka onkin nättiin tasaiseen virheet piilottavaan mattaan pohjaväriin asiakkaan toimesta spreijattu.
     
    tinareki, VilleTre ja belair54 tykkäävät tästä.
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    GS, oikeesti? Tää on harrastepalsta. Älä suolla tommosta Suomi24 -tasoa täällä. Kyllä nuo asiat on täällä ihan itsestäänselvyyksiä.
     
    440Mag tykkää tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    Nämä lähinnä vakuutusyhtioiden töitä tekevät maalaamot ei ota lainkaan näitä harrasteautojen ylimaalauksia = perunapeltojen oikaisuja lainkaan. Eli näistä maalaamoista saat joko eioota tai sellaisen arviohinnan että jännäkakka kurkkaa puukonpään verran poistuessasi ovesta.
    Se ”old school” ammattimaalarikunta joka näitä enään tekee, alkaa olemaan varsin vähälukuinen ja voi hinnoitella työnsä suhteellisen vapaasti ja siitähän sinä maksat.

    Tässäkin lukemisen ymmärtäminen auttaa.
    Se miten sinä kittaat ja teet pohjat, on ihan eri asia kuin miten asiat tekee suurin osa muusta harrastajakunnasta.
    Eli jos oikein tarkasti luet kirjoittamani ja vieläpä ymmärrät sen, havaitset että en kirjoittanut sinusta, enkä kenestäkään muusta yksilönä/henkilönä, vaan siitä miten asiat ovat yleisellä tasolla.

    Niin, yli 20-vuotta näitä hommia tehneenä ja monta muuta automaalaria tuntevana, jonkinlainen yleiskuva muodostuu väkisinkin siitä missä näiden kanssa mennään, vaikka se sinua kuinka kiukuttaisi.
    Pointti on kuitenkin se että, tarjottuja töitä on niin monenlaista kuin on työn teettäjiäkin, enkä missään kohtaa ole väittänytkään että KAIKKI tarjotut ylivedot olisivat pohjiltaan paskaa. Suurin osa on, mutta ei kaikki.

    Minä pistin näistä hommista pillit pussiin joitain vuosia sitten, joten tarjouspyynnöt niiltä osin voi osoittaa...luojan kiitos uusille tekijöille.
     
    tinareki, VilleTre ja belair54 tykkäävät tästä.
  5. GS

    GS Gearhead

    Siltähän se se tosiaankin näyttää että nämä asiat ovat ”itsestään selvyyksiä” kun näitä maalauskysymys topikkeja lueskelee?
    Maailmahan ei pyöri pelkästään sinun ympärilläsi, eikä sinun näkökulmasta.
     
    VilleTre ja belair54 tykkäävät tästä.
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tokihan se tulee harrastajalle yllätyksenä, että auto täytyy suojata ennen maalausta. Hyvä että selvensit. Rauhallista Joulua!
     
    Jussi289 ja 440Mag tykkäävät tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Väärinymmärtämisen taito on toki taito sekin, mutta ei kovin hedelmällistä asiapohjalla liikkuvaan keskusteluun. Hyvää Joulua sinnekkin.
     
    VilleTre tykkää tästä.
  8. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    100€/h ja puolen vuoden perävalotakuu?? Oikeesti joku maksaa tollasia hintoja?
     
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Tuollaiset melkein tuhansissa olevat uusien puskurien maalaukset.
     
  10. belair54

    belair54 Gearhead

    Belve67 etkö lukenut aikaisempaa postausta puskurin maalauksesta? Puskurin maalaus ei edelleenkään maksa tuhansia, jos viet auton korjattavaksi vauriokorjaamoon niin maalaus on vain yksi osa koko prosessia, uuden puskurin maalaus maksaa edelleen 300-550€ välillä riippuen puskurin koosta ja pohjustuksesta. Muu osa laskusta on vanhan puskurin purku autosta ja tarvittavien osien siirrosta uuteen puskuriin ja tietenkin uuden asennus autoon, tähän työhön on mallista riippuen aikaa 2-4,5 tuntia. Tietysti loppulaskun kuuluu myös tarvittavat osat ym muut tarvittavat työt, esim vikakoodien nollaus.
     
  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Veikkaisin vaan että aika montaa tälläkin palstalla kirjoittelevaa maalauksen hinnat ottaa päähän samasta syystä kuin minullakin, eli ei se haittaa, että ammattimies saa elämiseen tarvittavan palkkansa, vaan se että kokonaisuutena nää maalaushommat vaan on kalliita omaan käteen jäävään palkkaan nähden. Ei voi mitään tolle asialle, meille perus p...aukisille kaikki on kallista. Ei oo helppo repiä 20 000 tai edes 10 000 rahaa maalaukseen vaikka kuinka paiskis ylitöitä. Oma tilanne on se, että auto olisi haaveissa maalauttaa, mutta pakko kai se on ite koittaa tuhria joskus. Kaikkee extrahommaakin tulee tehtyä, mutta ei sen jälkeen tahdo jäädä edes aikaa harrasteautoa laittaa, eikä sitä rahaakaan vaan tunnu silti jäävän.
    Kaikki kunnia siis ammattilaisille, hyvään maalauksen lopputulokseen menee varmasti aikaa ja aineita, ei voi mitään, mutta silti se vaan on kallista tavan tallaajalle. Kiva on harrastaa, mutta kyllä tää harrastus vaan koittelee. Nytkin on auton penkki verhoomossa, varmaan siitäkin hyvä tulee, mutta ei sitäkään ilman kukaan tee, aikaa menee siihenkin hommaan varmasti, ei maalaus oo ainoa tunteja vaativa työlaji auton laitossa, niitä on yllättävän monia ja rahaa uppoaa kaikkeen jos teettämään alkaa/joutuu.
     
    Pertti K, sleepercooler, PPRCuda ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Juu sitähän mä täs veivaan, suurpiirtein yhden puskurin maalaus värkkeihin menee noin korkeintaan 30€ maalamolta jos itse tekee kiehahtaa heti yli 50€ . Mut se oli vaan se värin ja lakan veto + siihen kahvittelut ja muut työt sekä laskutus kulut ollahanki jo siinä sun kuvailemissa luvuissa.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Sen verran annan vinkkiä jolla voi säästää isojakin summia näissä teetetyissä maalaustöissä.
    Eli jo siinä kohtaa kun ajatus auton maalaamisesta on vasta todellakin ajatuksen tasolla, kannattaa ottaa yhteyttä maalariin.
    Eli ennen kuin minkäänlaisia pohjia on ajateltukaan tehdä itse, kannattaa autoa käydä näyttämässä maalarille ja funtsia yhdessä mitä ja millä ainein pitää tehdä ennen maalausta.
    Jos/kun maalari tietää mitä ja miten emmeitä on pohjalle käytetty ja missä järjestyksessä, sen järkevän ylivetohinnan tarjoaminen on paljon helpompaa, kun ei tarvitse pelätä että koko pohja sulaa alta pois.
    Maalari myös näkee jo tässä vaiheessa paljonko auto oikeasti vaatii sovitus ja oikaisutyötä ja samalla saadaan yhteisymmärrys siitä minkä tasoisesta hommasta on kyse.
    Siltä maalarilta saa myös ne ihan oikeat ohjeet siihen mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, sekä ennen kaikkea millä emmeillä homma pitää tehdä.
    Lisäksi, kaikki purku ja koontihomma kannattaa tehdä itse, eikä teetättää sitä maalarin tuntihinnoilla.
    Sellaista puoliksi räpiköityä projektia kun lähtee tarjoamaan ylivetoon, useimmiten saa vastaukseksi ei oota tai niin kovan hinnan että maalari tietää jäävänsä plussalle vaikka koko siihen asti tehdyt rakennelmat jouduttaisiin hiomaan lattialle ja aloittamaan kokonaan alusta.
    Savipohjille kun ei rakennella puoli ilmaiseksi kivitaloja rakennuhommissakaan.
     
    tinareki, RAL9005, belair54 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mullei vikakoodia koskaa oo nollattu maalauksesta. Moon aiva itte maalannu.
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Säki saisit ohentaa tuota ulos antias, voin ja sanon ettei se ny nuan rakettitiedettä ole. Sanon peilihin ei oo kattomista enään savimajat voit pitää omana tietonas.
     
    Muokattu: 20.12.2019
  16. GS

    GS Gearhead

    Mikä tässä nyt oli väärin ja olisi pitänyt pitää omana tietonaan?
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt oon melkeen samaa mieltä pääosin. Paitti jos maalari ei oo myös pellimies, niin sovittelu ei vois vähempää kiinnostaa. Vanhemmille maalareille myös joku muu saa maalata kynnysten aluset.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Aika oudolta tuntuu, että täällä tarjotaan auton hitsausta 25€/h verollisena, mutta maalaustyöstä sopiva veloitus on 90€/h :eek:. Köyhyydestä johtuen molempia hommia omiin romuihin tehneenä ulkoistaisin mieluummin noi hitsaushommat :D. Kannattaakin siis teetää peltisepällä priimaa jälkeä, vaikka menis aikaakin, koska maalari ottaa suoraks kittaamisesta yli kolminkertaisen tuntitaksan.
     
    matti R tykkää tästä.
  19. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Niin aihehan on vaikea. Sinänsä kummallista että osa rakentelee jos jotain hienoa mutta osien sisäpuolien maalaus ei tunnu edes onnistuvan. Niissä kun voi harjoitella ,ja ei ole edes kovin vaikeaa. Ohjeita saa kysymällä ja jos tilat antaa myöden niin miksei voi koittaa?
    Maalaamoista sen verran että työ on kovaa touhua tänä päivänä ei siellä natsa huulessa juoda kahvia vaan hikipäässä saa duunia tehdä. Työmäärä näissä vehkeissä on moninkertainen euroautoihin verratessa. Lisäksi jäljen täytyy olla hyvää ,ei kukaan uskalla huonoakaan tehdä ,maineesta täytyy pitää huolta. Vakuutusyhtiöden työt tuovat varmasti suurimmalla osalla leivän pöytään eikä nämä harrastepelit. Maalaamoissa lisäksi kulurakenne sellainen että tavaran täytyy liikkua ,ei monella ole varaa siellä autoja seisoittaa pitkään. Ylikittaus hommat vievät tilaa kuitenkin sen x-määrä aikaa. Kovia rahoja kuitenkin.. En maalaa kuin itselle enään,itse tehden.
     
    belair54 tykkää tästä.
  20. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Täälä omalla kotiseudulla auton pelkkä ruiskutus omille pohjille ei ois maksanut kuin jokusen satasen+maalit. Itse olis pitänyt käydä illalla suojaamassa siihen hintaan. Teen kuitenkin itse maalauksetkin vaikka ei ihan priimaa tuliskaan, kun ittellä vaan halu tehdä kaikki itse mikä mahdollista.
     
    Seevu, Morbidelli ja musta pässi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!