6/71 2t diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Akseli von Gardan, 18.12.2019.

  1. Joo on se lämpöseks käytetty ja koeajoa suoritettu korttelin ympäri , luultavasti männänrengasjumia nyt ainakin ja voi loppua kun sillä pääsis ajamaan enemmän , karkaamiseen voi vaikuttaa toi kakstahtisuus , öljyä ei pitäis (?) päästä kampikammioon kun tosiaan kakstahtinen eli kampikammiossa samat liemet.

    Tänne on niin vittumoista liitellä mitään videoita kun niitä ei voi suoraan ladata tänne ,niin ei jaksa kikkailla.

    Mut tommonenhan se on joskus loistossaan ollut , ei varmaan koskaan noin hieno mutta kuitenkin.

    Nyt lähinnä raato aihio joka vaatii kaiken.

    Siinä sitä on sitten hullua unelmaa päästä sillä joskus liikeelle , vaikka halki ameriikan , todennäköisesti matka , jos pääsee koskaan alkuun , päättyy 20 mailin päähän jonkun katastrofin loppuhuipennukseksi. :confused:
     
  2. Tuo seisoskelu ehkä lähempänä totuutta :)
     
  3. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    KivaOlli puuttuu.
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  4. leemu

    leemu Gearhead

    Ei se ny sentään mikään tunturin moottori ole:D
    Kuva on v-moottorista, mutta periaatte lie sama. Kampikammiossa asuu öljyä, ihan niinkuin vähempitahtisissakin.

    [​IMG]
     
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Eikös neljä ole kuitenkin enemmän kuin kaksi? Mutta joo, kaksitahtidieseleissä on paineöljyvoitelu kuten nelitahtissa ja öljyt kampikammiossa.
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kannattanee tsekata öljyt tässä vaiheessa :rotfl:.
     
    Nikuzai ja Rautamäki tykkäävät tästä.
  7. Juurikin näin. Se huuhtelupumppu tarkoittaa pienissä 2-tahtisissa sitä kampikammiota ja isommissa on erillinen pumppu, joka on yleensä roots-tyyppinen. Jälkimmäisissä on erilliset öljyt.
     
  8. leemu

    leemu Gearhead

    Kato pirua, tuli ajatusmoka:D
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  9. Ok , ei oo tuttu rakenne itelle (vielä) uudet öljyt on vaihdettu ja öljykylpy ilmanputsarit huollettu / öljytty kun olivat täysin kuivat ja ummessa paksasta.... se vähän rauhoitti sauhuamista mutta harmaata usvaa pukkaa ihan riittävästi vielä.

    No tähän paneudutaan sitten seuraavalla reissulla kunhan siihen päästään.
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Sanottakoon vielä että 10 litran Volvon ajattelin sammuttaa tyhjäkäynnillä tukkimalla kämmenellä turbon imuaukon. Sen verran oli imua että kyllä säikäytti, enkä aio testata uudestaan.
     
    Karpov tykkää tästä.
  11. xp

    xp Gearhead

    Eihän tämä sitten mitään 2-tahti dieseliä tarvitse mopon tapaan, kun sitä savua...
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuolta tullut katseltua noita 2-t Detroit Diesel ja bussi rescue videoita...nuo kaverit harrastavat vähän enempikin noita.
    Päivittelevät myös noita koneita...jossakin pätkässä laittelivat vanhempaan 6-71:n uudemman version 4-venttiilikannen jne.

    https://www.youtube.com/user/avonpicturethis/videos

    Jos se kone syö öljyä tai huuhtelupumppu valskaa, niin kannattaa varoa ettei se pääse karkaamaan...sitä ne tuollakin varovat aina kun käynnistelevät noita vanhoja koneita kuusen alta. Sen saa sammutettua vaan tukehduttamalla jollakin, vaikka haalarit imuaukkoon, muuten se kiekuu kunnes öljy loppuu tai kone hajoaa.
    Kova sälli joka menee sammuttamaan karanneen Detroit Dieselin kämmenellään...heikompi hermoiset pötkivät kyllä karkuun.

    Joskus Kone Keskon korjaamolla noita 2-T Detroit Dieseleitä ihmeteltiin, oli ties mitä versioita noista...nosturiautojen koneinahan noita on ollut myös paljon täällä.
    Legendaarinen 12V-71 olisi komea vaikka ihan pukissa etupihalla ja käynnistäisi sen naapurien iloksi aina Juhannuksena, Jouluna, Uutena vuotena jne.
     
    Akseli von Gardan, Nikuzai, tooke ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. julmajari

    julmajari Gearhead

    Hieman ot mutta mulla lähti tölkkivolkkari aikoinaan ryntäämään kun ajoin reippaasti motarin ramppimutkaa, niin haukkas jostain öljyä, konehan on naissä voimakkaasti kallellaan, en tiennyt sillon mitään tuosta ominaisuudesta, karmea savu ja kone kiersi
    täysiilä, ,stumppasin vaihteella ja hinurilla korjaamolle, äijät käytteli aikansa ja totes ettei siinä mitään vikaa ole, ei toistunut mun aikana sama enää.
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Naapurin lousku Hiase ryntäsi myös. En tarkemmin tiedä vaurioista, mutta konepokan tekivät tapahtuman jälkeen.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen toi suhteellisuus hukassa siellä täällä. Vaikka se maksimi vaakkumi on vain se ~1bar niin ei se sitä tarkoita että ihan joka kokoisen motin voi sammuttaa tälläämällä kämmen imuläpeen.
    Eikä toi huuhtelupumppu ole mikään varsinainen "ahdin" näissä koneissa vaan hoitaa huuhteluilmalla pakokaasut pois sekä "puhdasta" ilmaa tilalle.
    Näissä on vielä venttiili joka estää ylipaineen, näkyy tossa ylhäällä olevassa V-koneen kuvassa huuhatelukanavissa lohkon ulkopuolella. Ja kyllä näissä kaikissa on painevoitelu, ei tarvii ostaa kax-tahtidieseliä:rotfl: .
     
    Muokattu: 24.12.2019
    hantta ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  16. Siinä imusarjassa ennen ahdinta on läppä jolla se pitäisi voida tappaa ryntäystilanteessa mutta on kyllä niin kiinnimahettuneen oloinen ettei varmasti toimi jos sitä ei pura ja kasaa , eikä todennäköisesti ehjänä purkaannu...
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Pistä se moottorin ryntösuoja kuntoon jos on epäilystä että saattaa karata kierroksille.
    On kuitenkin melko yksinkertainen systeemi jolla saa tarvittaessa tapettua koneen autoa notkistellessa ja koeajellessa eikä tarvi levynpalaa ja haalareita lähistölle varailla.
    Jos ahtimessa ei ole verkkoa niin rätit ja haalarit hajottaa ahtimen.
    Jos kone on seissyt kauan, niin itse käyttäisin ne suuttimet irti koska kusevilla ja vääränlaisen suihkun antavilla saat vaan paskottua männän(t) koneesta.
    Kun suuttimen saa käteen niin suutinkärjen karstasta/ruosteesta voi jo päätellä melko paljon ja joskus jopa pelkkä puhtaaksi harjaaminen saattaa auttaa. Tilkka öljyä dieselin sekaan ei myöskään olis pahitteeksi tuossa suutinten herkistelyssä.
    Huono käyntiinlähtö ja savutus on joko seuraus huonoista suuttimista (kusee/suihkun muoto), puristuksesta tai molemmista, josta tuo suutinpuoli ei yleensä ajamalla korjaannu.
    Jos suuttimelle saa syötettyä polttoainetta irrallaan, voi sitä kokeilla pumpata jotta näkis että kuseeko vaiko ei, sekä suihkunmuoto.
    Kerran ajoin kauan seisseellä 616 Fiatilla Ppmaalta tampereelle, jolla matkalla se huohotti takana tulevien autojen päälle reilu 8L moottoriöljyä (takana ajeli vaimo dalmatialaiseksi muuttuneella mersulla) ja vasta Tre-Hki motarilla jatkunut, eli jo 6 tuntia jatkunut yhtäjaksoinen kurmuutus lopetti öljynkulutuksen, kun männänrenkaat irtosi uristaan.
    Eli ihan pikku lenkki ei välttis renkaita irroita.
    Hurmahenkinen 200km tarrakilpilenkki vois irroittaakin kun saa koneen kunnolla lämpimäksi. Ja koneeseen laittaisin mineraaliöljyt.
     
    Powerstroke ja Akseli von Gardan tykkäävät tästä.
  18. Juu pitää niggaroida se killswitch kuntoon , ja suuttimet käyttää pöydällä / huollossa.
    Kunhan joskus pääsis rojektin kimppuun.... pikku hönössä tommosia hommatessa ei ehkä ihan kaikkea ,varsinkaan realiteettejä tuu niin ajateltua. Mut hienoo et on joku älytön haavekuva tulevaisuudessa et tolla oikeesti koitettas johonki lähteä. Vitut faktoista!
     
    Mikkis, Harri S, Mudracer ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Matkustin 2000 luvun alussa pari kertaa jenkkien läpi Greyhoundeilla, joissa monissa detroitit. Niitä hajosi alta monta kappaletta. En tiedä mitä niistä hajosi, laatikko ainakin meni yhdestä. Uusia busseja sai kunhan kuski rariolla pyysi, ja matka jatkui seuraavaan rikkoon asti.

    Noissa vanhoissa pyöreämuotoisissa oli muuten paljon paremmin tilaa kuin uudemmissa kulmikkaissa.

    Ihan kätevä tapa kokea tuokin autuus, ei tarvinnu itse murehtia korjauksista.
     
    Muokattu: 31.12.2019
    Akseli von Gardan, Nikuzai, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Joo varmaan ois ollu järkevää vuokrata vaik jostain mutta hetki vei mennessään.
    Onhan se jotenkin hieno ja klassinen ikoni kuiteskin , jos tekniikka osoittautuu täysin toivottomaks ni eiköhän siihen jotain keksitä , tosin tilaa on rajoitetusti kun se alkuperäinen kone takana poikittain ja kulmavaihteellinen laatikko eteenpäin lähtevine kardaaneineen on aika tiukka paketti..
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!