Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Borat aina olleeet jostain syystä golffia kalliimpia vaikka epäkäytännöllisempi malli.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niitä lienee vähemmän
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yleensä on melkein kaikki omat autot menny het vällein kaupaksi. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Se vw golf variant mikä oli vielä helvetin hieno kilometreihinkin nähden ja varmasti kunnossa ei meinannu kuitenkaan mennä sillon muutamia vuosia sitten vaikka oli nettiauton toiseksi halvin ja halvin kilometreihin nähden. Joku vinkkas että on vissiin liian halpa ni epäilyttää ostajia. Myin sitte yhelle tutulle. Laitto näkemättä rahan tilille ja nähtyään kysyi onks sitä mittaria ruuvattu ylöspäin ku on niin hieno. Nehän pyytää nykyään vajaata tonnia 90-luvun autoistakin missei o happilaitetta. Ihminen on outo otus, halpa epäilyttää ja kallistakaan kukaan ei kysy. Pitäs olla just siltä väliltä kait.
     
    Pertti K, isalmela, Stang_81 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Auttaisko tämä?

    https://www.ross-tech.com/vag-com/download/beta/606.html
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tohon kaveriksi ebaysta se alle kympin kaapeli.


    Vaghan yleensä vaatii vag lukijan eikä yleismallisen. Niitäkin saa kattavia ebaysta ihan parillakympillä ja voi huoltovälit ym muuttaa.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sen huoltovälin voi muuttaa ilmankin, ainakin golfissa -03. Senku painelee niitä mittariston nappeja oikeessa järjestyksessä kuten huollon nollauksenkin. Vag-comia tai ross tech en tohon enää hanki vaan sen toisen auton ei vag merkkisen.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaikista ei muistaakseni huoltoväliä voi muuttaa, varsinkin kun käsikapulalla tais saada sen tonnin tarkkuudella?
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Muokkaa otsikkoa klikkaamalla "ketjutyökalut" ja "edit title"
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep. Sopiva kaapeli jo löytyykin ton italo-ranu moparin takia..
     
  10. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    En saanut sedani Corollaa koskaan menemään alle 7,5l/100km, yleensä lähemmäks 8l/100km ja ylikin. Oli siinä jotain karstaa kai siinä tyhjäkäyntiä säätävässä potikassa, mutta ei sen putsaaminen muuttanut koneen käyntiä, eikä siinä tainnut toimia korkea tyhjäkäynti kylmänä. Vaan kyllä se silti pakkasilla lähti ilman lohkolämmitystä käyntiin, ei palanut moottorin vikavalo ja katsastuksessa päästöt sallitun rajoissa. Ei vaan ollut kovin säälivä ajotyyli sen vehkeen kanssa. Enkä mitään ysikasia tankannut. Polttoainesuodattimenkin olisin siihen vaihtanut, mutta sen v-mäisen sijainnin johdosta en saanut tankille päin lähtevää putkea auki kovallakaan yrittämisellä, niin jätin vaihtamatta kun ei mitään mennyt rikki asti.

    Vm. 2000 V70 on kuitenkin uudempaa tekniikkaa ja kun Cruisea pääsee käyttämään mahdollisimman paljon se pienentää kulutusta. Ja ehkä tulee ajettua nätimmin kun kuljettajan mukavuus on huomioitu paremmin :) Ja tehoa siltikin vain se 140hp, mutta kulkee paremmin väännöllä ja pidemmillä välityksilä. Isoimmat miinukset ABS boksista jonka korjauttaminen ei ollut ilmaista ja kuskin ovessa oleva sähköikkunoiden katkaisija paketti, johon ostin kopio-osan ebaysta. Uudestakin palikasta löi takaikkunoiden nappulasta jotain ketunhäntää ja tuli vähän savuakin joten piti ottaa takaikkunat pois käytöstä. Mutta ilmastointi toimii eikä ole mennyt kun molemmat vetonivelet, toinen alatukivarsi, toinen etupyöränlaakeri ja raidetangonpää.

    Aika huono auto siis tuokin kun ei osaa ostaa semmoista, mihin ei tulisi ikinä mitään vikaa.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä koleran maantiellä pitää 6:lla alkaviin mennä vaikka vähän polkis. Joskus tuli kyydissä :rolleyes: istuttua tampereelta helsinkiin 1.3 kolerassa jolla ajettiin 90% matkasta lappu lattiassa (170kmh) ja kymppi tais olla kulutus.


    Ei volvon tekniikka niin kovasti uudempaa ole, pitkälle toyotissa mentiin ilman ilmamassamittaria vaan kulutukset ja teho pysyi silti hyvällä tolalla. Kuitenkin perus 4afe ja 110hv on hyvä suoritus vapariaikakautena.


    Kyllä volvo varmasti mukavamman kyydin antaa
     
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    Oma vm 93 Corollani on 4A-FE koneella. Keskikulutusta seurasin aikoinaan. Minimissään 7,6L/100km. Nyt en ole kulutuksia laskenut, mutta bensamittari laskee samalla tavalla edelleenkin suhteutettuna trippimittariin.

    Työmatkalla on maantieajoa, sekä liikennevaloissa kitumista.

    Sinänsä tuo pikkuinen 1.6 litrainen patti vie kevyttä koria varsin sujuvasti.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mul oli 84 carina joskus 4a koneella. Ainetta meni paljon, jogain 9 tyylistä.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tyyli maksaa.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kehottaisin ennakkoluulottomasti tutustumaan Renaultin leiriin; esim. Clio. Todella näppärä ja mukava auto joka vielä hyvä ajettavuudeltaan mihin ei wokkipannut pysty.

    Pikkupoikien vitsit tyyliin parhaat ranet saa nakkikioskilta voit unohtaa; kummin kaimalta kuultuja paskapuheita tahi perähikiän ABCn nurkkapöydän raadin juttuja.

    4 Renault Rouwalla käytössä nyt ja 350tkm mittarissa ja ei pahemmin ole normihuoltojen lisäksi tarvinnut rassata. Yhtäkään sähkövikaa EI ole esiintynyt, alapallot alkuperäiset. pyöränlaakereitakaan ei ole kuin yksi vasta vaihdettu. Ja leima tuli ensi käynnillä kehujen kera.

    Kulutus mitätön; 1.9 dCi 4.5/100 ja savut oli 0.07 (motti jakopäitä lukuunottamata koskematon). Ja 300nM väännön ansiosta pysyy hyvin liikenteen rytmissä myös kehä IVn sisäpuolella.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Menee jo kovin uudeksi jos vanhaa tekniikkaa piti olla. Ranskalaiset on vähän kuin opelit. Joukossa voi olla hyviäkin.
     
    fordgranada ja Sounderi tykkäävät tästä.
  17. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Mulla on Opel Omega-94 2.0 16v ostanu sen muistaakseni 08 vuonna sillon ajettuna 230 tuhatta km, aina vaan tahkoon kylän katuja ja pidempiäkin matkoja tuolla ajettavuus ei oikeestaa oo heikentyny mihinkään nyt mittaris vähä vajaa 400. Kilometrejähän ei paljoo mulle tuu, muttei oo tullu korjauskulujakaa hyvä jos saman verran ku tuon ostin oli silloin 2300€ ku kättä päälle lyötiin. Millä vielä voi päästä halvemmalla.
     
    fordgranada tykkää tästä.
  18. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Itse ostaisin Pösö 306sen , yksinkertainen tekniikka , ei ruostu ja halpoja pitää. Muutenkin siirsin meidän perheen pösönleiriin , ajettiin aikamme mersuilla ja bemareilla , mutta niissä on mm. sähkövikoja & ruostuvat puhki hetkessä , näitä vikoja ei ole ollut yhdessäkään pösössä .
    Vaatiihan tuo hiukan luonnetta , itsekin vannoin joskus , että yhtään ranskalaista en koskaan osta , mutta oliskohan nyt menossa jo kymmenes?
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kaverilla oli 2 peugeottia, mutta kaiken laisia sähkövikoja oli kokoajan.

    Oisko ollu 2007 mallin joku 607? Sähkölasit ei pelannu, ei lähtenny pakkasella käyntiin (liian jäykät tehtaan öljyt ja laiska laturi). Oiskohan 170tkm ajettu. Ois varmaan ollu ok auto johonkin missä ei oo pakkasta. Myöhemmin samalla tutulla 307 malli 1.9 TDI. (Se pysty perä). Joku 320tkm auto ei enään inahtanukkaan parkkipaikalta mihin se oli ajettu. Virtalukosta vaan naksahti. En tiedä mikä oli lopullinen vika mutta epälivät että ECU ois rikki. Samasta autosta vähän aikasemmin korjattiin peräkontin johtosarjaa kun takaluukussa oleva jarruvalo ei pelannu. Vaikka tehtaan suojaputken sisällä se johto. Niin siitä oli johto poikki sieltä suojaputken sisältä olevasta osasta.

    Citroen C6:sta tiedä tapauksen kun kaveri tossa tekee yksitysirittäjänä sähköhommia niin sano, että vuoden sisään hänelle tuotiin kolme samalaista autoa joista oli ECUN ja suuttimen välistä johtosarjat poikki, välillä toimi välillä ei toiminnu. Uudella johtosarjalla kuulemma sai homma pois, mutta tais maksaa aika hyvin. Vanhemmiten yli 10v johdot kovettu ja moottorin tärinä katkaisi johdot.

    Ooppelin uudemmat 2000+ mallit kuulemma suht. hyviä moottoriltaa ainakin. Maine kun meni 90-luvulla niin monet väheksyy. En tiedä sitten miten korinkestävyys.

    Uudemmat volvot on ihan roskaa, alustan osat menee 20-30tkm vaihtoo liian pienet laakerit ja nivelet monttuisille Suomen teille. Moottorit kaukana siinä 90 luvun huippumalleista ja kaikkee muuta kuin halpoja uutena.


    https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...remontti/2e423163-65e9-36a0-849f-f5d78ac8f4ae
    Uudemmissa (10v vanhoissa) on myös polttoaineletku ongelmia joiden takia takaisin kutsuttiin just joku 5000 autoa letkujen vaihtoon. (Jos käytät auton merkki huollossa)
     
    Muokattu: 3.1.2020
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jos nyt oikeasti -kale- katselee jotain kaasarilla, ja... ...olitko jostain pohjoisesta?
    Enivei, nettiautoon laitoin vuosimallihaarukaksi 1980-1992, bensalla, ajokuntoiset, Lappi, 37 tarjokasta...

    Eli ei välttämättä oikeasti kannata tuijottaa paljoa malliin vaan hakea jotain hyväkuntoista, joka itseä sattuu miellyttämään.

    Tuon ikäisistä on jo pahimmat pommit teurastettu, kaikissa on jo niitä osia joita ei saa, kulutusosat kaikkiin halpoja (jos vähän kattoo mistä tilaa). Joltain paapalta saattaisi sopivasti vapautua silmäterä...

    Itse varmaan lähtisin soittelemaan tuosta escortista hintaa:
    https://www.nettiauto.com/ford/escort/9976936

    Sitten, kun leimattomasta kuitenkin halutaan uuden hinta, niin sit siellä näyttäis olevan yksi 323, pari siistihköä golffia, kiva pikkulamppusierra...

    Lapissa kait "kesäautot" tunnetaan hilla-autoina (?) ja ne perinteisesti on olleet hirveen hintaisia, mutta ei enää ole niin pahoja...
     

Kerro tästä muillekin!